Jump to content
Vinn 1000 THB varje månad Läs mera... ×

temporary

Hejsan. Nyfiken på hur mycket det kan kosta att bo

Recommended Posts

temporary

Hejsan. Jag är nyfiken på vad det kan kosta att bo i Thailand minimalt? Boende och mat? Hur mycket billigare är det än sverige? ) 50% billigare allmänt kanske?

Skulle en människa teoretiskt kunna klara sig på 7000 SEK i månaden i Thailand? (Bo okej, och inte bli hemlös.) Boende mat osv. Antar att 7000 kr skulle bli tight, men jag har inte en susning så. Tackar!

mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
stefan5300

Det har stor betydelse var i Thailand du vill bo.

Här i obygden långt ifrån turistställena kan man ju hyra ett hyfsat hus för 3-4000 Baht/månad och lagar du den mesta maten själv så klarar du dig på 7000 sek.

• Ge karma 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Soengsang

Hahahah, som vanligt, hur djup är ett snöre ;)

Glöm bara inte försäkring när budgeten räknas in, räkna med 1000-2000 sek i månaden.

• Ge karma 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Knasen

7000 kr blir väl endast 25-26000 baht med dagens kassa kurs och det blir nog lite väl torftigt. Som Soengsang skriver så bör du ha en försäkring vilket inte är billigt. Sen om du ska bo i Thailand så måste du ha visum/uppehållstillstånd för att få göra så och då måste du kunna visa upp på papper att du har betydligt mer än 7000 kr i månaden att röra dig med. Men visst, har du pengar som inte ingår i månadsbudgeten för att uppfylla kriterierna för att få det sk ettårsvisumet så går det väl säkert att överleva på den budgeten, men inte mer.

• Ge karma 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Mr  atm
42 minuter sedan, skrev Soengsang:

Hahahah, som vanligt, hur djup är ett snöre ;)

Glöm bara inte försäkring när budgeten räknas in, räkna med 1000-2000 sek i månaden.

Har inte betalt försäkring i Thailand. brukar vara här i cirka 7 månader per år. första gången på 80-talet.

Han skrev leva minimalt även om jag inte tror han menade med att bo på stranden och tigga typ.

5ae3e560215dc_jockeslya.JPG.d41a377b5eac64eb644583caaf3f8da2.JPG

• Ge karma 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Soengsang
2 minuter sedan, skrev Mr atm:

Har inte betalt försäkring i Thailand. brukar vara här i cirka 7 månader per år. första gången på 80-talet.

Ok, men finns tillräckligt med exempel på dem som inte betalt och därmed visheten i detta, sen förstår jag inte riktigt det relevanta med ditt första besök i Thailand?

Men alternativet till försäkring är ju likvida medel, men frågar men efter budget på 7000sek, så får man kanske utgå ifrån att kapital saknas?

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Mr  atm
Precis nyss, skrev Soengsang:

Ok, men finns tillräckligt med exempel på dem som inte betalt och därmed visheten i detta, sen förstår jag inte riktigt det relevanta med ditt första besök i Thailand?

Men alternativet till försäkring är ju likvida medel, men frågar men efter budget på 7000sek, så får man kanske utgå ifrån att kapital saknas?

Mitt första besök är från tiden som jag inte har betalt försäkring på tills nu. Så jag har sparat ett par kronor genom att inte göda dom stora försäkringsbolagen.

Så därför tycker jag att årtalet är relevant.

Dom måste betala personal, maffiga höghus ofta i dyra lägen, all maskinpark, göra vinst etc. etc.

Men är man klantig eller riskbenägen så visst försäkring absolut.

Jag har i och för sig haft kapital i bakgrunden ifall att. 

Finns dom personerna som har kapital också men kanske vill spara pengar till annat genom att bo billigt i Thailand på vinterhalvåret tex.

• Ge karma 2
  • Tummen upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Soengsang
3 minuter sedan, skrev Mr atm:

Jag har i och för sig haft kapital i bakgrunden ifall att. 

Det är ju ett fullgott alternativ till försäkring(kanske bättre till och med), men ingen försäkring och inget kapital kan snabbt bli en svår situation. 

• Ge karma 1
  • Tummen upp 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Mr  atm
3 minuter sedan, skrev Soengsang:

Det är ju ett fullgott alternativ till försäkring(kanske bättre till och med), men ingen försäkring och inget kapital kan snabbt bli en svår situation. 

Ett kreditkort kanske hjälper också?? 

Farligaste stället är i sängen. Dom flesta människorna dör där.

Det är mycket skrämselpropaganda om vad som kan hända i median bla. 

5ae3ed0209649_sjalvmordtrottpavarlden.jpg.ccece2dadba8aa619a99d8718fe076bf.jpg

• Ge karma 1
  • Tummen upp 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
stefantaby

Tack för uppskattning av mitt inlägg/Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
temporary
Inlagd (ändrad)

Tack för svaren! 

Jag var mest nyfiken på hur man kunde leva där. Kanske var billigare förr. Fick för mig att man i vissa länder kan leva på hälften av vad som går i sverige som exempel. Men inser att det verkar bli tight med 7000 i månaden där. Vill bo hyggligt, men ska söka mer sen om baht vs sek. Hörde att nån hyrde hus där för 4000-5000 i månaden, och sen klarar man sig kanske med mat för 1000 kr. Sen 1000 kr över, men jag har inte en susning så. ;) Fick för mig att man teoretiskt kunde klara sig lika fint i Thailand på 7000 kr som exempelvis 11 000 kr i sverige, men så ligger det kanske inte till. tack för svaren iallafall.

mvh

Ändrades av temporary

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
broder tuk tuk

5000 baht är väl minimum om man vill bo någotsånär drägligt utan insekter och oljud.

Går man under det så får man räkna med överraskningar.

Vad gäller att äta är det givetvis högst individuellt vad man begär. Själv skulle jag prioritera att gå ut och äta i alla fall två gånger per dygn. Frukosten, som oftast intas kring 11-12 på förmiddagen och en god matbit när mörkret fallit.

Men i övrigt kan man ju äta frukt och bröd med pålägg och smör.

Grovt räknat kan man väl säga att 500 baht per dygn för mat per person är rimligt.  Så är man singel alltså 15000 per månad och sen då boendet 5000 baht. I övrigt ca 5000 baht. 

Så 25000 baht klarar man sig bra på såvida man inte måste dricka och pippa var och varannan dag.

Nu vet jag inte exakt vad 25000 baht motsvarar i svenska kronor men en pensionär med normal pension klarar sig ganska bra i Thailand.

BTT

• Ge karma 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
temporary
On 4/28/2018 at 2:42 AM, stefan5300 said:

Det har stor betydelse var i Thailand du vill bo.

Här i obygden långt ifrån turistställena kan man ju hyra ett hyfsat hus för 3-4000 Baht/månad och lagar du den mesta maten själv så klarar du dig på 7000 sek.

Växla om det nyss. 4000 baht är enbart 1224 SEK! Låter grymt om det skulle stämma! Ja, om jag kan hyra hus för 4000 baht, och sen lagar jag egen mat ja. Då är det 5800 sek kvar till mat, försäkring och annat isånnafall. Vill mest bo billigt nära en strand och surfa/bada lite isånnafall va planen. Går att surfa på vissa ställen i Thailand, och tänkte mest testa en liten semester ett år kanske sen. Aldrig vart i Thailand än, men verkar intressant. Får isånnafall lägga upp en plan senare, om det skulle gå runt. mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägget

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu

NYTT INNEHÅLL
Nytt Innehåll

Viktig information

Vi har placerat kakor i din apparat för att göra MPR bättre. Du kan justera din kakinställningar eller så anser du att det är ok att fortsätta surfa på MPR.