Jump to content
spooncreek

Street food i Bangkok på väg att försvinna?

street food  

139 members have voted

1. 1. Ska Street Food i Bangkok få finnas kvar?

• Ja, det är efterfrågat och är en del av Bangkoks själ.
      96
    • Nej, det behövs mer ordning, och trottoarer är till för att gå på. Det finns tillräckligt med "riktiga" restauranger.
      9
    • Ja, men flytta det från trottoarerna, varför inte på speciella områden, gärna inomhus.
      29
    • Nej, det räcker med de marknader som finns, varför måste trottoarerna användas?
      5

Recommended Posts

Guest Isan Lover
11 timmar sedan, skrev Nemo:

Har du varit i Hat Yai någon gång? Stor skillnad på mentaliteten hos folk där nere jämfört med norr. Börjar bli suspekt redan söder om Lampang. :P

Hej

Nej aldrig längre söderut än Surat Thani, trivs bäst i Isaan.

Mvh isan lover

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

Wangthong
1 timme sedan, skrev SatanG:

Det har inte blivet av än men vanligtvis pålitliga källor, frugan alltså, uppger food courten på Terminal 21 vara en av de bästa/mest prisvärda i Bkk. Kanske kan vara värt ett test någon dag.

/ SatanG

Intressant tips! Ska undersökas närmare nästa gång man är i stan. 

På 80- och början på 90-talet hyrde jag oftast rum på 19-apartments. Brukade hyra 2 eller 3 månader när man var i LOS. Praktiskt att ha ett ställe att förvara grejor på medans man var ute på resande fot. Sen blev bilångorna och köerna så djävliga att jag inte ville besöka Bkk mer än nödvändigt. Under 2000-talet har jag inte varit in på soi 19 en enda gång, fast jag haft vägarna förbi en hel del ggr. Så det kan vara dags att se hur det har blivit där. Tror inte att ett endaste hus står kvar på gatan sedan 80-talet. 

• Fint 3

Wangthong
1 timme sedan, skrev SatanG:

Ja särskilt om man tvingas betala även för sitt sällskap. Det kan ju bli lite otacksam stämning när man vänligt men bestämt påpekar det riktiga i att välja något av de billigare alternativen. Är man ganska liten så behöver man ju faktiskt inte välja någon av de större burgarna för att bli tillräckligt mätt.

/ SatanG

Nu bjuder ju inte BTT på något så han är van den otacksamma stämningen, redan utan att behöva be någon välja ett billigare alternativ. Billigare än så finns inte. 

Sedan har han väl så många tips på hur man äter utan att betala. Mindre eller större burgare spelar nog ingen roll på en springnota. 

• Fint 1

GreenValley
30 minuter sedan, skrev Wangthong:

Nu bjuder ju inte BTT på något så han är van den otacksamma stämningen, redan utan att behöva be någon välja ett billigare alternativ. Billigare än så finns inte. 

Sedan har han väl så många tips på hur man äter utan att betala. Mindre eller större burgare spelar nog ingen roll på en springnota. 

Det kan ju dessutom bli knepigt att ta springnota från taxin om man är halvt medvetslös vid ankomsten till sjukhuset! :crazy:

Wangthong
28 minuter sedan, skrev GreenValley:

Det kan ju dessutom bli knepigt att ta springnota från taxin om man är halvt medvetslös vid ankomsten till sjukhuset! :crazy:

Du har en punkt där. Bäst att hålla sig med små burgare, paltkoma är inte att leka med!

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

SatanG
10 timmar sedan, skrev Wangthong:

Intressant tips! Ska undersökas närmare nästa gång man är i stan. 

På 80- och början på 90-talet hyrde jag oftast rum på 19-apartments. Brukade hyra 2 eller 3 månader när man var i LOS. Praktiskt att ha ett ställe att förvara grejor på medans man var ute på resande fot. Sen blev bilångorna och köerna så djävliga att jag inte ville besöka Bkk mer än nödvändigt. Under 2000-talet har jag inte varit in på soi 19 en enda gång, fast jag haft vägarna förbi en hel del ggr. Så det kan vara dags att se hur det har blivit där. Tror inte att ett endaste hus står kvar på gatan sedan 80-talet. 

Hehe jag har själv i tankarna att ta en nostalgidag och bege mig ner på en promenad runt Soi Ngam Dupli snart. Ge dig in på 19 och kolla efter, kan bli kul.

/ SatanG

Wangthong
8 timmar sedan, skrev SatanG:

Så här såg början på Sukhumvit soi 19 ut idag. Känner du igen dig?

20170412_113500.thumb.jpg.7870fffe8f9a0b57f42d131c34d065c0.jpg20170412_114027.thumb.jpg.b8099c7f445dcaf1dd32ccca8ad6cad7.jpg20170412_114120.thumb.jpg.ee2e52102e3408525abaad3c2f51651b.jpg20170412_114152.thumb.jpg.1cd8af0fff69599a55a6c2300a563e12.jpg20170412_114254.thumb.jpg.5323d929f4b17fbd14320ee2f2618f4b.jpg

/ SatanG

Första bilden, osäkert

Andra, inget bekant

tredje, Gamla Honey hade jag glömt. Följde med en tjej som bodde där på 80-talet. Samma gamla knäppa mur som då.

sedan får jag inga flashbacks

Måste dit och titta själv, verkar inte så förändrat som jag trodde! 

spooncreek
16 timmar sedan, skrev edvardpop:

Studio Ett idag om Thailand och streetfood i Bangkok ungefär 1:26 in i sändningen.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/875663?programid=1637

Väldigt bra inslag, som pekar problemen för Bangkok-borna med denna nya "policy".

• Fint 1

Fritz
8 minuter sedan, skrev spooncreek:

Men först ska vi fira farang-songkran i Pattaya. Återkommer. :drinks:

Jag tycker att det ser ut som du redan startat firandet. :good::drinks:

Fritz..

• Fint 1

frogfish
16 timmar sedan, skrev edvardpop:

Studio Ett idag om Thailand och streetfood i Bangkok ungefär 1:26 in i sändningen.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/875663?programid=1637

Intressant inslag, visar ju vilka puckon som nu trycker upp sina kvastskaft mer och mer.

Bkk borde spela på sina styrkor istället för att försöka bli nån fattig Singaporekopia.

• Fint 4

spooncreek
19 minuter sedan, skrev Fritz:

Jag tycker att det ser ut som du redan startat firandet. :good::drinks:

Fritz..

Är du i stan får du hänga med någon dag .-)