Jump to content
IGNORERAD

Uttag via bank ej ATM


L200

Recommended Posts

Har Swedbank Visakort Hur mycket kan man ta ut per vecka (har täckning).

Om jag har förstått allt rätt så är ett uttag inne på banken samma som ett köp?

 

mvh Roger

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev L200:

Har Swedbank Visakort Hur mycket kan man ta ut per vecka (har täckning).

Om jag har förstått allt rätt så är ett uttag inne på banken samma som ett köp?

 

mvh Roger

Hej 15,000 sek i Sverige men misstänker du menar i Thailand...hittar ingen exact summa, denna länk ger ett lite luddigt svar.    https://www.swedbank.se/privat/kort-och-betalningar/kort/sa-fungerar-ditt-kort/kontantuttag-och-insattningar/

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tagit ut 300000 bath på Bangkok Bank i Surin,jag har Handelsbanken.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev måne:

Jag har tagit ut 300000 bath på Bangkok Bank i Surin,jag har Handelsbanken.

Låter konstigt om Du tagit ut med visa/master card ????

Handelsbanken

40 kr per uttag. Valutaväxlingsavgift tillkommer. Du kan ta ut belopp motsvarande högst 15 000 kr inom
4 dagar. Maximibeloppet per uttag kan variera mellan olika banker och olika länder, dock högst motsvarande 5 000 kr per uttag.

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev svampen:

Låter konstigt om Du tagit ut med visa/master card ????

Handelsbanken

40 kr per uttag. Valutaväxlingsavgift tillkommer. Du kan ta ut belopp motsvarande högst 15 000 kr inom
4 dagar. Maximibeloppet per uttag kan variera mellan olika banker och olika länder, dock högst motsvarande 5 000 kr per uttag.

Detta gäller bankomat,inne på kontoret gäller andra villkor

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt Swedbanks svar på deras Facebook-sida, så finns ingen "köpgräns" om man inte lagt till en sådan själv.

Och som bekant så är uttag inne på bank, samma som vanligt köp. Räknas inte som uttag i ATM.

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev måne:

Detta gäller bankomat,inne på kontoret gäller andra villkor

Oki

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

 Bangkok bank tar inte Mastercard,tycker det är klart udda.

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev L200:

Ett svensk MC funkar inte för mig och många vänner,man får ett felmedelande kontakta din bank,

Okey... minns det var nått strul några dagar i våras angående swedbanks M-card i Thailand... har du tillgång till något bankkontor så gå in där.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev L200:

Ett svensk MC funkar inte för mig och många vänner,man får ett felmedelande kontakta din bank,

Du har säkert redan gjort det men t.ex. ICA kortet måste man "öppna" för olika delar av världen. Måste göras varje år hos ICA medan det är lite annorlunda hos mina andra banker. Vet inte hur det är på Swedbank.....

Link to comment
Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev L200:

Ett svensk MC funkar inte för mig och många vänner,man får ett felmedelande kontakta din bank,

 

Det är inte så att du har ett gammalt kort utan chipp, eller tvärt om att BangkokBanks alla ATM:s inte accepterar kort med chip?

 

Det har garanterat inget med MasterCard i sig själv att göra.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

40 minuter sedan, skrev Soengsang:
 
Det är inte så att du har ett gammalt kort utan chipp, eller tvärt om att BangkokBanks alla ATM:s inte accepterar kort med chip?
 
Det har garanterat inget med MasterCard i sig själv att göra.


Bangkoks Banks egna kort har chip, så deras bankomater tar chip.

Har både Visa och MC utfärdade av Bankgkok Bank.

Utan att ha den Gula boken.

Skickat från min EVA-L19 via Tapatalk
 

Ändrades av rowa
Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev rowa:
 

 

 


Skickat från min EVA-L19 via Tapatalk
 

 

 

Ändrades av rowa
Dubbel post
Link to comment
Dela på andra sajter

23 timmar sedan, skrev Jolo:

Du har säkert redan gjort det men t.ex. ICA kortet måste man "öppna" för olika delar av världen. Måste göras varje år hos ICA medan det är lite annorlunda hos mina andra banker. Vet inte hur det är på Swedbank.....

Har inget ICA kort

Ändrades av L200
Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt Swedbanks svar på deras Facebook-sida, så finns ingen "köpgräns" om man inte lagt till en sådan själv.
Och som bekant så är uttag inne på bank, samma som vanligt köp. Räknas inte som uttag i ATM.


Är det bra eller dåligt?

Ett kort som har 0% i påslag på bankomat kan ju mycket väl ha 1.5% vid köp men det ser ju inte du för du är ju köparen.

Men vid uttag inne på bank lär ju inte banken efterskänka dessa 1.5% ifall det räknas som vanligt köp.


ส่งจากโทรศัพท์มือถือ Note 4

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite funderingar.

Vi har nog flera konton i Thailand utöver huskontot.

Om man vill skicka teoretiskt 100 miljoner så är det väl och bara skicka automatiskt 49 999kr varje dag ( vad det nu är för gräns idag för och slippa förfrågan pappret) till varsitt konto i Thailand.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Galten:

Lite funderingar.

Vi har nog flera konton i Thailand utöver huskontot.

Om man vill skicka teoretiskt 100 miljoner så är det väl och bara skicka automatiskt 49 999kr varje dag ( vad det nu är för gräns idag för och slippa förfrågan pappret) till varsitt konto i Thailand.

149999

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev Galten:

Lite funderingar.

Vi har nog flera konton i Thailand utöver huskontot.

Om man vill skicka teoretiskt 100 miljoner så är det väl och bara skicka automatiskt 49 999kr varje dag ( vad det nu är för gräns idag för och slippa förfrågan pappret) till varsitt konto i Thailand.

 

Teoretiskt sett ja...( @måne justerade till rätt belopp).

 

Men... det är gränsen för att banken skall reagera och be dig om papper.

Skatteverket däremot kan ha annan syn på det.

 

Det är nämligen den totala "kontrakssumman" som styr om du skall redovisa det eller ej.

Så flera överföringar till t.ex. ett husbygge ses juridiskt som delbetalningar och därför skall de redovisar med kontrolluppgift.

 

Nu är ju inte Skatteverket så fyrkantiga, du får skicka hur mycket pengar du vill för dem. Men du skall kunna bevisa var de kommer ifrån.

Så att många svenskar skickar långt över 150.000 per år är inget problem varken för dem eller skatteverket.

 

Syftet är ju främsta att förhindra pengatvätt och terrorfinansiering.

Om du skickar 500.000, uppdelat, på ett år från ditt konto för att bygga hus i Thailand så är det ju ingen som kommer jaga dig för det.

Skyldigheten att lämna kontrolluppgift ligger på dig, gör du inte det så kommer antagligen ingen upptäcka det.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev samet:

 

Teoretiskt sett ja...( @måne justerade till rätt belopp).

 

Men... det är gränsen för att banken skall reagera och be dig om papper.

Skatteverket däremot kan ha annan syn på det.

 

Det är nämligen den totala "kontrakssumman" som styr om du skall redovisa det eller ej.

Så flera överföringar till t.ex. ett husbygge ses juridiskt som delbetalningar och därför skall de redovisar med kontrolluppgift.

 

Nu är ju inte Skatteverket så fyrkantiga, du får skicka hur mycket pengar du vill för dem. Men du skall kunna bevisa var de kommer ifrån.

Så att många svenskar skickar långt över 150.000 per år är inget problem varken för dem eller skatteverket.

 

Syftet är ju främsta att förhindra pengatvätt och terrorfinansiering.

Om du skickar 500.000, uppdelat, på ett år från ditt konto för att bygga hus i Thailand så är det ju ingen som kommer jaga dig för det.

Skyldigheten att lämna kontrolluppgift ligger på dig, gör du inte det så kommer antagligen ingen upptäcka det.

 

 

Då jag varit långa stunder i Thailand och avsevärda summor har spenderats så har jag(vid förfrågan)bara svarat konsumtion och har aldrig fått någon vidare kommentar om detta.Frugan har ju sparat regelbundet varje månad och att hon har överfört stora summor har aldrig ifrågasatts.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev samet:

 

Teoretiskt sett ja...( @måne justerade till rätt belopp).

 

Men... det är gränsen för att banken skall reagera och be dig om papper.

Skatteverket däremot kan ha annan syn på det.

 

Det är nämligen den totala "kontrakssumman" som styr om du skall redovisa det eller ej.

Så flera överföringar till t.ex. ett husbygge ses juridiskt som delbetalningar och därför skall de redovisar med kontrolluppgift.

 

Nu är ju inte Skatteverket så fyrkantiga, du får skicka hur mycket pengar du vill för dem. Men du skall kunna bevisa var de kommer ifrån.

Så att många svenskar skickar långt över 150.000 per år är inget problem varken för dem eller skatteverket.

 

Syftet är ju främsta att förhindra pengatvätt och terrorfinansiering.

Om du skickar 500.000, uppdelat, på ett år från ditt konto för att bygga hus i Thailand så är det ju ingen som kommer jaga dig för det.

Skyldigheten att lämna kontrolluppgift ligger på dig, gör du inte det så kommer antagligen ingen upptäcka det.

 

 

 

Lite OT iofs men bara ville visa att det inte bara är att skicka utan vidare.

Helt rätt Samet.

Ja Skatteverket snokar. Jag fick det här från Nordea förra månaden.

Då ringde jag och frågade varför och fick nåt kryptiskt svar att vi(sverige) slöt ett avtal med USA ang

transaktioner till utlandet för att förhindra penningtvätt och finnsierar av kriminell verksamhet eller terrorism.

Så jag fick brevet pga att jag bollar med pengar mellan norge/sverige/Thailand. 

 

image-0-02-05-8104685d1e95efa88c4f4accd9f68e8790b665869c2f773c591ca3fd5f3f4196-V.jpg.5d0eddf01b74e000ba2b567869b79a20.jpg

 

//Broskan

Ändrades av Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...