Jump to content
IGNORERAD

Besokte polisen idag for flyttanmalan


lillamannen

Recommended Posts

lillamannen

Polisen var bara stora ?? pa fragan Tirak stallde angaende anmalan av ny adress. 

 

Men efter att ha pratat med Polis chefen, sa skev de en anmalan pa ett tomt A4 papper med mitt namn (men bara mina 3 fornamn, jag fick papeka att jag har efternamn ocksa) Tiraks namn och adress.

 

Vi var tidigare i Krabi och bodde pa en resort, vet ej om de anmalt min ankomst, jag gjorde inte det iallafall.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 43
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nemo

    5

  • janne_h

    3

  • Tallviking

    3

  • Fritz

    3

Mest aktiva i denna tråd

Enklare med att göra anmälan på IM.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev leifen:

Enklare med att göra anmälan på IM.

Allra enklast är väl att inte bry sig överhuvudtaget!

Link to comment
Dela på andra sajter

lillamannen
22 minuter sedan, skrev leifen:

Enklare med att göra anmälan på IM.

Mycket enkelt hos Polisen 20min totalt inkl. promenad ToR och jag sparade 8mil i trafiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev thomas001:

Allra enklast är väl att inte bry sig överhuvudtaget!

 

Självklart.  Vadfan skall man bry sig om regler överhuvudtaget? Förnyelse av visum, varför det? Mycket lättare att skita i det och skulle det bli några klagomål eller komplikationer, så är et ju bara att släppa argbiggan till fru på dem.  :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har visa,bor i Thailand sedan mer än 12 år,har ordning på alla mina papper. Gift med en Thailändsk fru. Men att springa till immigration eller snuten varje gång jag får besök eller lämnar mitt hem. 

Där går fanimej gränsen för både min fru och mig!!! 

Så jag kör på som vanligt....dvs. bryr mig inte!

Kallas för civil olydnad! 

 

P.s Har inte haft några problem än.

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev thomas001:

Jag har visa,bor i Thailand sedan mer än 12 år,har ordning på alla mina papper. Gift med en Thailändsk fru. Men att springa till immigration eller snuten varje gång jag får besök eller lämnar mitt hem. 

Där går fanimej gränsen för både min fru och mig!!! 

Så jag kör på som vanligt....dvs. bryr mig inte!

Kallas för civil olydnad! 

 

P.s Har inte haft några problem än.

 

Låter bra. :)   Själv har jag kört bil/mc, vilket många av er skulle beteckna som"under påverkan av alkoholhaltiga drycker", i uppskattningsvis 30+ år. Inga problem där heller. :)

Däremot tycker jag att Immireglerna är viktiga att följa, töntiga eller inte.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2017‎-‎03‎-‎29 at 8:05 PM, thomas001 said:

Jag har visa,bor i Thailand sedan mer än 12 år,har ordning på alla mina papper. Gift med en Thailändsk fru. Men att springa till immigration eller snuten varje gång jag får besök eller lämnar mitt hem. 

Där går fanimej gränsen för både min fru och mig!!! 

Så jag kör på som vanligt....dvs. bryr mig inte!

Kallas för civil olydnad! 

 

P.s Har inte haft några problem än.

 

Håller helt med och jag skrev något liknande för någon månad sedan när samma fråga var uppe. Jag har bott här i 19 år och har aldrig haft några problem med mina uppehållstillstånd eller dylikt men om Thailand på allvar skulle mena att jag inte kan åka från vår condo (där jag är skriven) till vårt hus på fredag eftermiddag och tillbaka på söndag utan att jag ska besöka två immigrationskontor; då är nog inte Thailand längre ett ställe för mig.

 

Jag frågade på "mitt" immigrationskontor när jag förlängde mitt uppehållstillstånd för en månad sedan och damen där sade att hon har hört talas om denna regel men att ingen någonsin besökt hennes kontor för att göra en anmälan om att de varit borta ett par dagar. Hon tillade även att de inte har resurser för att hantera sådant merjobb och vem ska kolla att det efterlevs? Om jag stoppas i Chachoengsao på lördag morgon (om nu någon skulle jobba då) så finns det ju inget som säger att jag inte sov i Bangkok på fredagen eller tänkt göra det på lördagen.

 

Det immigrationsdamen sade är att denna regel förmodligen kommer sig av Erawanbombningen då det visade sig att dessa personer flyttat runt mellan olika lägenheter; därmed behövde Immigration visa att de vidtog någon form av åtgärd. Givetvis är det ändå ett slag i luften och helt omöjligt att kontrollera.

 

On ‎2017‎-‎03‎-‎30 at 11:15 AM, Nemo said:

 

Låter bra. :)   Själv har jag kört bil/mc, vilket många av er skulle beteckna som"under påverkan av alkoholhaltiga drycker", i uppskattningsvis 30+ år. Inga problem där heller. :)

Däremot tycker jag att Immireglerna är viktiga att följa, töntiga eller inte.

 

 

Att utsätta andra för faror, även om inget hände, tycker jag är fel. Immigrationsreglerna bör man också följa men denna regel tänker jag inte följa och jag tror inte de förväntar sig att särskilt många gör det heller. 

 

Det jag vet från mig själv är att jag tycker det är väldigt lätt att följa regler som inte påverkar mig, till exempel rökförbud, eller regler som jag ser en vits med. I mitt fall går inte regeln att följa då vi åker hem till byn på fredag eftermiddag och är tillbaka på söndag och inga kontor är öppna under helgen. Ska jag följa reglerna så kan vi bara åka hem på skolloven och det vore en inskränkning i vårt privatliv som jag inte accepterar. Kanske är det så för dig att du inte har fler bostäder och sällan övernattar hos kompisar? I så fall är det givetvis lätt att följa regeln. 

 

 

  

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför ska man hålla på och ränna på IM för? Skulle aldrig falla mig in att springa å anmäla att jag e hemma igen efter varje resa. Man fixar ju allt i samband med 90 rapporten om man e liten vaken på att välja sina ord.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Atom:

Jag frågade på "mitt" immigrationskontor när jag förlängde mitt uppehållstillstånd för en månad sedan och damen där sade att hon har hört talas om denna regel men att ingen någonsin besökt hennes kontor för att göra en anmälan om att de varit borta ett par dagar. Hon tillade även att de inte har resurser för att hantera sådant merjobb

 

Just det. Om fler hade lite mer jävlaranamma och hederlig finsk sisu och helt enkelt på jävelskap gjorde den där anmälan, så kanske lagstiftarna skulle justera anmälningsplikten för detta och även den helt onödiga 90-dagarsanmälan (om man nu inte har bytt address). Men som sagt, det krävs ju något som den vanliga svensken saknar....

Link to comment
Dela på andra sajter

Du skall fylla i blanket TM28 och husagaren skall fylla i blanket TM30 till immigrations inom 24 timmar.

Normalt bot på 2000 + 2000 baht, max 5000 + 5000 baht.

 

Googla TM28 och TM30.

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

TM28 är for permanent flytt, TM30 enbart for husagaren en gang och sedan ifall du varigt utomlands.

OM du åker på fest I pattis behöver du inte bry dig.

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Var inne på att anmäla min ankomst hos polisen när jag anlände till Thailand i vintras, detta efter att immigration i Nong Khai talade om för mig att det är ett lagbrott att inte göra detta året innan, jag fick en folder om detta på immigration och det satt ett stort anslag på väggen om detta där, men enligt immigration gick det lika bra att anmäla detta på sin lokala polisstation eftersom jag har 7 mil till Nong Khai och bara 3-4 km till polisstationen.

 

Men när jag kom ner i vintras talade jag med en polis om detta och han tyckte inte att det behövdes, vi vet ju vem du är och var du bor sa han, så jag struntade i detta i år också, tror jag gör det samma även nästa år, men det finns ju bevisligen folk som har fått böta för att inte ha följt regelverket, så man tar ju en risk att frugan kan bli av med 10 000 baht.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

jag kom till TH på ett 3 mån visa och sedan bytte till 1 år då fick jag bota 2.000B for att jag inte anmält adr. till dom

 

så det är formodligen vid dessa tillfällen det kan bli problem 

 

men det är bara att säga att man har varit på resande fot i Th och NU skall jag stanna där på den adr. 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 hours ago, Nemo said:

 

Just det. Om fler hade lite mer jävlaranamma och hederlig finsk sisu och helt enkelt på jävelskap gjorde den där anmälan, så kanske lagstiftarna skulle justera anmälningsplikten för detta och även den helt onödiga 90-dagarsanmälan (om man nu inte har bytt address). Men som sagt, det krävs ju något som den vanliga svensken saknar....

 

Personligen har min vägran att anmäla att jag för helgen besökt mitt eget hus inget med revolt eller uppror att göra, det tar bara för mycket tid och är inget som intresserar mig. Om du tycker att det tyder på "jävlaranamma" och "jävelskap" att som en liten knähund lyda minsta lilla order, även när det tydligt inte är det som åsyftas med ordern, så har vi uppenbarligen lite olika syn. Men, det har vi ju även angående till synes allt annat så inga problem med det. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Atom:

 

Personligen har min vägran att anmäla att jag för helgen besökt mitt eget hus inget med revolt eller uppror att göra, det tar bara för mycket tid och är inget som intresserar mig. Om du tycker att det tyder på "jävlaranamma" och "jävelskap" att som en liten knähund lyda minsta lilla order, även när det tydligt inte är det som åsyftas med ordern, så har vi uppenbarligen lite olika syn. Men, det har vi ju även angående till synes allt annat så inga problem med det. 

Civil olydnad har man ju hört talas om ska kunna fungera om man vill jäklas med myndigheter men Civil lydnad enligt Nemo vette tusan. Inget för mig heller, jag kör vidare som jag alltid gjort, alltså bryr mig inte i att anmäla mig på Immigration när jag kommer hem från mina utflykter både inom och utom landet. Jag är övertygad om att dom är glada för att slippa mig där för såna ärenden.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

lillamannen
On ‎3‎/‎29‎/‎2017 at 11:18, skrev lillamannen:

Polisen var bara stora ?? pa fragan Tirak stallde angaende anmalan av ny adress. 

 

Men efter att ha pratat med Polis chefen, sa skev de en anmalan pa ett tomt A4 papper med mitt namn (men bara mina 3 fornamn, jag fick papeka att jag har efternamn ocksa) Tiraks namn och adress.

 

Vi var tidigare i Krabi och bodde pa en resort, vet ej om de anmalt min ankomst, jag gjorde inte det iallafall.

Nu är vi på besök hos Tiraks syster i Bangkok och systerns granne jobbar på IM.

Systern var och frågade hur jag ska göra, grannen sa att de behövs ej göras någon anmälan dessa 5 dagar jag är i BKK, innan resan går mot Sverige.

 

Men jag fick ej skriftligt på detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev Atom:

 

Personligen har min vägran att anmäla att jag för helgen besökt mitt eget hus inget med revolt eller uppror att göra, det tar bara för mycket tid och är inget som intresserar mig. Om du tycker att det tyder på "jävlaranamma" och "jävelskap" att som en liten knähund lyda minsta lilla order, även när det tydligt inte är det som åsyftas med ordern, så har vi uppenbarligen lite olika syn. Men, det har vi ju även angående till synes allt annat så inga problem med det. 

 

Tvärtom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
15 timmar sedan, skrev Atom:

 

Personligen har min vägran att anmäla att jag för helgen besökt mitt eget hus inget med revolt eller uppror att göra, det tar bara för mycket tid och är inget som intresserar mig. Om du tycker att det tyder på "jävlaranamma" och "jävelskap" att som en liten knähund lyda minsta lilla order, även när det tydligt inte är det som åsyftas med ordern, så har vi uppenbarligen lite olika syn. Men, det har vi ju även angående till synes allt annat så inga problem med det. 

Hej

Följer man diskussionerna på forumet så kan man allt konstatera att det verkar finnas en liten klick Svenskar som tycker att regler och lagar ska följas i Thailand, lider med dessa som måste ha ett mindre helvete i ett land där i princip ingen följer lagar och regler inte ens polisen.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
14 timmar sedan, skrev lillamannen:

Nu är vi på besök hos Tiraks syster i Bangkok och systerns granne jobbar på IM.

Systern var och frågade hur jag ska göra, grannen sa att de behövs ej göras någon anmälan dessa 5 dagar jag är i BKK, innan resan går mot Sverige.

 

Men jag fick ej skriftligt på detta.

Hej

Det beror nog förmodligen på att det inte finns någon skrift utgiven av Immigration som tillåter detta, många hotell har ju gäster bara för en natt och är ändå skyldiga att registrera dessa och oftast kopiera pass o.s.v.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Följer man diskussionerna på forumet så kan man allt konstatera att det verkar finnas en liten klick Svenskar som tycker att regler och lagar ska följas i Thailand, lider med dessa som måste ha ett mindre helvete i ett land där i princip ingen följer lagar och regler inte ens polisen.

Mvh isan lover

Sen finns det några som lyfter laglösheten till skyarna som den ultimata friheten,

men ändå startar trådar om det orättvisa i att inte lagar följs. ;) 

 

De är i gott sällskap av eliten, kinesiska maffior, ryska maffior, indiska lånehajar och all världens efterlysta Hell Angels som också upptäckt det laglösa paradiset.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Precis nyss, skrev leifen:

Sen finns det några som lyfter laglösheten till skyarna som den ultimata friheten,

men ändå startar trådar om det orättvisa i att inte lagar följs. ;) 

 

De är i gott sällskap av eliten, kinesiska maffior, ryska maffior, indiska lånehajar och all världens efterlysta Hell Angels som också upptäckt det laglösa paradiset.

Hej

Är inte förvånad alls över att sexköpare, efterlysta och olika gängs medlemmar söker sig till Thailand för alla dessa kategorier måste ju ett land som är varmt och skönt, billigt och där man kan bryta mot många av landets lagar utan att riskera något straff, muta polisen och köpa sig fri vara ett paradis.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Är inte förvånad alls över att sexköpare, efterlysta och olika gängs medlemmar söker sig till Thailand för alla dessa kategorier måste ju ett land som är varmt och skönt, billigt och där man kan bryta mot många av landets lagar utan att riskera något straff, muta polisen och köpa sig fri vara ett paradis.

Mvh isan lover

Dom värdesätter det lika mycket som du som ett paradis,

det var väl det du menade då du lider med den lilla klick svenskar som vill att lagar och regler ska följas i Thailand.

 

 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
9 minuter sedan, skrev leifen:

Dom värdesätter det lika mycket som du som ett paradis,

det var väl det du menade då du lider med den lilla klick svenskar som vill att lagar och regler ska följas i Thailand.

 

 

Hej

För dom flesta räcker det med att ha varit i Thailand några timmar för att inse att i princip inga lagar och regler följs, detta fick man ju klart för sig redan i taxin ifrån flygplatsen första gången man besökte landet, kom man sen till Pattaya och såg den omfattande öppna sexhandeln trots att den är förbjuden enligt lag, såg poliser dricka öl på barerna samtidigt som kommersen pågick för fullt insåg man snabbt att man kunde glömma lagar och regler i detta land.

 

Sen har ju den bilden stärkts genom åren och numera har jag inga som helst illusioner om att få uppleva ett Thailand där lagar och regler påverkar och styr folk under min livstid, själv är jag nog lite glad för det eftersom jag gillade det Thailand jag en gång kom till, det var riktigt skönt att slippa alla måsten och jag tror att Thailands popularitet hänger ihop med den frihet och glädje som tillåts där även om vissa lagar och regler inte följs.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...