Jump to content
IGNORERAD

Chang vs Singha vs Leo

Cavemannen

Chang vs Singha vs Leo  

118 röster

1. 1. Vilken öl är godast?

• Chang
      37
    • Singha
      16
    • Leo
      65

Recommended Posts

• Svar 71
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Kenneth4618

5

• rolba

5

• Tommy

5

• Peolito

5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Ingen. Leo minst äcklig och nästan drickbar. Singha var en bra öl tills dom ändrade receptet för ett antal år sedan. Nu inte drickbar i samma nivå som Changen efter det att de sänkte alkoholhalten och receptet (tror jag).

För att göra en medlem lite glad så är Sofiero ett mikrosnäpp bättre än Singha och Chang.

Tacka vet jag beer lao.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev frason:

Finns bara två öl på bilden, Chang är en risdryck.

Chang är för riktiga karlar med hår på bröstet :D 

Dela på andra sajter

Chang är för riktiga karlar med hår på bröstet [emoji3] 

Dela på andra sajter

Har inget hår på bröstet så det får bli Leo om det inte finns Beer Lao Dark tillhands

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

Beer Lao har har jag inte hittat i Isaan än, så inte testad.

Har druckit den mörka och ljusa i Bkk och Chian Rai. Finns en ljus golfen tror jag den hette som jag bara druckit i landet Laos. Satan nu blev jag törstig. Får gå på Zumen kl 15 [emoji1]

Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev uptoyou:

Beer Lao har har jag inte hittat i Isaan än, så inte testad.

Hittade sist på Makro i Udon Thani

20160617_140124.thumb.jpg.5da8e0202ee0d01f098e3535f50568b1.jpg

20160630_133358.jpg.da1bba2fa330469136adae1414b6e687.jpg

20160630_133627.thumb.jpg.3a03f49776fbd2e8e64c858fc9f68d61.jpg

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

Tycker precis tvärtom. Drack mycket Singha mina första resor, sedan blev det Kloster och Carlsberg. När dom försvann provade jag Singha igen och nu tycker jag den är klart bäst. Beer Lao kan jag också få ner. Testade just Chang eftersom den var klart billigast men det blir Singha nästa gång. Leo tycker jag är för söt. Ska testa nån Tiger också, det var längesen.

Tiger och Archa vill jag minnas som typ ordinär lager typ Sofiero fniss. Men minns inte riktigt. Kloster på sin tid var riktigt äcklig. Carlsberg passade i värmen.

Dela på andra sajter

Ser alltid till att jag har Hoegaarden eller denna goda veteöl i kylen när vi är i risbyn. Leo i nödfall dom andra är inte drickbara. Screenshot_20170115-081157.thumb.png.46b7a148367e9f786340bafb8642cd25.png

Dela på andra sajter

Caveman levererar; ålderskillnad förra helgen och Singha vs. Chang denna. Kan vi kanske hoppas på trådar om Sinsod, Bargirl vs Lampaffär, Phuket vs Pattaya och stad/turistort vs Isaan kommande helger när höstmörkret allt snabbare sänker sig som en blöt yllefilt över frustrerade MPR-medlemmar?  

Smak är subjektivt, det finns ju faktiskt de som gillar Tomas Ledin och stuvade makaroner precis som det finns de som gillar kusingifte och halalslaktat marsvin. Jag tänker därför varken fördöma eller fördumma de som säger att de gillar Chang, även om jag faktiskt inte tror på att de verkligen gillar Chang.  De kanske gillade gamla Chang för att det hade hög alkoholhalt och påminde dem om deras första Thairesa men de kan omöjligt gilla dagens Chang; en dålig kopia på ett dåligt öl (Heineken).

Jag gillade gamla Leo Gold men dagens Leo ör ett av de smaklösaste öl jag någonsin druckit. Visst, är man törstig och Leon kall så funkar den hyfsat men det gör även ett glas vatten. Fördelen med vattnet är att det just smakar vatten medans Leo mest smakar vatten men har en störande bismak av öl.

Singha är inte något jättebra öl men lyckas man hitta en Singha som är tappad inom tre veckor och förvarats kallt (tyvärr finns det nästan bara på 7/11 butiker i Bangkok) så är det en helt OK öl; åtminstone är det ett försök att göra ett originellt öl.

Det goda i kråksången är att denna brist på både kvalitet och kvantitet under de senaste 18 månaderna har öppnat upp för craft breweries. Jag har senaste tiden provat ett antal av dessa öl och idag har jag provat 2 nya öl från Chiang Mai; helt OK men finns en del att jobba på.  Jag blev dock lovad av Beer Changs dotter, under ett barnkalas för någon månad sedan, att de har en IPA på gång så kanske att jättarna vaknar upp ur sin slummer och börjar leverera. Dagens thailändska craft beer ligger på 119-159 Baht per 33 centiliters flaska och det är givetvis ohållbart med tanke på att en 63 cl Chang för 49 Baht är för dyrt för flertalet thailändare. Börjar Chang och Singha leverera kvalitetsöl för under 100 Baht per 63 cl så är jag nöjd. Gör de det inte är jag rätt nöjd ändå, om jag tänker efter.  

IMG_5080.JPG.6591e17825269e1055c5bca55855143d.jpg

IMG_5082.JPG.7bd7c76fc8cd5825b77735abb4a2d8c0.jpg

IMG_5662.JPG

IMG_6348.JPG

IMG_6370.JPG

Död åt Putin och hans croonies

Dela på andra sajter

10 minutes ago, Esspe said:

Går det att få tag i Peroni i Thailand?  Lär väl kosta skjortan förstås isf.

Jag har sett Peroni på Wine Connection eller möjligen Wine I love you samt på Tops/Central Foodhall. Tycker personligen att det är en ganska medioker öl så kommer inte ihåg exakt pris men alla importerade öl ligger från 125 till 189 Baht per 33 cl flaska så helt klart är det dyrt. Dricker man 10 öl i veckan spelar det kanske ingen större roll men kommer man upp i 10 öl om dagen börjar det förmodligen svida för de flesta.

Missade en "Thaiöl" i mitt senaste inlägg. Finns många fler craft beer men denna, som många andra, är egentligen inte särskilt thailändska utan bryggda utomlands på uppdrag av thailändska företag.  

IMG_5927.JPG.8ccc0f8d6d7ce41d5ba9a8c90e50b7b4.jpg

Dela på andra sajter

Att bryta av sitt ingrodda mårke då och då e nog bara nyttigt. 

Jag brukar smyga in någon alkoläsk emellanåt, sen smakar favvoölen gott igen.

C;D

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev frason:

Finns bara två öl på bilden, Chang är en risdryck.

Läs på om den "Nya brygg metoden". Smakar dock sämre n din påstådda risbryggd. Men fortfarande enda drickbara.

Dela på andra sajter

Röstade på Chang, Leo går an men smakar lite unket, Singha för kolsyrad men jag har aldrig druckit en öl i Thailand för att det är gott, det är enligt mig bara ett berusningsmedel och hur folk kan handla thaiöl i Sverige är för mig en gåta men som tur är så är vi alla olika.

Ingen som provar denna sorten?

Untitled-k2.jpg.e165c0793115f9c5ac4b1376c41b23cc.jpg

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev stefan5300:

jag har aldrig druckit en öl i Thailand för att det är gott, det är enligt mig bara ett berusningsmedel

Javisst är det så. Det är ju effekten av alkohol man är ute efter, fast du (och jag själv) verkar vara de enda som vågar erkänna det.

Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev uptoyou:

Det kan jag också skriva under på :rap:

Ja då är vi tre. :)  Det tar sig, sa han som hade eld i håret. :D

Dela på andra sajter

40 minuter sedan, skrev Nemo:

Javisst är det så. Det är ju effekten av alkohol man är ute efter, fast du (och jag själv) verkar vara de enda som vågar erkänna det.

Jag vill också skriva under på det. 

Dela på andra sajter

1 hour ago, stefan5300 said:

Röstade på Chang, Leo går an men smakar lite unket, Singha för kolsyrad men jag har aldrig druckit en öl i Thailand för att det är gott, det är enligt mig bara ett berusningsmedel och hur folk kan handla thaiöl i Sverige är för mig en gåta men som tur är så är vi alla olika.

Jag håller med om att det känns märkligt att handla Thaiöl i Sverige när det finns så mycket bra öl på Bolaget. Kan dock tänka mig att det är ett sätt att minska abstinensen när man sitter fast i höstmörkret i Sverige och längtar till Thailand.

Jag håller dock inte med om att Thaiöl skulle vara så dålig att den bara duger till som berusningsmedel; är huvudsyftet att bli berusad så är det ju både snabbare, enklare och billigare att dricka sprit. En kall Singha på en varm eftermiddag ute på landet är något jag kan se fram emot när jag är i Kina eller Korea; helt fantastiskt gott och en eller två räcker och det blir jag inte berusad på. Skulle det finnas en Singha utan alkohol och kalorier skulle jag med glädje dricka det till både lunch och middag 7 dagar i veckan.

Att bli lite småberusad ibland är tveklöst rätt skönt; att bli full är dock bara en negativ bieffekt av bra öl och gott sällskap. Numera händer det dock väldigt sällan.

Jag har provat ölen på bilden. Är det något kallt i värmen eller berusningsmedel man är ute efter så funkar den, någon annan användning kan jag inte se, ett väldigt intetsägande öl. Sedan AEC finns det numera öl bryggd i grannländerna (Beer Leo, Carlsberg etc) även hemma i byn till hyfsat pris samt utländska öl (Heineken, San Miguel etc) som bryggs på licens i Thailand.

Det trista är att Thai Bew (Chang och Archa) samt Boon Rawd (Singha, Leo och U) har så stort politiskt inflytande att de lyckas stoppa alla som vill göra riktig öl. Jag har provat en hel del thailändsk craft beer på sistone men pga en gammal lag så måste de bryggas i Vietnam, Cambodia, Australien mm vilket givetvis gör dem dyra. 

Ändrades av Atom

Dela på andra sajter

37 minuter sedan, skrev Atom:

Jag håller dock inte med om att Thaiöl skulle vara så dålig att den bara duger till som berusningsmedel; är huvudsyftet att bli berusad så är det ju både snabbare, enklare och billigare att dricka sprit.

Det är inte så lätt att säga det häromkring. Visst finns det snabbare sätt här också, men även jag har en viss gräns för hur dåligt berusningsmedlet får smaka. 

Sitter jag hemma med kompisar, så har jag oftast ett annat val än öl, men ute på stan på en eftermiddags-runda, så blir det svårare. Det är helt enkelt för lätt att beställa en mindre god öl, jämfört med t.ex. en Gin o Tonic. 

Dela på andra sajter

46 minuter sedan, skrev Atom:

Jag håller med om att det känns märkligt att handla Thaiöl i Sverige när det finns så mycket bra öl på Bolaget. Kan dock tänka mig att det är ett sätt att minska abstinensen när man sitter fast i höstmörkret i Sverige och längtar till Thailand.

Jag håller dock inte med om att Thaiöl skulle vara så dålig att den bara duger till som berusningsmedel; är huvudsyftet att bli berusad så är det ju både snabbare, enklare och billigare att dricka sprit. En kall Singha på en varm eftermiddag ute på landet är något jag kan se fram emot när jag är i Kina eller Korea; helt fantastiskt gott och en eller två räcker och det blir jag inte berusad på. Skulle det finnas en Singha utan alkohol och kalorier skulle jag med glädje dricka det till både lunch och middag 7 dagar i veckan.

Att bli lite småberusad ibland är tveklöst rätt skönt; att bli full är dock bara en negativ bieffekt av bra öl och gott sällskap. Numera händer det dock väldigt sällan.

Jag har provat ölen på bilden. Är det något kallt i värmen eller berusningsmedel man är ute efter så funkar den, någon annan användning kan jag inte se, ett väldigt intetsägande öl. Sedan AEC finns det numera öl bryggd i grannländerna (Beer Leo, Carlsberg etc) även hemma i byn till hyfsat pris samt utländska öl (Heineken, San Miguel etc) som bryggs på licens i Thailand.

Det trista är att Thai Bew (Chang och Archa) samt Boon Rawd (Singha, Leo och U) har så stort politiskt inflytande att de lyckas stoppa alla som vill göra riktig öl. Jag har provat en hel del thailändsk craft beer på sistone men pga en gammal lag så måste de bryggas i Vietnam, Cambodia, Australien mm vilket givetvis gör dem dyra. 

Då är det nog bättre att söka riktig proffisionell läkarvård.

Som tur är så är vi olika som jag skrev, för mig är thaiöl ett berusningsmedel på längre sikt men för en snabb berusning så är det ju bäst med sprit eller i viss mån vin.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev stefan5300:

Om du inte tycker att det är gott så finns det ju andra berusmingsdrycker. 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...