Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

thaiola

ny Lag for Mc over 400 cc

Recommended Posts

thaiola

är det någon som känner till det nya lagforslaget for Mc over 400 cc och vad de innehåller 

Share this post


Link to post

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

biker
19 timmar sedan, skrev thaiola:

är det någon som känner till det nya lagforslaget for Mc over 400 cc och vad de innehåller 

Hej

 

Var har du läst att att det finns ett lagförslag om detta?

 

Jag har googlat, men hittar inte mycket. Bara några lösa funderingar från april 2015.

 

https://www.thephuketnews.com/police-mull-special-driver-licence-for-big-bikes-51815.php

 

mvh

biker

 

 

Share this post


Link to post
Tallviking
18 minuter sedan, skrev biker:

Hej

 

Var har du läst att att det finns ett lagförslag om detta?

 

Jag har googlat, men hittar inte mycket. Bara några lösa funderingar från april 2015.

 

https://www.thephuketnews.com/police-mull-special-driver-licence-for-big-bikes-51815.php

 

mvh

biker

 

 

https://www.thaivisa.com/forum/topic/816180-police-mull-special-driver-licence-for-big-bikes/

 

If the draft currently being discussed comes into force, a special licence will be required for anyone wanting to ride a bike of 400cc or more, and they may get one of these licences only when they reach the age of 30.

 

Verkar inte som lagförslaget 2015 gav mycker mer än en debatt

Share this post


Link to post
biker
3 minuter sedan, skrev Tallviking:

https://www.thaivisa.com/forum/topic/816180-police-mull-special-driver-licence-for-big-bikes/

 

If the draft currently being discussed comes into force, a special licence will be required for anyone wanting to ride a bike of 400cc or more, and they may get one of these licences only when they reach the age of 30.

 

Verkar inte som lagförslaget 2015 gav mycker mer än en debatt

Precis, det var det jag jag menade. 

 

mvh

biker

 

Share this post


Link to post

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

Soengsang
2 minuter sedan, skrev biker:

Precis, det var det jag jag menade. 

 

mvh

biker

 

Ja men går efter en snabbgoogling bara att finna en källa ang detta, och den är från 2015, så knappast så aktuellt?

Men helt klart bra förslag.

Share this post


Link to post
biker
3 minuter sedan, skrev Soengsang:

Ja men går efter en snabbgoogling bara att finna en källa ang detta, och den är från 2015, så knappast så aktuellt?

Men helt klart bra förslag.

Just vad jag menade, dessa funderingar från 2015 är inte precis så aktuella.

Men det behövs nog lagstiftning ang. detta i en eller annan form.

Sedan är ju en följdfråga om sk. "bigbikes" ska få framföras på tollroads.

Som diskuterats i en annan tråd, det kommer att bli många mil tollroads

i Thailand i framtiden, om planerna följs.......

 

mvh

biker

 

Share this post


Link to post
leifen
10 minuter sedan, skrev Soengsang:

Ja men går efter en snabbgoogling bara att finna en källa ang detta, och den är från 2015, så knappast så aktuellt?

Men helt klart bra förslag.

Med tanke på att trögheten att beivra en lag är mycket lång, trafiklagar från 1979 är ännu inte verkställda, så behöver ingen nu levande vara nervös för böter för ett lagbrott ;) 

Share this post


Link to post
Soengsang
8 minuter sedan, skrev biker:

Just vad jag menade, dessa funderingar från 2015 är inte precis så aktuella.

Men det behövs nog lagstiftning ang. detta i en eller annan form.

Sedan är ju en följdfråga om sk. "bigbikes" ska få framföras på tollroads.

Som diskuterats i en annan tråd, det kommer att bli många mil tollroads

i Thailand i framtiden, om planerna följs.......

 

mvh

biker

 

Tyvärr så gissar jag jag att detta inte är en särskilt prioriterad fråga.

Men det är sju sjukt som det är nu, ta körkort på en "moppe" som har 5hp på slangen, sen kan du köra en riktig MC som har 100hp.

Naturligtvis borde körkortsutbildningen ses över och skärpas mer, men det har de ju gjort nyligen så det ligger nog långt fram i tiden skulle jag tro.

 

Jag brukar säga att jag kört tillräckligt mycket MC i Sverige/Europa för att ha förstånd för att undvika det i Thailand, jag tycker helt enkelt det inte är värt risken, även om jag älskar det och får anses som rutinerad, det är väl kanske därför man avstår från att köra mer än absolut nödvändigt i Thailand? 

 

Share this post


Link to post
biker
24 minuter sedan, skrev Soengsang:

Tyvärr så gissar jag jag att detta inte är en särskilt prioriterad fråga.

Men det är sju sjukt som det är nu, ta körkort på en "moppe" som har 5hp på slangen, sen kan du köra en riktig MC som har 100hp.

Naturligtvis borde körkortsutbildningen ses över och skärpas mer, men det har de ju gjort nyligen så det ligger nog långt fram i tiden skulle jag tro.

 

Jag brukar säga att jag kört tillräckligt mycket MC i Sverige/Europa för att ha förstånd för att undvika det i Thailand, jag tycker helt enkelt det inte är värt risken, även om jag älskar det och får anses som rutinerad, det är väl kanske därför man avstår från att köra mer än absolut nödvändigt i Thailand? 

 

Jag håller med om det du skriver. Risken att något händer i trafiken är ju mycket högre i Thailand jämfört med Sverige/Europa.

Jag har kört väldigt mycket mc genom åren i Sverige och Europa, sedan 1974. Zundapp KS125 Sport, Triumph Bonneville T120R 1969,

Triumph Bonneville T140 1979, Triumph Thunderbird 1997, Triumph Rocket III 2005.

 

Köpte nu i december en sprillans ny Triumph Bonneville T120 i Khon Kaen. Har redan kört mer än 600 mil i Thailand med den.

Tycker det är fantastiskt roligt. Men riskerna finns där hela tiden. Det hjälper inte att du själv gör "allt rätt" hela tiden, du vet ju

inte vad du möter för en idi*t i nästa sekund. 

 

Skickar med en ganska nytagen bild. En gammal Khmer-ruin, en (nästan) lika gammal gubbe, samt en ny båge.

Bilden tagen ett stenkast från bostaden i Sung Noen, Nakhonratchasima.

 

mvh

biker

 

P1060086.thumb.JPG.1422b3a79ac0f6fc1dfbac2fc97ed94f.JPG

 

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Soengsang
2 minuter sedan, skrev biker:

Triumph Bonneville T120R 1969,

 

Hahaha har jag också haft en(T120-69), den var lite ovanlig en exportmodell för US....

Share this post


Link to post
Soengsang
6 minuter sedan, skrev biker:

Det hjälper inte att du själv gör "allt rätt" hela tiden, du vet ju

inte vad du möter för en idi*t i nästa sekund. 

Så är det, även i Sverige, men risken är ju större i Thailand.....men har varit på väg mer än en gång och köpa en MC i Thailand, sugen på en offroad, men än så länge har hjärnan vunnit över hjärtat.

 

Share this post


Link to post
biker
1 minut sedan, skrev Soengsang:

Så är det, även i Sverige, men risken är ju större i Thailand.....men har varit på väg mer än en gång och köpa en MC i Thailand, sugen på en offroad.

 

Skulle va jäkligt kul med en offroad i Thailand. Lite seriös körning på små grusvägar, då blir det plötsligt lite fysisk träning också i värmen....

 

Bonneville T120R -69 var en riktig pärla. Tyvärr, en av mina ungdomssynder var att jag senare byggde om den till stelben och långgaffel. Dumt!!!

 

/biker

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Soengsang
1 minut sedan, skrev biker:

Skulle va jäkligt kul med en offroad i Thailand. Lite seriös körning på små grusvägar, då blir det plötsligt lite fysisk träning också i värmen....

 

Bonneville T120R -69 var en riktig pärla. Tyvärr, en av mina ungdomssynder var att jag senare byggde om den till stelben och långgaffel. Dumt!!!

 

/biker

 

 

 

 

 

Ok, jag hade min helt original(vad jag trodde) bla var svingen chromad och tydligen styret inte riktigt original, ett riktigt Triumph freak köpte den av mig och anmärkte just på det, han totalrenoverade den, var ett fint objekt från början och vann sen någon klass på Elmia med den, tror det var typ -91

 

Share this post


Link to post
thaiola

 

Share this post


Link to post

NYTT INNEHÅLL


×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy policy