Jump to content
IGNORERAD

Låna Pengar


chrisnils075

Recommended Posts

Kan man låna pengar i Sverige för köp av tex lägehet i Thailand? om man har ett övervärde på bostaden i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 26
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • chrisnils075

    5

  • samet

    3

  • Tommy

    2

  • bob

    2

Mest aktiva i denna tråd

Ja, jag har en kompis som byggt i Thailand, med lånade pengar.

Tror det är avbetalat nu, både han och Sambon jobbar numera.

 

De har inget värde på sitt svenska boende, de bor i hyresrätt.

 

MVH

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst kan du låna på lägenheten, banken som avgör hur mycket och till vilken ränta. Många som lånar till inköp av bil/båt/aktier/men även ren konsumtion och pantsätter villa/lägenhet.

Gått så långt att bankerna erbjuder pensionärer att pantsätta sina fasta egendomar för konsumtion på åldrandets höst.

Populärt att dö lika naken som vid födseln:sick:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kommer snusförnuftige nisse in. Köp inget för lånade  pengar här, de pengar du satsar här skall du ha råd att förlora.

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev nissehult_13:

Nu kommer snusförnuftige nisse in. Köp inget för lånade  pengar här, de pengar du satsar här skall du ha råd att förlora.

Tror inte de privatpersoner företag etc. som lånar miljontals baht för investering i Thailand håller med dig... Inte jag heller, sedan kanske jag är förbered på att jag kanske förlorar de 100000 kr som jag satsade på ett bygge i Isaan, men annars är jag inte ett dugg oroligare att investera i Thailand eller någon annanstans (kanske Nigeria), vet du bara vad du gör så är det ingen fara att du förlorar mer där än i Sverige... för du kan även förlora dina pengar i Sverige...

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev bob:

Tror inte de privatpersoner företag etc. som lånar miljontals baht för investering i Thailand håller med dig... Inte jag heller, sedan kanske jag är förbered på att jag kanske förlorar de 100000 kr som jag satsade på ett bygge i Isaan, men annars är jag inte ett dugg oroligare att investera i Thailand eller någon annanstans (kanske Nigeria), vet du bara vad du gör så är det ingen fara att du förlorar mer där än i Sverige... för du kan även förlora dina pengar i Sverige...

 

Själv kör jag på Nisses sätt invenstera det du har råd att förlora.

 

Bättre att gå därifrån med förlorat hus/bil typ. och inga skulder, än förlora huset och behålla skulder.

 

Men valet är fritt.

Mvh. Dollemon obelånad

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte de privatpersoner företag etc. som lånar miljontals baht för investering i Thailand håller med dig... Inte jag heller, sedan kanske jag är förbered på att jag kanske förlorar de 100000 kr som jag satsade på ett bygge i Isaan, men annars är jag inte ett dugg oroligare att investera i Thailand eller någon annanstans (kanske Nigeria), vet du bara vad du gör så är det ingen fara att du förlorar mer där än i Sverige... för du kan även förlora dina pengar i Sverige...
Så du menar att risken att förlora är lika stor om man köper en bostad i Sverige som om man köper en i Thailand?

Blond eller otur?
Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev Benjamas:

Så du menar att risken att förlora är lika stor om man köper en bostad i Sverige som om man köper en i Thailand?

Blond eller otur?

Vad det verkligen det jag menade? Ta det nu bara lugnt nu farbror så skall du se att det går bra för dig också.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev chrisnils075:

Hur mycket pengar kan man skicka till ett konto i Thailand? Finns det något maxtak? 

Vet inte, men det kan nog variera beroende på promillehalten hos de som svarar på MPR en Lördagskväll!

 

Varför inte fråga nån på din eller dina banker?

 

Kanske det internätet har ett svar? Googla?

 

MVH

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev chrisnils075:

Hur mycket pengar kan man skicka till ett konto i Thailand? Finns det något maxtak? 

Du kan skicka precis så mycket du vill. Banken har däremot skyldighet att meddela skatteverket över visa belopp. De kan då tillfälligt stoppa din överföring för att begära in upplysningar från dig om transaktionen. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev chrisnils075:

Vet du vad den gränsen är på? 

150.000 

 

Därefter är banken skyldig att skicka kontrolluppgift till skatteverket. 

 

En del banker vill då ha uppgifter från dig. Andra inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar skicka 100 000 svenska i stöten har inte haft några problem, men om du är orolig gör som Tommy säger kolla med banken. Det sägs att över 150 t så skall det förklaras,vet dock inte detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev berlitz:

Jag brukar skicka 100 000 svenska i stöten har inte haft några problem, men om du är orolig gör som Tommy säger kolla med banken. Det sägs att över 150 t så skall det förklaras,vet dock inte detta.

Jag har alltid hållt mig under de 150' i varje överföring. Men har gjort flera sådana samma vecka. Ingen som reagerat eller hört av sig. 

 

Så delar man upp det går det fint.

 

Läser man regelverket så är det egentligen så att man skall lämna kontrolluppgift även på lägre överföringar om de är för samma syfte t.ex. delbetalning på hus osv... om totalsumman överstiger 150'

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick en lapp och fylla i för länge vad det var för pengar om det inte är ändrat idag med internet.

Inget större besvär och fylla i en mening eller kanske bara ett ord.

Inget som förhindrar en och skicka större belopp.

Skicka i småposter är nog jobbigare.

 

Idag har man inte så mycket pengar att röra sig med så man får problem.

 

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Galten:

Skicka i småposter är nog jobbigare.

2-3 klick på sin internetbank för att skicka pengar, inte så jobbigt tycker jag iallafall.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gjorde två överföringar på 100-tusen var med en veckas mellanrum, fick meddelande från ICA-banken att dom skickat uppgifter till skatteverket.

Har inte hört nånting efter det, överföringarna gjordes i mitten på januari.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev MickeN:

Gjorde två överföringar på 100-tusen var med en veckas mellanrum, fick meddelande från ICA-banken att dom skickat uppgifter till skatteverket.

Har inte hört nånting efter det, överföringarna gjordes i mitten på januari.

Där ser man. Med dagens datorkraft så kan de addera summorna och det hjälper inte och dela summorna?;)

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är fel att Riksbanken har maxbelopp på överföringar till utlandet. Däremot skall banken rapportera summor över 150.000 om avsändaren är obegränsat skattskyldig i Sverige (mantalsskriven i Sverige). Vi som skrivit ut oss är begränsat skatteskyldiga omfattas inte av denna bestämmelse.

 

https://kundo.se/org/riksbank/d/hur-mycket-pengar-far-jag-fora-over-till-ett-utlan/

Du behöver inte något tillstånd från Riksbanken för att föra över pengar till andra länder eller för att föra in pengar i Sverige. De valutarestriktioner som fanns tidigare när det gällde in- och utförsel av pengar togs bort på 1980-talet.

Om det däremot skulle gälla kontanter, värdepapper eller liknande finns det särskilda regler om man ska föra ut dem över landsgränser. I så fall ska man kontakta Tullverket. Mer information finns på Tullverkets webbplats..
 

Jag skickade denna fråga till min "bankkvinna" på SHB:

Kan det vara så att ert system inte tillåter högre summor eftersom skatteverket föreskriver en rapport när summor högre än 150.000 kr skickas utomlands? Isåfall kan du kanske ge ett förbättringsförslag internt. Vi svenskar som är utskrivna från Sverige tillhör inte de som omfattas av denna rapportskyldighet. Den gäller obegränsat skattepliktiga, vi utskrivna är begränsat skattepliktiga. Det kan kanske tyckas att vi är en marginell kundgrupp, dock är det drygt 600.000 svenskar som är bosatta utomlands, varav 150.000 är utskrivna.

 

Hennes svar:

Det stämmer. Jag har vidarebefordrat ditt förslag.

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Jag har fått en del frågor från Norge om mina överföringar.

Är bara att svara på frågorna så är den saken klar.

Det är ju inte något direkt olagligt pengarna går till och dom är redan skattade.

 

Man skulle kunna skicka hur mycket pengar som helst och säga att det är semesterkassan till planlagd semester någon gång i framtiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var i på banken i ett helt annat ärende, men berättade då också att jag bor halvårsvis i Thailand, och ofta för över pengar till min bank i Thailand. Min "personliga bankman" sa då att det är bra att de vet om det, om det framöver skulle bli funderingar vart jag flyttar mina pengar. Har dock hittills alltid hållt mig under 150000 per gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...