Jump to content
IGNORERAD

Stanna i ett år?


Belle

Recommended Posts

Hej! Är ny här på forumet och tittat igenom lite av trådarna men har inte hittat svaret på det jag söker.

Min fråga är.

Jag kommer att åka till Thailand (Samui) i juni och planerar att vara kvar i ett år. Åker tillsammans med min man och våra 2 barn. Problemet jag har är: hur fungerar det egentligen med visum för oss?

Vi kan ju inte söka Non Immigrant visa eftersom vi varken är gifta med en thai, tänker arbeta, plugga eller är pensionärer. Vi vill helt enkelt bara njuta av solen och ha tid tillsammans med barnen.

Finns det något sätt som löser det så att vi ka stanna i ett år?

T ex. om man skulle söka ett double entry visa hemmifrån. Efter första 60 dagar så förlänger man med 30 dagar på immigration office och när dom är slut åker man över gränsen för att aktivera sina andra 60 dagar, som sedan kan förlängas med 30 dagar. På detta sätt har man lyckats skrapa ihop 180 dagar. Vad gör vi sen???

Kan vi sedan åka över gränsen igen och ansöka i något annat land om ett nytt double entry och göra om samma procedur som innan för att få det sista halvåret? Eller kan man endast söka ett nytt single entry och upprepa det 2 ggr? (om det nu går att söka i ett annat närliggande land övh)

Är helt lost just nu, så vore tacksam om någon ville hälpa till lite  :friends:

Mvh/Belle

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir till att flyga till ett granland i ett par dagar och söka nytt 60dagars visa.

Detta får upprepas en gång allså två resor!

Lycka till

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok! Så med andra ord: jag får först söka double entry visa här i sverige, anv 60 dgr + 30 förlängning på immigration, sedan åka över en gräns anv resterande 60 dgr + 30 förlängning. När dom är slut får jag alltså åka ngn annanstans och söka single entry tourist visa 60 dgr (som oxå kan förälngas på immigration med 30 eller?) och när dom är slut göra samma sak igen? Med andra ord: 60+30 + 60+30 + 60+30 + 60+30 = 360 dgr... får man göra så? Är det ok, eller kan man stå där på gränsen till Thai och få ett nej :nono: ?

Lite trög sorry  :fool:   men man vill ju vara säker innan man åker ner! Ambassaden är ju ingen idé att fråga för det går aldrig att nå dom  :grrrrrr: !!!!

Tack iaf för svaret Pigge, hoppas du kan säga om jag fattat det hela rätt!

Mvh/Belle

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja belle!

du har fattat rätt!

Trevilg resa!

När far ni?

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kanske vet att Svensk skola finnes i Thailand-

På Kho Lanta 2st.

I Phuket

Och i Hua Hin.

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm, ja detta är ju ganska krångligt helt klart!

Men jag undrar, är ni medvetna om att ni bara får 15 dagar, inte 30, om ni inte kommer till Thailand med flyg??

Detta är ju ganska nytt, så lämnar man bara för ett kort visarun till tex Kambodja så blir det bara 15 dagar! Detta infördes för ett tag sen.

  / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pigge: Tack, va bra  :great: ! Skönt att veta att det går att stanna även om det blir ett par resor, men det är det helt klart värt!

Ang. skolor så vet jag att det finns ett par svenska och då på de ställen som du nämner...vi åker dock till Koh Samui. Min dotter är 6 år och min son blir 2 i höst...så det blir en internationell skola för min dotter (så får hon eng på köpet) och sonen hamnar på något dagisliknande..även det eng talande skulle jag tro. Blir en utmaning för dom i början, men dom lär sig snabbt!

Vi åker i juni  :dance1: , ska bli underbart!

Bor du i Thailand eller? Och isåfall vart?

Joe: Jo, jag vet att dem ändrat så att när man kommer via land får man bara 15 dgr ist för 30, men d gäller väl inte om man  har turistvisum. Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

hmm, ja detta är ju ganska krångligt helt klart!

Men jag undrar, är ni medvetna om att ni bara får 15 dagar, inte 30, om ni inte kommer till Thailand med flyg??

Detta är ju ganska nytt, så lämnar man bara för ett kort visarun till tex Kambodja så blir det bara 15 dagar! Detta infördes för ett tag sen.

  / Joe

Joe!

Detta är inte aktuellt i detta fall!

Belle måste till en ambasad eller konsulat och köpa 60dagars visa!!

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...