Jump to content
janneka

Införsel snus stoppas till Thailand via post

Recommended Posts

Mankan
On 2017-09-30 at 03:08, skrev stefan5300:

Helt riktigt, la av med snuset runt 2005 då vi började med husbygget och bestämde för att dra till Thailand inom snar framtide, ett mycket bra val att både sluta att snusa och dra till Thailandl.jpg.d28429e7becb8638721b9ce3c21a9c01.jpg.

Ja dum som jag är är jag kvar i Sverige, betalar skatt på både lön och snusdosor så att bidragstagarna kan får sitt. Men förhoppningsvis kan man kanske få sig några år i ett varmare land på åderns höst innan man trillar av pinnen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
koppar55
1 timme sedan, skrev SatanG:

Blev i torsdags hämtad av en bil för vidare avfärd till Sri racha. Passerade detta välkända företag.

20170928_200602.thumb.jpg.7de5c1f97d84962133933376e9b23de2.jpg

Väl ombord och det primära avklarat, dvs iordningställt kylskåpet i hytten kunde jag sluta tycka symd om mig själv. Ska ju bara stanna här i 10 veckor till, knappt lönt att packa upp väskan :-)

20171001_155137.thumb.jpg.8a7bf413a64a5a5c709341305078fdf5.jpg

Undrar om de kvarvarande 79 dosorna räcker, annars kör vi en beställning till agenten så kan han få handskas med tullen åt mig :-)

/ SatanG

En rediger laddning med snusdosor:haha:

• Tummen upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
SatanG
27 minuter sedan, skrev rolba:

Jag snusade lite när jag var 14-15 och feströkte till ca 18 år.

När jag var 25 år kollade jag hur mycket polarna spenderade på tobak och började lägga undan motsvarande. Senare när det blev möjligt lade jag dessa pengar i pensionsförsäkringar och för 5 år sedan kunde jag mer eller mindre sluta jobba och tillbringa mycket tid i värmen.

Är 61 nu och har slutat pensionspara. :big_smile:

Själv snusar jag som en dåre men tänker pensionera mig senast vid 55, så det går nog att kombinera :-)

/ SatanG

• Ge karma 5
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
stefan5300
14 timmar sedan, skrev Mankan:

Ja dum som jag är är jag kvar i Sverige, betalar skatt på både lön och snusdosor så att bidragstagarna kan får sitt. Men förhoppningsvis kan man kanske få sig några år i ett varmare land på åderns höst innan man trillar av pinnen.

Ja vem betalar inte in skatt och har gjort så sedan jag var 14 år jag får ju knappt ingenting men du får ju rätt mycket för det du betalar in, och något bidrag tror jag inte att jag fått i hela mitt liv tråkiigt nog, utom barnbidrag men det får ju alla.

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
SatanG
8 timmar sedan, skrev stefan5300:

Ja vem betalar inte in skatt och har gjort så sedan jag var 14 år jag får ju knappt ingenting men du får ju rätt mycket för det du betalar in, och något bidrag tror jag inte att jag fått i hela mitt liv tråkiigt nog, utom barnbidrag men det får ju alla.

Hur gammal var du när du slutade jobba?

/ SatanG

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Soengsang
8 timmar sedan, skrev stefan5300:

Har du inte fått sjukpension/sjukbidrag(eller vad det nu för tiden heter) sedan din arbetsolycka, sen lär du väl också få ålderspension när du kommer upp i den åldern, så nog är det synd att kalla det "ingenting"?

• Ge karma 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
stefan5300
1 timme sedan, skrev SatanG:

Hur gammal var du när du slutade jobba?

/ SatanG

58 år men om jag slutat jobba vet jag inte men senast jag jobbade var sommaren 2014. Har fått erbjudande om att komma till  Sverige och jobba på somrarna då det är semestertider, så vem vet jag kanske åker till Sverige någon sommar och kör lite budbil, har faktiskt känt mig lite sugen på de ibland.

• Ge karma 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
stefan5300
1 timme sedan, skrev Soengsang:

Har du inte fått sjukpension/sjukbidrag(eller vad det nu för tiden heter) sedan din arbetsolycka, sen lär du väl också få ålderspension när du kommer upp i den åldern, så nog är det synd att kalla det "ingenting"?

Ålderspension är väl ett bidrag men är inte förtidspension med livränta en trygghetsförsäkring och det är ju inget bidrag, jag kan ju ha fel men det finns det nog säkert någon här som vet. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Soengsang
Ålderspension är väl ett bidrag men är inte förtidspension med livränta en trygghetsförsäkring och det är ju inget bidrag, jag kan ju ha fel men det finns det nog säkert någon här som vet. 

Man kan nog kalla det man vill, men det är ju en form av återbetalning av skatt/avgifter.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

• Ge karma 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Mankan
4 timmar sedan, skrev stefan5300:

Jag skulle säga tvärt om,.

Pengar till din  ålderspensionen betalas ju in av arbetsgivaren och baserar på hur mycket lön du har. Har man inte jobbat och tjänat ihop pension kan man vad jag förstår få skattefinansierad garantipension.  Skulle tror att garantipension är rätt vanligt i vissa så kallade "utsatta områden". Sjukbidrag, förtidspension är väl också skattefinansierat och något som ges till dom som av olika anledningar inte kan  jobba (Tyvärr även en hel del som inte vill jobba) .  Ett typ av bidrag med andra ord i mina ögon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
stefan5300
21 minuter sedan, skrev Mankan:

Jag skulle säga tvärt om,.

Pengar till din  ålderspensionen betalas ju in av arbetsgivaren och baserar på hur mycket lön du har. Har man inte jobbat och tjänat ihop pension kan man vad jag förstår få skattefinansierad garantipension.  Skulle tror att garantipension är rätt vanligt i vissa så kallade "utsatta områden". Sjukbidrag, förtidspension är väl också skattefinansierat och något som ges till dom som av olika anledningar inte kan  jobba (Tyvärr även en hel del som inte vill jobba) .  Ett typ av bidrag med andra ord i mina ögon.

Finansiering av pensionssystemet | Pensionsmyndigheten

https://www.pensionsmyndigheten.se/...pension/...pensionssystemet/...Translate this page

Aug 26, 2016 - Du betalar själv en allmän pensionsavgift på 7 procent av din lön ... Den statliga ålderspensionsavgiften finansieras med allmänna skattemedel. ... De avgifter på dina inkomster som går till pensionen är sammanlagt 

• Ge karma 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Mankan
21 minuter sedan, skrev stefan5300:

Finansiering av pensionssystemet | Pensionsmyndigheten

https://www.pensionsmyndigheten.se/...pension/...pensionssystemet/...Translate this page

Aug 26, 2016 - Du betalar själv en allmän pensionsavgift på 7 procent av din lön ... Den statliga ålderspensionsavgiften finansieras med allmänna skattemedel. ... De avgifter på dina inkomster som går till pensionen är sammanlagt 

Man betalar 18,5% av lönen i pensionsavgift av dessa får man 7% i avdrag på deklarationen. Så visst en del av avgiften man betalar får man tillbaka men med det tycker jag inte man kan säga att ålderspensionen är skattefinansierade. De är ju något man betalat för under hela sitt yrkesverksamma liv och som alla kan ta ut när man har åldern inne.

• Ge karma 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
janneka

Snustråden..

I morrn skall jag banka dörr på postkontoret. Fortfarande 4 kuvert o 20 dosor ute på drift...  Ingen jätteförhoppning dock. Men frun förbannad på
att Thai landet och tjänstemannen  kommer på nya sätt att stjäla. -- Samtidigt som tonvis med knark flödar över gränsen.

• Ge karma 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilder i sin helhet.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu

NYTT INNEHÅLL
Nytt Innehåll