Jump to content
IGNORERAD

Vad sker om antal Baht sjunker till 3 per krona?

Cavemannen

Vad sker om antal Baht per Krona sjunker till 3?  

135 röster

1. 1. Vad gör ni om antal Baht sjunker till 3B per krona eller där under?

• Drar åt svångremmen.....
      41
    • Plockar fram gamla besparingar.
      8
    • Flyttar hem till Sverige.
      3
    • Drar ner på resorna Thai/Swe
      30
    • Gör en Leifen och byter till ett land där kronan är stark
      11
    • Det drabbar inte mig
      42

Recommended Posts

Oregistrerad

Jag kör på säkra sidan. Litar inte på att jag kommer att få något. Bättre att ha lagt åt sidan för ålderdomen.

Enda som man kan lita på är att man inte kan lita på pappa staten.

Född 1963 :blind:

Ändrades av Oregistrerad
Dela på andra sajter

• Svar 358
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• andrejsdenruskige

43

• Jive

31

• John Khonken

21

• Kenneth4618

17

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

40 minutes ago, Mr atm said:

Enda som man kan lita på är att man inte kan lita på pappa staten. :blind:

Kör efter samma prognos .   -70talare

Dela på andra sajter

John Khonken
On ‎2018‎-‎05‎-‎05 at 11:16, skrev Atom:

När man säger att en valuta tappar mot en annan så betyder det ingenting om man inte samtidigt anger vilken tid man tittar på. Ser man på en 1-årsperiod eller 3-årsperiod så har faktiskt Euron stärkts något mot Bahten, går man dock 10 år tillbaka så är det ett stort tapp för Euron. Dollarn har tappat mot Bahten i 2 år men har samtidigt stärkts med 10% sedan 2013 och är idag nästan exakt lika mycket värd som den var för 10 år sedan.

Nästan alla valutor i Asien är starka just nu och börserna här borta har gått starkt. Jag tror dock att Bahten är övervärderad och kommer tappa mot både Euro och USD under året. Mot SEK? 4 Baht för 1 SEK i sommar låter rimligt men sedan beror mycket på svenska valet; kan fortsätta upp till 4:50 men också falla tillbaka till 3:50.

För lite mer insiktsfulla analyser får vi nog vänta på JKK.

Atom tack för ditt förtroende I denna frågan.  Logiskt borde Svenska kronan bli starkare. Eftersom Ingves  vill ha en svag krona. Så vet man aldrig vad som hander.

Vill du ha min persoliga åsikt så är detta helt vansinnigt. Att skapa valutakrig är aldrig bra.

Dela på andra sajter

Cavemannen
On 2018-05-05 at 10:26, skrev Cavemannen:

En dipp på måndag med 0,5% och din teori skulle visa på 2,90 till industrisemestern :D 

Nu sjönk kronan 0,56% gentemot bahten idag, så kan vi då räkna med 2,90 till industrisemestern @Atom :D 

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Precis nyss, skrev Cavemannen:

Nu sjönk kronan 0,56% gentemot bahten idag, så kan vi då räkna med 2,90 till industrisemestern @Atom :D 

Kan alltid hoppas. Blir ju mindre konkurrens då

Dela på andra sajter

UglyFarang
On 2018-05-05 at 13:53, skrev Fredman:

Klokt, men visst är det så att 61:orna ska kunna ta ut statlig pension vid 63 även med de nya reglerna som ännu inte klubbats? 

Om jag inte har uppfattat reglerna fel så finns det en regel som gynnar de som började arbeta tidigt, man ska kunna ta ut statlig pension efter att man gjort 44 arbetsår vilket innebär 60 för de som började direkt efter nian.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Dela på andra sajter

Om jag inte har uppfattat reglerna fel så finns det en regel som gynnar de som började arbeta tidigt, man ska kunna ta ut statlig pension efter att man gjort 44 arbetsår vilket innebär 60 för de som började direkt efter nian.
Tidigast 61år som det är idag.

Snart ändrat till 63år.

Finns inga undantag vad jag vet.
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev Nicholas:

Tidigast 61år som det är idag.

Snart ändrat till 63år.

Finns inga undantag vad jag vet.

Näe det går vi inte med på, själv sätter jag den på 55 år, senast :-)

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Dela på andra sajter

Guest Fredman
9 timmar sedan, skrev UglyFarang:

Besynnerlig regel men jag har läst det samma. Konstigt att premiera arbetade år istället för storlek på avgift. 

Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev UglyFarang:

Är inte det ett förslag från LO?

Dela på andra sajter

Herr Chang
4 hours ago, Fredman said:

Besynnerlig regel men jag har läst det samma. Konstigt att premiera arbetade år istället för storlek på avgift. 

Visst är det konstigt... Pensionens storlek borde enbart vara beroende av inbetalade premier.

Att man varit statligt anställd borde vara helt irrelevant.

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

Pensionssystemet är komplicerat.

Om folk förstod hur uselt det är hade vi uppror.

Du äger en varierande andel av en varierande mängd pengar

En mängd pengar som betalas in vid ungefär samma tidpunkt som du ska ta ut dom.

Hur många som ska dela på den kakan just den dagen samt hur mycket som kommer in just då kan ni gissa själva.

Det är inte utan anledning som prognosen togs bort från och med sista orangea kuvertet.

Brandgul sa vi när jag var liten.

Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev apknug:

Ja att vi inte har uppror redan beror väl på det svenska temperamentet. Sverige har bland de högsta andelen fattigpensionärer inom hela EU. Och då snackar vi i stor utsträckning den del av befolkningen som byggde Sverige och blev lovade att staten tar hand om er. Tji fick de. O inte kommer det bli bättre.

Vi slipper i alla fall höra mantrat att Sverige är världens rikaste land för de kan de inte slå i huvudet på ens den dummaste fan längre......

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

"Sverige är urstarkt nu" blir mantrat istället men det går tyvärr inte ställa grupper mot grupper så NO-SYLT-POLICYN kommer fortsatt gälla på äldrehemmen :-)

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Dela på andra sajter

John Khonken
9 timmar sedan, skrev Nicholas:

Pensionssystemet är komplicerat.

Om folk förstod hur uselt det är hade vi uppror.

Du äger en varierande andel av en varierande mängd pengar

En mängd pengar som betalas in vid ungefär samma tidpunkt som du ska ta ut dom.

Hur många som ska dela på den kakan just den dagen samt hur mycket som kommer in just då kan ni gissa själva.

Det är inte utan anledning som prognosen togs bort från och med sista orangea kuvertet.

Brandgul sa vi när jag var liten.

Som jag skrivit här så frågade jag pensionsmyndigheten om varför prognosen togs bort. Fick en massa svammel tillbaka.

Dela på andra sajter

Herr Chang
2 hours ago, John Khonken said:

Som jag skrivit här så frågade jag pensionsmyndigheten om varför prognosen togs bort. Fick en massa svammel tillbaka.

Exakt så John Khonken... myndigheterna vet helt enkel inte hur mycket pension det blir för dig och mig.

Så varför försöka svara med ett korrekt svar? Mycket enklare att ge ett svammelsvar...

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

Soengsang
2 minuter sedan, skrev Herr Chang:

Exakt så John Khonken... myndigheterna vet helt enkel inte hur mycket pension det blir för dig och mig.

Så varför försöka svara med ett korrekt svar? Mycket enklare att ge ett svammelsvar...

Herr Chang har talat.

Hur kunde då myndigheterna veta det tidigare, har de sämre prognoser/uträkningar idag än för 5-6 år sedan?

Eller är det som så att de pga att de inte vet hur mycket vi kommer att få betala för alla fripassagerare?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Soengsang:

Hur kunde då myndigheterna veta det tidigare, har de sämre prognoser/uträkningar idag än för 5-6 år sedan?

Eller är det som så att de pga att de inte vet hur mycket vi kommer att få betala för alla fripassagerare?

Halvtaskig affärsmodell. Fler som ska ha, och färre som betalar......

Dela på andra sajter

11 minutes ago, Soengsang said:

ja det fri-passagerar systemt slår ju dubbelt.

och även när du hade prognosen så såg du ju inte dom ingående delarna.

Dvs

din andel x penga-påse = din pension.

om man hade kunnat följa både andel och pengar genom åren så hade man förstått vilka delarna som ändrades(försämmrades snabbast) och då skulle man haft ett underlag för att göra sin röst hörd.
Nu leds man medvetet in i ett mörkt rum.

Fler free-loaders = mindre andel.

Färre arbetade år / innevånare = mindre penga påse.

sämre i kvadrat.

kan ju nämna att det är AP-fonderna som ska ujämna ojämnheter i årskullar etc, dom håller man ju på att tömma nu, och andledningen till att dominte redan är tömda beror på att dom har gått fruktansvärt starkt i rådande börsklimat, prognosen nu är att dom är tomma 2040. (någon som tänkt pensionera sig  då kanske ?)

Då finns bara pengarna som kommer in i stunden kvar.

Går att läsa på AP-fondernas egna hemsidor.

Ändrades av Nicholas
Dela på andra sajter

Soengsang
9 minuter sedan, skrev Nicholas:

Fler free-loaders = mindre andel.

Fripassagerare:

Ska vi nu slänga oss med utrikiska så blir det faktiskt stowaway.....men freeloaders, dvs snyltare är kanske mer rätt.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

Men nu går det uppåt i alla fall för SEK VS THB om man nu får nämna det i tråden.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Dela på andra sajter

Soengsang
1 minut sedan, skrev Fritz:

Men nu går det uppåt i alla fall för SEK VS THB om man nu får nämna det i tråden.

Fritz..

Såg det imorse, och det tackar vi för....har tyvärr en slatt SEK som ska växlas till THB snart.

Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev apknug:

Ja att vi inte har uppror redan beror väl på det svenska temperamentet. Sverige har bland de högsta andelen fattigpensionärer inom hela EU. Och då snackar vi i stor utsträckning den del av befolkningen som byggde Sverige och blev lovade att staten tar hand om er. Tji fick de. O inte kommer det bli bättre.

Vi slipper i alla fall höra mantrat att Sverige är världens rikaste land för de kan de inte slå i huvudet på ens den dummaste fan längre......

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Fattigpensionärer är de som inte jobbat så mycket. Många har kanske bara jobbat deltid av lättja eller inte jobbat alls. Andra varit egenföretagare men inte velat betala premien för en högre pension. Alla trodde tidigare att staten löser problemet och tar hand om alla. Det som är bra med nuvarande pensionssystem är att du får pension efter vad du betalat in under hela livet, ett rättvist system i jämförelse med gamla ATP, där det räckte att jobba 15 år innan pension. T.ex en hemmafru som började jobba vid 50 år på t.ex sin mans företag där han betalade en hög lön så fick hon en hög pension trots bara 15 år i arbete. Var det inte de 5 sista åren som satte gränsen för hur hög pensionen skulle bli i ATP?

Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev Wanchai:

Fattigpensionärer är de som inte jobbat så mycket. Många har kanske bara jobbat deltid av lättja eller inte jobbat alls. Andra varit egenföretagare men inte velat betala premien för en högre pension. Alla trodde tidigare att staten löser problemet och tar hand om alla. Det som är bra med nuvarande pensionssystem är att du får pension efter vad du betalat in under hela livet, ett rättvist system i jämförelse med gamla ATP, där det räckte att jobba 15 år innan pension. T.ex en hemmafru som började jobba vid 50 år på t.ex sin mans företag där han betalade en hög lön så fick hon en hög pension trots bara 15 år i arbete. Var det inte de 5 sista åren som satte gränsen för hur hög pensionen skulle bli i ATP?

På den tiden då dessa fattigpensionärer var arbetsföra, så var det väldigt vanligt att dessa kvinnor, som det vanligtvis handlar om, gick hemma och passade barn, make och skötte hemmet och det handlade alls inte om lättja, utan snarare om ganska hårt jobb utan lön. Jag tänker på min salig mor, som hade det just så och blir nästan förbannad när du talar om lättja.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Dela på andra sajter

58 minutes ago, Wanchai said:

ja det visar att du inte heller förstår hur systemet fungerar.

du får en andel efter hur mycket du betalt in.

en rörlig andel som rör på sig efter hur många andra som betalt in och vad dom betalt in.

sedan ska du dela på en hög pengar med din andel, och denna hög pengar har inget att göra med hur mycket du betalt, utan den beror på vad dom som jobbar betalar in den dagen du ska be om din andel.

Ändrades av Nicholas
Dela på andra sajter

37 minuter sedan, skrev Nicholas:

ja det visar att du inte heller förstår hur systemet fungerar.

du får en andel efter hur mycket du betalt in.

en rörlig andel som rör på sig efter hur många andra som betalt in och vad dom betalt in.

sedan ska du dela på en hög pengar med din andel, och denna hög pengar har inget att göra med hur mycket du betalt, utan den beror på vad dom som jobbar betalar in den dagen du ska be om din andel.

Ja det är tur man inte betalat in så mycket 😞

/ SatanG

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...