Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

biker

Köra MC på motorväg

Recommended Posts

janne_h
Nog tror jag att tunga mc är tillåtna på motorvägar i Thailand redan idag, menar du betalvägar så tror jag att dom kommer att bli godkända där också. 
Dom är inte tillåtna. Men ingen utanför Bangkok bryr sig. Inte ens polisen. Thailändare gör ingen skillnad på tung motorcykel och 100 kubikare som dom flesta kör i lagens mening. Som exempel betalar man samma årliga skatt på små motorcyklar som på en 1000 kubikare.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

biker
46 minuter sedan, skrev leifen:

Nog tror jag att tunga mc är tillåtna på motorvägar i Thailand redan idag, menar du betalvägar så tror jag att dom kommer att bli godkända där också. 

Är nog egentligen ej tillåtet alls på motorväg idag. Bara med den skillnaden att på avgiftsbelagd motorväg så finns ju ett effektivt sätt att inte släppa in mc.

Man får skilja på "Motorway" och "Highway".

Jag hoppas som du, att de blir godkända på betalvägar, eftersom alla kommande motorvägar blir avgiftsbelagda.

mvh

biker

leifen
10 timmar sedan, skrev biker:

Är nog egentligen ej tillåtet alls på motorväg idag. Bara med den skillnaden att på avgiftsbelagd motorväg så finns ju ett effektivt sätt att inte släppa in mc.

Man får skilja på "Motorway" och "Highway".

Jag hoppas som du, att de blir godkända på betalvägar, eftersom alla kommande motorvägar blir avgiftsbelagda.

mvh

biker

Tung MC är ju godkända på motorvägar i övriga världen så nog borde dom vara det också i Thailand. 

janne_h
11 timmar sedan, skrev leifen:

Tung MC är ju godkända på motorvägar i övriga världen så nog borde dom vara det också i Thailand. 

Det kan man väl tycka. Dock håller inte thailändska myndigheter med om detta resonemang. Därför är ALLA motorcyklar förbjudna på motorvägar.

Att det sen som allt annat i Thailand inte efterlevs fullt ut är en annan sak.

Soengsang
41 minuter sedan, skrev janne_h:

Det kan man väl tycka. Dock håller inte thailändska myndigheter med om detta resonemang. Därför är ALLA motorcyklar förbjudna på motorvägar.

Exakt, då det inte finns några "tunga motorcyklar" i Thailand.

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

leifen
47 minuter sedan, skrev janne_h:

Citat

Hur tar du dig med din motorcykel till ditt andra ställe i Isaan utan att köra på motorvägar delar av sträckan?

Niro

Man skiljer ju på motosai och bigbai.
En motosai är vad vi här lite nonchalant kaller för moppe men som kan vara på ända upp till 150cc. En bigbai kan vara en Ducati på 1000cc men också den senaste Hondan, som ser ut som en Ducati , men som bara är på 150cc.

Soengsang
5 minuter sedan, skrev Niro:

Man skiljer ju på motosai och bigbai.
En motosai är vad vi här lite nonchalant kaller för moppe men som kan vara på ända upp till 150cc. En bigbai kan vara en Ducati på 1000cc men också den senaste Hondan, som ser ut som en Ducati , men som bara är på 150cc.

Inte enligt lagen, bara i folkmun.

Niro

Skönt att det blev förtydligat. Vi vill ju inte att folk ska tro att det står motosai och bigbai i lagtexterna.

janne_h
Hur tar du dig med din motorcykel till ditt andra ställe i Isaan utan att köra på motorvägar delar av sträckan?
På motorvägen eller sidovägarna bredvid motorvägen. Men som jag skrev så efterlevs inte lagen utanför Bangkok. I Bangkok är poliserna stenhårda om man kör på motorvägen och blir påkommen.

leifen
25 minuter sedan, skrev janne_h:

På motorvägen eller sidovägarna bredvid motorvägen. Men som jag skrev så efterlevs inte lagen utanför Bangkok. I Bangkok är poliserna stenhårda om man kör på motorvägen och blir påkommen.

Motorvägen #1 norr om Rangsit som för mig är Bangkok och motorvägen #9 väst om Bangkok är då inte poliserna hårda alls, hur mycket mc som helst i alla körbanor.

janne_h
Motorvägen #1 norr om Rangsit som för mig är Bangkok och motorvägen #9 väst om Bangkok är då inte poliserna hårda alls, hur mycket mc som helst i alla körbanor.
Försök att åka på motorvägen söder om rangsit (där betal motorvägen börjar och den vanliga går under), får du se hur bra det går.
Rangsit är väl yttre Bangkok typ.
Kommer man utifrån åker man in på sidovägarna strax före Bangkok.

leifen
8 timmar sedan, skrev janne_h:

Försök att åka på motorvägen söder om rangsit (där betal motorvägen börjar och den vanliga går under), får du se hur bra det går.
Rangsit är väl yttre Bangkok typ.
Kommer man utifrån åker man in på sidovägarna strax före Bangkok.

Behöver inte försöka, har sett med egna ögon att det körs mc på motorvägarna i Bangkok och övriga Thailand.

janne_h
Behöver inte försöka, har sett med egna ögon att det körs mc på motorvägarna i Bangkok och övriga Thailand.
Då jag bor i Bangkok och är med i en stor grupp thailändare som åker big bike ska jag meddela dom att en expert från Sverige boende i korat, påstår att lagen inte gäller och det är fritt fram numera på motorvägarna i Bangkok.
För det påstår han sig sett från en bil på besök i Bangkok.

Soengsang
24 minuter sedan, skrev janne_h:

Då jag bor i Bangkok och är med i en stor grupp thailändare som åker big bike ska jag meddela dom att en expert från Sverige boende i korat, påstår att lagen inte gäller och det är fritt fram numera på motorvägarna i Bangkok.
För det påstår han sig sett från en bil på besök i Bangkok. emoji3.png

Nja, han har väl ändå inte sagt att "lagen inte gäller"

Men jag har personligen inte sett MC på betalvägar eller motorvägar i Bkk, men väl utanför, och då kör jag själv relativt ofta där och åker inte buss.....

En MC släpps väl inte ens ut på en betalväg igenom spärren skulle jag tro.

NYTT INNEHÅLL

• Create New...

Important Information

Privacy policy