Jump to content
IGNORERAD

Street food i Bangkok på väg att försvinna?

spooncreek

street food  

139 röster

1. 1. Ska Street Food i Bangkok få finnas kvar?

• Ja, det är efterfrågat och är en del av Bangkoks själ.
      96
    • Nej, det behövs mer ordning, och trottoarer är till för att gå på. Det finns tillräckligt med "riktiga" restauranger.
      9
    • Ja, men flytta det från trottoarerna, varför inte på speciella områden, gärna inomhus.
      29
    • Nej, det räcker med de marknader som finns, varför måste trottoarerna användas?
      5

Recommended Posts

12 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Du pratar om en liten minoritet som får flytta på sig är 20 000-25 000 försäljare som förser 6 miljoner människor per dag med mat lite?

Dom uppgifter som används och hänvisas till i denna tråd har ju sitt ursprung ifrån myndigheternas och medias egna beräkningar.

Mvh isan lover

Om dessa siffror stämmer, vilket jag inte tror, så serverar dessa 25.000 försäljare 240 maträtter/dag per man..

Säg att dom gör 10 B i vinst per såld rätt, så tjänar dom 2400 B/dag..

Alltså inga fattiglappar

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Dela på andra sajter

• Svar 378
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• SatanG

34

• janne_h

29

• spooncreek

22

• leifen

18

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover
3 minuter sedan, skrev Sangwal:

Om dessa siffror stämmer, vilket jag inte tror, så serverar dessa 25.000 försäljare 240 maträtter/dag per man..

Alltså inga fattiglappar

Rock on!

Hej

Låter ganska rimligt, men sen får du väl dra bort för utgifter också många betalar nog för att stå på platsen, råvaror, gas och utrustning kostar också o.s.v, men att man tjänar mer på gatan än på ex.vis en fabrik eller som daglönare är det inget tvivel om, men det handlar om långa arbetspass, ofta börjar man ju förbereda det som ska säljas redan på natten, sen väntar många timmar under stress när allt ska tillagas, säljas och fort ska det gå.

Mvh isan lover

Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Låter ganska rimligt, men sen får du väl dra bort för utgifter också många betalar nog för att stå på platsen, råvaror, gas och utrustning kostar också o.s.v, men att man tjänar mer på gatan än på ex.vis en fabrik eller som daglönare är det inget tvivel om, men det handlar om långa arbetspass, ofta börjar man ju förbereda det som ska säljas redan på natten, sen väntar många timmar under stress när allt ska tillagas, säljas och fort ska det gå.

Mvh isan lover

En Rätt kostar väl runt 40B, så jag har dragit av 30B...

Så dessa fattiga tjänar 72.000B/Månad..

kanske dax att sluta kalla dom för fattiga..

Rock on!

Ändrades av Sangwal

Så gott som oförstörd!

Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev frason:

0,002% av stadens invånare är väl en ganska liten andel, eller?

The most recent study available, from 2007, found that Bangkok's 20,000 vendors provided residents with 40% of their food; two-thirds of households ate at least one meal a day on the street. 

Please credit and share this article with others using this link:http://www.bangkokpost.com/opinion/opinion/1221826/strangling-the-life-out-of-Bangkok-streets. View our policies at http://goo.gl/9HgTd and http://goo.gl/ou6Ip. © Post Publishing PCL. All rights reserved.

40% av innevånarnas mat låter inte så lite. Om det så skulle vara att det är 20% så är det inte lite.

3 timmar sedan, skrev Persistant:

Hej

Jag vet inte hur länge man behöver slå vatten på en gås innan den blir våt  , men jag gör ett sista försök

Betr. min kärlek till stora städer så är den stor , lika stor som till min dam

jag gillar att öka till BKK , men bara på mina villkor. Har varit i tex Paris åtskilliga ggr bla för att besöka mina barn och barnbarn

Rom och Madrid är andra favoriter.

Men nu återgår vi till ämnet. Du har nu insett att luftföroreningar påverkar människan , det l¨ter lovande.

Sedan att det finns stora städer har vi båda konstaterat med allt vad det innebär.

Vad göra ????  du har då kapitulerat för dess problem och accepterar att människor far illa. Ja så resonerar en sann demokrat. 

Både du och jag har insett att juntans fram marsch i T inte är  av godo för alla.Men varför skall vi blunda för de problem som luftföroreningar åstadkommer

Detta drabbar låg- och medelinkomsttagare , inte de välbärgade . Men även dina vänner på landet berörs

Skall vi bara blunda för fakta och säga , de drabbar inte mig så skit i vilket.

En annan aspekt som du berört är alla de arbetstillfällen som kan försvinna. 

Nu tänker jag som så , det hat alltid skett förändringar i samhället som gör att arbetstillfällen försvinner

Så kommer att ske i T också. Halva befolkningen kan inte laga mat till resten Jordbruksnäringen måste rationaliseras mmmm

I Sverige har vi haft kriser inom konfektionsindustrin , varvsindustrin och nu senast bilindustrin. Människor har mist sina jobb , men nya uppstår

Så kommer det att ske även i Thailand .Men hur , det är ett annat forum

Kan inte komma ifrån dina slut ord , vare sig dom vill eller ej

Detta är så juntan tänker , vare sig människorna  vill eller ej så bestämmer VI

Persistant

Och dessa stora städer föregår med gott exempel och har inte uteserveringar. Har inte varit i Paris så du får tala om för mig om de har uteserveringar eller inte? Men i de stora städer jag besökt har de alla haft uteserveringar. Singapore är kanske bäst i den klassen. De europeiska storstäderna är inga bra föredömen.

1 timme sedan, skrev leifen:

Finns det verkliga 20.000-25.000 illegala streetfood-försäljare i Bangkok?

Skrämmande siffror faktiskt som det är tur att juntan tar tag i ;) 

Det är ju bara dom som riskerar att få flytta på sig

Det är nog många av dom som är olagliga! Vad du menar med illegala förstår jag faktiskt inte, men olagliga är säkert de flesta.  

1 timme sedan, skrev Sangwal:

Alltså inga fattiglappar

Rock on!

Många av dom tjänar bra och är rika ja. Men de betalar också i många fall höga hyror för att få stå på bra platser. De gör knappast 10 B vinst/rätt.

Ändrades av Wangthong
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Sangwal:

Rock on!

Frågan är vad de räknar in i 20 000 - 25 000 försäljare. Jag skulle tro att det är en man och en kvinna i vissa fall, ofta även barnen i ett matstånd även anställda. Sedan tillkommer fler utgifter, Tror inte de får 10 B netto. 

Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Mvh isan lover

De anställda tjänar inga stora summor. Du har en del som bara låter andra hyra deras platser och tar in hyra. De som har en del platser att hyra ut tjänar bra men de som hyr tjänar inte så bra.

Att de 20000 som försåg Bangkokborna med 40 % av deras matintag 2007 jobbade ensamma är nog heller inte troligt.

Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Du bygger upp ditt resonemang mycket på luftföroreningar och jag har lite svårt för att se kopplingen mellan dessa och just Street Fooden?

På vilket sätt förbättras situationen för luften om man förbjuder Street Food?

Mvh isan lover

Hej 

Ett gå in på Sveriges Tv och läs de rapporterna som nu finns om luftföroreningarnas risker .

Två Om människor som  vistas i miljöer där det förekommer stora utsläpp och dessa blir drabbade av sjukdomar .

Så bör de som arbetar med Street Food också drabbas. Varför skulle då inte maten få del av utsläppen ???

Du svartmålar min argumentation , jag vill INTE förbjuda den , men vill anpassa den till en sådan miljö där den gör mindre skada än idag

Alltså en anpassning av trafik och matkultur. Allt går men det är ofta besvärligt man får inte blunda för fakta

Ja IL , jag vet att  du har samma inställning som jag och många andra , att JUNTAN inte är framtiden ,

men vi kan inte förkasta  allt som de vill genomföra

Det finns kanske en del pärlor till de röda

Persistant

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Wangthong:

The most recent study available, from 2007, found that Bangkok's 20,000 vendors provided residents with 40% of their food; two-thirds of households ate at least one meal a day on the street. 

Please credit and share this article with others using this link:http://www.bangkokpost.com/opinion/opinion/1221826/strangling-the-life-out-of-Bangkok-streets. View our policies at http://goo.gl/9HgTd and http://goo.gl/ou6Ip. © Post Publishing PCL. All rights reserved.

40% av innevånarnas mat låter inte så lite. Om det så skulle vara att det är 20% så är det inte lite.

Och dessa stora städer föregår med gott exempel och har inte uteserveringar. Har inte varit i Paris så du får tala om för mig om de har uteserveringar eller inte? Men i de stora städer jag besökt har de alla haft uteserveringar. Singapore är kanske bäst i den klassen. De europeiska storstäderna är inga bra föredömen.

Det är nog många av dom som är olagliga! Vad du menar med illegala förstår jag faktiskt inte, men olagliga är säkert de flesta.  

Många av dom tjänar bra och är rika ja. Men de betalar också i många fall höga hyror för att få stå på bra platser. De gör knappast 10 B vinst/rätt.

Hej 

Ursäkta vet inte vad du pratar om . De uteservreringar som förekommer i länder med NORD -EROUPEISK DEMOKRATI , där tar man hänsyn till miljö aspekterna

Till dig också , jag vill inte förbjuda , men anpassning bör göras till de luftföroreningar som gäster , personal och mat utsättes för

Kolla du också på SVT om de studier och rapporter som redovisas.

Persistant

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
3 timmar sedan, skrev Sangwal:

Rock on!

Hej

Dom har väl valt utföra detta förmodat tuffa och slitsamma jobb just för möjligheten att tjäna mer pengar, man kan kanske köpa sig en bil, bo l lite bättre och låta barnen studera vidare om dom vill, något som förmodligen hade varit helt omöjligt om dom inte hade flyttat till stan.

Mvh isan lover

Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Du pratar om en liten minoritet som får flytta på sig är 20 000-25 000 försäljare som förser 6 miljoner människor per dag med mat lite?

Dom uppgifter som används och hänvisas till i denna tråd har ju sitt ursprung ifrån myndigheternas och medias egna beräkningar.

Mvh isan lover

Ja men fan vad svårt det verkar vara att fatta. ALLA ska inte flytta på sig. ALLA ska inte sluta sälja mat. ALLA ska inte svälta ihjäl. Herrejävlar!

Du hänvisar till CNN, ta då och läs på lite t.ex. här: http://edition.cnn.com/2017/04/20/foodanddrink/Bangkok-street-food-ban/ så kanske du får lite perspektiv på vad som sker.

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
2 minuter sedan, skrev SatanG:

Ja men fan vad svårt det verkar vara att fatta. ALLA ska inte flytta på sig. ALLA ska inte sluta sälja mat. ALLA ska inte svälta ihjäl. Herrejävlar!

Du hänvisar till CNN, ta då och läs på lite t.ex. här: http://edition.cnn.com/2017/04/20/foodanddrink/Bangkok-street-food-ban/ så kanske du får lite perspektiv på vad som sker.

/ SatanG

Hej

Läste den länk du bifogade men blev inte speciellt mycket klokare av det eftersom det stod att man inte vet hur omfattande denna upprensning kommer att bli, det blir till att vänta och se resultatet, men att vissa områden och gator ska tömmas helt på försäljare råder det väl inte någon tvekan om.

Det finns ju dom dom tror att planen långsiktigt är att försöka göra Bangkok till ett nytt Singapore, är det målet så lär mycket behöva rivas, förbjudas och ändras under många år framåt.

Mvh isan lover

Dela på andra sajter

Frågade frugans syrra i dag om det blivit någon förändring för henne men det är som förut, förbjudet på måndagar och övriga dagar kan hon jobba och göra somtam och grillat fläsk/kött. Detta gäller Charoen Krung i höjd med soi 80.

Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Läste den länk du bifogade men blev inte speciellt mycket klokare av det eftersom det stod att man inte vet hur omfattande denna upprensning kommer att bli, det blir till att vänta och se resultatet, men att vissa områden och gator ska tömmas helt på försäljare råder det väl inte någon tvekan om.

Det finns ju dom dom tror att planen långsiktigt är att försöka göra Bangkok till ett nytt Singapore, är det målet så lär mycket behöva rivas, förbjudas och ändras under många år framåt.

Mvh isan lover

Du säger att ingen vet vad som ska hända men ändå vet du tvärsäkert att varenda gatuförsäljare och hans familj kommer för evigt vara dömda till ett liv i förbannelse.

Läs artikeln igen så kanske du, som sagt, får lite perspektiv på det hela, mycket intressant och välbalanserad artikel. Utdrag nedan t.ex.

Wouldn't this be the end of all things good about the food of Bangkok?

No -- not even if the ban is citywide and will be strictly enforced for years to come.

Let's put things in perspective here.

Street carts are the most visible, the most approachable, the most affordable, and -- as some would say -- the most fun food operators in Bangkok.

So naturally, they get the most laudatory write-ups among international travel/food writers who often have little access to restaurants with a Thai menu or people's homes.

The food reportage is often skewed.

Actually, apart from the longstanding and reputable street carts -- and there are quite a few -- the vast majority of them are far from representative of Bangkok food at its finest.

Most exist mainly to meet the needs for affordable food within a walking distance.

World's best street food cities

Bangkokians know this, and they set their expectations accordingly.

The blind, indiscriminate glorification of sidewalk food is the failure to see the food of Bangkok the way the locals really see it.

So, no. The ban does present some problems, but the end of Bangkok's gastronomic culture as we know it isn't even close to being one of them.

The city has so many more low to moderately priced options to offer.

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Dela på andra sajter

On 22/04/2017 at 15:18, skrev spooncreek:

Som vanligt lär man säga har myndigheterna i alla fall lyckats orsaka förvirring med sina olika besked om streetfoodens vara eller inte vara, vart den ska ta vägen, etc, etc. Känns ibland nästan som en medveten strategi, det där med att ständigt komma med motstridiga besked i frågor som upprör.

Klart är i alla fall att streetfooden i det närmaste försvunnit från de tre områden/soier som inledde denna diskussion, Thonglor, Pra Khanong och Ekkamai. Så här beskriver en artikel i Bangkok Post skillnaden:

"Today, the only remaining queues on the affected areas' pavement are those for motorbike taxis.

Judging by the look of these sidewalks alone, after City Hall's ban on street vendors was enforced on Monday, this latest act by municipal authorities is a success. Food has been taken indoors -- either purchased at convenience stores or consumed in air-conditioned buildings, fancy restaurants and cafes -- leaving pavement empty under the harsh sunlight.

At night, once-popular locations have become deserted."

Får de drabbade försäljarna någonstans att ta vägen då? Jo det verkar så, men kanske inte så gångbara alternativ alla gånger, så här säger en: 

"For the past eight years, she has paid a monthly 500 baht to district officials collecting "rent". Her spot, just a dozen metres away from the main road, is prime real estate.

"But it's public domain, I understand. I'll go away but I can't afford to relocate where the officials told me to go," she argued.

Officials advised her to move her stall to the Liberty Plaza building, more than 2km away from Sukhumvit. The rent there will be more expensive -- 180 baht per day -- while the customers will be fewer and strict operating hours will prevent her from selling her snacks in the evening.

"It's not a viable solution," she said simply."

Kunderna då? Några ställen att handla mat på finns tydligen kvar här och där, på sido-soier etc,. men annars verkar det som om mikrad mat från 7/11 har fått ett uppsving. Såhär säger motorbiketaxi-förare:

"Where am I supposed to eat if they ban all street-food vendors," a motorbike-taxi driver, who asked not to be named, argued.

Since the ban was enforced in Thong Lor this week, he has been buying food at convenience stores such as 7-11 and the like -- but it's just not as tasty.

Street food is fresh, convenient and affordable, especially for blue-collar workers in central business areas such as Sukhumvit.

"I could never walk into these restaurants or air-conditioned buildings," the driver said, pointing to the glitzy shop windows on both sides of the road. "It's like they are catering to a different class of people."

http://www.bangkokpost.com/lifestyle/food-and-drinks/1235730/vanquished-vendors-whats-it-all-about-

http://www.khaosodenglish.com/news/Bangkok/2017/04/22/asked-thonglor-peeps-life-street-food/

En moppetaxikille på sukhumvit som inte klarar av att hitta mat åt sig själv om hans favvonudelshop stängs vete fan om jag skulle vilja åka med.

/ SatanG

Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Persistant:

Hej 

Ursäkta vet inte vad du pratar om . De uteservreringar som förekommer i länder med NORD -EROUPEISK DEMOKRATI , där tar man hänsyn till miljö aspekterna

Till dig också , jag vill inte förbjuda , men anpassning bör göras till de luftföroreningar som gäster , personal och mat utsättes för

Kolla du också på SVT om de studier och rapporter som redovisas.

Persistant

Du menar alltså att det inte finns uteserveringar i europeiska storstäder efter trafikerade gator? Det borde du väl ha sett dessa uteserveringar i de större städer du besökt?

Håller med dig att anpassning bör göras till luftföreningar, men vad jag förstår i det här fallet är det inte det som styr i Bangkok. Fast jag anser det är konstigt att det inte är hårdare här i Sverige och övriga europeiska städer.

Dela på andra sajter

Vad det gäller hygienen som vissa bara tycker ger lite spice åt födan kan, som sagt, ett besök på marknader vara ett trevligt besök.

Råttorna springer modigt runt benen på de som jobbar där, hur många råttor och kackerlackor lyckades jag fånga på dagens bild?

20170423_145526.thumb.jpg.bf38de1adf27ea96aecd16a06228743e.jpg

Eftersom det råder nästintill hysteri över hur alla barnen till alla ambulerande street-foodförsäljares kommer att svältas till en långsam död då familjerna kommer sakna inkomst så vill jag passa på att dra mitt strå till stacken för att hjälpa till. När jag ändå var på den lokala shoppingmallen Lotus Srinakarin så passade jag på att ta lite bilder på förslag vad ovannämnda grupp kan sadla om till. Inte långt från dagens sysslor men i en klart bättre miljö skulle jag tro.

20170422_154906.thumb.jpg.09c6f8b298a517ccc3dbc59a4f1ce0b1.jpg

20170422_155108.thumb.jpg.cecd7f77afc9e5a43656029e97113bdf.jpg

Nu känns det bättre, två stora barnfamiljer kan nu anses räddade och nu är det bara att fylla på med mer annonser, de finns precis överallt.

Hör ni talas om någon bra maid, live in/out så passa vidare åt mitt håll. Hmmm redan uppe i tre :-)

IL ta nu inte det här inlägget för seriöst, det är bara meningen att driva lite med dig.

/ SatanG

Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev SatanG:

En moppetaxikille på sukhumvit som inte klarar av att hitta mat åt sig själv om hans favvonudelshop stängs vete fan om jag skulle vilja åka med.

/ SatanG

Tillfrågad som kund och hur är det nu, har inte kunden alltid rätt? :-) 

I övrigt, rätt intressant läsning i BKK Post idag, Alan Dawsons the Big Issue om det han kallar för "Project Singapore". Lite romantiserande beskrivning av företeelsen streetfood  kanske, men på det stora hela rätt bra, om hur det gått till när juntan gått fram med "Bulldozern" i valda delar av Bangkok, inkluderat de marknader som rivits.

Man kan förstås kalla det utveckling, Bangkok är ju verkligen en stad i ständig förändring på gott och på ont (vilket medlemmar som landande i Thailand för 20 år sedan eller mer säker kan vittna bättre om än jag). Klart är att nuvarande aktioner mot streetfooden har upprört känslor både bland Bangkokbor och internationellt. Klantigt skött av BMA delvis, med hjälp av att media sin nuvarande vana trogen gärna uppförstorar.

Men ett nytt Singapore tror jag inte så många vill ha, undantaget några ordningstörstande svenskar möjligen :hi:

"Nothing, however -- not razing markets, not trashing history, not flouting conservation -- stirs the passions like clearing the pavements. And nothing is more emotive about footpath clearance than ordering off the food vendors.

This is because Bangkok street food is not just the soul of the city at its most down to earth, with the best food for the cheapest price anywhere. It's because street food is the soul of Bangkok, worldwide.

Pad Thai did not take the world by storm because of its high-class, air-conditioned, Singapore-sterile, tight-buttocked origins.

Talk to the trendiest chefs and they all adore sitting on plastic footpath stools, scarfing up Bangkok street food.

The Coconuts Bangkok website keeps a list and reports vendors have so far been expelled from Siam Square, Pratunam, Tha Prachan, Silom, Ekamai, and Phra Khanong.

So when City Hall began clearing decades of historical food stalls off Soi Thong Lor, there was concern and lamentation. And when, last week, Baron Aswin's chief adviser Vallop Suwandee said they are all doomed, they are all going, yes, Yaowarat and Khao San roads included, well, it was news pretty well everywhere but Pyongyang.

Of course every follower of Thai politics knows the next step: Mr Vallop was misquoted. He spoke to the government's Thai News Agency, the French news agency AFP and an English-language newspaper that is not Not The Nation, and every one of those trashy rags misquoted poor Mr Vallop. (Story continues below the photo)

Sure. Of course he was misquoted, who wouldn't accept that?

Also, the One Bangkok project beside Lumpini Park will finally provide the high-rise malls and condos that are so badly needed in Wireless Road. It's a 100-rai vertical of steel and glass, anchoring seven sun-blocking skyscrapers, one of them 90 storeys, designed by Skidmore, Owings & Merrill and owned by alcohol Thaicoon Charoen Sirivadhanabhakdi.

Mr Vallop has been a power behind the Bangkok Metropolitan Administration throne for 13 years, since he left his post as president of Kasem Bundit University to become deputy governor for Democrat Apirak Kosayodhin.

Since the Section 44 appointment of the grey Pol Gen Aswin, Mr Vallop has become a powerhouse of edicts and decrees.

Project Singapore will continue apace, with just the occasional glitch like giving away the plot on killing off street food a little too early. Rest assured that pavements will be cleared and street food will be served indoors."

http://www.bangkokpost.com/news/general/1236790/project-singapore-gathers-pace

Ändrades av spooncreek
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Här är 9 rätter man måste äta innan dom försvinner ifrån gatan som Strait Times har listat.

http://www.straitstimes.com/lifestyle/food/9-must-eat-thai-street-food-before-they-vanish-from-Bangkok-streets

9 must-eat Thai street food before they vanish from Bangkok streets

IMG_1626.JPG.44d3c63347c0f195ea872ff970abde3d.JPG

People queue to buy their lunch at a street food stall in Bangkok. PHOTO: REUTERS

SINGAPORE (ASIAONE) - The move by Bangkok city authorities to wipe hawkers off the streets by the end of the year might be a blow to residents and tourists looking for cheap food and other bargains.

But those in the opposite camp applaud the clean-up crusade which aims to tackle some major headaches that concerned parties have griped about for years: Poor sanitation, traffic jams, sidewalk congestion, massive littering, clogged drains and sewage which have caused flooding and mosquito breeding.

Only the street hawkers in two very popular tourist areas - Yaowarat, which is the city's Chinatown, and backpackers' haven Khao San - will be allowed to operate but under an organised system.

If you want to enjoy the street attractions that have helped boost Bangkok as a dining and shopping destination of the world, you better be quick.

In fact, some of the popular street hawking spots in Sukhumvit Soi 38, Thonglor, Ekkamai, Ari and Phrakanong have already disappeared or are in the process of shutting down.

Some lucky ones continue their business within the compound of a nearby building such as those on Soi 38.

Anyway, if you're heading to Bangkok any time soon, here are some of the best eats that you shouldn't miss before the food carts vanish from the streets.

You can probably find the same things in sanitised malls but the ambience and feeling while enjoying them will be very different.

1. VERMICELLI WITH SEAFOOD

IMG_1627.thumb.JPG.167e154bea71cb4fcb3a477ceddb54be.JPG

PHOTO: CHEN JINGWEN

Known as Ob Woon Sen, this is one of the quintessential dishes of Bangkok. Glass bean noodles are baked in a metal pot with prawns or crab, flavoured with coriander roots and local booze. A popular street stall can be found in Khlongsan, with an outlet near Wong Wian Yai BTS station.

2. PAD THAI

IMG_1628.thumb.JPG.a696e172ce8d1345e97437a898ece2b2.JPG

Another quintessential but more famous dish of Bangkok, this fried noodles with eggs and shrimps is found everywhere. One stall in Charoen Rat Road in Khlongsan ups the ante with the noodles served on banana leaf and extras like dry crispy shrimps - but you have to pay for it.

3. PIG INNARDS SOUP

Although available in Singapore, Ter Huang Kiam Chye or Tue Huan in Bangkok comes with cubes of pig's blood and local salted vegetable. Perfect after a night of binge drinking. it can be found at many night places such as Yaowarat and Silom, off Soi 2.

4. GRILLED CHICKEN WITH STICKY RICE

IMG_1629.thumb.JPG.426ef877cfcbe086456c1d29f2423166.JPG

A great breakfast treat, Gai Yang is marinated chicken grilled over a charcoal fire and enjoyed with glutinous rice in a plastic bag. More difficult to find than the ubiquitous fried chicken. Try to catch the itinerant woman hawker near the old market in Nang Lin Chee.

5. KHANOM BUANG

IMG_1630.thumb.JPG.fe4bb373e801628a4accb561903a1c3c.JPG

Thin crispy folded crepes tucked with sweet or savoury coconut shreds are not difficult to find. Many people can eat a couple of these small palm-sized snacks at a time after it's prepared on a griddle. Look out for one popular stall in Wang Lang along a crowded street leading to the pier.

6. KANOM KROK

IMG_1634.thumb.JPG.ca28f9f9faa2e44f619ecfd8304f7261.JPGHOTO: CHEN JINGWEN

Another popular Bangkok snack, it's small and round but tastes like a baked coconutty kueh. But the soft moist centre reminds you of a lava cake. Try to spot the hawker selling it opposite the popular Hai Som Tam eatery in Soi Convent.

7. SALTED-CRUSTED GRILLED FISH

Grilled over a charcoal fire, the whole fish (Pla Pao), usually tilapia or snakehead, has lemongrass sticking out of the mouth. Remove the thick layer of salt which keeps the flesh moist inside, and enjoy it with spicy green chilli sauce. A few popular stalls were found outside Central World towards the Pratunam junction.

8. DURIAN WITH STICKY RICE

Many places sell mango with glutinous rice, and you'll always get pieces of the real fruit. But when you ask for a durian version (Khao Niaow Tu-Rean), you are likely to get miserable pieces of cooked durian in a coconut sauce. A stall in Yaowarat offers it with durian removed fresh from a shell section, and of course, you pay more here.

9. BOAT NOODLES

Called Kuay Teow Ruea, it's yet another quintessential dish of Bangkok but shunned by foreign tourists because of the addition of pig's blood during the cooking of the soup. You can ask for more blood and spice if you want. One version with the addition of braised pork is found under the Saphan Taksin BTS station in Bangrak. Regulars would gulp down several bowls in quick succession as each serving is small.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Här är 9 rätter man måste äta innan dom försvinner ifrån gatan som Strait Times har listat.

http://www.straitstimes.com/lifestyle/food/9-must-eat-thai-street-food-before-they-vanish-from-Bangkok-streets

9 must-eat Thai street food before they vanish from Bangkok streets

IMG_1626.JPG.44d3c63347c0f195ea872ff970abde3d.JPG

People queue to buy their lunch at a street food stall in Bangkok. PHOTO: REUTERS

SINGAPORE (ASIAONE) - The move by Bangkok city authorities to wipe hawkers off the streets by the end of the year might be a blow to residents and tourists looking for cheap food and other bargains.

But those in the opposite camp applaud the clean-up crusade which aims to tackle some major headaches that concerned parties have griped about for years: Poor sanitation, traffic jams, sidewalk congestion, massive littering, clogged drains and sewage which have caused flooding and mosquito breeding.

Only the street hawkers in two very popular tourist areas - Yaowarat, which is the city's Chinatown, and backpackers' haven Khao San - will be allowed to operate but under an organised system.

If you want to enjoy the street attractions that have helped boost Bangkok as a dining and shopping destination of the world, you better be quick.

In fact, some of the popular street hawking spots in Sukhumvit Soi 38, Thonglor, Ekkamai, Ari and Phrakanong have already disappeared or are in the process of shutting down.

Some lucky ones continue their business within the compound of a nearby building such as those on Soi 38.

Anyway, if you're heading to Bangkok any time soon, here are some of the best eats that you shouldn't miss before the food carts vanish from the streets.

You can probably find the same things in sanitised malls but the ambience and feeling while enjoying them will be very different.

1. VERMICELLI WITH SEAFOOD

IMG_1627.thumb.JPG.167e154bea71cb4fcb3a477ceddb54be.JPG

Known as Ob Woon Sen, this is one of the quintessential dishes of Bangkok. Glass bean noodles are baked in a metal pot with prawns or crab, flavoured with coriander roots and local booze. A popular street stall can be found in Khlongsan, with an outlet near Wong Wian Yai BTS station.

2. PAD THAI

IMG_1628.thumb.JPG.a696e172ce8d1345e97437a898ece2b2.JPG

Another quintessential but more famous dish of Bangkok, this fried noodles with eggs and shrimps is found everywhere. One stall in Charoen Rat Road in Khlongsan ups the ante with the noodles served on banana leaf and extras like dry crispy shrimps - but you have to pay for it.

3. PIG INNARDS SOUP

Although available in Singapore, Ter Huang Kiam Chye or Tue Huan in Bangkok comes with cubes of pig's blood and local salted vegetable. Perfect after a night of binge drinking. it can be found at many night places such as Yaowarat and Silom, off Soi 2.

4. GRILLED CHICKEN WITH STICKY RICE

IMG_1629.thumb.JPG.426ef877cfcbe086456c1d29f2423166.JPG

A great breakfast treat, Gai Yang is marinated chicken grilled over a charcoal fire and enjoyed with glutinous rice in a plastic bag. More difficult to find than the ubiquitous fried chicken. Try to catch the itinerant woman hawker near the old market in Nang Lin Chee.

5. KHANOM BUANG

IMG_1630.thumb.JPG.fe4bb373e801628a4accb561903a1c3c.JPG

Thin crispy folded crepes tucked with sweet or savoury coconut shreds are not difficult to find. Many people can eat a couple of these small palm-sized snacks at a time after it's prepared on a griddle. Look out for one popular stall in Wang Lang along a crowded street leading to the pier.

6. KANOM KROK

IMG_1634.thumb.JPG.ca28f9f9faa2e44f619ecfd8304f7261.JPGHOTO: CHEN JINGWEN

Another popular Bangkok snack, it's small and round but tastes like a baked coconutty kueh. But the soft moist centre reminds you of a lava cake. Try to spot the hawker selling it opposite the popular Hai Som Tam eatery in Soi Convent.

7. SALTED-CRUSTED GRILLED FISH

Grilled over a charcoal fire, the whole fish (Pla Pao), usually tilapia or snakehead, has lemongrass sticking out of the mouth. Remove the thick layer of salt which keeps the flesh moist inside, and enjoy it with spicy green chilli sauce. A few popular stalls were found outside Central World towards the Pratunam junction.

8. DURIAN WITH STICKY RICE

Many places sell mango with glutinous rice, and you'll always get pieces of the real fruit. But when you ask for a durian version (Khao Niaow Tu-Rean), you are likely to get miserable pieces of cooked durian in a coconut sauce. A stall in Yaowarat offers it with durian removed fresh from a shell section, and of course, you pay more here.

9. BOAT NOODLES

Called Kuay Teow Ruea, it's yet another quintessential dish of Bangkok but shunned by foreign tourists because of the addition of pig's blood during the cooking of the soup. You can ask for more blood and spice if you want. One version with the addition of braised pork is found under the Saphan Taksin BTS station in Bangrak. Regulars would gulp down several bowls in quick succession as each serving is small.

Mvh isan lover

Om saknaden efter dessa utdöende rätter blir olidlig, kliv bara in på närmaste shoppingmall så finns där allihop :-)

/ SatanG

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
4 timmar sedan, skrev SatanG:

Om saknaden efter dessa utdöende rätter blir olidlig, kliv bara in på närmaste shoppingmall så finns där allihop :-)

/ SatanG

Hej

Jag tror att du har missuppfattat det här med Street Food lite, den äts inte på någon shoppingmall utan på gatan, därav sitt namn Street Food, sen är det nog uteslutet att dom som vandrar runt med sina vagnar på Bangkoks gator skulle bli insläppta på någon shoppingmall.

Mvh isan lover

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

BMA (Juntan)verkar ta till sig av kritiken och försöker förklara sitt agerande och verkar vilja mildra effekterna av beslutet.

City Hall on back foot in clean-up drive

Public outcry over the street food ban prompts officials to announce vendors in tourist-heavy areas will be spared

24 Apr 2017 at 04:30. 

A heavy backlash from the public and food vendors has forced City Hall to come out and explain its planned "regulation" of street food in the capital. 

http://www.bangkokpost.com/news/general/1237218/city-hall-on-back-foot-in-clean-up-drive

Mvh isan lover

Dela på andra sajter

På riktigt IL? 

Pad thai som säljs från vägen är alltså annan pad thai än den som säljs från trottoaren. 

Ja, man lär sig något nytt varje dag. 

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
6 minuter sedan, skrev Surin P3:

På riktigt IL? 

Pad thai som säljs från vägen är alltså annan pad thai än den som säljs från trottoaren. 

Hej

Street Food är något man säljer på gatan till skillnad mot restauranger som serverar och säljer sin mat inomhus, detta även om många rätter går att få även inomhus, att servera mat inomhus blir dyrare eftersom hyran är högre där och många av dom 6 miljoner som dagligen sägs äta eller köpa sin mat på gatan gör det för det låga prisets, närheten och snabbhetens skull.

Mvh isan lover

Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Surin P3:

På riktigt IL? 

Det är inte lika mycket dieselsmak och nanopartiklar i den som säljs en bit från gatan

Viktig skillnad för IL och hans smaklökar! :whistle:

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...