Jump to content
IGNORERAD

Skatten chockhöjs för pensionärer bosatta utomland


Cavemannen

Recommended Posts

Svenska pensionärer kan se fram mot skattesänkningar nästa år. Utom de som flyttat utomlands – för dem väntar i stället höjd skatt. ”Jag har i dag en budget som är mycket snäv och därför måste jag försöka dra in på något för att ­­klara höjningen” säger ­Johan Ehrlin, 69, sedan ­flera år bosatt i Thailand.

 

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/gg9y5/skattesmall-mot-svenska-pensionarer--tank-pa-det-har-om-du-vill-flytt/promo

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 234
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • leifen

    19

  • Nemo

    18

  • Soengsang

    14

  • SatanG

    14

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

1 minut sedan, skrev Cavemannen:

Svenska pensionärer kan se fram mot skattesänkningar nästa år. Utom de som flyttat utomlands – för dem väntar i stället höjd skatt. ”Jag har i dag en budget som är mycket snäv och därför måste jag försöka dra in på något för att ­­klara höjningen” säger ­Johan Ehrlin, 69, sedan ­flera år bosatt i Thailand.

 

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/gg9y5/skattesmall-mot-svenska-pensionarer--tank-pa-det-har-om-du-vill-flytt/promo

Plus artikel.

 

Kopiera och lägg in för oss som inte har plus.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev samet:

Plus artikel.

 

Kopiera och lägg in för oss som inte har plus.

Det kostar 1kr att läsa, kanske lite dyrt för pensionärerna :D 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev samet:

Plus artikel.

 

Kopiera och lägg in för oss som inte har plus.

Skattesmäll mot svenska pensionärer – tänk på det här om du vill flytta utomlands

MIN EKONOMIigår  08:46

Svenska pensionärer kan se fram mot skattesänkningar nästa år.
Utom de som flyttat utomlands – för dem väntar i stället höjd skatt.
– Jag har i dag en budget som är mycket snäv och därför måste jag försöka dra in på något för att ­­klara höjningen, säger ­Johan Ehrlin, 69, sedan ­flera år bosatt i Thailand.

Vid årsskiftet höjs den särskilda inkomstskatten för utomlands bosatta, ­vanligtvis förkortad sink, från 20 till 25 procent.
Enligt Skatteverket är 160 000 pensionärer sink­beskattade och utgör därmed den största gruppen som berörs av höjningen.

I genomsnitt har de inkomster på 10 082 kronor i månaden, enligt utlandssvenskarnas intresseorganisation Svenskar i världen.

–  Jag planerar att sluta med min egen sjukförsäkring och bara behålla min 13-årige sons. Jag kommer också att äta billigare om det går, mera ris även om det är katastrof för mitt socker, ­säger Johan Ehrlin, en av många drabbade för vilka höjningen kommer att kännas i plånboken.

– Vi får klara oss, men jag förstår inte varför vi pensionärer ska betala 25 procent medan idrottsmän och sjömän bara betalar 15 procent i sinkskatt. Vi har exakt ­samma skyldigheter och ­avsaknad av förmåner från Sverige.
Sink är en förenklad form av skatt för personer som betraktas som helt utflyttade från Sverige. Den medger inte några avdrag. I gengäld krävs inte någon deklaration. För artister, idrottsmän och sjömän bosatta utomlands gäller en särskild sinkskatt på 15 procent.

FOTO: TT NYHETSBYR?N

Får in 370 miljoner

Skattesatsen för den ­vanliga sinken var tidigare 25 procent men sänktes till 20 procent av regeringen Reinfeldt. Nu ska den alltså höjas tillbaka till den tidi­gare nivån igen. Regeringen räknar med att reformen kommer att ge 370 miljoner kronor mer i skatteintäkter varje år.
Intresseorganisationen Svenskar i världen var en av remissinstanserna och har motsatt sig förslaget.
– Vi tycker att det rimmar illa att man höjer skatten för den lilla gruppen som bor utomlands när man samtidigt sänker skatten – och det med rätta – för dem med ­låga pensioner hemma i Sverige, säger generalsekreteraren Karin Ehnbom-Palmquist.
– Just i Spanien, där jag ­befinner mig just nu, är det många svenskar som bott ganska länge och som flyttat ut med en låg pension. De oroar sig nu när skatten höjs igen.

Kan välja att deklarera

Leif Jacobsson (S), statssekreterare på Finansdepartementet:
– Sinken är inte en skatt på pensionärer, det är en skatt på de som är bosatta utomlands.
–  Om man ser att man skulle få en lägre skatte­belastning om man skattade som i Sverige så kan man lämna in en vanlig deklarationsblankett och göra det. Då får man del av de avdrag och annat som gäller om man skulle vara fullständigt skattskyldig.
–  När Fredrik Reinfeldt bjöd på den här skattesänkningen så intecknade han barnens framtid, för det var lån han använde för att kunna sänka den skatten.

Tänk på det här om du som pensionär tänker flytta utomlands

▪ Du får behålla din inkomstpension, premiepension och ­tilläggspension oavsett vilket land du flyttar till.
▪ Din garantipension får du ­behålla om du flyttar till ett land inom EU, EES-länderna, Schweiz och i vissa fall Kanada.
 ▪ Ditt bostadstillägg får du inte behålla om du flyttar från ­Sverige, såvida du inte vistas i ett land inom EU/EES eller i Schweiz och har kvar din bostad i Sverige. Betalar du fortfarande för bostaden kan du få bostadstillägg om du planerar att vara borta från Sverige i högst ett år. Utanför EU/EES kan bostads­tillägg betalas ut under högst sex månader.
▪ Sverige har avtal med många länder som reglerar var du ska betala skatt för din svenska pension. I regel ska du betala särskild inkomstskatt för ­utomlands bosatta (sink) på din pension. Det är en skatt på 0 procent, men som nästa år höjs till 25 procent, och du ­behöver inte deklarera din ­inkomst. Har Sverige ett skatteavtal med landet du bor i kan pensionen vara undantagen från beskattning.
Källa: Pensionsmyndigheten och Skatteverket

Så slår skattehöjningen

 ► 61 procent av de som betalar sinkskatt är pensionärer.
I genomsnitt får du 10 080 kronor i månaden. Sinkskatt tas bara ut för belopp över 2 875 kronor i månaden.

 ► För den som får en ­allmän pension på 10 000 kronor i månaden innebär höjningen 354 kronor mindre i plån­boken varje månad.
Källa: Svenskar i världen

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här har väl varit känt sen i mars att Sink-skatten höjs från 20% till 25%.

 

Clickbait. ;)

 

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev frason:

Det här har väl varit känt sen i mars att Sink-skatten höjs från 20% till 25%.

 

Clickbait. ;)

 

Ja, det får man nog anse.

Har ju inte varit någon hemlighet.

 

Jag ville läsa om stackars Johan Erhlin som måste minska sitt Changintag med 342kr/månad

Link to comment
Dela på andra sajter

En jävla tur att man kommer få så låg pension så man nästan slipper skatta :-)

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev samet:

Ja, det får man nog anse.

Har ju inte varit någon hemlighet.

 

Jag ville läsa om stackars Johan Erhlin som måste minska sitt Changintag med 342kr/månad

Ja det är ju nästan en stor om dagen. Sen tycker jag ju att det är alldeles åt h-e att man ska beskattas ungefär likadant men inte utnyttjar samhällstjänsterna som finns i Sverige. Dom flesta har ju trots allt jobbat kanske hela livet och betalat in skatt.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Esspe:

Ja det är ju nästan en stor om dagen. Sen tycker jag ju att det är alldeles åt h-e att man ska beskattas ungefär likadant men inte utnyttjar samhällstjänsterna som finns i Sverige. Dom flesta har ju trots allt jobbat kanske hela livet och betalat in skatt.

Instämmer

Det är för jävligt rent ut sagt :doubt:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tur man har en väl tilltagen garanterad tjänstepension att ta ut när det är dags.

 

pension.thumb.jpg.d34935e1720bcb8b12e00d294e322643.jpg

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Höjningen är bara pga avundsjuka. Vi ska minsann inte ha mindre skatt än andra. 

 

Skriverierna om skattefriheten Portugal har retat många. 

 

De 370 miljonerna är en piss i Mississippi i den allmänna svenska konkursen....

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev spooncreek:

Tur man har en väl tilltagen garanterad tjänstepension att ta ut när det är dags.

 

pension.thumb.jpg.d34935e1720bcb8b12e00d294e322643.jpg

Ta den på 5 år så kan det kanske bli en Singha.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Soengsang:

Skattesmäll mot svenska pensionärer – tänk på det här om du vill flytta utomlands

MIN EKONOMIigår  08:46

Svenska pensionärer kan se fram mot skattesänkningar nästa år.
Utom de som flyttat utomlands – för dem väntar i stället höjd skatt.
– Jag har i dag en budget som är mycket snäv och därför måste jag försöka dra in på något för att ­­klara höjningen, säger ­Johan Ehrlin, 69, sedan ­flera år bosatt i Thailand.

Vid årsskiftet höjs den särskilda inkomstskatten för utomlands bosatta, ­vanligtvis förkortad sink, från 20 till 25 procent.
Enligt Skatteverket är 160 000 pensionärer sink­beskattade och utgör därmed den största gruppen som berörs av höjningen.

I genomsnitt har de inkomster på 10 082 kronor i månaden, enligt utlandssvenskarnas intresseorganisation Svenskar i världen.

–  Jag planerar att sluta med min egen sjukförsäkring och bara behålla min 13-årige sons. Jag kommer också att äta billigare om det går, mera ris även om det är katastrof för mitt socker, ­säger Johan Ehrlin, en av många drabbade för vilka höjningen kommer att kännas i plånboken.

– Vi får klara oss, men jag förstår inte varför vi pensionärer ska betala 25 procent medan idrottsmän och sjömän bara betalar 15 procent i sinkskatt. Vi har exakt ­samma skyldigheter och ­avsaknad av förmåner från Sverige.
Sink är en förenklad form av skatt för personer som betraktas som helt utflyttade från Sverige. Den medger inte några avdrag. I gengäld krävs inte någon deklaration. För artister, idrottsmän och sjömän bosatta utomlands gäller en särskild sinkskatt på 15 procent.

FOTO: TT NYHETSBYR?N

Får in 370 miljoner

Skattesatsen för den ­vanliga sinken var tidigare 25 procent men sänktes till 20 procent av regeringen Reinfeldt. Nu ska den alltså höjas tillbaka till den tidi­gare nivån igen. Regeringen räknar med att reformen kommer att ge 370 miljoner kronor mer i skatteintäkter varje år.
Intresseorganisationen Svenskar i världen var en av remissinstanserna och har motsatt sig förslaget.
– Vi tycker att det rimmar illa att man höjer skatten för den lilla gruppen som bor utomlands när man samtidigt sänker skatten – och det med rätta – för dem med ­låga pensioner hemma i Sverige, säger generalsekreteraren Karin Ehnbom-Palmquist.
– Just i Spanien, där jag ­befinner mig just nu, är det många svenskar som bott ganska länge och som flyttat ut med en låg pension. De oroar sig nu när skatten höjs igen.

Kan välja att deklarera

Leif Jacobsson (S), statssekreterare på Finansdepartementet:
– Sinken är inte en skatt på pensionärer, det är en skatt på de som är bosatta utomlands.
–  Om man ser att man skulle få en lägre skatte­belastning om man skattade som i Sverige så kan man lämna in en vanlig deklarationsblankett och göra det. Då får man del av de avdrag och annat som gäller om man skulle vara fullständigt skattskyldig.
–  När Fredrik Reinfeldt bjöd på den här skattesänkningen så intecknade han barnens framtid, för det var lån han använde för att kunna sänka den skatten.

Tänk på det här om du som pensionär tänker flytta utomlands

▪ Du får behålla din inkomstpension, premiepension och ­tilläggspension oavsett vilket land du flyttar till.
▪ Din garantipension får du ­behålla om du flyttar till ett land inom EU, EES-länderna, Schweiz och i vissa fall Kanada.
 ▪ Ditt bostadstillägg får du inte behålla om du flyttar från ­Sverige, såvida du inte vistas i ett land inom EU/EES eller i Schweiz och har kvar din bostad i Sverige. Betalar du fortfarande för bostaden kan du få bostadstillägg om du planerar att vara borta från Sverige i högst ett år. Utanför EU/EES kan bostads­tillägg betalas ut under högst sex månader.
▪ Sverige har avtal med många länder som reglerar var du ska betala skatt för din svenska pension. I regel ska du betala särskild inkomstskatt för ­utomlands bosatta (sink) på din pension. Det är en skatt på 0 procent, men som nästa år höjs till 25 procent, och du ­behöver inte deklarera din ­inkomst. Har Sverige ett skatteavtal med landet du bor i kan pensionen vara undantagen från beskattning.
Källa: Pensionsmyndigheten och Skatteverket

Så slår skattehöjningen

 ► 61 procent av de som betalar sinkskatt är pensionärer.
I genomsnitt får du 10 080 kronor i månaden. Sinkskatt tas bara ut för belopp över 2 875 kronor i månaden.

 ► För den som får en ­allmän pension på 10 000 kronor i månaden innebär höjningen 354 kronor mindre i plån­boken varje månad.
Källa: Svenskar i världen

 

Eftersom de höjer barnbidragen rejält så blir det nog inte så illa ändå för de stackars barnen men den repliken gav henne säkert en röstpoäng av någon lättlurad byfåne. Förresten ang. skatter, är det fortfarande skattefri lön för våra EU-representanter i Bryssel? Den heliga kossan kommer nog däremot aldrig slaktas :-)

Trots att jag bor i Thailand känns det som man inte befinner sig nog långt bort från pajasarna i sveriges riksdag.

 

/ SatanG

 

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Eftersom de höjer barnbidragen rejält så blir det nog inte så illa ändå för de stackars barnen men den repliken gav henne säkert en röstpoäng av någon lättlurad byfåne. Förresten ang. skatter, är det fortfarande skattefri lön för våra EU-representanter i Bryssel? Den heliga kossan kommer nog däremot aldrig slaktas :-)

 

/ SatanG

 

 

Alla är jämlika men vissa är mer jämlika än andra.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev spooncreek:

Tur man har en väl tilltagen garanterad tjänstepension att ta ut när det är dags.

 

pension.thumb.jpg.d34935e1720bcb8b12e00d294e322643.jpg

 

Du är en vinnare 0:- i Pensionskapital men får 2:- i pension inte ska du klaga då

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Cavemannen:

Det kostar 1kr att läsa, kanske lite dyrt för pensionärerna :D 

Vem vill betala 1 krona för att läsa Aftonbladet. Jag vill inte läsa statstidningen även om de ger mig 100 kronor.

untitled.png.ae1982f6ae2800ebf145ad8db4c6ae51.png

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev SatanG:

 

Eftersom de höjer barnbidragen rejält så blir det nog inte så illa ändå för de stackars barnen men den repliken gav henne säkert en röstpoäng av någon lättlurad byfåne. 

 

/ SatanG

 

Exakt låter ju bra för den lättlurade. Men vi vet ju vilka det gynnar, 5+ barnfamiljerna. Säger inget mer för då får man sitta i båset.

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter



Höjningen är bara pga avundsjuka. Vi ska minsann inte ha mindre skatt än andra. 
 
Skriverierna om skattefriheten Portugal har retat många. 
 



Ja fast skattefrihet i pourtugal gäller ju bara Telias gamla VD bättre att höja pensionärs skatten svensk media skyller ju på reinfeldt i alla fall.


Skickat från min Lenovo TB2-X30F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev apknug:


 

 


Ja fast skattefrihet i pourtugal gäller ju bara Telias gamla VD bättre att höja pensionärs skatten svensk media skyller ju på reinfeldt i alla fall.


Skickat från min Lenovo TB2-X30F via Tapatalk
 

Skattefriheten gäller bara tjänstepensionen har jag för mig

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Kenneth4618:

Skattefriheten gäller bara tjänstepensionen har jag för mig

... ooch privatpension.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev apknug:


 

 


Ja fast skattefrihet i pourtugal gäller ju bara Telias gamla VD bättre att höja pensionärs skatten svensk media skyller ju på reinfeldt i alla fall.


Skickat från min Lenovo TB2-X30F via Tapatalk
 

 

 

11 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Skattefriheten gäller bara tjänstepensionen har jag för mig

 

11 timmar sedan, skrev Wanchai:

... ooch privatpension.

 

Det är nog snart ett minne blott.

Sverige vill ta bort avtalet med Portugal. Hört snack om redan vid prskiftet från några som snabbt flyttat ut nu under hösten. Men hittar ingen riktigt fakta att avtalet verkligen upphör. 

 

https://www.svd.se/omforhandling-med-portugal-ska-stoppa-skattefrihet

 

https://www.aftonbladet.se/a/amz7E

Link to comment
Dela på andra sajter

När finansminister Magdalena Andersson lade fokus, sin tid på  svenskar som  inte behövde skatta på tjänstepension-privat pension i Portugal bodde det ca 800 st svenskar där.  Ett klart fall för en minister!! 

 

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev Wanchai:

... ooch privatpension.

Privat pensionsförsäkring också?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Det e fakking enkelt, ge fan i å gå i pension! :big_smile:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...