Jump to content
IGNORERAD

Skatten chockhöjs för pensionärer bosatta utomland


Cavemannen

Recommended Posts

On 10/13/2017 at 12:48, skrev Cavemannen:

”Jag har i dag en budget som är mycket snäv och därför måste jag försöka dra in på något för att ­­klara höjningen” säger ­Johan Ehrlin, 69, sedan ­flera år bosatt i Thailand.

Ja, han får väl återgå till den livsstil/budget han hade innan sänkningen av SINK-skatten trädde i kraft. :)

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 234
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • leifen

    19

  • Nemo

    18

  • Soengsang

    14

  • SatanG

    14

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

On 10/16/2017 at 01:49, skrev andrejsdenruskige:

För er i utlandet så tappar staten enorma pengar i Moms. Det är det dom är så sura över.

Det är bara vad de tror. Skillnaden är att man slipper bränna hemma. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, han får väl återgå till den livsstil/budget han hade innan sänkningen av SINK-skatten trädde i kraft. [emoji4]
Fast det skall man nu inte behöva enligt Margareta o Svetsaren. Har man rättar sig efter de nya reglerna skall det vara dessa som gäller det skall man veta och skatten skall inte höjas.

Det var viktigt när det gällde Jobbskatteavdraget som inte gick att ta bort då folk vant sig........

Nä här slår man mot en svag o marginaliserad grupp som inte betyder nåt i valet 2018, klassik vänsterpolitik.

Skickat från min Lenovo TB2-X30F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Nong Bua:

Exakt, för tillfället. Men vad händer i framtiden? 

Det är det ingen som vet. Men inte tror jag att man får en väsentlig högre skatt, om man är bosatt i Thailand. Sen skall man ju tänka på att man får ju i princip 4 gånger mer för sina pengar i Thailand,  jämfört med Sverige. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Nemo:

Det är det ingen som vet. Men inte tror jag att man får en väsentlig högre skatt, om man är bosatt i Thailand. Sen skall man ju tänka på att man får ju i princip 4 gånger mer för sina pengar i Thailand,  jämfört med Sverige. :)

Ja det får man ,men vad kostar en BRA sjukförsäkring  tex personer över 70 bast?

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Nemo:

Det är det ingen som vet. Men inte tror jag att man får en väsentlig högre skatt, om man är bosatt i Thailand. Sen skall man ju tänka på att man får ju i princip 4 gånger mer för sina pengar i Thailand,  jämfört med Sverige. :)

Vad får man 4 gånger sina pengar ? alkohol och boende samma, mat något billigare.

Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev pontiac:

Ja det får man ,men vad kostar en BRA sjukförsäkring  tex personer över 70 bast?

Det är bara att gifta sig med en statsanställd sjuksköterska så får man gratis sjukvård.:D

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Changnoi:

Vad får man 4 gånger sina pengar ? alkohol och boende samma, mat något billigare.

Med vissa undantag, bla de du räknade upp + bilar och importerat skit, så kan man nog ungefär säga att 1 baht=1 krona.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alkoholen struntar jag i, min konsumtion är begränsad. Men sjukförsäkringen är värre, där gäller det nog att ha en rejäl sparad slant om något oförutsett skulle inträffa. Jag vill helst ha råd att bli behandlad på t ex Bangkok Hospital om det skulle bli nödvändigt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

40 minuter sedan, skrev Nong Bua:

Alkoholen struntar jag i, min konsumtion är begränsad. Men sjukförsäkringen är värre, där gäller det nog att ha en rejäl sparad slant om något oförutsett skulle inträffa. Jag vill helst ha råd att bli behandlad på t ex Bangkok Hospital om det skulle bli nödvändigt. 

Ja minst sagt rejäl slant,Bkk Hospital 13 dagar ,ingen opetation ändock närmare 800000  åttahundra tusen bath ,det var rejält det :beat_plaster:

Ändrades av pontiac
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-10-15 at 13:38, skrev Esspe:

Mig stör det inte att man höjer sink-skatten,   nyttjar det inte själv ;) Det som jag blir förbannad på är ju att man ska betala skatt för att upprätthålla den odugliga poliskåren, den dåliga vården med långa vårdköer. Försäkringskassan som numera bara verkar ha till uppgift att få ner sjuktalet, hälsa och läkarintyg skiter dom fullständigt i. Kirurger som sitter och bedömer  psykisk ohälsa och tvärtom, utan att ha  träffat patienten och kör över behandlande läkare (ja, jag har själv drabbats).  Allt detta som man inte längre kan/vill nyttja men är tvingad att betala för , samtidigt som man slänger iväg miljarder via Migrationsverket och genom att öppna sina hjärtan och gränserna bara förvärrar situationen. Det minsta man kunde begära var väl ändå att man fick en försäkring som täckte sjukvård oavsett i vilket land man väljer att bosätta sig.

Sympatisk inställning.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev pontiac:

Ja minst sagt rejäl slant,Bkk Hospital 13 dagar ,ingen opetation ändock närmare 800000  åttahundra tusen bath ,det var rejält det :beat_plaster:

Sängplats brukar ligga på runt 5.000 baht per dygn för allmänt vårdande på de stora mer meriterade sjukhusen tyvärr

 

Samma i Rayong

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-10-14 at 14:36, skrev Stigge:

Skattehöjningen ger 370 miljoner till staten och det är en bråkdel av budgeten. För oss cirka 100000 fattigpensionärer i utlandet betyder höjningen av skatten väldigt mycket. När pensionärer får det bättre nästa år i Sverige så drabbas vi med SINK- skatt av en 5% höjning. Det är magstarkt att skriva att vi kan välja bort SINK- skatten och betala skatt i Sverige som ger oss möjlighet till avdrag om vi ser att vi får mer pengar över. Vi får möjlighet att deklarera men vi har inga avdrag att göra. Det ger oss ändå högre skatt jämfört med SINK- skatten om den låg kvar på 20 %. Visst, det är ingen pensionärsskatt men resultatet blir att vi utlandspensionärer drabbas. Man kan fundera över om det är ett straff som regeringen vill ge till oss för att vi av olika orsaker har valt att leva vårt återstående liv i ett land utanför Sverige.   Som extra pålägg så gör Riksbanken det surt för oss i Thailand genom sin räntepolitik. Vi förlorar mycket pengar när växlingskursen mot Bath är så låg.

Av det går 50 miljoner till fri sjuk & tandvård för illegala och asylsökande har jag läst... Undrar vart resten går.

Link to comment
Dela på andra sajter

42 minuter sedan, skrev Tallviking:

Sängplats brukar ligga på runt 50.000 baht per dygn för allmänt vårdande på de stora mer meriterade sjukhusen tyvärr

 

Samma i Rayong

Ja om man inte var pankis innan så lär man väl vara det efter någon vecka där tyvärr. 

Link to comment
Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev Tallviking:

Sängplats brukar ligga på runt 50.000 baht per dygn för allmänt vårdande på de stora mer meriterade sjukhusen tyvärr

 

Samma i Rayong

Mindre än halva detta pris på Sirikit Hospital i Sattahip (Navy Hospital) och det är verkligen ett stort och meriterat sjukhus. 

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar ju om 5%. :rolleyes:
Helt rätt@nemo det är ju bara en 25% skattehöjning. Det är inget en härdad svensk backar för! Bättre de tar i mer nästa gång!! Va fan här är hela plånboken ta allt, och jag kan skriva en, nej två, nej massor med skuldsedlar också......

Skickat från min Lenovo TB2-X30F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tallviking:

Sängplats brukar ligga på runt 50.000 baht per dygn för allmänt vårdande på de stora mer meriterade sjukhusen tyvärr

 

Samma i Rayong

Jag far t.o.m 1000 Baht per dygn i cash....varje dygn jag ligger pa sjukhus i Thailand..... är forsäkrad i AIA.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tallviking:

Sängplats brukar ligga på runt 50.000 baht per dygn för allmänt vårdande på de stora mer meriterade sjukhusen tyvärr

 

Samma i Rayong

Bangkok Hospital i Hua Hin tar 3000 baht per dygn för ett rum på allmän avdelning, 11.000 baht per dygn för ett rum med intensivvård och 24 timmars bevakning med vård.

 

Mediciner och annat tillkommer.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bangkok Hospital i Hua Hin tar 3000 baht per dygn för ett rum på allmän avdelning, 11.000 baht per dygn för ett rum med intensivvård och 24 timmars bevakning med vård.
 
Mediciner och annat tillkommer.
Kan det stämma? 50 000 bath per dygn är tydligen det som gäller enligt uppgift ovan. För det kan väl aldrig vara fel?????

Nu är det fredag!!!!!!

Skickat från min Lenovo TB2-X30F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev apknug:

Kan det stämma? 50 000 bath per dygn är tydligen det som gäller enligt uppgift ovan. För det kan väl aldrig vara fel?????

Nu är det fredag!!!!!!

Skickat från min Lenovo TB2-X30F via Tapatalk
 

Har TV sagt att det kostar +50,000 så kostar det +50,000, punkt slut! :D 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tallviking:

Sängplats brukar ligga på runt 50.000 baht per dygn för allmänt vårdande på de stora mer meriterade sjukhusen tyvärr

 

Samma i Rayong

Stämmer verkligen den summan så rekommenderar jag Bangkok Christian Hospital i Bangkok i stället och det gör jag inte bara för att jag är pastor i MPR-församling utan för att  där är det är betydligt billigare men sjukhuset har ändå mycket hög kompetens innanför väggarna och det går undan från ord till handling.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

32 minuter sedan, skrev leifen:

Bangkok Hospital i Hua Hin tar 3000 baht per dygn för ett rum på allmän avdelning, 11.000 baht per dygn för ett rum med intensivvård och 24 timmars bevakning med vård.

 

Mediciner och annat tillkommer.

Nu börjar det snackas siffror som jag tycker mig känna igen. 50 000 per dygn för allmänt vårdande lät i mesta laget. Det blir ju flera hundra tusen per dygn för intensivvård. Huva.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev Cavemannen:

Har TV sagt att det kostar +50,000 så kostar det +50,000, punkt slut! :D 

Och är det en helikopter så är det en helikopter!

MV5BOTYwN2Y0Y2YtMTVjYi00NGI2LTk2YzgtZjQ1NzNiNTllZDE0XkEyXkFqcGdeQXVyMjUyNDk2ODc@._V1_.thumb.jpg.2fe98eaf21a5f037dd4ba7f96288c5c4.jpg

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...