Jump to content
Sign in to follow this  
broder tuk tuk

Visa runs alternativt nya 3 månaders turistvisum

Recommended Posts

broder tuk tuk

Hej!

Någon som vet om man är tvungen att återvända till sitt hemland när ens visum gått ut?

Eller om man kan dra nån månad ex till Laos eller Kambodja och fixa nytt visum?

BTT

svampen
1 minut sedan, skrev broder tuk tuk:

Hej!

Någon som vet om man är tvungen att återvända till sitt hemland när ens visum gått ut?

BTT

Skulle inte Du fixa Pensionärs Visa ?????????????????

• Haha 2

broder tuk tuk
Precis nyss, skrev svampen:

Skulle inte Du fixa Pensionärs Visa ?????????????????

Sitter och funderar på vilket alternativ som blir billigast.

Kan man leva billigt nån månad i Kambodja och sen få nya tre månaders visum så blir det givetvis billigare än att behöva ha 800.000 baht på bankkontot.

Dessutom slipper man långa och dyra flygresor till Sverige för att gå och frysa i väntan på nytt visum.

Det borde ju gå lika bra att häcka i Kambodja som i Svedala?

BTT

• Ge karma 1
  • Snurrigt 1

SatanG

I en annan tråd skulle du stanna 6 månader i Thailand och 6 mån i Sverige. Kanske du bör klura ut hur länge du ska stanna innan du börjar jaga visum?

Vad säger kalkonen om att häcka i Kambodja?

/ SatanG 

• Ge karma 1
  • Haha 5

HuaHindinnge
12 minuter sedan, skrev broder tuk tuk:

Kan man leva billigt nån månad i Kambodja och sen få nya tre månaders visum så blir det givetvis billigare än att behöva ha 800.000 baht på bankkontot.

Dessutom slipper man långa och dyra flygresor till Sverige för att gå och frysa i väntan på nytt visum.

BTT

Men du som har arbetat och allt möjligt i Thailand borde väl känna till hur det fungerar. Förresten så finns det pensionärer här på forumet som bor i Thailand året runt.

broder tuk tuk
6 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Men du som har arbetat och allt möjligt i Thailand borde väl känna till hur det fungerar. Förresten så finns det pensionärer här på forumet som bor i Thailand året runt.

Har nog förändrats en hel del på visumfronten sen jag arbetade som lärare.

På den tiden kunde man ju enkelt få nya enmånaders visum vid gränsen mot Kambodja.

Men efter vad jag hört får man bara två veckor numera.

BTT

broder tuk tuk

Jo jag vet att det finns pensionärer på forumet som bor året runt men nu är ju inte jag någon pensionär ännu.

BTT

• Snurrigt 1

Tekkor
1 timme sedan, skrev broder tuk tuk:

BTT

Vietnam kan också vara ett alternativ,  får kolla upp detta alternativ av VISA  förlängning.

Surin P3
1 timme sedan, skrev broder tuk tuk:

Har nog förändrats en hel del på visumfronten sen jag arbetade som lärare.

På den tiden kunde man ju enkelt få nya enmånaders visum vid gränsen mot Kambodja.

Men efter vad jag hört får man bara två veckor numera.

BTT

Nä, man får 30 dagar vid en visarun, fast max 2 ggr per kalenderår. Efter det blir du fast i grannlandet till den 1. Januari. Om du inte skaffar ett visum. 

Och inte blir det så dyrt heller om du till exempel cyklar eller går från där du spenderar din nattsömn. 

• Ge karma 2

hasseigöteborg

Om du reser ut och tillbaks får du utan visum 30 nya dagar. Oberoende hur du reser in. Sedan kan du förlänga dessa 30 dagar med 30 till på immigration. 
Dock kan du bara få dessa 30 dagar vid visarun 2 gånger per år landvägen. Sedan måste du flyga ut/in. 

Sedan kan du alltid söka turistvisum vid Thai ambassaden/konsulat utanför Thailand. Och får då 60 dagar vid återresan som kan förlängas med 30. 
Man får dock räkna 1-2 övernattningar när man söker turistvisum. Vientiane i Laos är ganska populärt/enkelt  för att söka turistvisum.  Man kan enkelt flyga dit eller så tar man bussen från Thaisidan. 
Normalt kan man lämna ansökan på förmiddagen dag 1 och kan hämta det nästa dag på eftermiddagen.  

hf

• Ge karma 6

carbo
4 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

BTT

Hur kan det bli billigare? Pengarna på banken är ju dina egna. Att åka runt och ordna visum kostar pengar

• Ge karma 1
  • Fint 2
  • Haha 3

MaiChai
2 timmar sedan, skrev hasseigöteborg:

Om du reser ut och tillbaks får du utan visum 30 nya dagar. Oberoende hur du reser in. Sedan kan du förlänga dessa 30 dagar med 30 till på immigration. 
Dock kan du bara få dessa 30 dagar vid visarun 2 gånger per år landvägen. Sedan måste du flyga ut/in. 

Sedan kan du alltid söka turistvisum vid Thai ambassaden/konsulat utanför Thailand. Och får då 60 dagar vid återresan som kan förlängas med 30. 
Man får dock räkna 1-2 övernattningar när man söker turistvisum. Vientiane i Laos är ganska populärt/enkelt  för att söka turistvisum.  Man kan enkelt flyga dit eller så tar man bussen från Thaisidan. 
Normalt kan man lämna ansökan på förmiddagen dag 1 och kan hämta det nästa dag på eftermiddagen.  

hf

Jupp, så ska det fungera, en tripp på 2-3 dagar till ambassaden i Vientiane löser ett nytt 60 dagars med 30 dagars förlängning, planerar man sen trippen i god tid så blir det ju inte så dyrt heller. Vill minnas att jag såg en 7-11 i Vientiane sist jag var där så brodern ska nog känna sig hemma under dagarna i Laos...

• Haha 7

Changnoi
4 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

Hej!

BTT

Jag fixar alltid visum i Phnom Penh  ( 2 mån+1 mån ) :  Lucky Lucky Moto  #413Eo Monivong Blvd. ( E-visa till Kambodja via app på telefonen, smidigt! )

Edited by Changnoi

Cavemannen
54 minuter sedan, skrev MaiChai:

Jupp, så ska det fungera, en tripp på 2-3 dagar till ambassaden i Vientiane löser ett nytt 60 dagars med 30 dagars förlängning, planerar man sen trippen i god tid så blir det ju inte så dyrt heller. Vill minnas att jag såg en 7-11 i Vientiane sist jag var där så brodern ska nog känna sig hemma under dagarna i Laos...

Det finns väl inga 7/11 i laos? och inte i Kambodja heller.

Så brodern kommer nog inte att trivas där :D 

MaiChai
3 timmar sedan, skrev Cavemannen:

Det finns väl inga 7/11 i laos? och inte i Kambodja heller.

Så brodern kommer nog inte att trivas där :D 

Det kan ju ha varit en 7-11 kopia som jag såg där i våras, det är ju vanligt i både Kambodja och Laos att kopiera kända "brands" men jag tror inte brodern märker någon skillnad - bortsett från den avsevärt mindre trafiken av barflickor förbi stenborden.

• Ge karma 1