Jump to content
IGNORERAD

Registreringen av giftermål?


Elarbetare

Recommended Posts

13 minuter sedan, skrev samet:

Fast påverkas din pension av att du är ensamstående. Så begår du bedrägeri och kan bli återbetalningsskyldig om de kommer på dig. 

 

Hittar inte artikeln nu. Var en farbror som gift sig utomlands men inte reggat i Sverige. När det framkom blev det liv om pengar han felaktigt fått. 

 

Har inte 100 koll men är väl någon del av pensionen som påverkas om man är gift eller singel. 

Han kanske flyttade till Sverige efter giftermålet utomlands och då måste det tydligen reggas i Sverige (enl. Fritz länk).

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 142
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    26

  • Soengsang

    19

  • Fritz

    14

  • leifen

    9

Mest aktiva i denna tråd

30 minuter sedan, skrev samet:

Fast påverkas din pension av att du är ensamstående. Så begår du bedrägeri och kan bli återbetalningsskyldig om de kommer på dig. 

 

Hittar inte artikeln nu. Var en farbror som gift sig utomlands men inte reggat i Sverige. När det framkom blev det liv om pengar han felaktigt fått. 

 

Har inte 100 koll men är väl någon del av pensionen som påverkas om man är gift eller singel. 

Är man pensionär så betalas skatten efter kolumn 2 i skattetabellen har jag för mig.

Är man singel som pensionär så betalar man mindre skatt än som gift. Med andra ord så mörkar man detta mot skatteverket så borde man bli återbetalningsskyldig.

 

Det är väl antagligen det som farbrorn råkat ut för.

Den som säger att någonting är omöjligt, ska inte avbryta den som håller på och försöker.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev BB:

Är man pensionär så betalas skatten efter kolumn 2 i skattetabellen har jag för mig.

Är man singel som pensionär så betalar man mindre skatt än som gift. Med andra ord så mörkar man detta mot skatteverket så borde man bli återbetalningsskyldig.

 

Det är väl antagligen det som farbrorn råkat ut för.

Som Sink-skattare betalar man inte skatt enligt skattekolumnerna, utan det är 25% på beloppet efter avdrag av fribeloppet. Jag har letat som tusan på Skatteverkets sidor, men kan inte hitta någonstans något om detta (skyldig eller ej). Svagt tycker jag.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
21 timmar sedan, skrev Jive:

Tack! Så det betraktas alltså inte som en lögn om jag låter "skild" stå kvar i levnadsintyget som jag skickar in 1 gång/år och personbeviset?

Vill minnas att jag läst att svenska myndigheter hade fått uppgifter om det i något fall. Pensionen sjunker väl något som gift och det är ju en paradox i sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Jive:

Som Sink-skattare betalar man inte skatt enligt skattekolumnerna, utan det är 25% på beloppet efter avdrag av fribeloppet.

Helt riktigt!

Är man dessutom artist, sjöman eller idrottsman så gäller bara 15 %.

Den som säger att någonting är omöjligt, ska inte avbryta den som håller på och försöker.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Fredman:

Vill minnas att jag läst att svenska myndigheter hade fått uppgifter om det i något fall. Pensionen sjunker väl något som gift och det är ju en paradox i sig.

Jag läste nånstans att den regeln motiveras av att två gifta pensionärer med var sin pension klarar sig bättre än två singelpensionärer. Men då tar man ju bara hänsyn till svenska förhållanden - två svenska pensionärer som är gifta och har två pensioner att leva på. Så är det ju inte riktigt i Thailand.😉

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

23 timmar sedan, skrev L200:

Du behöver inte registrera dit äktenskap i Sverige..

Hej! Du var väldigt tydlig i ditt svar. Får jag fråga varifrån du har fått uppgifterna.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev samet:

Fast påverkas din pension av att du är ensamstående. Så begår du bedrägeri och kan bli återbetalningsskyldig om de kommer på dig. 

 

Hittar inte artikeln nu. Var en farbror som gift sig utomlands men inte reggat i Sverige. När det framkom blev det liv om pengar han felaktigt fått. 

 

Har inte 100 koll men är väl någon del av pensionen som påverkas om man är gift eller singel. 

Ja det var nog det jag läste om förut. Någon som fått för mycket i pension eller om han betalt för lite skatt. Men om man är sinkskattare så kan det väl inte vara skattebiten som inverkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

47 minuter sedan, skrev rolba:

Ja det var nog det jag läste om förut. Någon som fått för mycket i pension eller om han betalt för lite skatt. Men om man är sinkskattare så kan det väl inte vara skattebiten som inverkar.

Nä, de räknar ner pensionen före skatt.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån som hävdar att vi har sambeskattning av pensionärer kan väl lägga ut en relevant källhänvisning?

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Nä, denna biten med sänkt pension för gift pensionär, har inget med garantipensionen att göra. Jag fick sänkt pension när jag gifte mig med bowlerskan och jag har ingen garantipension. Men det är fanimej inte lätt att tolka deras texter. Ingenstans kan jag se att man är skyldig att anmäla äktenskap i annat land. Finland, däremot, skriver tydligt och klart att man är skyldig att anmäla.

Min erfarenhet är också, att om man kontaktar Skatteverket kan man ha otur att hamna hos någon som tror sig veta, men har fel, och då blir det fel. Det har hänt mig att jag har fått helt olika svar från olika personer på den myndigheten. Lite som MPR.😉

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev apknug:

Nån som hävdar att vi har sambeskattning av pensionärer kan väl lägga ut en relevant källhänvisning?

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk
 

Det är ju källhänvisningen som är omöjlig att hitta. Praktiken får vara källhänvisning - som i mitt inlägg och svar till Kenneth 4618.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm har bestämt för mej att gifter man sig i Thailand så meddelar myndighet detta till svenska ambassaden..

Och sen går uppgifterna vidare till Sverige....är jag fel ute här?

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Naam jai:

Hmm har bestämt för mej att gifter man sig i Thailand så meddelar myndighet detta till svenska ambassaden..

Och sen går uppgifterna vidare till Sverige....är jag fel ute här?

Ja, där är du fel ute. Jag har frågat på amphur och de meddelar INTE svensk myndighet.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

lasseiudon
3 timmar sedan, skrev Naam jai:

Hmm har bestämt för mej att gifter man sig i Thailand så meddelar myndighet detta till svenska ambassaden..

Och sen går uppgifterna vidare till Sverige....är jag fel ute här?

Ja.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 hours ago, Naam jai said:

Hmm har bestämt för mej att gifter man sig i Thailand så meddelar myndighet detta till svenska ambassaden..

Och sen går uppgifterna vidare till Sverige....är jag fel ute här?

Helt fel. Det är upp till var och en att registrera giftermålet i Sverige!!

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev thomas001:

Helt fel. Det är upp till var och en att registrera giftermålet i Sverige!!

Men frågan är om det är tvingande att göra det.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Jive:

Men frågan är om det är tvingande att göra det.

Nej .

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev L200:

Nej .

Jag vill så gärna tro dig, men skulle vilja veta hur du vet det.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Jive:

Jag vill så gärna tro dig, men skulle vilja veta hur du vet 

Pastorns länk var väl bra.

Eller har jag missat något?.

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minutes ago, Jive said:

Jag vill så gärna tro dig, men skulle vilja veta hur du vet det.

Varfor reggar du inte en anonym mailadress och staller fragor?  Direkt till skatteforvaltningen.Ar det for komplicerat? Du lar inte fa ordentliga svar pa MPR...

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev L200:

Pastorns länk var väl bra.

Eller har jag missat något?.

Nä, den var faktiskt lite förvirrande och motsägelsefull. De skriver i sammanfattningen att man inte behöver abmäla, men i texten uppmanar de att klicka på ett blåfärgat "här" och då kommer man till en annan text där det står att man ska anmäla. 

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev judazzz:

Varfor reggar du inte en anonym mailadress och staller fragor?  Direkt till skatteforvaltningen.Ar det for komplicerat? Du lar inte fa ordentliga svar pa MPR...

Ja, det var ett bra förslag.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns många som ger tusan i att skriva ut sig från Sverige trots att dom bor i Thailand större delen av året utan skriver sig hos nån släkting eller kompis i Sverige. Vill man inte att ens Thailändska äktenskap ska registreras i Sverige så ger man väl bara tusan i att anmäla det till skattemyndigheten eller?

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...