Jump to content
IGNORERAD

Vad sker om antal Baht sjunker till 3 per krona?


Cavemannen

Vad sker om antal Baht per Krona sjunker till 3?  

135 röster

  1. 1. Vad gör ni om antal Baht sjunker till 3B per krona eller där under?

    • Drar åt svångremmen.....
      41
    • Plockar fram gamla besparingar.
      8
    • Flyttar hem till Sverige.
      3
    • Drar ner på resorna Thai/Swe
      30
    • Gör en Leifen och byter till ett land där kronan är stark
      11
    • Det drabbar inte mig
      42


Recommended Posts

2 timmar sedan, skrev John Khonken:

Friite beräkningen av inflationen har ändrats med jämna mellarum. När det gjordes och varför vet jag ej.  För mig är det självklart att det blir inflation om priserna går upp och Svenska kronan ner. 

 

Nu frågade jag ju om du kunde styrka ditt påstående att SCB:s beräkningar av inflationen är felaktiga och att den är högre än vad dom påstår. Var det jag citerade ditt svar på den frågan? :huh:

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 363
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andrejsdenruskige

    43

  • Jive

    31

  • John Khonken

    21

  • Kenneth4618

    17

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

andrejsdenruskige
1 timme sedan, skrev Knasen:

Till skillnad mot dina förträffliga alster, misstänker jag? :)

 

Synd att inte nobelpriset i litteratur ska delas ut (eller?)

annars hade vi nog haft en nobelpristagare på forumet

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev Efraim Barkbit:

Vill gärna det också, men har svårt att se det, vad grundar du det på( rent nyfiken

Historik, kronan brukar ligga lågt mot Bathen på våren för att hämta sej till sommaren.

Så ingen vetenskap, utan tradition.

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

KaiserBlood
2 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

Då borde lönerna allts stått still sedan typ 1947?

Borde inflation och löneväxt ha ett samband, men kanske inte så att det speglar varandra helt likt. 

Löneväxt och inflation har inte mycket gemensamt. I alla fall inte den privata sektorn.

 

Positivt är ju att 1996 kostade en resa till Bkk 4,500 kr och idag kostar samma resa bara några hundra kronor mera för att vara lite OT.

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev andrejsdenruskige:

Synd att inte nobelpriset i litteratur ska delas ut (eller?)

annars hade vi nog haft en nobelpristagare på forumet

Tror varken du eller Knasen har nåt med nåt nobelpris att göra

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken
2 timmar sedan, skrev Fritz:

Nu frågade jag ju om du kunde styrka ditt påstående att SCB:s beräkningar av inflationen är felaktiga och att den är högre än vad dom påstår. Var det jag citerade ditt svar på den frågan? :huh:

Fritz..

Jag frågar dig samma sak. Svara på min fråga istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev John Khonken:

Jag frågar dig samma sak. Svara på min fråga istället.

Ha ha Du kan ju inte svara på en fråga utan bara svammel från dej

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken
35 minuter sedan, skrev John Khonken:

Jag frågar dig samma sak. Svara på min fråga istället.

Jag använder mig inte av scb . Som du verkar göra. När dom ändrade beräkningarna kommer jag inte ihåg  Men läs det näst sista stycket I artikeln kanske det klarnar.

Vad jag vet väntar jag fortfarande

 

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/Finansiell-utveckling/Styrrantan/

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
6 timmar sedan, skrev Fritz:

Det är SCB ( Statistiska centralbyrån) som beräknar inflationen på uppdrag av riksbanken. Om deras beräkning är helt fel så borde det väl det påpekats från något annat trovärdigt håll. Det är väl knappast någon hemlighet hur beräkningen går till och det finns många samhällsekonomer och ekonomijournalister som med glädje glädje skulle avslöja om SCB har helfel i sina beräkningar. Kan du visa på något sådant avslöjande?

 

Fritz..

Vem säger att SCB är trovärdigt?? Dom har tex. räknat i underkant i alla år sedan starten på början av 70-talet på invandringen. Men nästa gång så...😱

 

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

15 minutes ago, Mr atm said:

Vem säger att SCB är trovärdigt?? Dom har tex. räknat i underkant i alla år sedan starten på början av 70-talet på invandringen. Men nästa gång så...😱

 

Det är Bilderberg-gruppen som styr.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
3 timmar sedan, skrev Boa52:

Tror varken du eller Knasen har nåt med nåt nobelpris att göra

 

Jag tänkte faktiskt på dig och dina alster

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2018-04-29 at 22:12, skrev Tommy:

Kronan kommer att vända uppåt strax!

Tippar på 4,16 Thb/ Sek innan sommarsemestern!

 

 

MVH

Dags för en U-turn snart om den ska hinna. :-)

 

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎5‎/‎2‎/‎2018 at 11:15 AM, Jive said:

Dags för en U-turn snart om den ska hinna. :-)

 

Nu har u-svängen redan inträffat, Kronan upp ungefär 1.5% på de 3 dagarna sedan du skrev inlägget. Det skulle innebära nästan 5 SEK per Baht lagom till industrisemestern om trenden håller i sig. 

 

Helt osannolikt säger du? Självklart, men värre extrapoleringar och slutsatser baserat på begränsat urval har gjorts på MPR förr 😉

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Atom:

Nu har u-svängen redan inträffat, Kronan upp ungefär 1.5% på de 3 dagarna sedan du skrev inlägget. Det skulle innebära nästan 5 SEK per Baht lagom till industrisemestern om trenden håller i sig. 

 

Helt osannolikt säger du? Självklart, men värre extrapoleringar och slutsatser baserat på begränsat urval har gjorts på MPR förr 😉

:huh:

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Cavemannen
11 minuter sedan, skrev Atom:

Nu har u-svängen redan inträffat, Kronan upp ungefär 1.5% på de 3 dagarna sedan du skrev inlägget. Det skulle innebära nästan 5 SEK per Baht lagom till industrisemestern om trenden håller i sig. 

 

Helt osannolikt säger du? Självklart, men värre extrapoleringar och slutsatser baserat på begränsat urval har gjorts på MPR förr 😉

En dipp på måndag med 0,5% och din teori skulle visa på 2,90 till industrisemestern :D 

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Atom:

Nu har u-svängen redan inträffat, Kronan upp ungefär 1.5% på de 3 dagarna sedan du skrev inlägget. Det skulle innebära nästan 5 SEK per Baht lagom till industrisemestern om trenden håller i sig. 

 

Helt osannolikt säger du? Självklart, men värre extrapoleringar och slutsatser baserat på begränsat urval har gjorts på MPR förr 😉

Vi håller tumnrna för en fortsättning

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minutes ago, Fritz said:

:huh:

 

Fritz..

Det blev lite omvänt men det tror jag nog pastorn förstod.

 

Ett sådant uppenbart fel innan första lördagsölen är öppnad bådar dock inte gott; vad ska inte då kunna hända om ett par timmar?

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Atom:

Det blev lite omvänt men det tror jag nog pastorn förstod.

 

Ett sådant uppenbart fel innan första lördagsölen är öppnad bådar dock inte gott; vad ska inte då kunna hända om ett par timmar?

Klart jag förstod det men har du nån teori om varför THB håller sitt höga värde? Både Dollarn och Euron tappar ju mot den valutan, inte lika mycket som SEK men dock.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minutes ago, Fritz said:

Klart jag förstod det men har du nån teori om varför THB håller sitt höga värde? Både Dollarn och Euron tappar ju mot den valutan, inte lika mycket som SEK men dock.

 

Fritz..

När man säger att en valuta tappar mot en annan så betyder det ingenting om man inte samtidigt anger vilken tid man tittar på. Ser man på en 1-årsperiod eller 3-årsperiod så har faktiskt Euron stärkts något mot Bahten, går man dock 10 år tillbaka så är det ett stort tapp för Euron. Dollarn har tappat mot Bahten i 2 år men har samtidigt stärkts med 10% sedan 2013 och är idag nästan exakt lika mycket värd som den var för 10 år sedan.

 

Nästan alla valutor i Asien är starka just nu och börserna här borta har gått starkt. Jag tror dock att Bahten är övervärderad och kommer tappa mot både Euro och USD under året. Mot SEK? 4 Baht för 1 SEK i sommar låter rimligt men sedan beror mycket på svenska valet; kan fortsätta upp till 4:50 men också falla tillbaka till 3:50.

 

För lite mer insiktsfulla analyser får vi nog vänta på JKK.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina äldre landsmän som redan befinner sig i Thailand får ut mer i statlig pension än vad vi yngre kommer få. 

Så det är en dålig måttstock för oss blivande pensionärer (född 1961) att se på standarden för dagens pensionärer i Thailand.

 

Om jag jämför med min egen far fick han ut ungefär samma som min prognos och han tjänade väl ungefär hälften av min lön, om ens det, och kapitalskatt betalade han i det närmaste ingenting.

Detta beroende på regelförändringar, reformer och den så kallade "bromsen" som stadigt urholkat värdet av pensionen då pengarna gått åt till andra statliga utgifter.

Det försämrade pensions-systemet är tillsammans med sjunkande krona som givetvis samverkar till en extra dålig combo.

 

Nedan vad minpension.se säger för min del och jag slutade jobba idag, väldigt mycket blått, så på vanlig pension skulle jag inte kvala in för gränsen på OA visum.

 

 

image.thumb.png.ece27a2609987e860a68911e5549a7cb.png

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
14 minuter sedan, skrev Nicholas:

Mina äldre landsmän som redan befinner sig i Thailand får ut mer i statlig pension än vad vi yngre kommer få. 

Så det är en dålig måttstock för oss blivande pensionärer (född 1961) att se på standarden för dagens pensionärer i Thailand.

 

Om jag jämför med min egen far fick han ut ungefär samma som min prognos och han tjänade väl ungefär hälften av min lön, om ens det, och kapitalskatt betalade han i det närmaste ingenting.

Detta beroende på regelförändringar, reformer och den så kallade "bromsen" som stadigt urholkat värdet av pensionen då pengarna gått åt till andra statliga utgifter.

Det försämrade pensions-systemet är tillsammans med sjunkande krona som givetvis samverkar till en extra dålig combo.

 

Nedan vad minpension.se säger för min del och jag slutade jobba idag, väldigt mycket blått, så på vanlig pension skulle jag inte kvala in för gränsen på OA visum.

 

 

image.thumb.png.ece27a2609987e860a68911e5549a7cb.png

Grattis till pension. Ser att vi är födda samma år och jag har också läst att 61:orna ska kunna ta ut statlig pension vid 63. Hade funderingar på tidig pension men jag jobbar nog på några år till, har ett ganska kul jobb och det händer ju en del med pensionen för varje år man sliter på.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minutes ago, Fredman said:

Grattis till pension. Ser att vi är födda samma år och jag har också läst att 61:orna ska kunna ta ut statlig pension vid 63. Hade funderingar på tidig pension men jag jobbar nog på några år till, har ett ganska kul jobb och det händer ju en del med pensionen för varje år man sliter på.

jag har inte gått i pension, men livet är  inte oändligt långt och vill inte jobba tills jag dör.

 

därför jag gör denna "dödsbudget" end-of-life budget

 

 

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
1 minut sedan, skrev Nicholas:

jag har inte gått i pension, men livet är  inte oändligt långt och vill inte jobba tills jag dör.

 

Klokt, men visst är det så att 61:orna ska kunna ta ut statlig pension vid 63 även med de nya reglerna som ännu inte klubbats? 

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minutes ago, Fredman said:

Klokt, men visst är det så att 61:orna ska kunna ta ut statlig pension vid 63 även med de nya reglerna som ännu inte klubbats? 

 

ja

 

63år, vilket även är det som är inställt i min prognos.

"inkomsten" är tjänstepension fram tills dess. ( i detta exempel)

men dom vill ju även höja åldern för tjänstepension vilken idag är 55år.

 

problemet för staten är att folk börjar jobba senare (om ens alls) och slutar tidigare.

och detta ska finansieras av det sjunkande antal som jobbar.

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
1 minut sedan, skrev Nicholas:

 

ja

 

63år, vilket även är det som är inställt i min prognos.

"inkomsten" är tjänstepension fram tills dess. ( i detta exempel)

men dom vill ju även höja åldern för tjänstepension vilken idag är 55år.

 

problemet för staten är att folk börjar jobba senare (om ens alls) och slutar tidigare.

och detta ska finansieras av det sjunkande antal som jobbar.

 

 

 

 

Hade inte du flyttat till Thailand?

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...