Jump to content
IGNORERAD

Nytt jobb.


Wwax

Recommended Posts

14 minuter sedan, skrev Atom:

En av snubbarna jag intervjuade idag hade jobbat för SSAB och tyckte att Oxelösund var himmelriket på jorden.

 

Min fru har varit i Paris, London, Rom, Tokyo, Hong Kong och nästan alla andra världens storstäder men efter 4 dagar i Kiruna i julas så är det ingen tvekan om var vi ska bosättas oss en dag, till och med sommarstugan i Tibro får pisk......

 

Antar att vi gillar olika..........

Inget fel på Tibro,  faktisk närmare till allt från Tibro än Kiruna eller Oxelösund. 

Bor själv i Mariestad och tycker att det är bättre än mycket annat just pga närhet till annat. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 78
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Wwax

    14

  • Atom

    8

  • Soengsang

    6

  • AnTove

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

4 minuter sedan, skrev JJC:

Det var ett tag som Gotlansfärja gick ditt.  Sedan la de ner den hamnen. Undra varför?

Var nog rätt länge sedan, inte ens något jag minns......däremot var det inte allt för länge sedan det gick en färja härifrån till Polen, men de har lagt allt på Nynäs sen tidigt 90 tal.

 

(Var tvungen o googla det om gotlandstrafik härifrån, och mycket riktigt 62-66 gick det en färja till Klintehamn från Oxelösund, alltid lär man sig något varje dag :) )

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
On 1/19/2018 at 18:51, skrev Wwax:

Hejsan,

 

Försöker få till en förändring i livet, jobbat 12år nu för för samma företag som konsult, 95% är inom bank och finans, 22år inom IT-branschen kan mycket om det mesta, 43bast och inser att man börjar bli väldigt oattraktiv på arbetsmarknaden.

Är redigt less på 8-17 jobb.

Känner en väldig stress att jag kommer bli fast där jag inte trivs, alls, livet ut..

 

Finns enorm livserfarenhet hos er medlemmar, har ni några tips?

 

Ska man försöka satsa på offshore eller är man helt rökt för man fyllt 40?

Har ingen familj eller barn, skuldfri och äger mitt boende, har inget som som hindrar mig att gå vidare.

 

Vart ska man ta vägen?

 

Citerar mig själv, finns några där ute som kan bry sig om vad som hänt. :)

 

Tack för allt stöd, har nu sagt upp mig och kommer börja på nytt, IT förvisso men lååångt bort från bank/finans budgetar, politik och bakåtsträvande.

 

Visade sig att det var brist på farbröder som kan IT. :D

Tror många av oss är ganska duktiga på att trycka ner och underskatta oss själva.

 

Tack och bock MPR, speciellt PM har betytt väldigt mycket. Tack.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Wwax:

Citerar mig själv, finns några där ute som kan bry sig om vad som hänt. :)

 

Tack för allt stöd, har nu sagt upp mig och kommer börja på nytt, IT förvisso men lååångt bort från bank/finans budgetar, politik och bakåtsträvande.

 

Visade sig att det var brist på farbröder som kan IT. :D

Tror många av oss är ganska duktiga på att trycka ner och underskatta oss själva.

 

Tack och bock MPR, speciellt PM har betytt väldigt mycket. Tack.

 

Snyggt jobbat!
Jag har tänkt i samma banor som du den senaste tiden, men har inte klarat av att ta det avgörande steget, trotts att jag vet att jag borde göra det!

Förändringar är jobbiga!

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Stefan:

Snyggt jobbat!
Jag har tänkt i samma banor som du den senaste tiden, men har inte klarat av att ta det avgörande steget, trotts att jag vet att jag borde göra det!

Förändringar är jobbiga!

//S

I mitt fall var en förändring nödvändig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Wwax:

I mitt fall var en förändring nödvändig.

Jo, så är det i mitt fall också, dock blir det enormt komplicerat då jag är en av huvudägarna i företaget, skulle jag avsluta mitt delägarskap faller en klausul ut som säger att jag inte får bedriva konkurrerande verksamhet. (fan vet om denna klausul verkligen kan vara juridiskt bindande, kan ett företag ge mig näringsförbud?)
Att jag helt skulle byta bransch efter 35 år i yrket känns väl inte helt lockande!

//S

 

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev Stefan:

Jo, så är det i mitt fall också, dock blir det enormt komplicerat då jag är en av huvudägarna i företaget, skulle jag avsluta mitt delägarskap faller en klausul ut som säger att jag inte får bedriva konkurrerande verksamhet. (fan vet om denna klausul verkligen kan vara juridiskt bindande, kan ett företag ge mig näringsförbud?)
Att jag helt skulle byta bransch efter 35 år i yrket känns väl inte helt lockande!

//S

 

Näringsförbud nej, max sex månaders "karantän", tre är väl praxis och då ska du ha fint betalt för det. Är det inte ett AB?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

46 minuter sedan, skrev Stefan:

Jo, så är det i mitt fall också, dock blir det enormt komplicerat då jag är en av huvudägarna i företaget, skulle jag avsluta mitt delägarskap faller en klausul ut som säger att jag inte får bedriva konkurrerande verksamhet. (fan vet om denna klausul verkligen kan vara juridiskt bindande, kan ett företag ge mig näringsförbud?)
Att jag helt skulle byta bransch efter 35 år i yrket känns väl inte helt lockande!

//S

 

Inte riktigt samma sak men... http://www.lawline.se/answers/ar-konkurrensklausul-i-anstallningsavtal-giltig

Citat:Sammanfattningsvis är konkurrensklausulen i ditt avtal lagligt.

Ändrades av hamnoi

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Wwax:

Näringsförbud nej, max sex månaders "karantän", tre är väl praxis och då ska du ha fint betalt för det. Är det inte ett AB?

 

japp, ett AB

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Wwax:

Citerar mig själv, finns några där ute som kan bry sig om vad som hänt. :)

 

Tack för allt stöd, har nu sagt upp mig och kommer börja på nytt, IT förvisso men lååångt bort från bank/finans budgetar, politik och bakåtsträvande.

 

Visade sig att det var brist på farbröder som kan IT. :D

Tror många av oss är ganska duktiga på att trycka ner och underskatta oss själva.

 

Tack och bock MPR, speciellt PM har betytt väldigt mycket. Tack.

 

Jag får väl också Gratulera. Men vad är det du har lyckats med. Byta jobb inom samma bransch. Samma stad samma 8-17 eller var det nått mer?

 

Inte fy skam förvisso och kan vara en trevlig nystart men jag uppfattade din tråd som om det var nått mer/annat du egentligen ville.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Alltid kul med nystart. Själv bytte jag 8 månader innan det är dags för pension.

Praktisk utbildning för personer som ska jobba med köldmedium så de kan få sitt certifikat.

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Alltid kul med nystart. Själv bytte jag 8 månader innan det är dags för pension.

Praktisk utbildning för personer som ska jobba med köldmedium så de kan få sitt certifikat.

Var det pga att du fick/får jobba vidare efter pension av din nya arbetsgivare, eller du bara kände för att byta?

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
16 minuter sedan, skrev uptoyou:

Var det pga att du fick/får jobba vidare efter pension av din nya arbetsgivare, eller du bara kände för att byta?

Fick ett erbjudande från förra arbetsgivaren att sluta i förtid på grund av arbetsskada samtidigt som jag fick erbjudande om att jobba som f-skattare med utbildning. Arbetar max 2,5 dag/vecka dock inte varje vecka. 😀

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis Wwax till nya jobbet, får se hur länge pankisen fortsätter att jobba.

Men i dagsläget trivs jag med mitt nya jobb.

 

   Ff

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Mankan:

Jag får väl också Gratulera. Men vad är det du har lyckats med. Byta jobb inom samma bransch. Samma stad samma 8-17 eller var det nått mer?

 

Inte fy skam förvisso och kan vara en trevlig nystart men jag uppfattade din tråd som om det var nått mer/annat du egentligen ville.

Jag håller med dig Mankan trodde också det var nåt spännande branchbyte på G. Men ändå grattis Wwax till ditt nya projekt.

Själv bytte jag mitt jobb som flygmotor reparatör på SAS/VolvoAero efter 22år och flyttade till Bergen i Norge för att jobba som reparatör

i ett offshore relaterat företag i 10år sen förra året tog tag jag norskt tågförar certifikat och kör nu sen ett år tåget mellan Bergen Airport till City

typ "Airport Link" i BKK. Nu är jag ju 57år så jag tror att jag har bytt klart nu och pensionen är väl nästa projekt.

 

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev Broskan:

Jag håller med dig Mankan trodde också det var nåt spännande branchbyte på G. Men ändå grattis Wwax till ditt nya projekt.

Själv bytte jag mitt jobb som flygmotor reparatör på SAS/VolvoAero efter 22år och flyttade till Bergen i Norge för att jobba som reparatör

i ett offshore relaterat företag i 10år sen förra året tog tag jag norskt tågförar certifikat och kör nu sen ett år tåget mellan Bergen Airport till City

typ "Airport Link" i BKK. Nu är jag ju 57år så jag tror att jag har bytt klart nu och pensionen är väl nästa projekt.

 

//Broskan

Väldigt lessen att jag gjort dig och Mankan besvikna. För mig är det ett gigantiskt steg. :)

Hade varit coolare om jag blivit durianodlare eller trollkarl det medger jag...

 

Men ett branchbyte är det i allra högsta grad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja ibland så räcker det med att man byter inom företaget om det är stort nog vill säga så man får lite andra arbetsuppgifter, ibland så kan man byta arbetsgivare får att få en liten nytändning. Själv sa jag upp mig på min nuvarande arbetsplats för ett år sedan eftersom jag helt enkelt hade tröttnat på allt i princip, men tro f-n om de inte övertalade mig att stanna, hade skrivit kontrakt och hela balunsen med nya jobbet, en av "övertalningscheferna" sa att det var så vanligt att folk sket i att ta jobbet de hade skrivit på så det var bara att skicka ett mail och säga till dem att "jag har ändrat mig" sagt och gjort så det gjorde jag... så nu är jag likt förbannat kvar, fick ju lite mer stålar men inte blev jag lyckligare för det... :pudency:.

Men kan ändå tycka det var bra gjort @Wwax grattis till "nya" jobbet. Får även tillägga att jag blev imponerad av dig @Broskan att våga ta ett sådant steg frågan är bara om det blev någon nergång i "kuvertet" eller det kanske blev ett lyft? Tror att det är det som gör att jag både är kvar i Norge och konsultandet har ingen lust att gå ner i lön även om pengar inte är allt, men jag gråter hellre i en Porsche än i en spårvagn som vi säger i Göteborg...

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gick i många år och funderade på att byta jobb eller börja studera.

Jag arbetade som montör och 2008/2009 kom finanskrisen så jag blev uppsagd.

Sökte in på en 2,5 årig KY utbildning, och de var 2,5 år utan några resor eller utsvängningar då fru, 2 barn och hus inte tillät det :-)

Efter skolan fick jag jobb direkt som ingenjör och är nu sedan 2 år på min andra arbetsplats med 7 veckor årlig semester och en lön nära på dubbel mot mitt tidigare montagejobb.

Jag var 37 år när jag började plugga!

 

Idag är jag mycket glad att jag vågade släppa sargen, de var jobbigt i början men sedan blev det bra.

Ändrades av Nick

I declare war on damaged hair and split ends.

Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev Wwax:

Väldigt lessen att jag gjort dig och Mankan besvikna. För mig är det ett gigantiskt steg. :)

Hade varit coolare om jag blivit durianodlare eller trollkarl det medger jag...

 

Men ett branchbyte är det i allra högsta grad.

He he mig spelar det ju mindre roll vad du jobbar med, de är ju du själv som ska vara nöjd. Min fråga var ju baserad på dina egna mål du beskrev när du startade tråden.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Nick:

Jag gick i många år och funderade på att byta jobb eller börja studera.

Jag arbetade som montör och 2008/2009 kom finanskrisen så jag blev uppsagd.

Sökte in på en 2,5 årig KY utbildning, och de var 2,5 år utan några resor eller utsvängningar då fru, 2 barn och hus inte tillät det :-)

Efter skolan fick jag jobb direkt som ingenjör och är nu sedan 2 år på min andra arbetsplats med 7 veckor årlig semester och en lön nära på dubbel mot mitt tidigare montagejobb.

Jag var 37 år när jag började plugga!

 

Idag är jag mycket glad att jag vågade släppa sargen, de var jobbigt i början men sedan blev det bra.

Ja ibland skall det till lite drastika händelser för att man skall ta sig själv i kragen, har själv gjort en liknande resa ungefär i samma ålder och det var inget jag ångrade. Men nu när man är nästa 20 år äldre så känns det lite som om att man får "tvinga" sig igenom några år innan man går i pension, för att göra ytterligare ett 3e yrkesbyte känns lite tufft ...

Men vem vet, skall på min andra intervju idag om 40 min tillsammans med frun, bara det är en ny upplevelse... :haha:.

Ändrades av bob
Link to comment
Dela på andra sajter

nissehult_13
On ‎2018‎-‎03‎-‎01 at 00:44, skrev Wwax:

I mitt fall var en förändring nödvändig.

Kul att det lyckades. Själv blev jag förbannad på jobbet(it) och sa upp mig sökte aldrig något nytt jobb. Så det fick bli en tidig pension. Så i höst kan man börja plocka ut riktig pension.:big_smile:

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...