Jump to content
IGNORERAD

Bangkok Airport - idi*ternas hemvist?


MaiChai

Recommended Posts

12 timmar sedan, skrev Tallviking:

Ja. Man kan undra ibland var P3 hittar alla udda karaktärer !

Blodsband, hehe.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 110
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    16

  • Soengsang

    13

  • HuaHindinnge

    7

  • apknug

    6

Mest aktiva i denna tråd

2 timmar sedan, skrev M33:

Bara en? Ok.

Bestrida ett köp som inte är korrekt, t.ex. skimning.

 

Ja det går att göra även med kort kopplat till konto, men krävs mycket mer av privatpersonen för att få tillbaka pengarna redan dragna från kontot.

 

Upplys oss gärna varför det alltid är bättre att betala direkt istället för med kreditkort.

Det finns ingen skillnad mot att betala mot kredit numera om man sköter det enligt avtal. Den stora skillnaden är att man inte står i skuld emot någon.

 

cash is king...

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev KaiserBlood:

Jag har nog aldrig sett efter 30+ resor någon som inte har råd att eller kan skaffa hjälp för en ny biljett hem.(turister)

 

Är nog mest alkoholen och tidsskillnaden som ställer till det för en del. 

 

5-6,000kr skramlar man väl ihop på ett par telefonsamtal om det skulle behövas.

Dom flesta idi*terna har man inte träffat på flygplatsen där de drunknar i miljoner av vanliga resenärer. 

Däremot träffade jag många av dessa typer under den tiden man hängde på barer. 

En kille jag speciellt kom ihåg var ca 25 år när jag träffade honom under 80-talet. Snäll, oförarglig men speciellt oberäknelig. Söp till redan på planet, efter hotellet direkt till baren. Ringde i klockan till han inte längre orkade mera. Fortsatte på det sättet två dagar, därefter blev han intagen på sjukhus för att nyktra till. Sedan blev det lite lugnare när han kom ut. När pengarna tog slut skickade mamma ner nya. Hon behövde inte fundera på kredit, där fanns pengar i överflöd.

 

Åkte han hem, kunde han vara nere igen om två veckor, samma resa, baren, klockan, sjukhus, mammas pengar. På den tiden tog det ca en vecka att skicka ner pengar så under den tiden var man tvungen att leva på kredit. 

 

De som inte kan skaffa pengar genom ett telefonsamtal umgås nog i andra kretsar än du gör! Eller vad tror du?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev KaiserBlood:

Det finns ingen skillnad mot att betala mot kredit numera om man sköter det enligt avtal. Den stora skillnaden är att man inte står i skuld emot någon.

 

cash is king...

Två av mina arbetskamrater blev nyligen skimmade, enligt deras olika banker var det en klar fördel för konsumenten med kreditkort.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev uptoyou:

Två av mina arbetskamrater blev nyligen skimmade, enligt deras olika banker var det en klar fördel för konsumenten med kreditkort.

Faktiskt aldrig hört att någon som blivit skimmad fått problem med banken, iaf inte som förstahandsuppgift.......

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara en? Ok.
Bestrida ett köp som inte är korrekt, t.ex. skimning.
 
Ja det går att göra även med kort kopplat till konto, men krävs mycket mer av privatpersonen för att få tillbaka pengarna redan dragna från kontot.
 
Upplys oss gärna varför det alltid är bättre att betala direkt istället för med kreditkort.
Hur skimmar man ett kontant köp?
Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Benjamas:
10 timmar sedan, skrev M33:
Bara en? Ok.
Bestrida ett köp som inte är korrekt, t.ex. skimning.
 
 

Hur skimmar man ett kontant köp?

:)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

47 minuter sedan, skrev Soengsang:

Faktiskt aldrig hört att någon som blivit skimmad fått problem med banken, iaf inte som förstahandsuppgift.......

 

Båda har fått det fixat nu, men det tog närmare 2 månader innan alla pengarna var tillbaka. Båda har nu kreditkort istället.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag sett första avsnittet med en gäspning. Stor del av avsnittet handlade om en engelsman som blivit bestulen på sina pengar och kort. Hans returbiljett som inte var ombokningsbar gällde inte förrän om 14 dagar och när dessutom hans dotter var sjuk så är det ju förståeligt att han blev lite lack när det blev problem med att boka en ny biljett och betala med någon annans kort hemifrån. I övrigt inga större skandaler om man nu inte tycker att händelser som killen som somnade i fyllan och villan och höll på att missa sitt plan är värt att rapportera om.

 

Fritz..

 

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Soengsang:

Faktiskt aldrig hört att någon som blivit skimmad fått problem med banken, iaf inte som förstahandsuppgift.......

 

År 2004 när jag checkade in på President Park på Sukhumvit 24 för en natt innan jag skulle åka hem så lyckades en i personalen bakom disken kopiera mitt kort, hotellet i sig var redan betalt de behövde bara kortet för de här säkerheten till minibaren och om jag skulle vilja slänga ut TV´n till exempel.

 

Checkade ut dagen efter, åkte hem och drygt 10 dagar senare kom kreditkortsfakturan med drygt 20 000 SEK i inköp gjorda efter att jag lämnat Thailand. Kontaktade min bank som omedelbart spärrade kortet och begärde in alla slipparna, detta var innan man hade PIN på korten.

 

Där var inköp gjorda i Ayutthaya, Bangkok, och Ubon Ratchathani - alla efter att jag enligt visumstämpel lämnat landet och jag hade ju kortet i min näve  så det var inte borttappat.

 

Jag slapp naturligtvis att betala något eftersom jag gjort vad man rimligen kan begära. Hade jag däremot haft ett debet kort när jag checkade in och fått det skimmat hade ju pengarna redan dragits från mitt konto och jag hade fått bita i det sura äpplet.

 

Så här har du din förstahandsuppgift.

 

Sen det här att cash is king, försök boka ett hotellrum i exempelvis Kuching från Sverige eller en flygbiljett utan ett kreditkort idag. Inte fullt så jävla lätt eller hur?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Benjamas:
13 timmar sedan, skrev M33:
Bara en? Ok.
Bestrida ett köp som inte är korrekt, t.ex. skimning.
 
Ja det går att göra även med kort kopplat till konto, men krävs mycket mer av privatpersonen för att få tillbaka pengarna redan dragna från kontot.
 
Upplys oss gärna varför det alltid är bättre att betala direkt istället för med kreditkort.

Visa mer  

Hur skimmar man ett kontant köp?

Genom rån.... hur spärrar du dina kontanter mot köp och bestrider redan gjorda köp?

Självklart är resecheckar bäst men det vet ju alla som har hängt på Mpr ett tag.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev M33:

Genom rån.... hur spärrar du dina kontanter mot köp och bestrider redan gjorda köp?

Självklart är resecheckar bäst men det vet ju alla som har hängt på Mpr ett tag.

Det säkraste sättet är att resa genom Google. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev HuaHindinnge:

Det säkraste sättet är att resa genom Google. 😉

Ett mycket prisvärt alternativ!

Link to comment
Dela på andra sajter

År 2004 när jag checkade in på President Park på Sukhumvit 24 för en natt innan jag skulle åka hem så lyckades en i personalen bakom disken kopiera mitt kort, hotellet i sig var redan betalt de behövde bara kortet för de här säkerheten till minibaren och om jag skulle vilja slänga ut TV´n till exempel.
 
Checkade ut dagen efter, åkte hem och drygt 10 dagar senare kom kreditkortsfakturan med drygt 20 000 SEK i inköp gjorda efter att jag lämnat Thailand. Kontaktade min bank som omedelbart spärrade kortet och begärde in alla slipparna, detta var innan man hade PIN på korten.
 
Där var inköp gjorda i Ayutthaya, Bangkok, och Ubon Ratchathani - alla efter att jag enligt visumstämpel lämnat landet och jag hade ju kortet i min näve  så det var inte borttappat.
 
Jag slapp naturligtvis att betala något eftersom jag gjort vad man rimligen kan begära. Hade jag däremot haft ett debet kort när jag checkade in och fått det skimmat hade ju pengarna redan dragits från mitt konto och jag hade fått bita i det sura äpplet.
 
Så här har du din förstahandsuppgift.
 
Sen det här att cash is king, försök boka ett hotellrum i exempelvis Kuching från Sverige eller en flygbiljett utan ett kreditkort idag. Inte fullt så jävla lätt eller hur?
Trodde du var mer rutinerad än att lämna ifrån dig kortet.
Det är på gränsen till oaktsamt.
Givetvis är det lämpligt att både boka och betala online med kort, men ser man på vad din mor spelat in till dig kan man ana att många reser utan pengar eller på kredit.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev MaiChai:

Sen det här att cash is king, försök boka ett hotellrum i exempelvis Kuching från Sverige eller en flygbiljett utan ett kreditkort idag. Inte fullt så jävla lätt eller hur?

Förhandsboka hotell går ju inte, men det kan man ju göra på plats. Skulle det vara fullbelagt så finns det säkert fler hotell att välja på.

 

Biljetten kan man lämpligen köpa hos en resebyrå (kontant). Jag ser inga problem med cash, snarare tvärtom. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Soengsang:

Trodde du var mer rutinerad än att lämna ifrån dig kortet.
Det är på gränsen till oaktsamt.
Givetvis är det lämpligt att både boka och betala online med kort, men ser man på vad din mor spelat in till dig kan man ana att många reser utan pengar eller på kredit.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk
 

Nu stod ju inte kortmaskinen uppe på receptionsdisken så det var lite svårt att inte lämna i från sig kortet - killen hade en liten läsare till magnetremsan i sin kavajficka och passade på att dra kortet igenom den när han drog den genom hotellets kortläsare.

 

Jag antar att du har ditt kort i en kedja runt halsen?

 

Det syntes senare på övervakningskamerorna vem som drog kortet genom en separat läsare och han åkte dit på en hotell karaoke i Ubon Ratchathani när han för andra natten i rad skulle bjuda flott för sina polare med ett (då) spärrat kort och greps av polisen. 

 

Det var inte så svårt att lista ut vem den skyldiga var och han hörde mycket riktigt hemma i Ubon Ratchathani.

 

Hotellmanagern bad om ursäkt och bjöd mig på 3 nätters gratis övernattning till nästa besök i Bangkok - utan att begära in en deposit...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev MaiChai:

 

Jag antar att du har ditt kort i en kedja runt halsen?

 

Inte riktigt, men jag lämnar ogärna ifrån mig kortet.

Särskilt i tex Thailand.

Vad det gäller hotell i Thailand, så betalar jag helst online eller cash på plats.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Nemo:

Förhandsboka hotell går ju inte, men det kan man ju göra på plats. Skulle det vara fullbelagt så finns det säkert fler hotell att välja på.

 

Biljetten kan man lämpligen köpa hos en resebyrå (kontant). Jag ser inga problem med cash, snarare tvärtom. :)

Du blir ju onekligen populär hos taxichauffören  ifall du berättar för honom att du inte har något hotell bokat utan ska se vad du hittar....talar du sen om för honom att du vill köpa lite ädla stenar, ett par kostymer och få en massage också så kommer du ge honom en hjärtattack då alla hans drömmar slår in på en gång!

 

Ja att kliva runt i Bangkok med 80-90 000 thai baht i fickorna för att man ska köpa några flygbiljetter känns ju sunt och absolut riskfritt.

 

Synd att folk inte verkar begripa hur man ska använda ett kreditkort eller för den delen skillnaden mellan ett kreditkort och ett Debit kort.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hursom så är väl framtiden nu div betalappar via telefonen, tex Samsungpay.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Soengsang:

Men där verkar ju problemet vara i den nämnda serien, iaf för många.

Eller kanske snarare avsaknaden av kreditkort och pengar.

 

lyxfällan är ju annars en annan programidé som kanske mer behandlar skuldsättning och att leva på kredit. ;)

 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev MaiChai:

Synd att folk inte verkar begripa hur man ska använda ett kreditkort

Ja tex inte lämna ifrån sig det ;)

I övrigt så förstår jag vad du menar ;)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev MaiChai:

Ja att kliva runt i Bangkok med 80-90 000 thai baht i fickorna för att man ska köpa några flygbiljetter känns ju sunt och absolut riskfritt.

Nja, nu skulle ju biljetterna införskaffas i Sverige (antar att du ville ha tor) om jag har läst rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Nemo:

Nja, nu skulle ju biljetterna införskaffas i Sverige (antar att du ville ha tor) om jag har läst rätt.

 

Jag köper oftast biljetter i Bangkok men vilka resebyråer i Sverige tar emot cash nuförtiden?

 

Kanske nån obskyr lite "Hassan" resebyrå i förorten men det verkar ju lika klokt att kliva runt på Rinkeby torg med 20 papp i fickorna som att vifta med Israels flagga där...

 

Försök köpa en öl på ett valfritt Scandic hotell utan kreditkort så ska du se hur full du blir...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...