Jump to content
IGNORERAD

Chang vs Singha vs Leo


Cavemannen

Chang vs Singha vs Leo  

118 röster

  1. 1. Vilken öl är godast?

    • Chang
      37
    • Singha
      16
    • Leo
      65


Recommended Posts

Var till affären och köpte ett par Singha idag efter att ha druckit Chang tidigare. Köpte den eftersom den var klart billigast men den var inget vidare. Singhan idag smakade riktigt bra däremot. 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 98
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Esspe

    13

  • uptoyou

    12

  • stefan5300

    5

  • Peolito

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Brukar bli någon Stenbords Öl ibland

59db4ddfcb57d_StenbordsL.thumb.jpg.1b3ad0edd5ce827d55940178a9309d20.jpg

Eller en kall en vid floden Chao Phraya River i Ayutthaya.

59db4f9b693c1_FlodL.thumb.jpg.56f916b908af876b2397d3715ffdc8fc.jpg

 

Mvh.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ju inte vart i Thailand de senaste 5 åren, så jag har sluppit besvikelsen med den urvattnade Changen...

Tyckte dock att den gamla var bra, Archa var också bra, men av de som går lätt att handla på systemet är LEO bäst.

Testade en systembolags Tiger för nån vecka sedan, helt OK men får ta och köra ett jämförande prov mellan LEO och Tiger, för att kunna berätta för er vilken som är bäst.

Bolagets Chang har jag undvikit, den är ju bara på 5%, vilket verkar vara fallt med original Changen i Thaland nu för tiden? Och jag ville inte bli besviken.

 

Finns inte Red Horse kvar, importerat från Fillipinerna? Var lite drag i den!

 

"Hemma på våran gata i stan" (Bkk), vann LEO överlägset på restaurangerna, redan innan Chang blöttes upp.

Vi käkade ute 5-6 kvällar i veckan på de lokala Thaiställena, och såg ofta ölleveranserna komma, det brukade vara 12 lådor LEO, 1 Chang och 1 Singha, å lite 100 Pipers.

 

 

MVH

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag dricker varken Chang, Singha eller Leo. Håller mig enbart till San Miguel Light då den påstås innehålla 25% färre kalorier.

 

Enkel uträkning med hjälp av google så innehåller en 33cl flaska "vanlig" stark öl  ca165 kcal.

 

14 dagar x 15 öl om dagen innebär 34,650 kcal. Dricker jag SML får jag i mig 8,663 kcal mindre på min semester.

 

Ett enkelt val om man vill vara hälsomedveten;)

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev KaiserBlood:

Jag dricker varken Chang, Singha eller Leo. Håller mig enbart till San Miguel Light då den påstås innehålla 25% färre kalorier.

 

Enkel uträkning med hjälp av google så innehåller en 33cl flaska "vanlig" stark öl  ca165 kcal.

 

14 dagar x 15 öl om dagen innebär 34,650 kcal. Dricker jag SML får jag i mig 8,663 kcal mindre på min semester.

 

Ett enkelt val om man vill vara hälsomedveten;)

Lightölerna brukar innehålla mindre av den verksamma substansen alkohol, så man behöver dricka fler för att uppnå önskad effekt, och då förloras ju vitsen med att dricka färre kalorier per flaska...

Vad har SML för alkoholhalt? Gissar på 4,2 eller nåt i den häraden.

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Tommy:

Lightölerna brukar innehålla mindre av den verksamma substansen alkohol, så man behöver dricka fler för att uppnå önskad effekt, och då förloras ju vitsen med att dricka färre kalorier per flaska...

Vad har SML för alkoholhalt? Gissar på 4,2 eller nåt i den häraden.

Har samma % som allt annat skit så fuller blir man till slut:)

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Tommy:

Jag har ju inte vart i Thailand de senaste 5 åren, så jag har sluppit besvikelsen med den urvattnade Changen...

Tyckte dock att den gamla var bra, Archa var också bra, men av de som går lätt att handla på systemet är LEO bäst.

Testade en systembolags Tiger för nån vecka sedan, helt OK men får ta och köra ett jämförande prov mellan LEO och Tiger, för att kunna berätta för er vilken som är bäst.

Bolagets Chang har jag undvikit, den är ju bara på 5%, vilket verkar vara fallt med original Changen i Thaland nu för tiden? Och jag ville inte bli besviken.

 

Finns inte Red Horse kvar, importerat från Fillipinerna? Var lite drag i den!

 

"Hemma på våran gata i stan" (Bkk), vann LEO överlägset på restaurangerna, redan innan Chang blöttes upp.

Vi käkade ute 5-6 kvällar i veckan på de lokala Thaiställena, och såg ofta ölleveranserna komma, det brukade vara 12 lådor LEO, 1 Chang och 1 Singha, å lite 100 Pipers.

 

 

MVH

Det är precis den alkoholhalten jag tycker ger bäst smak, 4,5 - 6 %. Jag verkar ju tillhöra den utdöende skara som tycker öl är gott så för många "pocent" gillar jag inte.

 

Sen är väl Leo klart billigast av dom där ölen iaf innan Chang bytte skepnad? För thai är nog priset viktigare än smaken, hur förklarar man annars Lao Khao och Lao Daeng?

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev biran:

Jag har för mej att Leo är 5 bath dyrare än Changen och Singhan.

Tror jag håller med dig :) Ska kolla på Big C imorgon.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev biran:

Jag har för mej att Leo är 5 bath dyrare än Changen och Singhan.

Changen var klart billigast sist jag köpte i affär 2 stora i en pack men Leo och Sing låg nog på samma  lite högra nivå.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

För någon vecka sedan gick fejjan i spinn för dom skulle sätta in ölmaskiner från LEO på 7-Eleven så det bara skulle vara att fylla ett plastglas. Men det blev inget.

http://bk.asia-city.com/nightlife/news/7-eleven-draft-beer-dream-over

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev KaiserBlood:

Jag dricker varken Chang, Singha eller Leo. Håller mig enbart till San Miguel Light då den påstås innehålla 25% färre kalorier.

 

Enkel uträkning med hjälp av google så innehåller en 33cl flaska "vanlig" stark öl  ca165 kcal.

 

14 dagar x 15 öl om dagen innebär 34,650 kcal. Dricker jag SML får jag i mig 8,663 kcal mindre på min semester.

 

Ett enkelt val om man vill vara hälsomedveten;)

Jag har polare som jagar kalorier, eller kanske tvärs om, undviker kalorier. Han dricker Singha light och tycker den är ok. Jag har inte testat.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev rolba:

Jag har polare som jagar kalorier, eller kanske tvärs om, undviker kalorier. Han dricker Singha light och tycker den är ok. Jag har inte testat.

Kan ju lika bra dricka vatten och  lukta på Explorerkorken :big_smile:

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev uptoyou:

Kan ju lika bra dricka vatten och  lukta på Explorerkorken :big_smile:

Kanske stämmer som min polare sa när folkölet kom "läsk med lite ölsmak"

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev rolba:

Jag har polare som jagar kalorier, eller kanske tvärs om, undviker kalorier. Han dricker Singha light och tycker den är ok. Jag har inte testat.

Det var ett tag sen men nej tack. Är det samma som Singha Gold? Tycker inte heller om burken även om det kanske är samma som i flaska.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev Esspe:

Det var ett tag sen men nej tack. Är det samma som Singha Gold? Tycker inte heller om burken även om det kanske är samma som i flaska.

Jag är ju ingen expert på Singha men jag kan inte minnas att den heter Gold.

Får kolla nästa vecka.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev rolba:

Jag har polare som jagar kalorier, eller kanske tvärs om, undviker kalorier. Han dricker Singha light och tycker den är ok. Jag har inte testat.

Jag har inte heller provat den. Gillar inte Singha pga den bittra eftersmaken.  SML är ju som att dricka vatten med ruseffekt.

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev Esspe:

Det är precis den alkoholhalten jag tycker ger bäst smak, 4,5 - 6 %. Jag verkar ju tillhöra den utdöende skara som tycker öl är gott så för många "pocent" gillar jag inte.

 

Sen är väl Leo klart billigast av dom där ölen iaf innan Chang bytte skepnad? För thai är nog priset viktigare än smaken, hur förklarar man annars Lao Khao och Lao Daeng?

En god öl behöver ingen % angivelse på flaskan. Numera så finns det ju goda öl i hela skalan från 4 - 11%.  Många öl som får ligga och "dra" länge innan de tappas upp får ju både mer smak och mer alkohol. Fast nu pratar jag inte lager. Har i varje fall inte stöt på en god lageröl som varit god och alkoholstark. 

 

20170215_151659.thumb.jpg.9279031eae909bd88315a075297e3cb6.jpg

En god öl avnjuts kall och i goda vänners lag. Lokala vattenhållet i byn tillhanda håller superkylda Leo billigare än vad det kostar att dra hem dom själva. Man slipper dessutom disken. Senast tog de (om jag minns rätt) 80 baht för en stor. Några satang mer än vad jag betalar om jag köper en låda och drar hem själv. Längtar redan efter påfyllning.

  

Link to comment
Dela på andra sajter

Snillen spekulerar...

Måste först erkänna att jag inte har druckit en öl i Thailand på just över 5 år.

 

Men när jag bodde i Bkk, var Archa nog billigast som Changbryggeriets lågprisöl, följt av Chang den vanliga, dessutom var dessa lite vattenfattigare, om ni fattar?

 

Leo är Singhas lågprismärke som dessutom utklassade original Singhan i både smak och styrka (men Leon har blivit lite vattenskadad sedan dess och ligger väl också på 5%? ) .

Heineken??? påminner om öl, men bläää...

 

MVH Tommy

 

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Går jag utanför ramarna så får det bli den japanska Asahi.  En väldigt god öl som tyvärr inte är så lätt att beställa i dom blinkade lampaffärerna:D

 

Brukar bli ett gäng till brunchen på Hilton.

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev KaiserBlood:

Går jag utanför ramarna så får det bli den japanska Asahi.  En väldigt god öl som tyvärr inte är så lätt att beställa i dom blinkade lampaffärerna:D

 

Brukar bli ett gäng till brunchen på Hilton.

Har faktiskt druckit Asahi på nån av de många trevliga barerna på Nana Plaza, de körde 140 baht per öl, oavsett sort...

Drack även ett par Kingfisher (jobbade för bryggeriägaren vid tidpunkten) och de är väl de enda av några hundra Kingfisher jag druckit som jag betalt ur egen ficka!

 

Vi hade en välfylld kyl i vår Crew mess, både läsk och annat.

När jag var ny på båten låg den på varv och det var en jävla röra överallt, jag och min Chief hittade en stor kyllåda fylld med öl, som ägaren hade haft på nån utflykt, i den låg det en massa Asahi, de hamnade i vårt limkylskåp, som hölls låst...

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Tommy:

Har faktiskt druckit Asahi på nån av de många trevliga barerna på Nana Plaza, de körde 140 baht per öl, oavsett sort...

Drack även ett par Kingfisher (jobbade för bryggeriägaren vid tidpunkten) och de är väl de enda av några hundra Kingfisher jag druckit som jag betalt ur egen ficka!

 

Vi hade en välfylld kyl i vår Crew mess, både läsk och annat.

När jag var ny på båten låg den på varv och det var en jävla röra överallt, jag och min Chief hittade en stor kyllåda fylld med öl, som ägaren hade haft på nån utflykt, i den låg det en massa Asahi, de hamnade i vårt limkylskåp, som hölls låst...

 

MVH Tommy

Det stämmer. Hillarys kan nog klämma fram en japanare om man ber om det. Men  det är tillräckligt dyrt redan för en "vanlig" öl. 140/180 bath är fan inte billigt.

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev uptoyou:

Chang 54, Leo 55 och Singha 59.imageproxy.php?img=&key=9a6f19c7101f294aimageproxy.php?img=&key=9a6f19c7101f294a

15077019399451963014716.jpg

Det stämmer ju bra, Singhan står i en klass för sig ;)

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev uptoyou:

Chang 54, Leo 55 och Singha 59.imageproxy.php?img=&key=9a6f19c7101f294aimageproxy.php?img=&key=9a6f19c7101f294a

15077019399451963014716.jpg

Cheers, 49, men du missade Archa!

Är en stor flaska LEO fortfarande mindre än en Chang?

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...