Jump to content
IGNORERAD

Fru Chang gillar att kunderna waiar!


Herr Chang

Brukar du waia i Thailand?  

96 röster

  1. 1. Brukar du waia i Thailand?

    • Javisst, jag waiar alla!
      13
    • Nja, inte servicepersonal.
      13
    • Endast släkt och nära vänner.
      54
    • Bara om dom waiar mig först.
      16


Recommended Posts

Fru Chang berättade ikväll att många kunder waiar henne före och efter massage. Jag blev lite förvånad, då jag vet att i Thailand waiar man normalt inte massagepersonal.

När jag påpekade detta blev fru Chang mycket upprörd. Hon blir mycket glad över att kunder känner till denna thailändska hälsning. Och detta är ju Sverige, så thailändska regler kan vi glömma.

Där ser man!

Hur brukar ni göra i Thailand? Själv är jag nog en kombination av alternativ 3 och 4, men röstade på 3.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 30
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    6

  • Farang

    3

  • GammalDansken

    3

  • ban99arne

    2

Mest aktiva i denna tråd

Jag försöker att waia i enlighet med de regler som finns för waiande här i Thailand, men det svarsalternativet finns inte ens med  :kort: .

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Poffa,

Det är inte lätt att formulera svar som täcker alla möjligheter i en omröstning.

Men ditt svar duger alldeles utmärkt!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Om det är barn, eller någon annan som helt klart är yngre än mig, då waier jag inte tillbaka men besvarar hälsningen muntligt.

När det gäller personal, gör jag det om det går eller oxå får de en västerländsk gest.

Ska ju finnas något för dom oxå att prata om :-)

 

Har en favorittant på ett av favorithotellen och hon verkar vara den som står lägst i

rangordningen av alla, men eftersom hon ser ut att vara 100 år får hon en djup wai av mig

varje gång jag ser henne - och gärna först.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Röstade på 3, men 4 tycker jag också är tillämpligt!  :great:

Det gäller ju som sagt i Thailand..i Svedala är det

ju ytterst ovanligt...det blir mest på MPR...hehe.  :wai:

Vi har det iaf ganska bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det händer ibland att jag waiar en thaivän och att han "betalar tillbaka" med en handtryckning.

Skön känsla.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag "waiar" bara dom gångerna jag är säker på i vilken höjd jag skall hålla händerna, så det är inte ofta. Har jag inte helt fel för mig så finns det 4 olika höjder beronde på vem man möter, så en wai kan bli både oförskämd eller fjantig om den inte blir rätt  :wai:

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag "waiar" bara dom gångerna jag är säker på i vilken höjd jag skall hålla händerna, så det är inte ofta. Har jag inte helt fel för mig så finns det 4 olika höjder beronde på vem man möter, så en wai kan bli både oförskämd eller fjantig om den inte blir rätt  :wai:

Å fan! :bag:

Utveckla!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet e F*n.

Släkt och vänner hemma i byn har slutat och Waia och huka sig när de paserar mig..så man är väl inte den exotiske falangen längre...

När vi träffas nu förtiden  så "tar vi i varandra", typ handskakning och greppar tag i armen med den andra handen. så västerländska så att vi kramas är de ännu inte.

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag wai:ar mina svärföräldrar och div äldre släktingar första gången jag träffar dom när vi anlänt Thailand. Sedan wai:ar jag svärföräldrarna och släktingarna när vi, alternativt dom, åker hem.

Under mellantiden wai:ar jag dom vuxna i familjer vi eventuellt hälsar på i deras hem osv.

Men nej, inte till serveringspersonalen på restaurangen mm, det är helt fel tillfälle. Då räcker ett varmt leende som tack.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Å fan! :bag:

Utveckla!

Tror munkar då ska man göra en djup bugning med wai'en i pannan. Är det släkt o vänner så är det väl mitt i ansiktet. Resten (då wai'ning är tillämplig) fingerspetsarna i näsborren.

Rätta mina fel vänner! Var länge sen jag frågade frun om detta så minnet sviktar  :crazy:

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

Jag waiar allt och alla! Även på tunnelbaneföraren när tåget kommer in på stationen här i Sthlm.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag "waiar" bara dom gångerna jag är säker på i vilken höjd jag skall hålla händerna, så det är inte ofta. Har jag inte helt fel för mig så finns det 4 olika höjder beronde på vem man möter, så en wai kan bli både oförskämd eller fjantig om den inte blir rätt  :wai:

Jag inte om det är just 4 olika höjder, men helt klart att händernas höjd ska vara proportionell till bland annat den status, ålder etc som den man hälsar på har. En hel vetenskap detta! Thailändarna är mycket skickliga på att snabbt bedöma status, något som kanske inte är så lätt för faranger.

En graciöst och naturligt genomförd wai är ju bland det vackraste man kan få se. Synd bara att man själv får nöja sig med en ganska klumpig wai som svar... men thailändarna har ju haft hela livet på sig att öva. Det sitter väl i ryggmärgen.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag wai:ar mina svärföräldrar och div äldre släktingar första gången jag träffar dom när vi anlänt Thailand. Sedan wai:ar jag svärföräldrarna och släktingarna när vi, alternativt dom, åker hem.

Under mellantiden wai:ar jag dom vuxna i familjer vi eventuellt hälsar på i deras hem osv.

Men nej, inte till serveringspersonalen på restaurangen mm, det är helt fel tillfälle. Då räcker ett varmt leende som tack.

Jag gör precis likadant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag wai:ar mina svärföräldrar och div äldre släktingar första gången jag träffar dom när vi anlänt Thailand. Sedan wai:ar jag svärföräldrarna och släktingarna när vi, alternativt dom, åker hem.

Under mellantiden wai:ar jag dom vuxna i familjer vi eventuellt hälsar på i deras hem osv.

Men nej, inte till serveringspersonalen på restaurangen mm, det är helt fel tillfälle. Då räcker ett varmt leende som tack.

Jag haller ocksa med Kim med tillagget att jag ocksa wai:ar "myndighetspersoner", typ vid besok pa Immigration, hos lakaren mm dvs den typ av personer som svenskar fick buga och bocka for i Sverige 2-3 generationer tillbaka  ;)  

Jag wai:ar ocksa min fru varje gang jag kan fa lite fickpengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Enligt fru GD är det noga vem som wai'er vem och hur.

Hon ka wai'a mig, men inte tvärtom, p.g.a. den (obs marginella) åldersskillnaden.

Munkar: Waien börjar i pannan och bugningen är djup (90 grader).

Äldre eller andra som tarvar respekt: Waien börjar vid näsroten, och bugningen är 45 grader.

Andra: Waien börjar under hakan och bugningen är väl 15-20 grader.

När det sägs "tack" verkar det på mig som det oftast är den sista waien som används

dock bugar barnen något mer.

Har man bara en hand ledig kan man nöja sig med den :-)

Som farang tror jag inte man behöver frukta att "göra bort sig"

Ett varmt smil räcker långt.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente, för di som gjort militärtjänst så är den korrekta hälsningen honnör, inomhus sker huvudvridning.

[move]

Furir Arne

[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej GD,

Just detta med att ena eller båda händerna är upptagna har ställt till det för mig. Man kanske till exempel har en plastpåse med något inhandlat i ena handen. Eller, än mer pinsamt, en burk öl... lyckades en gång utan att tänka mig för waia svärfar Chang med en Beer Chang mellan händerna ;-) Han tittade lite konstigt på mig...

Den som waiar förstår dock nog att det blir en halvdan wai tillbaka i dessa situationer.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Hej GD,

Just detta med att ena eller båda händerna är upptagna har ställt till det för mig. Man kanske till exempel har en plastpåse med något inhandlat i ena handen. Eller, än mer pinsamt, en burk öl... lyckades en gång utan att tänka mig för waia svärfar Chang med en Beer Chang mellan händerna ;-) Han tittade lite konstigt på mig...

Den som waiar förstår dock nog att det blir en halvdan wai tillbaka i dessa situationer.

Herr Chang har talat.

De wai'er jag sett där givaren bar på något, utfördes med endast en hand.

Det såg helt OK ut.

Däremot är det vanligt att man behåller det man ev fått (t.ex. pengar, småsaker, guld)

mellan händerna när man tackar.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar wai:a massörskan efter att jag fått en härlig massage. Man brukar inte göra det för tjänten man betalat för, tror jag. Men jag vill visa min uppskattning extra mycket.

Brukar även önska massörskan en god hälsa.  :mdr:   Men den här frasen kommer enbart när jag fått extra extra härlig stund.

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Kim,s beskrivning passar bra för mig också.

"Jag wai:ar mina svärföräldrar och div äldre släktingar första gången jag träffar dom när vi anlänt Thailand. Sedan wai:ar jag svärföräldrarna och släktingarna när vi, alternativt dom, åker hem.

Under mellantiden wai:ar jag dom vuxna i familjer vi eventuellt hälsar på i deras hem osv.

Men nej, inte till serveringspersonalen på restaurangen mm, det är helt fel tillfälle. Då räcker ett varmt leende som tack."

+ att jag vill lägga till att jag Wai:ar alla riktigt gamla som jag träffar  i olika sammanhang(med gamla menar jag ungefär 75-100 år).

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej

Kim,s beskrivning passar bra för mig också.

"Jag wai:ar mina svärföräldrar och div äldre släktingar första gången jag träffar dom när vi anlänt Thailand. Sedan wai:ar jag svärföräldrarna och släktingarna när vi, alternativt dom, åker hem.

Under mellantiden wai:ar jag dom vuxna i familjer vi eventuellt hälsar på i deras hem osv.

Men nej, inte till serveringspersonalen på restaurangen mm, det är helt fel tillfälle. Då räcker ett varmt leende som tack."

+ att jag vill lägga till att jag Wai:ar alla riktigt gamla som jag träffar  i olika sammanhang(med gamla menar jag ungefär 75-100 år).

Mvh Isan lover

Det får gälla för mig också!

Då jag Wai:ar de som är äldre än mig, när jag träffar dem första gången på resan.

Nitts syskon ska Wai:a på mig. 

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Fru Chang berättade ikväll att många kunder waiar henne före och efter massage. Jag blev lite förvånad, då jag vet att i Thailand waiar man normalt inte massagepersonal.

När jag påpekade detta blev fru Chang mycket upprörd. Hon blir mycket glad över att kunder känner till denna thailändska hälsning. Och detta är ju Sverige, så thailändska regler kan vi glömma.

Där ser man!

Hur brukar ni göra i Thailand? Själv är jag nog en kombination av alternativ 3 och 4, men röstade på 3.

Herr Chang har talat.

Ja, där ser man. Apropå att "detta är ju Sverige, så thailändska regler kan vi glömma.".

  Kommer aldrig att glömma bort när en medelålders kvinna (40+)  på Nordea waiade mitt barn... först!

Tragiskt, säger jag bara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tummarn till:

Hakan = Någon som hjälpt mig.

Hakan = Kompisar yngere släktingar fölt av en kram.

Näsan = svärföräldra och gamla släktingar fölt av en kram.

Panna = Munkar

Kramen kommer om det känns naturligt ett glatt åter seende och faktisk inte jag som brukar kramas eller ta tig i dem först.

Därimot brukar jag skoja med svågern och waia honom först då han har minst hår. Vilket slutade med en tragisk händelse när man utan att tänka gör fel med andra perssoner.

"När jag träffade min svärfar sennast så brister han ut "you are fat" jag blev över rumplad av hanns kommentar och tog lite åt mig och svarar "du har inget hår" vilket gjorde att alla tystnade och jag förstog att jag omnämnt "huvudet" fem sekunder sennar brister min svåger ut i ett skratt som jag lovar han försökte kväva.

Det som hände efter detta var en pinsam tystnad.Vi hade skämt ut oss enormt.

Frugan fick elaka blickar har du inte lärt honom."

Phodee

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...