Jump to content
IGNORERAD

10 år för majestätsbrott...


lars60

Recommended Posts

.förkortat från 20 år.ungefär som morddömda brukar dömmas i Sverige.

    Man gets 10-year jail term for lese majesty 

  http://www.nationmul...or-lese-majesty

  The Criminal Court Friday sentenced a man to ten year imprisonment for posting a picture deemed insulting the monarchy on a website.

Initially, Suwicha Thakho was sentenced to be jailed for 20 years but the court commuted the jail term by half after he pleaded guilty.

He was charged with violating Article 112 of the Criminal Code and violating the computer crime act.

The man wept upon learning of his sentence.

The Nation 

Vi har det iaf ganska bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Den som inte tåler kritik har oftast något att dölja .

[move]Garderobsliket Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Skall man skratta eller gråta  :neutral:

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan tycka precis vad man vill, MEN kom ihåg att det inte är vårt land utan Thailändarnas!  :stop:

Om vi skall ha en diskussion i ämnet så börja då med att inse att likväl som Svenskar anser att invandrarna måste acceptera de svenska lagarna  :rtfm: så har Thailändarna rätt att kräva att vi farranger accepterar deras lagar och reglel på gott och ont! :whistle:

Alla som har spenderat lite tid i Thailand inser snabbt att man ALDRIG kritiserar eller skynfar kungafamiljen på något sätt! :fool:

I Sverige har det ju gått åt precis fel håll, :kort: se bara på det gatlopp som den Svenska kungafamiljen har fått löpa i pressen men framför allt i olika så kallade "humor program" på TV. :pleasantry: Här har man under beskydd av "det fria ordet" och förevändning av att "det är ju trots allt bara humor", :crazy: utmålat en Svensk familjs medlemmar som dumma, totalt intelligensbefriade samt i vissa fall rent av efterblivna, inte i ett program utan under en mängd program under flera år. :nono:

Om detta hade gällt någon annan familj i Sverige, vilken som helst, så hade man garanterat blivit fälld för åtminstonde förtal, men i det här fallet så förväntas kungafamiljen svälja alla dessa på hopp, allt for att visa att man accepterar det "fria ordet" samt "satir och humor". :punish:

Royalister eller inte, så tycker jag att Svenska medborgare borde ha sagt/säga stopp till dessa fasoner, men som vanligt så lyser rättvise mobben med sin frånvaro när orättvisorna/mobbingen inte drabbar politiskt "rätt" personer. :suicide:

Vad har nu detta med frågan att göra, jo många av mina Thailänska vänner som är/har varit i Sverige förvånas och fördömmer detta beteende och förvånas över våra "slappa" lagar i frågan. :scare::taunt:

Det är lätt att vara självgod när det gäller frågor utomlands, :im_so_happy: men svårt att se problemen hemma vid! :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Mancon: Att bli dömmas för förtal är ju inte så konstigt.men straffskalan.

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Mancon,

Sjalvklart maste man som utlanning acceptera ett nytt lands lagar, det innebar ju dock inte att man inte har ratt att diskutera dem och straffen som utmats. Dessutom ar jag tamligen saker pa att en absolut majoritet av alla thailandare tycker att dessa lagar och straff ar lika konstiga som vi tycker aven om de givetvis hyser en helt annan respekt for kungahuset an vad vi gor.

Jag tycker att alla offentliga personer maste tala bade kritik och satir men givetvis finns det en grans dar satiren overgar till pahopp. Jag tycker inte vi natt den nivan i Sverige nar det galler kungahuset men det ar bara min personliga synpunkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tur att dom inte har Hey Baberiba på TV, det hade väl givit livstid flera gånger om.

Jannef

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Sicket vansinne!

Att oht fundera pa att forsvara den straffskalan ar bortom mitt forstand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente Herr Bacon.

Länge Leve Konungen, Fosterlandet samt Gotland!

Hurra, Hurra, Hurra, Hurra.

[move]

Hans Majonäse Arne

[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Man kan tycka precis vad man vill, MEN kom ihåg att det inte är vårt land utan Thailändarnas!  :stop:

Om vi skall ha en diskussion i ämnet så börja då med att inse att likväl som Svenskar anser att invandrarna måste acceptera de svenska lagarna  :rtfm: så har Thailändarna rätt att kräva att vi farranger accepterar deras lagar och reglel på gott och ont! :whistle:

Alla som har spenderat lite tid i Thailand inser snabbt att man ALDRIG kritiserar eller skynfar kungafamiljen på något sätt! :fool:

I Sverige har det ju gått åt precis fel håll, :kort: se bara på det gatlopp som den Svenska kungafamiljen har fått löpa i pressen men framför allt i olika så kallade "humor program" på TV. :pleasantry: Här har man under beskydd av "det fria ordet" och förevändning av att "det är ju trots allt bara humor", :crazy: utmålat en Svensk familjs medlemmar som dumma, totalt intelligensbefriade samt i vissa fall rent av efterblivna, inte i ett program utan under en mängd program under flera år. :nono:

Om detta hade gällt någon annan familj i Sverige, vilken som helst, så hade man garanterat blivit fälld för åtminstonde förtal, men i det här fallet så förväntas kungafamiljen svälja alla dessa på hopp, allt for att visa att man accepterar det "fria ordet" samt "satir och humor". :punish:

Royalister eller inte, så tycker jag att Svenska medborgare borde ha sagt/säga stopp till dessa fasoner, men som vanligt så lyser rättvise mobben med sin frånvaro när orättvisorna/mobbingen inte drabbar politiskt "rätt" personer. :suicide:

Vad har nu detta med frågan att göra, jo många av mina Thailänska vänner som är/har varit i Sverige förvånas och fördömmer detta beteende och förvånas över våra "slappa" lagar i frågan. :scare::taunt:

Det är lätt att vara självgod när det gäller frågor utomlands, :im_so_happy: men svårt att se problemen hemma vid! :wai:

Det stör mig inte det minsta om thailändare har åsikter om hur den svenska knugafamiljen förlöjligas i svensk TV. De har automatiskt den rätten att yttra sina åsikter vare sig de är medborgare här eller någon annanstans. Yttrandefrihet är bland det bästa som finns och borde finnas överallt och gälla precis alla. Något som du uppenbarligen inte tycker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om Joints och ni andra LÄSER vad jag skriver så ser ni att jag inte någonstans påstår att jag anser att det Thailänska straffet i det omnämnda fallet står i proportion till brottet!

Vad jag påpekar är dels att då det faktiskt är Thailändarnas land så är det också upp till dem att bestämma och dömma ut straff till brott och även att bedömma vad som kvalificerar ett en handling till ett brott. På samma sätt är det upp till Svenskarna att göra likaledes i Sverige!

Jag har heller aldrig sagt eller påstått att yttrandefriheten inte är av godo, MEN jag säger att det fortfarande inte är upp till Svenskar att bestämma hurvida detta är en naturlig rättighet angående den Thailänska kungafamiljen i Thailand.

Det är typiskt Svenskt att vara ett världs samvete och alltid kunna mest och bäst om allting på hemmaplan som på bortaplan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem har sagt att svenskarna ska bestämma i Thailand? Det är du som läser dåligt. Om du inte vill att man ska ha åsikter om andra länder kan du föregå med gott exempel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det är typiskt Svenskt att vara ett världs samvete och alltid kunna mest och bäst om allting på hemmaplan som på bortaplan.

Det som mojligen ar typiskt svenskt ar att tro att svenskar ar mer "typiska" an andra  ;) .

Jag ser ingen kommentar i traden som antyder en vilja att vara varldssamvete eller att veta bast. Det ar sjalvklart att det ar upp till Thailand att stifta thailandska lagar och utmata thailandska straff, aven for utlanningar som vistar sig i Thailand. Det star ocksa oss svenskar fritt att pa ett forum kommentera om vi tycker att de ar ratt och proportionelia. Tyvarr star det dock inte thailandare fritt att diskutera detta amne och det ar nog anledningen till att lagarna och straffskalan ser ut som den gor. Ingen thailandare jag har diskuterat detta med tycker att lese majeste lagarna ar vettiga aven om de hyser stor respekt for sin monark.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det som mojligen ar typiskt svenskt ar att tro att svenskar ar mer "typiska" an andra  ;) .

Jag ser ingen kommentar i traden som antyder en vilja att vara varldssamvete eller att veta bast. Det ar sjalvklart att det ar upp till Thailand att stifta thailandska lagar och utmata thailandska straff, aven for utlanningar som vistar sig i Thailand. Det star ocksa oss svenskar fritt att pa ett forum kommentera om vi tycker att de ar ratt och proportionelia. Tyvarr star det dock inte thailandare fritt att diskutera detta amne och det ar nog anledningen till att lagarna och straffskalan ser ut som den gor. Ingen thailandare jag har diskuterat detta med tycker att lese majeste lagarna ar vettiga aven om de hyser stor respekt for sin monark.

Att uttala sig om vad som är typiskt för svenskar är nog ganska typiskt för svenskar ;-)

Andra nationaliteter är kanske mer benägna att uttala sig om andra länders invånare... eller kanske inte. Svårt att avgöra.

Jag håller med om att straffen för lese majeste är för hårda i Thailand. Men per definition kan man väl inte ändra pga av respekt för kungen...

Även om han själv öppnat för det litegrann genom att offentligt säga att han kan tåla lite kritik.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är killen och historien omkring honom:

http://www.bangkokpo...ulting-monarchy

Suvicha Thakhor, a 34-year-old former oil engineer, held back tears as he listened to a brief statement by the court which found him guilty of posing a threat to national security.

It is the first lese majeste ruling based on the controversial 2007 Computer Crime Act which critics said could have an impact on online political debates.

The court cited offences under both the Computer Crime Act, which prohibits the posting and circulation of material regarded to be detrimental to national security or capable of stirring public panic, and the Criminal Code's lese majeste provision..

http://www.nationmul...cs_30099640.php

Vi har det iaf ganska bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Om Joints och ni andra LÄSER vad jag skriver så ser ni att jag inte någonstans påstår att jag anser att det Thailänska straffet i det omnämnda fallet står i proportion till brottet!

Vad jag påpekar är dels att då det faktiskt är Thailändarnas land så är det också upp till dem att bestämma och dömma ut straff till brott och även att bedömma vad som kvalificerar ett en handling till ett brott. På samma sätt är det upp till Svenskarna att göra likaledes i Sverige!

Jag har heller aldrig sagt eller påstått att yttrandefriheten inte är av godo, MEN jag säger att det fortfarande inte är upp till Svenskar att bestämma hurvida detta är en naturlig rättighet angående den Thailänska kungafamiljen i Thailand.

Det är typiskt Svenskt att vara ett världs samvete och alltid kunna mest och bäst om allting på hemmaplan som på bortaplan.

Som Världsmedborgare tillåter jag mig tycka, Mancon,  att vissa sharia-lagar är étt oskick

och att döma någon till 20 års (jobbigt) fängelse för att kränka den Thailändska kungafamiljen - är ett annat.

Vilket som är värst, vet jag inte - det är bara exempel på sånt som kränker mina mera eller mindre svenska demokratiska och humanistiska ideal.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi kommer ifrån ämnet  :kort: på grund av att ni hakar upp er på att jag skrev "Om vi skall ha en diskussion i ämnet så börja då med att inse att likväl som Svenskar anser att invandrarna måste acceptera de svenska lagarna  så har Thailändarna rätt att kräva att vi farranger accepterar deras lagar och reglel på gott och ont!

Om ni börjar med att läsa det jag skriver först, "Man kan tycka precis vad man vill, MEN kom ihåg att det inte är vårt land utan Thailändarnas!" och sedan läser det jag skriver lite senare, "Alla som har spenderat lite tid i Thailand inser snabbt att man ALDRIG kritiserar eller skynfar kungafamiljen på något sätt!", så ser ni att vad jag påpekar är att oavsett vad man har för personliga åsikter när det gäller den Thailänska Kungafamiljen, SÅ ÄR MAN BRA DUM OM MAN PÅTALAR SINA EVENTUELLT NEGATIVA ÅSIKTER OM SAMMA KUNGAHUS l Thailand DÅ ALLA VET HUR LAGARNA I DEN FRÅGAN FUNGERAR!

Jag anser att det förövrigt är lika dumt att bryta mot sharia lagarna i t.ex. Saudi Arabien av samma anledning, OAVSETT VAD MAN PRIVAT HAR FöR ÅSIKTER! :suicide:

Detta innebär inte på något sätt att jag anser att man skall lägga sina humanistiska ideal ät sidan, bara att det inte gynnar någon att lufta dem i Thailand och hamna i Fängelse.

Ibland undrar jag om några av er medvetet missförstår det som skrivs bara för att få bråka lite. :punish:

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Mancon, du skriver ju faktisk att.

"

mina Thailänska vänner som är/har varit i Sverige förvånas och fördömmer detta beteende och förvånas över våra "slappa" lagar i frågan. 

Det är lätt att vara självgod när det gäller frågor utomlands,  men svårt att se problemen hemma vid! 

"

Om inte det är att förespråka stramare regler i Sverige enligt Thailändsk modell då vet inte jag hur det ska uppfattas.

Och den modellen är inget bra, tycker jag.

Inget att visa genom att bryta lagen i Thailand - det tror jag ingen här på MPR är korkad nog att göra,

men "hemmavid" som du kaller det, kan man väl få protestera.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, livet blir lättare om man håller tyst. Frågan är om det blir bättre om alla gör det. Det finns många som suttit i fängelse för sin tro och många som fortfarande gör det. För en del är de hjältar och för en del andra är de dumma.

Nu har tydligen reportrar utan gränser gjort ett uttalande och kallar det An International Disgrace http://rspas.anu.edu...map/newmandala/

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...