Jump to content
IGNORERAD

Skatten chockhöjs för pensionärer bosatta utomland


Cavemannen

Recommended Posts

4 timmar sedan, skrev pontiac:

Ja det får man ,men vad kostar en BRA sjukförsäkring  tex personer över 70 bast?

For en ung man som mig, 76 ar kostar det 80 000 Thb per ar,

 

Priset fran banken i Korat.

nastan lonsamt att aka hem var 45:dag.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 234
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • leifen

    19

  • Nemo

    18

  • Soengsang

    14

  • SatanG

    14

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

1 minut sedan, skrev born41:

 

nastan lonsamt att aka hem var 45:dag.

Ska du ha hemförsäkring från Sverige måste du ju bo i Sverige, eller åtminstone vara skriven där.....och man bor väl där man är skriven?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Soengsang:

Ska du ha hemförsäkring från Sverige måste du ju bo i Sverige, eller åtminstone vara skriven där.....och man bor väl där man är skriven?

Jag ar skriven i Sverrige och har fast adress med boende men dristar mig till att bo lite har o dar ibland.

Priset som jag fick av banken gallde om jag bosatte mig i Thailand.

Varge gang jag sover en natt i min svenska bostad sa startar en ny 45-dagars period pa hemforsakringens reseforsakring. sa fort jag lamnar landet.

 

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

Har fatt en inflamation i ena ogat.

Besokte sammhallets sjukstuga/lakarstation. Doktorns tvattade ogat och ordinerade ogndroppar som jag inhandlade po stallets apotek.

Total Kostnad 64 Thb.

Jag fick visa mitt svenska pass men inga ytterligare fragor.

Halsningar fran Born 41 som just nu ser lite enogt pa tillvaron.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Nemo:

Det handlar ju om 5%. :rolleyes:

Nej!  Det handlar om 5 % enheter och inte 5%.

En höjning från 20% till 25% blir 25% i  höjning

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

De som klarade att leva som utskriven med SINK 2013 bör klara det också 2018.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Tallviking:

Sängplats brukar ligga på runt 50.000 baht per dygn för allmänt vårdande på de stora mer meriterade sjukhusen tyvärr

 

Samma i Rayong

Nu tycker jag faktiskt att du antingen styrker ditt påstående eller tar tillbaka det.  Dina siffror är långt ifrån den värklighet (MPR.stavning) som jag känner till. 50.000 bath per dygn för allmänt vårdande?  Om du tar bort en nolla så börjar det närma sig.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev Fritz:

Nu tycker jag faktiskt att du antingen styrker ditt påstående eller tar tillbaka det.  Dina siffror är långt ifrån den värklighet (MPR.stavning) som jag känner till. 50.000 bath per dygn för allmänt vårdande?  Om du tar bort en nolla så börjar det närma sig.

 

Fritz..

Sorry, blev en nolla för mycket ser jag. Fixar det

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Tallviking:

Sängplats brukar ligga på runt 5.000 baht per dygn för allmänt vårdande på de stora mer meriterade sjukhusen tyvärr

 

Samma i Rayong

Tyvärr? det var ju skitbilligt om du jämför kostnaden på det du svarade på, dvs 800,000 för 13dagar.............

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Nej!  Det handlar om 5 % enheter och inte 5%.

En höjning från 20% till 25% blir 25% i  höjning

Så skatten blir alltså 25% högre?

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Surin P3:

Nej, det blir 25% skillnad. 

Oki. Då får man väl dra ner på 350 bahts khao pat till var tredje dag i stället för dagligen, så jämnar det ut sig. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev leifen:

De som klarade att leva som utskriven med SINK 2013 bör klara det också 2018.

 

Det är nog inte riktigt samma då inflationen varit långt högre än pensionen har stigit skulle jag tro.

25% höjning av skatten är ju annars för jävligt, tur man inte skattar :-)

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Nemo:

Så skatten blir alltså 25% högre?

Jo det blir 25%

Hur är det med procenten? ;)

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Nemo:

Oki. Då får man väl dra ner på 350 bahts khao pat till var tredje dag i stället för dagligen, så jämnar det ut sig. :)

Ja somliga kan dra ner på 350 bahts  khao pat  men dom andra då ? Åka till annat land eller till norden kanske

Link to comment
Dela på andra sajter

44 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Det är nog inte riktigt samma då inflationen varit långt högre än pensionen har stigit skulle jag tro.

25% höjning av skatten är ju annars för jävligt, tur man inte skattar :-)

 

/ SatanG

Jag tror att du tror fel, väldigt mycket fel. Inflationen i Sverige är superlåg och har varit så  i ett flertal år. Dessutom höjs väl pensionerna i takt med inflationen...tror jag.

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev pontiac:

Ja somliga kan dra ner på 350 bahts  khao pat  men dom andra då ? Åka till annat land eller till norden kanske

Ja det kanske vore det bästa för en del. Jag menar, Thailand är ju inget land som man skall bosätta sig i om man lever precis på gränsen till att det månatliga bidraget räcker till. Man måste ha någon form av backup för oförutsedda händelser.

Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev Tallviking:

Sorry, blev en nolla för mycket ser jag. Fixar det

Jag kontaktade Bangkok Pattaya  Hospital  i morse och frågade och här är svaret.

Fick inget pris för "kall hyra" utan service.

 

Dear Broskan,

 

Warm greetings from Bangkok Hospital Pattaya!

Thank you very much for your interest in our medical services.                     

Further to your inquiry, please find enclosed details below. Thank you.

Suite Room: 16,700THB  inclunding 3 meals, nursing service and hospital service.

Deluxe Room : 12,400THB inclunding 3 meals, nursing service and hospital service.

Superior Room: 10,000THB inclunding 3 meals, nursing service and hospital service.

 

For more details about our room and facilities, please click the link below. Thak you.

 

https://m.bangkokpattayahospital.com/en/patient-services/room-and-facilities-en.html

 

If you should have any further questions, please do not hesitate to contact us.

 

Best regards,

 

Meggy Chavez Sorongon

Email Correspondence

Bangkok Hospital Pattaya

301 Moo 6 Sukhumvit Road KM 143, Naklua

Banglamung

Chonburi 20150

Thailand

Tel: (66) 38 259999 EXT 6062

Fax: (66) 38 259919

Email: inquiry@bph.co.th

http://www.bangkokpattayahospital.com

 

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

51 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Hur är det med procenten? ;)

Rätt dåligt. :D  Även promillen har varit låg (0 ‰) de senaste 3 åren, efter att ha varit hög mer eller mindre dagligen i 30 år. Alltid kul att testa något nytt. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Fritz:

Jag tror att du tror fel, väldigt mycket fel. Inflationen i Sverige är superlåg och har varit så  i ett flertal år. Dessutom höjs väl pensionerna i takt med inflationen...tror jag.

 

Fritz om din pension stiger i samma takt som inflationen i Sverige medans den årliga inflationen i Thailand är 5-10%, hur tror du det slår mot dig?

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Fritz om din pension stiger i samma takt som inflationen i Sverige medans den årliga inflationen i Thailand är 5-10%, hur tror du det slår mot dig?

 

/ SatanG

Då vore det naturligtvis illa. Men nu är ju inflationen lyckligtvis låg även i Thailand, år 2015 var det tom deflation,  https://www.statista.com/statistics/332274/inflation-rate-in-Thailand/

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-10-20 at 07:36, skrev Nemo:

 

 

Ändrades av UglyFarang

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Fritz:

Då vore det naturligtvis illa. Men nu är ju inflationen lyckligtvis låg även i Thailand, år 2015 var det tom deflation,  https://www.statista.com/statistics/332274/inflation-rate-in-Thailand/

 

Fritz..

 

Du kanske har en annan uppfattning men jag uppfattar den verkliga inflationen långt högre de senaste åren. Jag tror inte på de officiella siffrorna ett dugg.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...