Jump to content
IGNORERAD

Honda Big Wing, vilka tomtar.


janne_h

Recommended Posts

andrejsdenruskige
Nu är ju inte detta en kukmätartävling i elkunskaper som du tycks tro.
Men det finns säkert en och annan medlem som ser upp till dig om du ger flera beskrivningar hur ett elsystem fungerar. Så kör på så får du nog den uppskattningen du suktar efter. 🤣[emoji23]

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk



Jag är ingen elektriker, men det verkar inte dina experter heller vara.
Skiter i om jag blir uppskattad här på forumet.
Det jag själv uppskattar är fungerande saker t.ex bilar eller motorcyklar som man slipper bärga och dessutom slippa omaket att krångla med verkstadschefer.

Skulle tippa att Rolba hade kunnat hjälpa dig mer än din verkstad, då dom inte lyckats så långt.
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 171
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    64

  • andrejsdenruskige

    15

  • Cavemannen

    10

  • HuaHindinnge

    7

Mest aktiva i denna tråd

Jomenvisst :look_down:

OBS!  Detta gäller vid svenska volt

För att ladda ett batteri måste laddspänningen alltid vara högre än hos batteriet. Därför lämnar bilens generator omkring 14 V (13,8 - 14,2 V)

vid normal bilkörning. För att inte överladda batteriet (och förstöra det) finns det en spänningsregulator i generatorsystemet.

Spänningsregulatorn är konstruerad så att spänningen som skickas till batteriet aldrig ska vara så hög att batteriet gasar.

Gasning är skadligt för batteriet eftersom batterisyra försvinner och batteriet kan till slut inte fungera.

 

https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/teman/dags-att-ladda-bilbatteriet

 

 

 

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter



Mekanikern har med stor sannolikhet mätt efter regulatorn, vilket han gjort rätt i. Han Bode dock ha gasat lite för att se om han kommer upp i 14,4v. Över det känns inte allt för hälsosamt för batteriet.
Matar du batteriet med 15v eller mer så lär batteriet koka och ta slut ganska så fort.

Vad generatorn mäktar med är föga intressant så länge den fixar 14,4v efter regulatorn.
Kan ju lika gärna vara regulatorn som är kass och fan så mycket enklare och billigare att byta.
Säkert är det som du säger.
Eller intresseklubben noterar.
Dock är fakta att mekanikern och hans chef har kommit till olika slutsatser. Då den enligt mekanikern är fullgod. Men enligt hans chef trasig. Och fakta är att ett nytt batteri dränerats. Vilket det knsppast skulle ha gjort om laddningen fungerade fullgott. Vilket mekanikern sa till mig att den gjorde i måndags, på min direkta fråga om dom kollat detta.
Var dom sen mätt skiter jag i.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Det är nog ingen som har rätt eller fel. Dylika trådar har en förmåga att locka till sig folk som vill hävda att dom har gedigna kunskaper i ämnet. Eller dom som vill trolla lite.
Jag tror enligt erfarenhet att andrejsdenruskige är trolltypen som gärna vill röra lite i grytan. Då är fakta inte så viktig.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk



Nja, fakta är väl viktigt.
Som sagt så ska nog generatorn fixa 15v och lite till, men det är oväsentligt i sammanhanget.

Du kör inte heller med kabel rakt från kraftverket in till dina glödlampor.

Dom som trollar mest är folket på din verkstad.
Link to comment
Dela på andra sajter

Börjar arta sig. Jag får ta fram snacks å läsk... kan bli en lång kväll i många ronder...

 

Hur är det egentligen...

Kan mekanikern ha rätt?

Kan verkstadschefen dra en luring för att blåsa falangen?

 

Vem kommer vinna denna episka fajt?

 

Rond 2!

FIGHT!

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Nja, fakta är väl viktigt.

Som sagt så ska nog generatorn fixa 15v och lite till, men det är oväsentligt i sammanhanget.

 

Du kör inte heller med kabel rakt från kraftverket in till dina glödlampor.

 

Dom som trollar mest är folket på din verkstad.

Det som du hävdar som fakta är säkert viktigt för dig.Jag har dock lärt mig att se saker lite mera brett än att det jag vet skulle vara obestridlig fakta. Om det nu är som Honda big wings verkstadschef hävdar att enligt Hondas specifikation ska vara 15 volt, så har säkert Hondas ingenjörer som konstruerat elsystemet både anledning Och lösning till hur detta fungerar, som överstiger både dina och mina kunskaper.

Personligen så bryr jag mig Bara om att min motorcykel lagas. Och att det reds ut om dom packat på mig ett nytt batteri helt i onödan. Har ju ingen lust att betala för deras inkompetens.

 

Men fortsätt du och slåss med väderkvarnar. [emoji16]

 

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

 

 

8

 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Börjar arta sig. Jag får ta fram snacks å läsk... kan bli en lång kväll i många ronder...
 
Hur är det egentligen...
Kan mekanikern ha rätt?
Kan verkstadschefen dra en luring för att blåsa falangen?
 
Vem kommer vinna denna episka fajt?
 
Rond 2!
FIGHT!
I tråden vinner nog den utbildade fordonsmekanikern, gissar att hans utbildning är nått snäpp bättre än den Thailändskt mekanikerns :)

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Det som du hävdar som fakta är säkert viktigt för dig.

Jag har dock lärt mig att se saker lite mera brett än att det jag vet skulle vara obestridlig fakta. Om det nu är som Honda big wings verkstadschef hävdar att enligt Hondas specifikation ska vara 15 volt, så har säkert Hondas ingenjörer som konstruerat elsystemet både anledning Och lösning till hur detta fungerar, som överstiger både dina och mina kunskaper.

Personligen så bryr jag mig Bara om att min motorcykel lagas. Och att det reds ut om dom packat på mig ett nytt batteri helt i onödan. Har ju ingen lust att betala för deras inkompetens.

 

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

 

 

Då dom knappast har kört generatorn i en testbänk så har dom ingen aning vad generatorn laddar utan at mäta bakom laddningsregulatorn.

Du hade lika gärna kunna vända dig till Honda med punktering och dom hade lyckats tuta i dig att det är generatorns fel för att mekanikern har mätt spänningen vid tomgång.....efter laddningsregulatorn.

 

Hondas elsystem kräver inga större konstruktioner. Bara se till att det är dimensionerat med rätt Ampere på generatorn och ett tillräckligt stort batteri.

 

Hittills har experterna alltså blåst dig på ett batteri och en jävla massa omak att släpa schabraket till verkstan.

En vanlig bonddräng från djupa skogarna i Värmland hade på 10 minuter kunna fe dig ett riktigt svar med en 39:- multimedier från Biltema.

 

 

Edit:

Det är väl din egen inkompetens som gör att du får betala för allt möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

I tråden vinner nog den utbildade fordonsmekanikern, gissar att hans utbildning är nått snäpp bättre än den Thailändskt mekanikerns [emoji4]

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Vem menar du är utbildad fordonsmekaniker i tråden?

Jag hävdar dock att specen från fabriken trumfar.

Bara för att våran firma fixar värmepumpar och är ctc partner, så betyder inte det att jag har alla detaljer hur dom funkar i huvet även fast jag har utbildning för detta. Utan får kolla fabrikspecen emellanåt.
Den trumfar nämligen som fakta.

Visst finns det risk att verkstadschefen läst fel och inte vet vad han pratar om. Men nånting är det som inte laddar rätt om batteriet drenäras när man kör motorcykeln. Och då är det obestridlig fakta att mekanikern hade fel när han sa att laddningen fungerade fullgott.
Och dessutom pratar vi inte om verkstan på hörnet. Det är Hondas största återförsäljare i Thailand vad gäller stora motorcyklar.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Vem menar du är utbildad fordonsmekaniker i tråden?

Jag hävdar dock att specen från fabriken trumfar.

Bara för att våran firma fixar värmepumpar och är ctc partner, så betyder inte det att jag har alla detaljer hur dom funkar i huvet även fast jag har utbildning för detta. Utan får kolla fabrikspecen emellanåt.
Den trumfar nämligen som fakta.

Visst finns det risk att verkstadschefen läst fel och inte vet vad han pratar om. Men nånting är det som inte laddar rätt om batteriet drenäras när man kör motorcykeln. Och då är det obestridlig fakta att mekanikern hade fel när han sa att laddningen fungerade fullgott.
Och dessutom pratar vi inte om verkstan på hörnet. Det är Hondas största återförsäljare i Thailand vad gäller stora motorcyklar.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk



Specen säger säkert även hur bred din motorcykel är. Både med och utan backspeglar.
Det säger dock inte vad som gör att ditt batteri är slut.

Nåja, kämpa vidare med dina undermåliga produkter och experter.
Chefen verkar vara helt ute och cykla. Men det kanske är därför han är chef.
Link to comment
Dela på andra sajter

Det man kan veta med all säkerhet att batteriet inte får någon laddning om det töms lokalisera  vad är problemet ärtor

Link to comment
Dela på andra sajter

 
Då dom knappast har kört generatorn i en testbänk så har dom ingen aning vad generatorn laddar utan at mäta bakom laddningsregulatorn.
Du hade lika gärna kunna vända dig till Honda med punktering och dom hade lyckats tuta i dig att det är generatorns fel för att mekanikern har mätt spänningen vid tomgång.....efter laddningsregulatorn.
 
Hondas elsystem kräver inga större konstruktioner. Bara se till att det är dimensionerat med rätt Ampere på generatorn och ett tillräckligt stort batteri.
 
Hittills har experterna alltså blåst dig på ett batteri och en jävla massa omak att släpa schabraket till verkstan.
En vanlig bonddräng från djupa skogarna i Värmland hade på 10 minuter kunna fe dig ett riktigt svar med en 39:- multimedier från Biltema.
 
 
Edit:
Det är väl din egen inkompetens som gör att du får betala för allt möjligt.
Och varför förväntar du dig att jag ska ha kompetens i ämnet?
Verkar ju lite bakvänt om jag ska förvänta mig bättre kompetens än den affär som sålt motorcykeln och inte håller på med andra märken.
Bara för att du anser dig vara världsmästare så ska du inte förvänta dig att jag är lika högtravande i detta.

Fast det är klart. Om jag vetat det du nu skriver så vete fan om jag inte skulle ha tagit hojen någon annanstans.
Dock med vetskap om att lilla verkstan på hörnet tidigare nekat att ta min hoj för service för att den är för komplex, enligt dom själva, så vart det märkesverkstan i alla fall.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Det man kan veta med all säkerhet att batteriet inte får någon laddning om det töms lokalisera  vad är problemet ärtor
Problemet är att vissa vill vara duktiga och få beröm av ryggdunkarklubben över sina kunskaper i ämnet.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

48 minuter sedan, skrev husse:

Så mycket vet jag att det är Ohm s lag som gäller här

Och här är det Pins lag som gäller....:13:

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev janne_h:

Problemet är att vissa vill vara duktiga och få beröm av ryggdunkarklubben över sina kunskaper i ämnet.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

Ge dig nu ,då du erkänner att du inte har kunskapen.

Man behöver inte vinna ALLA slag för att vinna ett krig.

Ändrades av kenneth073
Link to comment
Dela på andra sajter

Ge dig nu ,då du erkänner att du inte har kunskapen.
Man behöver inte vinna ALLA slag för att vinna ett krig.
Jag tror nog du missat poängen både från min och andrejsdenruskiges sida.

Andrej vill vara allmänt obstinat och jag svarar på hans invit. Imorgon skulle vi kunna sitta och ta en öl och ha Skitkul.
Din kommentar visar att du tar dig själv på för stort allvar. [emoji16]

Inte förväntar jag mig att få seriösa svar på MPR.
Fast lite lyckades jag nog reta Andrej alltid. [emoji3]

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyste inte laddningslampan när du körde? Om den är trasig så kan det bli lite knepiga fel, åtminstone var det så på den gamla goda tiden har jag ett svagt minne av.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter



Specen säger säkert även hur bred din motorcykel är. Både med och utan backspeglar.
Det säger dock inte vad som gör att ditt batteri är slut.

Nåja, kämpa vidare med dina undermåliga produkter och experter.
Chefen verkar vara helt ute och cykla. Men det kanske är därför han är chef.
Klarar du inte av att dra konsekvenser i felsökning utifrån produktens tekniska spec? Så borde du inte ha yttrat dig i ämnet överhuvudtaget. Specen kan ju tala om vad som är normalt när produkten fungerar. Så man kan se vad som är onormalt.
Men det är inte förvånande att du läser dimensions specen, när du ska felsöka ett elsystem. 🤣[emoji1][emoji2]

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyste inte laddningslampan när du körde? Om den är trasig så kan det bli lite knepiga fel, åtminstone var det så på den gamla goda tiden har jag ett svagt minne av.
 
Fritz..
Nope inga sådana indikationer. ABS lampan började lysa. Men då var batteriet redan tomt.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Tar också fram popcornen nu......
Bon apetit! [emoji16]

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Det du kan göra ring en taxi och låt cykeln stå om du skall någonstans om den ändå inte går att laga 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...