Jump to content
IGNORERAD

Thailändska Universitet lågt rankade!


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Guest Isan Lover
43 minuter sedan, skrev Atom:

 

Nej, i just den här tråden har du inte beskyllt juntan för den dåliga skolan men i flera andra har du allt påpekat att skolan blir sämre pga juntan.

 

Tveklöst har juntan varit helt värdelösa angående skolpolitiken men det har väl i ärlighetens namn alla folkvalda regeringar varit också. Det finns få länder i världen som satsar lika hårt på skolan som Thailand ändå blir, relativt sett, skolan bara sämre och sämre. Som jag skrev i inlägget du citerade så är huvudanledningarna att det uppskattas att minst 30% av budgeten försvinner i korruption samt att thailändska traditioner, kwampenthai eller thainess, förhindrar en modern utlärning. Förutom dessa två anledningar bör man nog också ta med att det finns alldeles för många små skolor. Att det finns små skolor på öar och uppe i bergen får man nog acceptera men även i relativt tätbefolkade områden finns det fortfarande tusentals små skolor med mindre än 100 elever spridda över många åldersklasser och det säger sig självt att det är resursslöseri och ger barnen en dålig utbildning.

 

Jag vill också återkomma till min slutkläm, då det är något jag blir påmind om nästan varje dag. De besuttna i Thailand lever i ett helt annat Thailand än de 95% som utgör "vanliga thailändare". Deras barn går inte i thailändska skolor och de går inte på thailändska universitet. De flesta av dem har aldrig ens sett en vanlig thailändsk skola och de vet nog i de flesta fall mindre om dessa skolor än vad många av oss utlänningar gör. Det är dessa människor som påverkar och beslutar om vad som ska göras med skolan men de saknar både kunskap och intresse då de inte på något sätt har med dem eller deras bekanta att göra. 

 

Som ett exempel så hade frugan strax före jul bestämt att donera en massa sportredskap och leksaker till sin gamla skola. Hon nämnde detta till några av sina vänner på dotterns skola och några av dem ville också donera; en av frugans väninnor ville dessutom vara med och dela ut gåvorna då hon, trots att hon är närmare 50, aldrig sett en "rångriaan baan nark" som hon uttryckte det, alltså en byskola. Då ska man betänka att frugans gamla skola ligger i Chachoengsao, mindre än en timme från Suvarnabhumi, så det är inte direkt djupaste Isaan. Frugans väninna tyckte givetvis att det var hemskt att se en så nedgången skola och kunde inte förstå hur det kunde se ut så i Thailand, men då är ju ändå Chachoengsao en av Thailands rikare provinser och frugans gamla skola anses ändå riktigt bra.

 

För övrigt var vi på denna väninnas fars begravning idag. Han var ordförande i konstitutionsdomstolen när Thaksin godkändes efter sin första valseger trots att han gömt sina tillgångar hos vaktmästare, trädgårdsskötare och hushållerskor. Inte helt oväntat sprang jag på Yingluck och jag waiade och hälsade så gott från Isan Lover och hon blev så glad.

 

Nej, det sista var inte sant. Jag waiade dock, men jag sade inget om IL, jag sade faktiskt ingenting alls. Jag hade dock velat önska henne lycka till i rättegången angående risprogrammet; den dagen ministrar blir personligt återbetalningsskyldiga för program de genomför, oavsett hur korkade, då är demokratin död.        

Hej

Det man kan beskylla juntan för är väl snarare att dom inte har gjort något mer än att införa dom 12 budorden och Juntaledarens sång i skolan trots skolans prekära läge, samt ha prioriterat försvarsbudgeten högre än skolbudgeten, båda dessa saker är enligt mig diskutabelt med tanke på läget inom skolan, men utvecklingen inom skolan har haft en negativ trend länge, sen om det beror på att Thailand står still och grannländerna förbättrar sig eller något annat kan man ju diskutera.

 

Jag konstaterar att vi i mångt och mycket verkar ha en viss samsyn om problemen i skolan och anledningen till detta, roligt att höra att din fru precis som min kände för sin gamla skola och ville göra en insats för den, såna initiativ behövs och gör skillnad.

 

Sen förstår jag att din fru blev bestört över hur det såg ut på skolan, det blir jag och frugan också i vårt område, lite förvånade dock att förfallet även verkar finnas så nära Bangkok, då är det ju inte alls konstigt att skolan redovisar så dåliga resultat totalt sett.

Trodde faktiskt att det nästa bara var områdena längst ifrån Bangkok som hade det så här illa inom skolan.

 

Håller även med dig om återbetalningskraven på Yingluck, det är både skrämmande och bedrövligt att något sådant ska kunna inträffa mot en enskild individ när ett helt parlament har röstat ja till programmet, undrar hur många till som skulle krävas på pengar om man skulle följa den principen att alla förluster som ett politiskt beslut ger ska betalas av en då sittande PM.

Mvh isan lover

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 26
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • stefan5300

    3

  • broder tuk tuk

    3

  • Seaserpent

    2

  • Wangthong

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover
1 timme sedan, skrev Tallviking:

 

Så varför kopplar du då flera gånger den dåliga skolan till "juntans skolreform" ?

Hej

Eftersom det är den enda skolreform som har genomförts efter kuppen var inriktad på nationslism, rojalism, religion och moral o.s.v och inte ökat lärande, själv tycker jag absolut inte att det var detta som eleverna behövde, snarare en reform inriktad på lärande och kritiskt och självständigt  tänkande.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...