Jump to content
IGNORERAD

nån som vet om UT förbrukas vid lång utlandsvistelse?


Ylle

Recommended Posts

Gumman har fått 2 års UT beviljat maj 2008 ,,som jag fattat det hela så får hon komma och gå swe/Thai som hon vill i 2 år

men jag prata med en som påstod att hon måste vara i swe minst 6 mån per år under den 2 års perioden,,stämmer det ??? ?

Hon är endast folkbokförd i swe på min adress (sambo) inga bidrag mm . Hon åkte till Thailand i oktober 2008 pga fammiljeskäl (svärmor blev sjuk) och jag följde effter ca 1,5 månader senare .Nu har vi tänkt åka till swe till sommaren

och då har hon ju varit utanför swe i ca 8 månader ,,har vi ställt till det för oss? ??? den som nämde 6 månaders regeln är i mina ögon ingen tillförlitlig källa ,,därför ställer jag frågan här . Hoppas nån kan svara på mina frågor.

Mvh Ylle

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Man får som sagt resa hur mycket man vill till Thailand óch återvända om man har UT. Problemet vid långa utlandsvistelser är Skatteverket och folkbokföringen där man kan få för sig att personen ska räknas som avflyttad från Sverige. Bosättningslandet ska normalt vara det land där man vistas mesta tiden under året om det inte sker på grund av familjeskäl, utlandsjobb och studier där det finns undantagsregler.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Man får som sagt resa hur mycket man vill till Thailand óch återvända om man har UT. Problemet vid långa utlandsvistelser är Skatteverket och folkbokföringen där man kan få för sig att personen ska räknas som avflyttad från Sverige. Bosättningslandet ska normalt vara det land där man vistas mesta tiden under året om det inte sker på grund av familjeskäl, utlandsjobb och studier där det finns undantagsregler.

Mvh Thaikonsult

Ingen av myndigheterna vet ju om att ni varit borta så länge så det har knappast någon betydelse.

Fru GD får permanent uppehållsrätt efter 5 år i Sverige och när det

ska göras upp kan det ju ev. bli tal om att visa upp pass för kontroll av stämplar etc.

Men inte ens det är väl troligt - hon har t.ex. bytt ut det Thailändska passet nyligen .

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Var till Mig i januari för att få put, av min frus tvååriga uppehållstilstånd hade vi tillbringat ett år i Thailand men det var inget problem med put fast det framgick av stämplarna i passet att hon bara varit här ett år av den tiden.

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack  :great:

För dom snabba svaren ,,nu kan jag andas ut ,,var jäkligt orolig där ett tag ,,nu kan jag i lugn å ro boka gummans swe biljett.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Var till Mig i januari för att få put, av min frus tvååriga uppehållstilstånd hade vi tillbringat ett år i Thailand men det var inget problem med put fast det framgick av stämplarna i passet att hon bara varit här ett år av den tiden.

Hej Flor !!

Hmm vi är nog i samma sitts som du å din gumma ,,vi hadde tänkt söka PUT nästa år fast vi tillbringat ca 50/50 Swe-Thai.

Har du några tips om vilka frågor som ställs på MIG när man intervjuvas ,kollar dom passet (stämplar) mm .

Ps Gumman vill flytta till swe 100 % men det vill inte jag (ledsnat på å frysa och skotta snö :yes:   )  så det får bli en kompromiss.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi var till Västerås och fick träffa en trevlig man i 35 års åldern. Han bara frågade lite allmänna frågor om vi tänkte fortsätta att vara gifta o.s.v. Inget speciellt vad jag kan komma ihåg. Passade också  på att fråga honom om Svenskt medborgarskap som man ju kan söka ytterligare tre år senare. Där kunde det enl. honom bli problem om man vistades utomlands mera än två månader om året, då kunde man få vänta längre tid. Ang. stämplarna i passet antar jag han såg att vi varit i Thailand eftersom han hade passet i en halvtimme för att stämpla in PUT. Tror inte ni behöver vara oroliga. Hälsningar flor

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen Flor !

Tack för all info ,,kul att allt gick smidigt å bra för er ,,har själva bara positiva erfarenheter av MIG hitills (det lilla jag hafft med dom å göra) pratat med trevliga människor och allt har varit hur smidigt som helst .

Mvh Ylle

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...