Jump to content
IGNORERAD

Bilskojare


Esspe

Recommended Posts

Sen jag kom till Thailand för min första riktigt långa vistelse här har jag lagt mycket tid på allehanda dokument och bilar. Vi hade ju bestämt oss för att byta bil. Först dock fixa körkort och det var en upplevelse i sig.  Sedan leta rätt på en ny bil och det har vi också lagt en hel del tid på men hittade en till slut. 

 

Vi ska ju även sälja vår gamla och la då in en annons på Bahtsold http://www.bahtsold.com/view/chevrolet-aveo-2011-1-6-cng-petrol-310185#email-this-advertiser La den även på One2Car. Lite dåligt intresse men så dök det upp ett mail med en intresserad köpare. Jag kunde se på mailet via Bahtsold att han hade IP-adress i Sydafrika och där tändes den första varningslampan. Å andra sidan har jag IP i Sverige eftersom jag kör VPN och det kunde ju vara samma sak där.

 

Thanks for the kindly reply..I'm okay with your final asking price what is your method of payment cos right now i can't come inspect myself due to the nature of my job (Software engineering manager)..So i would make the payment into your account as soon as possible..Immediately the payment is made into your account i would arrange for the pickup as soon as possible..I can only do these with your Co operation our preferred method of payment is( PayPal or Western Union Transfer),Kindly get back to me with your preferred payment method so i can make the transfer immediately i get your approval...

 

Att inte titta på en bil innan man köper den tände den riktigt stora varningsklockan men som Software engineering manager har man säket mycket att göra ;) Jag kunde bara inte fatta hur den här scammen skulle gå till. Han kunde väl ändå inte vara så korkad att han trodde vi skulle släppa bilen utan att ha pengarna i handen? Jag ville se vart det skulle ta vägen så jag skrev det här till honom:

 

As soon as you have sent us the code and we have collected the money you can pick up the car after we have finished the paperwork.

 

We will need the name of the person who will collect the car so we can write and get a contract signed in his name. Also a signed copy from his ID-card. He will get the Blue book and a signed copy of my wifes ID-card so you can register the car in your name later.

 

Jag erbjöd mig även att transportera bilen till Bangkok om det skulle underlätta. men alla frågor blev obesvarade så jag trodde han hade förstått att han kört in i väggen här men så i går dök det här upp:

 

Alan Larson

18:40 (15 timmar sedan)

till mig

Hello Stefan,

 

How are you doing today?

Please, send me your Western Union details as I'm ready to make payment right now.

I have made arrangement with my shipping company for pick up at your location and I have been given the go ahead to make payment.

Get back to me as soon as possible with your payment information.

 

Fortfarande nyfiken på hur det skulle gå till men samtidigt inte intresserad av att fortsätta konversationen så jag googlade lite för att se hur scammen skulle gå till. Det kunde jag gjort tidigare för det finns hur mycket som helst om det men lite kul var det ju också att han fick lägga lite tid på mig med riktigt usel timpeng.

 

Scammen kan gå till på två sätt (kanske fler vad vet jag). Ett alternativ är att han säger att han skickat för mycket pengar och ber mig skicka tillbaka överskottet. Innan dess är pengarna spärrade på Paypal/WU. Som en extra bonus kan jag dra av vad det kostar att skicka tillbaka överskottet :) Den andra varianten och som förmodligen var aktuell i det här fallet, är att han säger sig ha skickat med pengar så att jag kan betala för transporten innan jag får ut mina pengar. Funderade ett tag på att köra vidare lite till men skickade i stället in det till WU. Förmodligen kan dom inte göra så mycket åt det. Ibland används tydligen även ett falskt e-mail från PayPal/WU för att visa att beloppet finns hos dom.

 

Är någonting för bra för att vara sant så är det troligen just så :)

 

 

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...