Jump to content
IGNORERAD

Honda Big Wing, vilka tomtar.


janne_h

Recommended Posts

I måndags var jag ute och luftade hojen. Helt plötsligt började lampor och flippra på panelen och motorn gick orent. Och sen dog motorn. Det vart en bärgare till Honda Big Wing lat prao (Thailands största återförsäljare av Honda big bike).

När jag kom dit så fastslog man snabbt att det var batteriet som var slut som artist. Varav man inte hade nya hemma. Så jag fick låna ett bättre begagnat av dom. För att sedan återkomma på fredag när dom skulle få leverans av nytt batteri. Jag frågade mekanikern speciellt om han kollat att generatorn gav rätt volt tal enligt specen. Jajamän svarar han den ger hela 13,8 volt. Jag åkte dit som avtalat igår och fick batteriet bytt för 2875 thb. Döm av min förvåning när motorcykeln stannade igen idag och saknade ström. Dock var jag mycket närmare HBW denna gång. Så jag puttade dit hojen och gav verkstadschefen en smärre avhyvling. Gav dom nyckeln och bad honom ringa mig när han vet vad felet var. Han ringde för en stund sedan och talade om att det var generatorn som inte gav 15 volt som specen säger att den ska ge.

Jag frågade i måndags om dom kollat detta och angav då 13,8 volt som en riktig siffra. Och dom jobbar på en välrenommerad Honda verkstad där mekanikern inte ens har koll på vilket volt tal som generatorn ska ge.

Vi får se vad som händer. Då jag får hojen i morgon. Och får ta vidare diskussion nästa vecka om kostnaden för detta.

Man slutar aldrig att förvånas i Thailand.

 

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 171
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    64

  • andrejsdenruskige

    15

  • Cavemannen

    10

  • HuaHindinnge

    7

Mest aktiva i denna tråd

andrejsdenruskige

I måndags var jag ute och luftade hojen. Helt plötsligt började lampor och flippra på panelen och motorn gick orent. Och sen dog motorn. Det vart en bärgare till Honda Big Wing lat prao (Thailands största återförsäljare av Honda big bike).
När jag kom dit så fastslog man snabbt att det var batteriet som var slut som artist. Varav man inte hade nya hemma. Så jag fick låna ett bättre begagnat av dom. För att sedan återkomma på fredag när dom skulle få leverans av nytt batteri. Jag frågade mekanikern speciellt om han kollat att generatorn gav rätt volt tal enligt specen. Jajamän svarar han den ger hela 13,8 volt. Jag åkte dit som avtalat igår och fick batteriet bytt för 2875 thb. Döm av min förvåning när motorcykeln stannade igen idag och saknade ström. Dock var jag mycket närmare HBW denna gång. Så jag puttade dit hojen och gav verkstadschefen en smärre avhyvling. Gav dom nyckeln och bad honom ringa mig när han vet vad felet var. Han ringde för en stund sedan och talade om att det var generatorn som inte gav 15 volt som specen säger att den ska ge.
Jag frågade i måndags om dom kollat detta och angav då 13,8 volt som en riktig siffra. Och dom jobbar på en välrenommerad Honda verkstad där mekanikern inte ens har koll på vilket volt tal som generatorn ska ge.
Vi får se vad som händer. Då jag får hojen i morgon. Och får ta vidare diskussion nästa vecka om kostnaden för detta.
Man slutar aldrig att förvånas i Thailand.
 
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 
 



Själv skulle jag inte rekommendera att generatorn laddar allt för mycket över 14,4v. Men det kanske är special elsystem i Hondan.
Du brukar ju ha specialgrejer i dina bilar, så varför inte även denna gång.
Link to comment
Dela på andra sajter



Själv skulle jag inte rekommendera att generatorn laddar allt för mycket över 14,4v. Men det kanske är special elsystem i Hondan.
Du brukar ju ha specialgrejer i dina bilar, så varför inte även denna gång.
Ingen aning men om nu Honda byggt en motorcykel som enligt deras egna specar ska ladda 15 volt, så förutsätter jag att det är riktigt. Och framför allt att Hondas mekaniker känner till eller kollar vad specarna säger, istället för att bara gissa och tro.
Vad som du anser är normalt här är nog ganska ointressant. Då jag nog har större förtroende för dom japanska ingenjörer som konstruerat motorcykeln.
Jag är inte expert, men jag tillverkar ju lite 12 volts konstruktioner i mina spolaggregat. Och jag skulle kunna tänka mig om att man får snabbare laddning på så sätt.
Det var dessutom deras verkstadschef som ringde mig idag och förtäljer att det enligt specen ska vara 15 volt. Men generatorn Klarar inte det.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Ingen aning men om nu Honda byggt en motorcykel som enligt deras egna specar ska ladda 15 volt, så förutsätter jag att det är riktigt. Och framför allt att Hondas mekaniker känner till eller kollar vad specarna säger, istället för att bara gissa och tro.

Vad som du anser är normalt här är nog ganska ointressant. Då jag nog har större förtroende för dom japanska ingenjörer som konstruerat motorcykeln.

Jag är inte expert, men jag tillverkar ju lite 12 volts konstruktioner i mina spolaggregat. Och jag skulle kunna tänka mig om att man får snabbare laddning på så sätt.

Det var dessutom deras verkstadschef som ringde mig idag och förtäljer att det enligt specen ska vara 15 volt. Men generatorn Klarar inte det.

 

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

 

 

Så långt så har ju experterna som du litar på inte riktigt hållit måttet.

Eller ja, dom har rätt i att generatorn säkert har en output på 15v. Men det är viktigare vad regulatorn gör i efterhand.

I längden är det inte hälsosamt med 15v. Skulle tippa på att regulatorn stryper vid 14,4v

Link to comment
Dela på andra sajter

 
Så långt så har ju experterna som du litar på inte riktigt hållit måttet.
Eller ja, dom har rätt i att generatorn säkert har en output på 15v. Men det är viktigare vad regulatorn gör i efterhand.
I längden är det inte hälsosamt med 15v. Skulle tippa på att regulatorn stryper vid 14,4v
Läskunnig verkar du ju inte heller vara....
Jag hänvisade till specen som bygger på konstruktören på Honda i Japan. Dom har nog säkert bättre kunskap i detta än dina hemma snickrade teorier om elsystemet i en motorcykel.
Det var ju mekanikern som tydligen inte läst specen från Honda. Vilket är det anmärkningsvärda här eftersom detta är en ackrediterad officiell Honda verkstad. Där jag för övrigt har köpt motorcykeln.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

56 minuter sedan, skrev janne_h:

kollat att generatorn gav rätt volt tal

Den rätta benämningen är faktiskt spänning ;)

Apropå hemmasnickerier o kunskap :)

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu tar jag fram popcorn, det här kan bli en lång tråd [emoji3] 
Ja i ditt fall räcker det väl att lägga popcornen på golvet så poppar dom av golvvärmen. [emoji23]

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Den rätta benämningen är faktiskt spänning [emoji6]
Denna tråd kan nog arta sig till en ny spistråd[emoji16]

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, detta kan bli kul... speciellt när kombattanterna har olika eller bristfällig kunskap.

Att därtill hänvisa till vad någon annan sagt så ställs ju förtroendet om kunskap till dem...

Så dessa som nyss var "tomtar" och inget kunde är nu experter...

 

Därtill så kan vi skilja på laddningsspänning och generatorns output spänning :big_smile:

Mina pengar är på Andrej i denna diskussionen.

 

FIGHT!

Ändrades av samet
Rättstavning
Link to comment
Dela på andra sajter

Så fort elektricitet är inblandat så kan man ge sig fan på att det blir en underhållande tråd. Själv kan jag ingenting om el så jag vet inte vem som har rätt eller fel, men kul att läsa är det :D 

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla vet ju att det krävs 3 -fas till batteriet som kräver 16000 volt! Plus 2,5 amphere!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter



Ja, detta kan bli kul... speciellt när kombattanterna har olika eller bristfällig kunskap.
Att därtill hänvisa till vad någon annan sagt så ställs ju förtroendet om kunskap till dem...
Så dessa som nyss var "tomtar" och inget kunde är nu experter...
 
Därtill så kan vi skilja på laddningsspänning och generatorn output spänning :big_smile:
Mina pengar är på Andrej i denna diskussionen.
 
FIGHT!


Fast det blir ju lite lustig när jag ska stå till svars inför en massa påståenden utan att ha påstått mig ha kunskap i ämnet.
Fakta är stt
Honda Big Wings mekaniker hävdar att man kollat spänningen. Och den är på 13.8 volt och är riktig enligt dom. Man stoppar in ett sprillans nytt batteri för man hävdar att det är fel på batteriet.
Idag alltså en dag efter jag fått nytt batteri så är det nya batteriet tomt.

Jag återkommer till Honda Big Wing. Och pratar nu med verksyadscefen. Alltså mekanikerns chef. Som efter ett par timmar ringer och hävdar att generatorn inte ger den ström som specen säger, Och det är därför batteriet dräneras under färd.
Han påstår att generatorn enligt specen ska ge 15 volt. Vilket när jag tänker efter tror mig ha läst någonstans.

Dock tycker Jag isåfall att det är anmärkningsvärt att mekanikern inte känner till det. Jag kan säkert hävda att deras verkstadschef ljuger och att andrejsdenruskige har rätt. Dock är jag mer benägen att få min motorcykel fixad. Och det verkar ju konstigt att det skulle vara fel på batteriet när även ett nytt dräneras på samma sätt.
Och det som gör det extra anmärkningsvärt är att mekanikern i måndags på min direkta fråga garanterade att laddningen var fullgod.
Sen har jag aldrig utgett mig för att ha större kunskap i ämnet. Men om verkstadens chef hävdar att specen säger en viss sak, så får man väl anta att han inte ljuger och hittar på.
Och står det så i specen så är nog det nånting som även andrejsdenruskige får tugga i sig som vedertaget fakta.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Läskunnig verkar du ju inte heller vara....
Jag hänvisade till specen som bygger på konstruktören på Honda i Japan. Dom har nog säkert bättre kunskap i detta än dina hemma snickrade teorier om elsystemet i en motorcykel.
Det var ju mekanikern som tydligen inte läst specen från Honda. Vilket är det anmärkningsvärda här eftersom detta är en ackrediterad officiell Honda verkstad. Där jag för övrigt har köpt motorcykeln.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk



Elsystemet i en motorcykel skiljer sig knappast från något annat 12v system. Tror dessutom att batteriet inte är någon specialmodell.
Det är dessutom ointressant vad generatorn skickar ut i en testbänk. Den kan gärna ligga på 40v.
Det finns laddningsregulatorer av en orsak.
Om mekanikern mätte 13,8v vid tomgång så är det nog inget större fel.

Varesig ingenjörerna eller mekanikerna i Thailand verkar ju ha någon koll. Ditt vrak till honda verkar ju inte direkt fungera.
Dags att anlita andra experter kanske?
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Ja i ditt fall räcker det väl att lägga popcornen på golvet så poppar dom av golvvärmen. [emoji23]

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk



Ja, så är det hos de flesta som har installerat golvvärme i Thailand. Gissar att åtminstone du har plöjt ner en förmögenhet på golvvärme.
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja ja

det drabbar ju ingen fattig så varför bry sig.

 

Men jag hoppas laddningsregulatorn gör ett bra jobb vare sig generatorn ger 13,8 v eller 15,0 v

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så fort elektricitet är inblandat så kan man ge sig fan på att det blir en underhållande tråd. Själv kan jag ingenting om el så jag vet inte vem som har rätt eller fel, men kul att läsa är det [emoji3] 
Det är nog ingen som har rätt eller fel. Dylika trådar har en förmåga att locka till sig folk som vill hävda att dom har gedigna kunskaper i ämnet. Eller dom som vill trolla lite.
Jag tror enligt erfarenhet att andrejsdenruskige är trolltypen som gärna vill röra lite i grytan. Då är fakta inte så viktig.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev audirs2:

Alla vet ju att det krävs 3 -fas till batteriet som kräver 16000 volt! Plus 2,5 amphere!

Dessutom är det skillnad på thailändska volt och japanska volt :sure:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev janne_h:

Då är fakta inte så viktig.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

Men fakta är att om du skickar in mer än 14,4v i ett 12v batteri så bildas det gaser som förstör batteriet :-) 

Link to comment
Dela på andra sajter



Elsystemet i en motorcykel skiljer sig knappast från något annat 12v system. Tror dessutom att batteriet inte är någon specialmodell.
Det är dessutom ointressant vad generatorn skickar ut i en testbänk. Den kan gärna ligga på 40v.
Det finns laddningsregulatorer av en orsak.
Om mekanikern mätte 13,8v vid tomgång så är det nog inget större fel.

Varesig ingenjörerna eller mekanikerna i Thailand verkar ju ha någon koll. Ditt vrak till honda verkar ju inte direkt fungera.
Dags att anlita andra experter kanske?
Nu är ju inte detta en kukmätartävling i elkunskaper som du tycks tro.
Men det finns säkert en och annan medlem som ser upp till dig om du ger flera beskrivningar hur ett elsystem fungerar. Så kör på så får du nog den uppskattningen du suktar efter. 🤣[emoji23]

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev janne_h:

Det är nog ingen som har rätt eller fel. Dylika trådar har en förmåga att locka till sig folk som vill hävda att dom har gedigna kunskaper i ämnet. Eller dom som vill trolla lite.
Jag tror enligt erfarenhet att andrejsdenruskige är trolltypen som gärna vill röra lite i grytan. Då är fakta inte så viktig.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

Själv tror jag att el-läran likt Herrens vägar äro outgrundliga :D 

Link to comment
Dela på andra sajter

Men fakta är att om du skickar in mer än 14,4v i ett 12v batteri så bildas det gaser som förstör batteriet :-) 
Säg det till Honda. Personligen har jag inte en aning.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige





Fast det blir ju lite lustig när jag ska stå till svars inför en massa påståenden utan att ha påstått mig ha kunskap i ämnet.
Fakta är stt
Honda Big Wings mekaniker hävdar att man kollat spänningen. Och den är på 13.8 volt och är riktig enligt dom. Man stoppar in ett sprillans nytt batteri för man hävdar att det är fel på batteriet.
Idag alltså en dag efter jag fått nytt batteri så är det nya batteriet tomt.

Jag återkommer till Honda Big Wing. Och pratar nu med verksyadscefen. Alltså mekanikerns chef. Som efter ett par timmar ringer och hävdar att generatorn inte ger den ström som specen säger, Och det är därför batteriet dräneras under färd.
Han påstår att generatorn enligt specen ska ge 15 volt. Vilket när jag tänker efter tror mig ha läst någonstans.

Dock tycker Jag isåfall att det är anmärkningsvärt att mekanikern inte känner till det. Jag kan säkert hävda att deras verkstadschef ljuger och att andrejsdenruskige har rätt. Dock är jag mer benägen att få min motorcykel fixad. Och det verkar ju konstigt att det skulle vara fel på batteriet när även ett nytt dräneras på samma sätt.
Och det som gör det extra anmärkningsvärt är att mekanikern i måndags på min direkta fråga garanterade att laddningen var fullgod.
Sen har jag aldrig utgett mig för att ha större kunskap i ämnet. Men om verkstadens chef hävdar att specen säger en viss sak, så får man väl anta att han inte ljuger och hittar på.
Och står det så i specen så är nog det nånting som även andrejsdenruskige får tugga i sig som vedertaget fakta.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk



Mekanikern har med stor sannolikhet mätt efter regulatorn, vilket han gjort rätt i. Han Bode dock ha gasat lite för att se om han kommer upp i 14,4v. Över det känns inte allt för hälsosamt för batteriet.
Matar du batteriet med 15v eller mer så lär batteriet koka och ta slut ganska så fort.

Vad generatorn mäktar med är föga intressant så länge den fixar 14,4v efter regulatorn.
Kan ju lika gärna vara regulatorn som är kass och fan så mycket enklare och billigare att byta.
Link to comment
Dela på andra sajter

Så mycket vet jag att det är Ohm s lag som gäller här

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Knasen:

Själv tror jag att el-läran likt Herrens vägar äro outgrundliga :D 

Ja kraften kommer väl uppifrån?

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...