Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

biker

Köra MC på motorväg

Recommended Posts

biker

Hej

Är det någon som har bra koll på hur det förhåller sig med mc-körning på motorväg i Thailand?

Det är ju egentligen ej tillåtet. Och jag är medveten om att välja avgiftsbelagd motorväg i Bangkok

blir inte bra. Blir stopp och problem vid vägtullarna.

Men att köra tung mc på icke avgiftsbelagda motorvägar verkar mer eller mindre ok, eller?

Tänkte ta en tur till Huahin, och har gjort en vägbeskrivning på Googlemaps, och valt bort tullvägar.

Vägsträckan som jag funderar över är motorväg 9 som går västra sidan om Bangkok. Denna är inte avgiftsbelagd

men trots allt klassad som motorväg. Är det ok att ta den rutten, någon som vet?

Jag kollade lite "streetview" på googlemaps, och visst är det tvåhjulingar på motorvägen.

5a565ed06e308_Skrmklipp.JPG.144a9a4c1ecb3d4a7f46ac826783c2eb.JPG

mvh

biker

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

janne_h

Det är väl bara runt Bangkok som polisen upprätthåller förbudet. Så fort jag kommer i Bangkoks utkanter kör jag ut på motorvägen.

Har aldrig haft problem med det.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

fiskarn

De som jobbar vid tullarna får ej släppa igenom motorcyklar...Om det gäller alla vägar ska jag låta vara osagt...

leifen

Den rutten innebär inga problem.....

rolba

Vad är motorväg egentligen?

Är det där man bara möter fordon på vänster sida? :-)

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

thomas001

Enklast kan man säga så här: Betalväg: MC forbjudet. Ovrig väg: Ok.

BB

Detta har jag funderat på många gånger och blir inte klok efter hur många frågor som helst. Var går gränsen mellan moped och tung motorcykel?

I Sverige har vi en gräns men i Thailand verkar det inte finnas någon gräns, två hjul = MC (motobike).

Är det så att det inte finns en gräns?

leifen
1 timme sedan, skrev BB:

Detta har jag funderat på många gånger och blir inte klok efter hur många frågor som helst. Var går gränsen mellan moped och tung motorcykel?

I Sverige har vi en gräns men i Thailand verkar det inte finnas någon gräns, två hjul = MC (motobike).

Är det så att det inte finns en gräns?

Det finns ingen gräns för MC över 100cc, allt är MC

Soengsang

Se det så här, moped finns inte.

Allt är motobike, men "lätt" under 110cc, som man kan ta körkort för vid 15 års ålder.

Men det verkar också var lite flummigt, grabben(16 år) har 125cc......vilket jag har varit lite orolig för vid ev olycka om försäkringar gäller då, dvs han kör ju egentligen olagligt.

För några veckor sedan mötte han en bil i en korsning hemma som körde på fel sida och han blev påkörd.

Men efter kontroll av hans körkort så stod bilens försäkringsbolag för alla skador, grabben klarade sig för övrigt helskinnad, blev mest skärrad.

25829676_10156077340192010_711456802_o.thumb.jpg.2cd8e23b656411c12b543c35ae7933c4.jpg

25637249_10156077340207010_2071853846_o.thumb.jpg.3a88149412d7e20379f788021324268d.jpg

biker
5 timmar sedan, skrev thomas001:

Enklast kan man säga så här: Betalväg: MC forbjudet. Ovrig väg: Ok.

Man kan undra hur framtiden ser ut för MC-körning i Thailand.

Det byggs, och kommer att byggas rejält mycket motorvägar i Thailand.

"intercity toll controlled-access highways". I dagsläget är det inte mera än

14,5 mil, men efter pågående och kommande utbyggnad blir det 415 mil.

Hittade lite info här:

https://en.wikipedia.org/wiki/Thai_motorway_network

Det är ju de senaste åren som försäljningen av tunga MC fått en rejäl fart i Thailand.

Att man har förbjudit 2-hjulingar på motorväg har jag full förståelse för, det har ju

tidigare handlat om 99,9% "småcyklar".

Man undrar om man kanske kommer införa någon annan klassning av MC framöver, eller

om vi mc-åkare blir utestängda från motorvägsnätet även i framtiden..........

mvh

biker

Soengsang
5 minuter sedan, skrev biker:

I dagsläget är det inte mera än

14,5 mil

Är det verkligen inte mer, känns som mer iaf.....

biker
14 minuter sedan, skrev Soengsang:

Är det verkligen inte mer, känns som mer iaf.....

Trodde också att det kanske var lite mera än så, men det är vad de påstår i länken jag bifogade.

Highway 6, delsträckan Bangkok - Korat ska vara klar 2020, återstår väl att se.

Men det byggs ju rejält på sina ställen nu. Ska bli 9 st. vägtullar på den sträckan.

http://englishnews.thaipbs.or.th/new-motorway-construction-linking-Bangkok-korat-kicks-off-today/

mvh

biker

leifen

Det finns på förslag en ny körkortsklass för MC över 400cc i Thailand, så bara en tidsfråga innan det är genomfört.

biker
13 timmar sedan, skrev leifen:

Det finns på förslag en ny körkortsklass för MC över 400cc i Thailand, så bara en tidsfråga innan det är genomfört.

Hittar inte mycket info om detta förslag.

Här är något från 2015.

https://www.thephuketnews.com/police-mull-special-driver-licence-for-big-bikes-51815.php

Men även om det skulle bli en ny körkortsklass för mc över 400cc, så är det väl inte samma sak som att

tunga mc tillåts på motorvägar?

mvh

biker

leifen
17 minuter sedan, skrev biker:

Hittar inte mycket info om detta förslag.

Här är något från 2015.

https://www.thephuketnews.com/police-mull-special-driver-licence-for-big-bikes-51815.php

Men även om det skulle bli en ny körkortsklass för mc över 400cc, så är det väl inte samma sak som att

tunga mc tillåts på motorvägar?

mvh

biker

Nog tror jag att tunga mc är tillåtna på motorvägar i Thailand redan idag, menar du betalvägar så tror jag att dom kommer att bli godkända där också. 

NYTT INNEHÅLL

• Create New...

Important Information

Privacy policy