Jump to content
IGNORERAD

Honda Big Wing, vilka tomtar.


janne_h

Recommended Posts

11 minuter sedan, skrev Tommy:

Janne, att tro att verkstadschefen vet mest om elsystemet på en MC, är lite som att tro att byggmästaren är den som vet mest om VVS på ett bygge.

 

Du måste väl ha en multimeter? Kolla första Youtuben, se om din hoj får laddning över huvud taget (troligen inte) och ta den till en annan verkstad.

 

15V till batteriet vid sån värme som ni har i BKK, förstör batteriet, vid minus 25grader är kanske 15Volt helt OK som laddspänning, jag har inte kollat, men kan göra det om det skulle behövas, annars finns ju Google för nyfikna.

 

MVH Tommy

Om det är littiumbatterier kan de mycket väl ha 15 V.

Men som du skriver så kommer 15V  till någon form av  bly/AGM och dyl batterier att koka det. Här uppe går det bra med 14,4V till dessa, men i Thailand är det nog bättre med 13,8V.

Att mäta vid batteriet känns bättre än att mäta någonannanstanns. Mäter man vid generatorn ska man undersöka att generatorn har riktig kontakt fram till batteriet.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 171
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    64

  • andrejsdenruskige

    15

  • Cavemannen

    10

  • HuaHindinnge

    7

Mest aktiva i denna tråd

4 minuter sedan, skrev fiskarn:

Batterier och laddning kan man skriva böcker om och det lär komma en ny bok men litium batterierna som blir allt mer vanliga. 

 

Mc har ofta AGM batterier för att de mindre batterierna ska kunna ge den ström som startmotorn behöver och de tål högre laddström utan vidare men jag tror att max rekommenderad brukar vara 14.7 till AGM men de dör inte av 15v. Din Mc bör ladda över 14V även på tomgång för du får inte full ledning på de låga volten och du går back. Hade problem med en båtmotor som jag tillslut fick utbytt till en ny av generalagenten då den inte fungerade för mig när jag var ute och trollade på låga varv. Men den nya fungerade inte heller så jag bytte märke och jag är än idag problemfri. 

Värmen är faktiskt den störst boven till korta livslängder på batterier och ett batteri har definitivt kortare livslängd i Thailand än kalla svedala... Mät vid batteriet vad du har för volt för det är efter regulatorn och se vad du har. Mäter du efter statorn så måste man ha papper på vad den ska ge. 

 

Hade jag för lite volt vid batteriet så skulle jag börja med att byta regulatorn. Men jag är bara en enkel verktygsskärpare och ingen mekaniker.

Äntligen någon som inte har skygglappar. Precis när jag googlade på 15Volts battery så dök det upp en massa mc batterier. Vilket verkar tyda på att mc batterier tål högre laddning än bilbatterier som expertisen utgår ifrån.

Fick även fram någon som hade liknande problem då han bara hade 14,2 volt.  Så det låter nog rimligt med högre spänning utifrån när jag googlar i ämnet. Men vad vet jag. Jag är bara en simpel röris som konstruerar spolaggregat till vardags. :)

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev fiskarn:

Batterier och laddning kan man skriva böcker om och det lär komma en ny bok men litium batterierna som blir allt mer vanliga. 

 

Mc har ofta AGM batterier för att de mindre batterierna ska kunna ge den ström som startmotorn behöver och de tål högre laddström utan vidare men jag tror att max rekommenderad brukar vara 14.7 till AGM men de dör inte av 15v. Din Mc bör ladda över 14V även på tomgång för du får inte full ledning på de låga volten och du går back. Hade problem med en båtmotor som jag tillslut fick utbytt till en ny av generalagenten då den inte fungerade för mig när jag var ute och trollade på låga varv. Men den nya fungerade inte heller så jag bytte märke och jag är än idag problemfri. 

Värmen är faktiskt den störst boven till korta livslängder på batterier och ett batteri har definitivt kortare livslängd i Thailand än kalla svedala... Mät vid batteriet vad du har för volt för det är efter regulatorn och se vad du har. Mäter du efter statorn så måste man ha papper på vad den ska ge. 

 

Hade jag för lite volt vid batteriet så skulle jag börja med att byta regulatorn. Men jag är bara en enkel verktygsskärpare och ingen mekaniker.

Ju varmare omgivningstemperatur dess lättare kokar batteriet. Under 14V är nog bäst till AGM batterier i Thailand. Innan man byter generatorn så är det bäst att mäta att den inte ger laddning till batteriet. Det enklaste är att börja mäta  vid batteriet för att se om  det finns laddning dit fram. Finns inte det kollar man om generatorn ger laddning och att den har kontakt med batteriet. Ingen raketforskning. 

 

Bäst att veta vilket batteri man har innan man mäter. Det skiljer på olika typer, är det ett 15V littium så är det andra spänningar än till konventionella batterier.

Link to comment
Dela på andra sajter

43 minuter sedan, skrev Tommy:

Janne, att tro att verkstadschefen vet mest om elsystemet på en MC, är lite som att tro att byggmästaren är den som vet mest om VVS på ett bygge.

Fast ofta besitter dom en hel del kunskaper. Det är ofta därför dom befinner sig i den positionen dom gör.

Sen är det väl lite långsökt att byggmästaren ska vara mästare på vvs. Han är ju byggare.

Och där haltar väl din jämförelse lite. Eftersom verkstan uteslutande reparerar motorcyklar och inget annat. Och det är det han är chef för.

Och vem som har MEST kunskaper är ju ganska sekundärt. Det är väl desto viktigare att synka kunskaperna på bygget så man gör ett hus som blir bra som lag, och får rätt man på rätt plats.

Det utmärker nog mera honom isåfall som en skicklig chef

Förmodligen använder Verkstadschefen en annan mekaniker som han har större förtroende för. I alla fall skulle jag göra så.

Resultatet visar sig väl om dom lyckats i morgon.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

59 minuter sedan, skrev Wangthong:

Ju varmare omgivningstemperatur dess lättare kokar batteriet. Under 14V är nog bäst till AGM batterier i Thailand. Innan man byter generatorn så är det bäst att mäta att den inte ger laddning till batteriet. Det enklaste är att börja mäta  vid batteriet för att se om  det finns laddning dit fram. Finns inte det kollar man om generatorn ger laddning och att den har kontakt med batteriet. Ingen raketforskning. 

 

Bäst att veta vilket batteri man har innan man mäter. Det skiljer på olika typer, är det ett 15V littium så är det andra spänningar än till konventionella batterier.

Det kan mycket väl vara ett AGM batteri och att han mätt direkt på generatorn eller nått?  Har faktiskt inte en aning just nu?

Dock är det lika roligt varje gång att ett visst gäng på MPR alltid ska gå i spinn när man skapar en dylika tråd. För att visa alla andra hur duktiga dom är på tekniska saker.

Allra helst då man skapar frågeställningarna själv för att få rätt i något som aldrig påståtts som motsats.

Men kul är det!!!! :):) 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev janne_h:

fortfarande ingen aning om detta. Då jag aldrig påstått mig ha kunskap om detta. Om han får min hoj att nu fungera så har han kunskap. Om det blir fel igen så är han en tattare. Dock kvarstår faktum att den dränerar batteriet när jag kör. Vilket tyder starkt på att laddningen inte fungerar, vilket mekanikern intygade att den gjorde till mig i måndags. Även om jag inte är utbildad elektriker så är jag inte  helt tappad bakom en vagn vad gäller 12 volts el. Jag konstruerar elektroniken och etsar kretskorten själv till mina spolaggregat.

Sen anser jag i det stora hela att exakt var felet är är ganska ointressant. Men om det är generatorfel så tycker jag att mekanikern borde ha sett detta redan i måndags.

För enligt expertisen på forumet är ju detta busenkelt att se om man har instrument. :) Den står ju på verkstan just nu. Så det är lite svårt att mäta. Men jag kan nog mäta volten mot batterit imorgon på våran verkstad där jag har verktyg. Men hittils har detta inte varit aktuellt eftersom jag förutsatte att batteribytet löste problemet.

Jag fattar! Man vill ju gärna lita på märkesverkstäder, det är väl därför de kan ta dubbelt så mycket betalt, mot vad en vanlig verkstad gör...

 

Lämnade in Volvon i förra veckan, första domen var att turbon rasat och att några insugsspjäll inte funkade (vilket jag inte trodde en sekund på) Stort jobb och kan bli dyrt!! Sa chefen (en kul typ, normalt)...

Det visade sej att nån slang torkat och lossnat, men det blev lite onödigt dyrt, eftersom verkstan kallade in en expert på diagnostik...

 

MVH

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev janne_h:

Allra helst då man skapar frågeställningarna själv för att få rätt i något som aldrig påståtts som motsats.

Men kul är det!!!! :):) 

Över 90% av svaren i denna tråd har ju svarats på ditt påstående om att din motorcykel skall ge 15v till batteriet.

Vilket är helt galet då det skulle döda ditt batteri ganska omgående :-) 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Tommy:

Jag fattar! Man vill ju gärna lita på märkesverkstäder, det är väl därför de kan ta dubbelt så mycket betalt, mot vad en vanlig verkstad gör...

 

Lämnade in Volvon i förra veckan, första domen var att turbon rasat och att några insugsspjäll inte funkade (vilket jag inte trodde en sekund på) Stort jobb och kan bli dyrt!! Sa chefen (en kul typ, normalt)...

Det visade sej att nån slang lossnat, men det blev lite onödigt dyrt, eftersom verkstan kallade in en expert på diagnostik...

 

MVH

Ha ha, jag hade en volvoturbo för ett par år sedan. Och på turbin satt nån liten slang som var till nån typ av givare eller något som stoppade turbon vid ett vist varvtal.

Den slangen lossnade ett par gånger vilket gjorde att turbon skenade och levde hilife ibland.

 

Vad gäller märkesvärkstäder så är det ju ofta så att dom tar in juniorer som inte har så mycket erfarenhet. Och även i Sverige kan kvaliten variera. Vill minnas Bilia som ville spara tid och knäckte fästena på en kofångare. Så dom fick byta hela kofångeren på deras bekostnad.

I Thailand är detta ett gissel. Allra helst när det gäller el. Då många äro kallade och få äro utvalda. Därför borde en märkesverkstad klara det bättre. Om jag inte har tur och hittar en duktig mek som kan el. Fast nu tror jag faktiskt att dom löst mitt problem. Men vi får se.

Min kritik utgår ifrån varför den första mekanikern inte såg detta från början? Vilket är ett väldigt logiskt fel utifrån felscenariot.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Cavemannen:

Över 90% av svaren i denna tråd har ju svarats på ditt påstående om att din motorcykel skall ge 15v till batteriet.

Vilket är helt galet då det skulle döda ditt batteri ganska omgående :-) 

 

Jag säger pass på den frågan efter som jag lärt mig att man inte ska mata nättroll. :) 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev janne_h:

Jag säger pass på den frågan efter som jag lärt mig att man inte ska mata nättroll. :) 

Jag skulle också passa(hålla käften) om jag gått ut och påstått ett sånt generalfel :D 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Cavemannen:

Jag skulle också passa(hålla käften) om jag gått ut och påstått ett sånt generalfel :D 

Inte nog med att du är nättroll. Du saknar även läsförståelse som det verkar.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev janne_h:

Inte nog med att du är nättroll. Du saknar även läsförståelse som det verkar.

Jag svarar pass på det :D 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Cavemannen:

Jag svarar pass på det :D 

helt förståeligt! Vem vill ha brallorna nerdragna och få det avslöjat och verifiera själv att man inte förstår det skrivna ordet? :) 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev janne_h:

helt förståeligt! Vem vill ha brallorna nerdragna och få det avslöjat och verifiera själv att man inte förstår det skrivna ordet? :) 

Jag väljer att svara Janne H på den frågan :D 

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev janne_h:

Det kan mycket väl vara ett AGM batteri och att han mätt direkt på generatorn eller nått?  Har faktiskt inte en aning just nu?

Dock är det lika roligt varje gång att ett visst gäng på MPR alltid ska gå i spinn när man skapar en dylika tråd. För att visa alla andra hur duktiga dom är på tekniska saker.

Allra helst då man skapar frågeställningarna själv för att få rätt i något som aldrig påståtts som motsats.

Men kul är det!!!! :):) 

Du har aldrig gjort kopplingen att folk gillar att driva med dig eftersom du aldrig ger dig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Cavemannen:

Jag väljer att svara Janne H på den frågan :D 

fast nu var det inte en fråga. Så även där tycks din brist i läsförståelsen trätt in . :)

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev janne_h:

fast nu var det inte en fråga. Så även där tycks din brist i läsförståelsen trätt in . :)

Varför avslutade du då med ett frågetecken? brister i skrivförmågan kanske?

Ändrades av Cavemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

51 minuter sedan, skrev janne_h:

Fast ofta besitter dom en hel del kunskaper. Det är ofta därför dom befinner sig i den positionen dom gör.

Sen är det väl lite långsökt att byggmästaren ska vara mästare på vvs. Han är ju byggare.

Och där haltar väl din jämförelse lite. Eftersom verkstan uteslutande reparerar motorcyklar och inget annat. Och det är det han är chef för.

Och vem som har MEST kunskaper är ju ganska sekundärt. Det är väl desto viktigare att synka kunskaperna på bygget så man gör ett hus som blir bra som lag, och får rätt man på rätt plats.

Det utmärker nog mera honom isåfall som en skicklig chef

Förmodligen använder Verkstadschefen en annan mekaniker som han har större förtroende för. I alla fall skulle jag göra så.

Resultatet visar sig väl om dom lyckats i morgon.

Och där nere i Thailand är chefen chef för att han kan sitt jobb, eller för att hans farsa har pengar och/eller kontakter?

 

Kolla nu om det är ett blybatteri du har, eller om det är ett Lithium-baserat batteri (vilket kanske finns som startbatteri för MC idag, jag har inte kollat)...

 

Svågerns sons mamma (frånskilda sedan ca 18 år ) har en en MC butik, Bkk Big Bike, tror jag den heter, kan kolla med Nok i morgon så kan du få telefonnummer, vi har kontakt med sonen, de säljer bara stora hojar.

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev M33:

Du har aldrig gjort kopplingen att folk gillar att driva med dig eftersom du aldrig ger dig?

Du har aldrig gjort kopplingen att det är jag driver med folk. 

Allvarligt talat. Tror du på fullt allvar att en frisk människa frågar MPR om råd i hur man gör saker.

Jag skulle nog inte sitta här och skriva om jag inte hade nåt nöje av det hela. Det värsta är att folk som driver med mig tror att jag skriver allt på fullt allvar som att jag brydde mig om vad dom tycker. Precis lika lite som dom bryr sig om vad jag tycker.

Dom mest patetiska personerna är såna som dig som vill komma med tillrättavisningar som moralens väktare för att du tror dig vara bättre vetande.

Tagga ner och ta det för vad det är. så blir nog allt bra.

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev janne_h:

Du har aldrig gjort kopplingen att det är jag driver med folk. 

Allvarligt talat. Tror du på fullt allvar att en frisk människa frågar MPR om råd i hur man gör saker.

Jag skulle nog inte sitta här och skriva om jag inte hade nåt nöje av det hela. Det värsta är att folk som driver med mig tror att jag skriver allt på fullt allvar som att jag brydde mig om vad dom tycker. Precis lika lite som dom bryr sig om vad jag tycker.

Dom mest patetiska personerna är såna som dig som vill komma med tillrättavisningar som moralens väktare för att du tror dig vara bättre vetande.

Tagga ner och ta det för vad det är. så blir nog allt bra.

 

Självinsikt sa Bull... Det är inte jag som har spenderat hela lördagen med att diskutera något jävla batteri 😂

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev M33:

Självinsikt sa Bull... Det är inte jag som har spenderat hela lördagen med att diskutera något jävla batteri 😂

Och vad har det med saken att göra? Du tycker ju tydligen att du kan komma med pekpinnar.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev M33:

Självinsikt sa Bull... Det är inte jag som har spenderat hela lördagen med att diskutera något jävla batteri

 

SLäååpp detta nu och in med lite sillisar istället :waaaht:

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev janne_h:

Och vad har det med saken att göra? Du tycker ju tydligen att du kan komma med pekpinnar.

Klart jag kan, jag är ju en patetisk människa

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev M33:

Klart jag kan, jag är ju en patetisk människa

Patetisk människa är väl kanske att ta i lite. Men patetisk i din framställning är väl närmare sanningen.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev M33:

Det är inte jag som har spenderat hela lördagen med att diskutera något jävla batteri

för övrigt så är jag i Thailand. Och här har det hunnit bli söndag. Vilket betyder att jag lagt ner både lördag och söndag på detta. :)

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...