Jump to content
IGNORERAD

Registreringen av giftermål?


Elarbetare

Recommended Posts

Elarbetare

Som nyligen gift i Thailand skulle jag vilja veta hur det går till rent praktiskt med registreringen av giftermålet,och vad som behövs för att komma in i deras husbok.Sedan om det är viktigt att det också registreras i sverige.Främst pga möjligheten att få ett longstayvisa.Tack på förhand. 

Ändrades av Surin P3
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 142
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    26

  • Soengsang

    19

  • Fritz

    14

  • leifen

    9

Mest aktiva i denna tråd

25 minuter sedan, skrev Elarbetare:

Som nyligen gift i Thailand skulle jag vilja veta hur det går till rent praktiskt med registreringen av giftermålet,och vad som behövs för att komma in i deras husbok.Sedan om det är viktigt att det också registreras i sverige.Främst pga möjligheten att få ett longstayvisa.Tack på förhand. 

Registrerade vårt svenska giftermål här i höstas. Började blipå tiden, vi har varit gifta i 30 år :) Vad som behövs framgår på ambassadens hemsida, likaså vad som behövs för att registreras i husboken. Vi är också gifta i Thailand men då på gammalt traditionellt vis dvs inte registrerat alls ;) Finns också möjlighet att gifta sig på ambassaden för att få det giltigt i Sverige. Titta på deras hemsida och det säkraste är ju att kontakt dom direkt. Du hittar all info här:

 

https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-för-svenska-medborgare/Thailand/hjälp-till-svenskar-utomlands/legaliseringar-och-intyg/ 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

koratbengt

Det finns 2 grupper på FB  Visa4Sweden eller Visum Thailand där kan du få svar, Det enda visum jag vet du kan få om du inte är över 50 och pensionär är visa  om du är gift med en thaimen då behöver du en del pengar på banken.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev koratbengt:

Det finns 2 grupper på FB  Visa4Sweden eller Visum Thailand där kan du få svar, Det enda visum jag vet du kan få om du inte är över 50 och pensionär är visa  om du är gift med en thaimen då behöver du en del pengar på banken.

Han kan även få ThaiElite Visa, om han kostar på sig 500k bht, i det stora hela inte så mycket dyrare......jag har övervägt det.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

44 minuter sedan, skrev Elarbetare:

Som nyligen gift i Thailand skulle jag vilja veta hur det går till rent praktiskt med registreringen av giftermålet,och vad som behövs för att komma in i deras husbok.Sedan om det är viktigt att det också registreras i sverige.Främst pga möjligheten att få ett longstayvisa.Tack på förhand. 

I Thailand registrerar du giftermålet på amphur. Ta med vittnen som du kan göra dig förstådd med om du inte pratar thai. Kostnaden är minimal, tror vi betalde mindre än 100 baht.

I Sverige är det bara att registrera på skattemyndigheten, gratis.

Link to comment
Dela på andra sajter

41 minuter sedan, skrev Elarbetare:

Som nyligen gift i Thailand skulle jag vilja veta hur det går till rent praktiskt med registreringen av giftermålet,och vad som behövs för att komma in i deras husbok.Sedan om det är viktigt att det också registreras i sverige.Främst pga möjligheten att få ett longstayvisa.Tack på förhand. 

När du säger gift så är frågan om det är registrerat på "ditt" amphur ?

 

Ett familje/personbevis som säger att du inte är gift tidigare är ett krav för att
kunna registrera giftermålet, detta måste översättas och legaliseras hos "ministry
of foreign affairs" i Bangkok ev. kanske ambassaden kan fixa detta också.

 

Att registrera giftermålet i sverige saknar betydelse inte heller att man är inskriven i

husboken, det påverkar inte heller det du kallar longstay visa.

There is nothing right on the left, and there is nothing left on the right

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
29 minuter sedan, skrev koratbengt:

Det finns 2 grupper på FB  Visa4Sweden eller Visum Thailand där kan du få svar, Det enda visum jag vet du kan få om du inte är över 50 och pensionär är visa  om du är gift med en thaimen då behöver du en del pengar på banken.

Kan få detta om man är gift med en thai och då behövs inga pengar på banken

http://thaiembassy.se/en/non-immigrant-visa-o-family-visa/

 

This visa is granted to a person who is married to a Thai citizen or has a child who is Thai citizen

 DOCUMENTS REQUIRED

Visa application form completely filled out. (Click to download)

An original Passport or travel documents with (validity not less than 6 months for single entry and 18 months for multiple entries) when you apply for a visa and contain at least two completely empty visa page) and must not be damaged.

A copy of Passport (The page that shows your photo, name, date, and place of birth and the expiration date of passport) Please note that the copy shall be on an A4 paper

Two(2) photographs, size 3cm. x 5cm. light background, MUST not be taken more than 6 months and MUST not be your homemade photographs

Spouse of a Thai citizen

A copy of your valid spouse Thai passport ***Must have signature from the owner**

A copy of your spouse Thai house registration and Thai ID-Card***Must have signature from the owner**

 A copy of marriage certificate (from Thailand or Sweden)

Personbevis (familjebevis) identifying the marriage status and relationship to you

Parent to a Thai Citizen        

Copy of your Thai Child Birth Certificate

Personbevis (familjebevis) identifying the marriage status and relationship to you

 

 VISA FEE

600 SEK for single entry

1,500 SEK for Multiple entries (permitted to stay up to max 90 days/entry)

Visa fee paid in CASH ONLY when submitting the application.

Visa fee may be changed without prior notice

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

46 minuter sedan, skrev Esspe:

Finns också möjlighet att gifta sig på ambassaden för att få det giltigt i Sverige

Nu skojar du väl med oss. Svenska ambassaden ställer väl inte upp och viger svensk-thai utan bara svensk-svensk eller?

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för att det hjälper TS. men: 

Sveriges ambassad i Bangkok (Thailand)

Vigsel mellan svenska medborgare samt mellan svensk medborgare och medborgare i annan främmande stat än Thailand. En förutsättning är att åtminstone en av parterna är såväl svensk medborgare som bosatt i regionen Asien/Oceanien.

 

http://www.regeringen.se/uds-reseinformation/vigsel-pa-ambassad/

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev whocares:

Att registrera giftermålet i sverige saknar betydelse inte heller att man är inskriven i

husboken, det påverkar inte heller det du kallar longstay visa.

Du har helt rätt i att det saknar betydelse för visumet om giftermålet är registrerat i Sverige eller inte. Däremot så förstår jag inte varför en del tycker att det är så viktigt att hamna i hustruns husbok. Jag har varit gift i drygt 8 år nu och hustrun ville vid sista besöket i hennes hemby att jag skulle skrivas in i hennes. Det visade sig vara mer omständligt än vad vi trott, bla krävdes nåt intyg från nån myndighet i Bangkok som var långt ifrån gratis. När jag sen kom på att jag tidigare frågat min norske vän som är inskriven i en husbok om fördelarna med det så fick jag svaret, "Nu har jag thailändsk legitimation". Och vad är fördelarna med det var min nästa fråga.

"Jag slipper ju att betala farangpriser på djur- och nationalparker" var svaret. OK sa jag och tack för kaffet. Det behövdes ingen ekonomisk kalkyl för att snabbt inse att för mig skulle det bli en förlustaffär och inget annat att bli inskriven i min hustrus husbok. Detta var dock i Loei och det kan ju vara regionala skillnader, vad vet jag.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev Fritz:

Du har helt rätt i att det saknar betydelse för visumet om giftermålet är registrerat i Sverige eller inte. Däremot så förstår jag inte varför en del tycker att det är så viktigt att hamna i hustruns husbok. Jag har varit gift i drygt 8 år nu och hustrun ville vid sista besöket i hennes hemby att jag skulle skrivas in i hennes. Det visade sig vara mer omständligt än vad vi trott, bla krävdes nåt intyg från nån myndighet i Bangkok som var långt ifrån gratis. När jag sen kom på att jag tidigare frågat min norske vän som är inskriven i en husbok om fördelarna med det så fick jag svaret, "Nu har jag thailändsk legitimation". Och vad är fördelarna med det var min nästa fråga.

"Jag slipper ju att betala farangpriser på djur- och nationalparker" var svaret. OK sa jag och tack för kaffet. Det behövdes ingen ekonomisk kalkyl för att snabbt inse att för mig skulle det bli en förlustaffär och inget annat att bli inskriven i min hustrus husbok. Detta var dock i Loei och det kan ju vara regionala skillnader, vad vet jag.

 

Fritz..

Nu ska du inte underskatta betydelsen med husbok och rosa ID, det är väldigt bra för det egna egot ,för närmare än så kommer ingen att bli thailändare.

Annars ganska oviktigt.

Visumregler och annat förbli samma, men visst vill många få bort turiststämpeln och tro sig vara bofasta invandrare på riktigt.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev leifen:

Nu ska du inte underskatta betydelsen med husbok och rosa ID, det är väldigt bra för det egna egot ,för närmare än så kommer ingen att bli thailändare.

Annars ganska oviktigt.

Visumregler och annat förbli samma, men visst vill många få bort turiststämpeln och tro sig vara bofasta invandrare på riktigt.

Den enda nyttan med den gula boken är ju om man ska köpa ett fordon, eller i körkortsärenden......vissa kan ju ha en bot till immigration för att hämta papper med motsvarande funktion, någon annan fördel har jag inte kunnat urskönja, kanske någon vet mer nytta med den?

 

Ang rosa id, så är det väl smidigt att kunna legitimera sig med något man kan ha i plånboken, tex på banken.

 

I övrigt håller jag med din sista rad, körkort brukar också vara ett verktyg för detta.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Fritz:

Nu skojar du väl med oss. Svenska ambassaden ställer väl inte upp och viger svensk-thai utan bara svensk-svensk eller?

 

Fritz..

Det vet jag inte men jag såg iaf ett svenskt-thai par i där i höstas som skulle gifta sig. Möjligt att hon var svensk medborgare. 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

35 minuter sedan, skrev Esspe:

Det vet jag inte men jag såg iaf ett svenskt-thai par i där i höstas som skulle gifta sig. Möjligt att hon var svensk medborgare. 

Så var det säkert. Svenska ambassaden i Bangkok arrangerar inte giftermål mellan thai och svensk. Vore det så skulle dom nog få hyra hela kvarteret dom håller till i till i för att få plats. ;)

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Fritz:

Så var det säkert. Svenska ambassaden i Bangkok arrangerar inte giftermål mellan thai och svensk. Vore det så skulle dom nog få hyra hela kvarteret dom håller till i till i för att få plats. ;)

 

Fritz..

Verkar ju däremot som om man kan få gifta sig med en kambodjanska eller laoit där?

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter



11 timmar sedan, skrev leifen:




Nu ska du inte underskatta betydelsen med husbok och rosa ID, det är väldigt bra för det egna egot ,för närmare än så kommer ingen att bli thailändare.



Annars ganska oviktigt.



Visumregler och annat förbli samma, men visst vill många få bort turiststämpeln och tro sig vara bofasta invandrare på riktigt.






Yttranden som detta, görs ofta av individer som av någon anledning inte lyckats med att skaffa sig en gul husbok (vilket också är bra för det "egna egot"). :D     Ganska oviktigt säger du, ja kanske det. Men man slipper att betala sitt korrupta lokala Immigrationskontor 500 baht varje gång man behöver ha ett papper på var man bor.

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

44 minuter sedan, skrev Esspe:

Verkar ju däremot som om man kan få gifta sig med en kambodjanska eller laoit där?

Jepp, då går det utmärkt. En förutsättning är att åtminstone en av parterna är en svensk medborgare som bor i regionen Asien/Oceanien.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2018-03-09 at 19:09, skrev Fritz:

Nu skojar du väl med oss. Svenska ambassaden ställer väl inte upp och viger svensk-thai utan bara svensk-svensk eller?

 

Fritz..

Hur är det med möjligheten att gifta sig på pastorsexpeditionen i Pattaya? :blind:

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev rolba:

Hur är det med möjligheten att gifta sig på pastorsexpeditionen i Pattaya? :blind:

Det kan jag nog fixa men räkna inte med att vigseln blir registrerad, men ett redigt party ingår i cermonin. :)

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev Fritz:

Det kan jag nog fixa men räkna inte med att vigseln blir registrerad, men ett redigt party ingår i cermonin. :)

 

Fritz..

Man kanske får inrikta sig på svensexan där istället. :big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan grej som kan vara bra att känna till är, att skatten är högre för en gift pensionär än för en ogift.

 

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2018-03-09 at 12:32, skrev Soengsang:

Han kan även få ThaiElite Visa, om han kostar på sig 500k bht, i det stora hela inte så mycket dyrare......jag har övervägt det.

Jag har inte så bra koll på olika visum men nu vart jag lite nyfiken men 500 000THB låter ju som rätt mycket pengar om du snackar en avgift som man inte får tillbaka. Ett pensionärsvisa kostar väl typ bara 1500kr.

 

Förklara gärna för en som inte förstår vad du menar med "inte så mycket dyrare". Är det livstidsvisum?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Mankan:

Jag har inte så bra koll på olika visum men nu vart jag lite nyfiken men 500 000THB låter ju som rätt mycket pengar om du snackar en avgift som man inte får tillbaka. Ett pensionärsvisa kostar väl typ bara 1500kr.

 

Förklara gärna för en som inte förstår vad du menar med "inte så mycket dyrare". Är det livstidsvisum?

Du skulle klickat på min länk, livstids visum var det väl inte, men väl möjlighet till Thai Elite Visa 5-10-20 år, för alla åldrar.

 

http://www.thai-elite.com/elite-visa.html

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...