Jump to content
IGNORERAD

Honda Big Wing, vilka tomtar.


janne_h

Recommended Posts

andrejsdenruskige
Klarar du inte av att dra konsekvenser i felsökning utifrån produktens tekniska spec? Så borde du inte ha yttrat dig i ämnet överhuvudtaget. Specen kan ju tala om vad som är normalt när produkten fungerar. Så man kan se vad som är onormalt.

Men det är inte förvånande att du läser dimensions specen, när du ska felsöka ett elsystem. 🤣[emoji1][emoji2]

 

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

 

 

Visst hade jag kunnat felsöka utan större problem.

I ditt fall så verkar dom ha slarvmätt och kastat in ett nytt batteri och med det kommit underfund att generatorn är kaputt.

Det är som att min ugn där hemma inte riktigt kommer upp i den temperaturen som jag ställt in på vredet...så jag beställer en totalrenovering av reaktor 2 på Ringhals.

 

Du skulle lika gärna kunna ha en jordkabel som är lös.

 

Då generatorn genererar växelström så har du säkert växelström i din Big Wing.

 

Jävla specialcykel. Vad är det för service den kräver när en vanlig verkstad inte klarar av det?

Skulle vara att dom använt sig av specialskruvar så man måste ha specialverktyg.

Fast å andra sidan så verkar den ha ett elsystem utöver det vanliga. Kanske det som kräver specialunderhåll.

Hur kan man få för sig att köpa sådana produkter [emoji848]

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 171
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    64

  • andrejsdenruskige

    15

  • Cavemannen

    10

  • HuaHindinnge

    7

Mest aktiva i denna tråd

andrejsdenruskige
Klarar du inte av att dra konsekvenser i felsökning utifrån produktens tekniska spec? Så borde du inte ha yttrat dig i ämnet överhuvudtaget. Specen kan ju tala om vad som är normalt när produkten fungerar. Så man kan se vad som är onormalt.
Men det är inte förvånande att du läser dimensions specen, när du ska felsöka ett elsystem. 🤣[emoji1][emoji2]

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk



För laddning av batteri så hade jag inte behövt läsa någon spec förutom om det är 6v, 12v eller något annat.
Fast det hade framgått väldigt fort även utan en bok från en japansk ingenjör.
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Det du kan göra ring en taxi och låt cykeln stå om du skall någonstans om den ändå inte går att laga 


Men om taxin rasar så beror ju det på hans felande generator.
Det är nog den som har ordnat med den globala uppvärmningen och koreakrisen
Link to comment
Dela på andra sajter



För laddning av batteri så hade jag inte behövt läsa någon spec förutom om det är 6v, 12v eller något annat.
Fast det hade framgått väldigt fort även utan en bok från en japansk ingenjör.
Kanske det är din ovilja att förkovra dig och vara världsmästare Som är problemet?

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Kanske det är din ovilja att förkovra dig och vara världsmästare Som är problemet?

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk



Ja, det är nog där problemet är.
Jag ska genast sluta med det så funkar säkert din Honda snart igen.
Link to comment
Dela på andra sajter

Men nu börjar burrabus bli osäker är det inte ditt fel Janne h för hade du låtit bli att köra din fina mc så hade den ju inte haft problem och låter du den stå så har den ju inga problem tills dess du vill starta den moment 22 Thai logik 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är förvisso ingenjör men ellära var aldrig min grej; en massa oberäkneliga elektroner som sas gå från plus till minus men som i själva verket gick från minus till plus, sådan skit befattar jag mig inte med.

 

Dottern har börjat högstadiet och Science är nu ett ämne. Över höstlovet har de en läxa att skriva en essä om vad de tror är nästa stora vetenskapliga framsteg. Jag har svårt att förneka finessen i hennes svar om varför essän framsteg så sakta: "I just turned 12 and have studied science for 2 months, for sure there must be someone who knows science better than me and already came up with what I'm supposed to come up with".

 

 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

 
Visst hade jag kunnat felsöka utan större problem.
I ditt fall så verkar dom ha slarvmätt och kastat in ett nytt batteri och med det kommit underfund att generatorn är kaputt.
Det är som att min ugn där hemma inte riktigt kommer upp i den temperaturen som jag ställt in på vredet...så jag beställer en totalrenovering av reaktor 2 på Ringhals.
 
Du skulle lika gärna kunna ha en jordkabel som är lös.
 
Då generatorn genererar växelström så har du säkert växelström i din Big Wing.
 
Jävla specialcykel. Vad är det för service den kräver när en vanlig verkstad inte klarar av det?
Skulle vara att dom använt sig av specialskruvar så man måste ha specialverktyg.
Fast å andra sidan så verkar den ha ett elsystem utöver det vanliga. Kanske det som kräver specialunderhåll.
Hur kan man få för sig att köpa sådana produkter [emoji848]
Är väl inte konstigare än att det är modern teknik.
Precis som Moderna bilar som en självlärd Volvo 144 mekaniker inte ger sig på då viss special verktyg och nyare kunskap behövs.
Dom ville i alla fall inte skruva med den. Då förgasarmotorer var deras grej. Och det där med insprutning var inte deras grej enligt dom själva.

Märkesverkstan bör ju normalt vara bäst insatt.
Som exempel så när jag lämnar min lexus till service hos lexus. Så smörjer dom bromsoken vid service.
Lämnade min frus gamla rx 400 till en vanlig verkstad. Inte fan verkar dom ha förstått att oken ska smörjas upp.
Vilket är nånting som står i service specen från lexus.
Nu är bilen såld sen ett tag. Så det spelar ingen roll. Men nog kan instruktioner och specar vara ganska användbara ibland.
Problemet är personer som dig som förlitar sig på sina världsmästarekunskaper och kastar manualen specen, för att den anses onödig.

När våran (inhyrda) elektriker skulle koppla in styrningen till våran värmepump därhemna i Sollentuna . Som tur var så kollade jag hans inkoppling av elen mot specen innan vi drog ihång. Och avstyrde att styrenheten brann upp. Genom att koppla om det han kopplat fel i plinten.

Så nog är specifikationer ganska användbar.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter



Men nu börjar burrabus bli osäker är det inte ditt fel Janne h för hade du låtit bli att köra din fina mc så hade den ju inte haft problem och låter du den stå så har den ju inga problem tills dess du vill starta den moment 22 Thai logik [emoji15]


Ja jag borde nog aldrig åkt till Thailand överhuvudtaget. Fast just nu verkar det nog mera vara MPR logik, än att blanda in thailändare generellt i denna diskussion. [emoji16]

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter



Ja, det är nog där problemet är.
Jag ska genast sluta med det så funkar säkert din Honda snart igen.
Herregud....
Att du tror dig att överhuvudtaget ha del i om min motorcykel fungerar, bevisar bara min teori om ditt storhetsvansinne.
Jag kan meddela när den fungerar igen, så du kan känna viss värme över din välgärning, och hur duktig du varit.
🤣[emoji1]

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Återkom gärna med vad som var problemet om det nu är tekniskt möjligt att komma fram till det. Vore intressant att höra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Återkom gärna med vad som var problemet om det nu är tekniskt möjligt att komma fram till det. Vore intressant att höra.
Jag ska lyssna noggrannare i morgon. Men enligt verkstad chefen när han ringde mig. Så sa han att dom kommit fram till att generatorn ger för låg spänning. Varav han sa att den normalt skulle ge 15 volt (enligt Hondas specifikationer för just den modellen) (satt i bilen med handsfree på med min fru som vittne att han sa detta) .
Detta till trots så har MPR expertisen fastslagit att detta är inte fysiskt möjligt. Och att Honda big wings verkstadschef antingen ljuger eller är en patetisk nolla utan verkliga kunskaper i ämne. Så risken för att reda ut detta och nå konsensus verkar vara liten. [emoji23]🤣
Då jag inte har tillräckliga kunskaper att trumfa nån av dessa experter.
Och med tanke på att MPR expertisen aldrig tidigare haft fel, så lutar ju oddsen åt att specen från Honda Japan helt enkelt är fel skriven.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev janne_h:

Jag ska lyssna noggrannare i morgon. Men enligt verkstad chefen när han ringde mig. Så sa han att dom kommit fram till att generatorn ger för låg spänning. Varav han sa att den normalt skulle ge 15 volt (enligt Hondas specifikationer för just den modellen) (satt i bilen med handsfree på med min fru som vittne att han sa detta) .
Detta till trots så har MPR expertisen fastslagit att detta är inte fysiskt möjligt. Och att Honda big wings verkstadschef antingen ljuger eller är en patetisk nolla utan verkliga kunskaper i ämne. Så risken för att reda ut detta och nå konsensus verkar vara liten. emoji23.png🤣
Då jag inte har tillräckliga kunskaper att trumfa nån av dessa experter.
Och med tanke på att MPR expertisen aldrig tidigare haft fel, så lutar ju oddsen åt att specen från Honda Japan helt enkelt är fel skriven.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

"Spänningen" är olidlig😉

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

 

 


Ja, så är det hos de flesta som har installerat golvvärme i Thailand. Gissar att åtminstone du har plöjt ner en förmögenhet på golvvärme.

 

Nja nu är det dina bristande läskunskaper som ställer till det för dig igen. Eller om det var läsförståelsen. Whatever..... Caveman har tydligen golvvärme som förmodligen  klarar att poppa popcorn på Grönland eller var det nu var han bor.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev janne_h:

Nja nu är det dina bristande läskunskaper som ställer till det för dig igen. Eller om det var läsförståelsen. Whatever..... Caveman har tydligen golvvärme som förmodligen  klarar att poppa popcorn på Grönland eller var det nu var han bor.

Det är kanske du som är den största tomten i denna tråd:559bdc2ee8b8a_yaehamnotdurnk:

Link to comment
Dela på andra sajter

För att kasta lite mer bensin på brasan i denna tråd. Om man googlar på 15 volt battery så dyker det upp en massa mc batterier som tydligen säger sig klara spänning upp till 15 volt.

Men vad vet jag expertisen på MPR har ju tydligen fastslagit att detta är omöjligt. :)

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

vem var det som började spy galla över inkompetenta Thai :misdoubt:

 

 

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev kenneth073:

Det är kanske du som är den största tomten i denna tråd:559bdc2ee8b8a_yaehamnotdurnk:

Definitivt, kommer ju ihåg hur han fick byxorna neddragna gång på gång i pumptråden, men fel hade han icke.

 

Janne, mannen som även upphäver fysikens lagar i sin iver att ha rätt.

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev kenneth073:

Det är kanske du som är den största tomten i denna tråd:559bdc2ee8b8a_yaehamnotdurnk:

Kanske det om du tycker att det är så så är det ju så (enligt dig) Och jag kan ju inte tvinga dig att ha rätt åsikt ;) .

Någon annan kanske tycker att det är du som är tomten.... Det är ju lixom upp till var och en att tycka som man vill. :) 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev janne_h:

Nja nu är det dina bristande läskunskaper som ställer till det för dig igen. Eller om det var läsförståelsen. Whatever..... Caveman har tydligen golvvärme som förmodligen  klarar att poppa popcorn på Grönland eller var det nu var han bor.

På tal om läsförståelse och förståelse överhuvudtaget :D  

När majsen upphettas bildas vattenånga av vattnet i majsen.[1] Ungefär vid 175 grader Celsius blir trycket mot skalet så hårt att skalet spricker. 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Popcorn

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev hamnoi:

Definitivt, kommer ju ihåg hur han fick byxorna neddragna gång på gång i pumptråden, men fel hade han icke.

 

Janne, mannen som även upphäver fysikens lagar i sin iver att ha rätt.

Fast det är väl mera en åkomma på MPR att läsa det som passar för att sen snickra ihop en egen version av det som hänt.

Om den man diskuterar med vill ställa en till svars för saker man aldrig påstått så blir ju sanningen subjektiv.

Men om du anser att brallorna åkte ner i den tråden så är det förmodligen så (i alla fsll enligt din sanning).....  Och den jag diskuterade med är ju avliden. så det känns ganska osmakligt av just den anledningen att dra upp den diskussionen.

Om vi nu håller oss till denna tråds ämne så började ju andrej att sväva ut med både det ena och det andra påstående för att bevisa att jag har fel i saker jag aldrig påstått.

Om verkarn säger att det ska vara 15 volt så har jag ingen aning om var han mätt eller hur. Detta till trots ville andrej ge mig en lektion i att mäta på rätt ställe, eftersom jag har fel.

Och det är väl oftast så det brukar gå till. Man ger ett eget svar på en icke ställd fråga för att motbevisa något som aldrig har påståtts. Och sen är cirkusen igång och pajerna flyger hejvilt i tråden. Och alla har sen sin egen version om vad som diskuterats och vem som har rätt eller fel.

MPR i ett nötskal.

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Janne, att tro att verkstadschefen vet mest om elsystemet på en MC, är lite som att tro att byggmästaren är den som vet mest om VVS på ett bygge.

 

Du måste väl ha en multimeter? Kolla första Youtuben, se om din hoj får laddning över huvud taget (troligen inte) och ta den till en annan verkstad.

 

15V till batteriet vid sån värme som ni har i BKK, förstör batteriet, vid minus 25grader är kanske 15Volt helt OK som laddspänning, jag har inte kollat, men kan göra det om det skulle behövas, annars finns ju Google för nyfikna.

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev janne_h:

Fast det är väl mera en åkomma på MPR att läsa det som passar för att sen snickra ihop en egen version av det som hänt.

Om den man diskuterar med vill ställa en till svars för saker man aldrig påstått så blir ju sanningen subjektiv.

Men om du anser att brallorna åkte ner i den tråden så är det förmodligen så (i alla fsll enligt din sanning).....  Och den jag diskuterade med är ju avliden. så det känns ganska osmakligt av just den anledningen att dra upp den diskussionen.

Om vi nu håller oss till denna tråds ämne så började ju andrej att sväva ut med både det ena och det andra påstående för att bevisa att jag har fel i saker jag aldrig påstått.

Om verkarn säger att det ska vara 15 volt så har jag ingen aning om var han mätt eller hur. Detta till trots ville andrej ge mig en lektion i att mäta på rätt ställe, eftersom jag har fel.

Och det är väl oftast så det brukar gå till. Man ger ett eget svar på en icke ställd fråga för att motbevisa något som aldrig har påståtts. Och sen är cirkusen igång och pajerna flyger hejvilt i tråden. Och alla har sen sin egen version om vad som diskuterats och vem som har rätt eller fel.

MPR i ett nötskal.

 

:surprised:

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Batterier och laddning kan man skriva böcker om och det lär komma en ny bok men litium batterierna som blir allt mer vanliga. 

 

Mc har ofta AGM batterier för att de mindre batterierna ska kunna ge den ström som startmotorn behöver och de tål högre laddström utan vidare men jag tror att max rekommenderad brukar vara 14.7 till AGM men de dör inte av 15v. Din Mc bör ladda över 14V även på tomgång för du får inte full ledning på de låga volten och du går back. Hade problem med en båtmotor som jag tillslut fick utbytt till en ny av generalagenten då den inte fungerade för mig när jag var ute och trollade på låga varv. Men den nya fungerade inte heller så jag bytte märke och jag är än idag problemfri. 

Värmen är faktiskt den störst boven till korta livslängder på batterier och ett batteri har definitivt kortare livslängd i Thailand än kalla svedala... Mät vid batteriet vad du har för volt för det är efter regulatorn och se vad du har. Mäter du efter statorn så måste man ha papper på vad den ska ge. 

 

Hade jag för lite volt vid batteriet så skulle jag börja med att byta regulatorn. Men jag är bara en enkel verktygsskärpare och ingen mekaniker.

//P

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Tommy:

Janne, att tro att verkstadschefen vet mest om elsystemet på en MC, är lite som att tro att byggmästaren är den som vet mest om VVS på ett bygge.

 

Du måste väl ha en multimeter? Kolla första Youtuben, se om din hoj får laddning över huvud taget (troligen inte) och ta den till en annan verkstad.

 

15V till batteriet vid sån värme som ni har i BKK, förstör batteriet, vid minus 25grader är kanske 15Volt helt OK som laddspänning, jag har inte kollat, men kan göra det om det skulle behövas, annars finns ju Google för nyfikna.

 

MVH Tommy

fortfarande ingen aning om detta. Då jag aldrig påstått mig ha kunskap om detta. Om han får min hoj att nu fungera så har han kunskap. Om det blir fel igen så är han en tattare. Dock kvarstår faktum att den dränerar batteriet när jag kör. Vilket tyder starkt på att laddningen inte fungerar, vilket mekanikern intygade att den gjorde till mig i måndags. Även om jag inte är utbildad elektriker så är jag inte  helt tappad bakom en vagn vad gäller 12 volts el. Jag konstruerar elektroniken och etsar kretskorten själv till mina spolaggregat.

Sen anser jag i det stora hela att exakt var felet är är ganska ointressant. Men om det är generatorfel så tycker jag att mekanikern borde ha sett detta redan i måndags.

För enligt expertisen på forumet är ju detta busenkelt att se om man har instrument. :) Den står ju på verkstan just nu. Så det är lite svårt att mäta. Men jag kan nog mäta volten mot batterit imorgon på våran verkstad där jag har verktyg. Men hittils har detta inte varit aktuellt eftersom jag förutsatte att batteribytet löste problemet.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...