Jump to content
IGNORERAD

Thailändska Universitet lågt rankade!


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Hej

 

I dagens Bangkok Post kan man läsa att det inte bara är den vanliga skolan som presterar dåligt i internationella jämförelser, detta verkar även gälla Thailändska universitet, där landets bästa universitet placerade sig först på 97 plats vid en jämförelse med andra länder i regionen, alla andra universitet i Thailand placerade sig sämre och sjönk ytterligare jämfört med den förra jämförelsen.

 

IMG_1512.JPG.bcfa6b266be787e97951e95ea281dcd6.JPG

 

http://www.bangkokpost.com/opinion/opinion/1217373/valuable-lessons-from-falling-ranking

 

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 26
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • stefan5300

    3

  • broder tuk tuk

    3

  • Seaserpent

    2

  • Wangthong

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

c680fee30db9a466c03c051fa0fa4ec9.jpg

Thailand står sig något sämre i världsrankingen.

I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand.
www.seaserpent.se

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Seaserpent:

c680fee30db9a466c03c051fa0fa4ec9.jpg

Thailand står sig något sämre i världsrankingen.

Oerhört viktigt.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det genomsyrar ju hela det thailändska samhället, bland annat med den dåliga engelskan.

Blir de så dåligt utbildade på universiteten så kan de ju gå en kurs i massage och flytta utomlandsimag.jpg.7dc286c5938d30bbedd1fc821c8a89b4.jpg.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
1 timme sedan, skrev stefan5300:

Ja det genomsyrar ju hela det thailändska samhället, bland annat med den dåliga engelskan.

Blir de så dåligt utbildade på universiteten så kan de ju gå en kurs i massage och flytta utomlandsimag.jpg.7dc286c5938d30bbedd1fc821c8a89b4.jpg.

 

Så är det.

 

Man har ju tom tyskar som undervisar i engelska på universiteten.

 

Fast det billigaste alternativet är förstås att ha thailändska lärare som lärare i engelska på skolorna.

 

Inte så konstigt att bartjejerna ofta pratar och förstår bättre engelska än vad universitetsstuderande gör.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske det blivit bättre om man undersökt universitet i samma ”klass” (förutsättningar) av länder som Thailand, självklart är Singapore, Hong Kong och Japan svåra att mäta sig med på alla plan.

 

Här är en bra sammanställning på i vilken division Thailand spelar.

 

https://www.gfmag.com/global-data/economic-data/worlds-richest-and-poorest-countries?utm_source=dfpinbound&utm_medium=dfp&utm_content=inboundad&utm_campaign=dfpinbound

 

 

De som ligger närmast i den rankingen är Botswana och Irak.

 

Länken placerar också Sverige i andra divisionen.

 

 

 

 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Så är det.

 

Man har ju tom tyskar som undervisar i engelska på universiteten.

 

Fast det billigaste alternativet är förstås att ha thailändska lärare som lärare i engelska på skolorna.

 

Inte så konstigt att bartjejerna ofta pratar och förstår bättre engelska än vad universitetsstuderande gör.

 

BTT

 

Ja tyska engelskalärare fanns det i en skola på Soi buakhao redan för 25 år sedan.

 

Ja visst är det så att bland de mer jordnära folket i Thailand så talar ju bartjejerna bra engelska, en bra fingervisning när jag rände runt bland barerna för 20-30 år sedan var att de tjejerna som talade bra engelska hade lång erfarenhet och var proffs, medan de som talade sämre engelska ha kort erfarenhet och var amatörer i baren.

Här i obygden talar de på immigrationsmyndigheten mycket bra engelska, medan polis, de på komunen, de på TOT, de som leverar elen och personalen på de stora varuhusen talar mycket dåliga på engelska, har även bett om att få en speciell läkare när jag är på besök för min diabetes, en jag var hos vägrade att tala engelska.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
4 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Så är det.

 

Man har ju tom tyskar som undervisar i engelska på universiteten.

 

Fast det billigaste alternativet är förstås att ha thailändska lärare som lärare i engelska på skolorna.

 

Inte så konstigt att bartjejerna ofta pratar och förstår bättre engelska än vad universitetsstuderande gör.

 

BTT

Hej

Den som pratar bäst engelska i vårt område är vår f.d skolvaktmästare som har jobbat utomlands som grovarbetare några år, han slår både rektorn och engelskaläraren med hästlängder, men han fick sparken p.g.a att han söp på jobbet.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
3 timmar sedan, skrev leifen:

Kanske det blivit bättre om man undersökt universitet i samma ”klass” (förutsättningar) av länder som Thailand, självklart är Singapore, Hong Kong och Japan svåra att mäta sig med på alla plan.

 

Här är en bra sammanställning på i vilken division Thailand spelar.

 

https://www.gfmag.com/global-data/economic-data/worlds-richest-and-poorest-countries?utm_source=dfpinbound&utm_medium=dfp&utm_content=inboundad&utm_campaign=dfpinbound

 

 

De som ligger närmast i den rankingen är Botswana och Irak.

 

Länken placerar också Sverige i andra divisionen.

 

 

 

 

Hej

Tycker nog ändå att placeringarna är väldigt dåliga och det mest oroväckande är väl att alla Thailändska universitet på listan utom ett sjönk placeringsmässigt sedan förra mätningen, det enda Thailändska universitet som inte sjönk behöll samma plats som sist.

Detta att nästan samtliga Thailändska universitet sjunker i standard oroar tycker jag och det finns ju inget som tyder på några positiva förändringar heller, görs inget kommer med största sannolikhet raset att fortsätta.

Mvh isan lover

 

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

Ja tyska engelskalärare fanns det i en skola på Soi buakhao redan för 25 år sedan.

 

Än värre än då är att jag hört talas om en svensk engelsklärare som även utger sig för att vara barexpert. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Tycker nog ändå att placeringarna är väldigt dåliga och det mest oroväckande är väl att alla Thailändska universitet på listan utom ett sjönk placeringsmässigt sedan förra mätningen, det enda Thailändska universitet som inte sjönk behöll samma plats som sist.

Detta att nästan samtliga Thailändska universitet sjunker i standard oroar tycker jag och det finns ju inget som tyder på några positiva förändringar heller, görs inget kommer med största sannolikhet raset att fortsätta.

Mvh isan lover

 

Det kommer att ändra sig.

Vänta bara tills thailändska blir världsspråk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
4 minuter sedan, skrev Wangthong:

Det kommer att ändra sig.

Vänta bara tills thailändska blir världsspråk!

Hej

Tänkte inte på det, men det kommer ju givetvis att ge just Thsiländska universitet ett rejält lyft gentemot övriga länder.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är säkert följderna av juntans skolreform som är orsaken till den dåliga rankingen...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

                                                                 Hej.

 

            Bott en tid i universitetsstaden Khon Kaen. Träffat flera studenter vars kurslitteratur är på engelska och

vilka knappast förstod någon engelska alls.

            Samma studenter kunde sen visa bilder, där dom i utstyrsel mottog sina godkända betyg, av någon

kunglighet.

             Amazing Thailand.

 

                                 Embler

Link to comment
Dela på andra sajter

57 minuter sedan, skrev Wangthong:

Än värre än då är att jag hört talas om en svensk engelsklärare som även utger sig för att vara barexpert. 

 

 

Men jag tycker att den experten har mycket rätt i det han skriver.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
3 timmar sedan, skrev Wangthong:

Än värre än då är att jag hört talas om en svensk engelsklärare som även utger sig för att vara barexpert. 

 

 

Tja det klassiska är ju att många backpackers på Khao San Road ex finansierar sitt leverne bland barerna genom att extraknäcka som engelskalärare så det är väl inget ovanligt?

 

Frågan är ju om dessa bargubbar är bättre som lärare än dom inhemska thaiarna?

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 minut sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Tja det klassiska är ju att många backpackers på Khao San Road ex finansierar sitt leverne bland barerna genom att extraknäcka som engelskalärare så det är väl inget ovanligt?

 

Frågan är ju om dessa bargubbar är bättre som lärare än dom inhemska thaiarna?

 

BTT

Hej

Här råder det nog ingen större tvekan, dom flesta européer med engelska ifrån grundskolan kan nog mer och bättre engelska än dom flesta lärare, så även bargubbar, tyskar och fransmän är nog användare som lärare.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
1 minut sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Här råder det nog ingen större tvekan, dom flesta européer med engelska ifrån grundskolan kan nog mer och bättre engelska än dom flesta lärare, så även bargubbar, tyskar och fransmän är nog användare som lärare.

Mvh isan lover

 

Håller med dig men det kan ju va lite si och så med arbetsdisciplinen så dom flesta bargubbarna blir inte så långlivade på skolorna.

 

Minns att bla ägarinnan till PLI school i Nonthaburi miss Penprapa var rejält trött på dessa " engelskalärare"

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
57 minuter sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Håller med dig men det kan ju va lite si och så med arbetsdisciplinen så dom flesta bargubbarna blir inte så långlivade på skolorna.

 

Minns att bla ägarinnan till PLI school i Nonthaburi miss Penprapa var rejält trött på dessa " engelskalärare"

 

BTT

Hej

Så är det och omsättningen är stor på engelska lärare med lösa anställningsvillkor, det är sällan dom blir så långvariga.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är förstås inte bara språk det brister i, utan alla andra ämnen också.
Sedan är mutor ett problem även i skolorna, ungar som går ut med toppbetyg utan att knappt varit där.

I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand.
www.seaserpent.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
10 timmar sedan, skrev Seaserpent:

Det är förstås inte bara språk det brister i, utan alla andra ämnen också.
Sedan är mutor ett problem även i skolorna, ungar som går ut med toppbetyg utan att knappt varit där.

Hej

Sant det är ju även problem med bl.a matte och logiskt tänkande enligt vissa undersökningar som har gjorts, ser man sen till PISA så var väl även kunskaperna i fler ämnen dåliga.

 

Korruptionen inom skolan påverkar nog också eftersom det innebär att man kan köpa tjänster som obehörig, pengar som skulle ha hamnat i skolan försvinner på vägen dit, vad det gäller betygen så finns det enligt mig två stora problem, dels stt man kan köpa sig bra betyg som du säger, men också att rektorerna tvingar lärarna att ge eleverna godkända betyg även om dom inte har gått på en enda lektion, detta för att inte ge skolan dåligt rykte och göra föräldrarna besvikna och arga.

 

Har lärarkompisar som har haft elever som aldrig har närvarat under året men som dyker upp när betygen ska sättas, du ska ge mig godkänt säger dom, vem är du frågar läraren, jag är din elev och när läraren tar fram listan hittar han pojken på den, men du har ju inte varit på en enda lektion säger läraren, då blir du underkänd.

 

Men när läraren underkände dessa elever så blev han kallad till rektorn som beordrade honom att ge eleverna godkänt, läraren vägrade och fick gå därifrån, efter en stund hörde han i skolans högtalarsystem att just dessa elever kallades till rektorn, läraren anade ugglor i mossen och höll sig i närheten, efter en stund kom eleverna ut med sina betyg i handen, dom hånflinade åt läraren.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Thailändska universitet, gymnasieskolor och grundskolor är överlag riktigt dåliga och även de relativt bra håller inte klassen.

 

Att försöka knyta en nedgång till juntan, eller för all del Yingluck, blir dock bara löjligt; ändringar i en universitetsrankning tar minst 10 år från det att faktiska ändringar görs. Det är ju inte heller så att de thailändska universiteten och skolorna har blivit sämre, problemet är att de står och stampar på samma nivå medans övriga Asien stormar fram och de thailändska därmed blir relativt sett sämre.

 

Thailand satsar ganska mycket på skolan men får väldigt lite tillbaka i form av resultat. Väldigt mycket pengar försvinner på vägen och resten går upp i ett rosa moln förtäckt som "Thainess" där initiativförmåga, ifrågasättande och konstruktiv kritik ses som hot mot dagens status quo.

 

Thailands internationella skolor står sig väldigt väl i internationell konkurrens; faktum är att de fem stora skolorna slår alla UKs bästa internatskolor år efter år i nationella test. Många av dessa barn och ungdomar är thailändare men dessvärre är det just deras föräldrar som kunde göra något åt problemen men då de köpt sig fria från hela problematiken så händer inget.  

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
14 timmar sedan, skrev Atom:

Thailändska universitet, gymnasieskolor och grundskolor är överlag riktigt dåliga och även de relativt bra håller inte klassen.

 

Att försöka knyta en nedgång till juntan, eller för all del Yingluck, blir dock bara löjligt; ändringar i en universitetsrankning tar minst 10 år från det att faktiska ändringar görs. Det är ju inte heller så att de thailändska universiteten och skolorna har blivit sämre, problemet är att de står och stampar på samma nivå medans övriga Asien stormar fram och de thailändska därmed blir relativt sett sämre.

 

Thailand satsar ganska mycket på skolan men får väldigt lite tillbaka i form av resultat. Väldigt mycket pengar försvinner på vägen och resten går upp i ett rosa moln förtäckt som "Thainess" där initiativförmåga, ifrågasättande och konstruktiv kritik ses som hot mot dagens status quo.

 

Thailands internationella skolor står sig väldigt väl i internationell konkurrens; faktum är att de fem stora skolorna slår alla UKs bästa internatskolor år efter år i nationella test. Många av dessa barn och ungdomar är thailändare men dessvärre är det just deras föräldrar som kunde göra något åt problemen men då de köpt sig fria från hela problematiken så händer inget.  

Hej

 

Själv har jag inga planer på att försöka knyta skolans problem till den nuvarande junta eller Yingluck ovh jag har ingen aning om var du har fått dina idéer om att jag försöker göra detta ifrån?

 

Jag skrev tvärtom i ett tidigare inlägg om skolan att det är en lång rad av juntor och folkvalda regeringar som ligger bakom den situation vi nu har inom skolan.

 

Att  dom Thailändska skolorna och universiteten inte skulle ha blivit sämre utan andra länders bättre är ju kanske möjligt, men förklarar det verkligen varför skolbarn inte kan prata engelska eller räkna speciellt bra, ca bara 1 av 4 blev ju godkänd vid det nationella provet där 380 000 elever ingick.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

7 hours ago, Isan Lover said:

Hej

 

Själv har jag inga planer på att försöka knyta skolans problem till den nuvarande junta eller Yingluck ovh jag har ingen aning om var du har fått dina idéer om att jag försöker göra detta ifrån?

 

Jag skrev tvärtom i ett tidigare inlägg om skolan att det är en lång rad av juntor och folkvalda regeringar som ligger bakom den situation vi nu har inom skolan.

 

Att  dom Thailändska skolorna och universiteten inte skulle ha blivit sämre utan andra länders bättre är ju kanske möjligt, men förklarar det verkligen varför skolbarn inte kan prata engelska eller räkna speciellt bra, ca bara 1 av 4 blev ju godkänd vid det nationella provet där 380 000 elever ingick.

 

Mvh isan lover

 

Nej, i just den här tråden har du inte beskyllt juntan för den dåliga skolan men i flera andra har du allt påpekat att skolan blir sämre pga juntan.

 

Tveklöst har juntan varit helt värdelösa angående skolpolitiken men det har väl i ärlighetens namn alla folkvalda regeringar varit också. Det finns få länder i världen som satsar lika hårt på skolan som Thailand ändå blir, relativt sett, skolan bara sämre och sämre. Som jag skrev i inlägget du citerade så är huvudanledningarna att det uppskattas att minst 30% av budgeten försvinner i korruption samt att thailändska traditioner, kwampenthai eller thainess, förhindrar en modern utlärning. Förutom dessa två anledningar bör man nog också ta med att det finns alldeles för många små skolor. Att det finns små skolor på öar och uppe i bergen får man nog acceptera men även i relativt tätbefolkade områden finns det fortfarande tusentals små skolor med mindre än 100 elever spridda över många åldersklasser och det säger sig självt att det är resursslöseri och ger barnen en dålig utbildning.

 

Jag vill också återkomma till min slutkläm, då det är något jag blir påmind om nästan varje dag. De besuttna i Thailand lever i ett helt annat Thailand än de 95% som utgör "vanliga thailändare". Deras barn går inte i thailändska skolor och de går inte på thailändska universitet. De flesta av dem har aldrig ens sett en vanlig thailändsk skola och de vet nog i de flesta fall mindre om dessa skolor än vad många av oss utlänningar gör. Det är dessa människor som påverkar och beslutar om vad som ska göras med skolan men de saknar både kunskap och intresse då de inte på något sätt har med dem eller deras bekanta att göra. 

 

Som ett exempel så hade frugan strax före jul bestämt att donera en massa sportredskap och leksaker till sin gamla skola. Hon nämnde detta till några av sina vänner på dotterns skola och några av dem ville också donera; en av frugans väninnor ville dessutom vara med och dela ut gåvorna då hon, trots att hon är närmare 50, aldrig sett en "rångriaan baan nark" som hon uttryckte det, alltså en byskola. Då ska man betänka att frugans gamla skola ligger i Chachoengsao, mindre än en timme från Suvarnabhumi, så det är inte direkt djupaste Isaan. Frugans väninna tyckte givetvis att det var hemskt att se en så nedgången skola och kunde inte förstå hur det kunde se ut så i Thailand, men då är ju ändå Chachoengsao en av Thailands rikare provinser och frugans gamla skola anses ändå riktigt bra.

 

För övrigt var vi på denna väninnas fars begravning idag. Han var ordförande i konstitutionsdomstolen när Thaksin godkändes efter sin första valseger trots att han gömt sina tillgångar hos vaktmästare, trädgårdsskötare och hushållerskor. Inte helt oväntat sprang jag på Yingluck och jag waiade och hälsade så gott från Isan Lover och hon blev så glad.

 

Nej, det sista var inte sant. Jag waiade dock, men jag sade inget om IL, jag sade faktiskt ingenting alls. Jag hade dock velat önska henne lycka till i rättegången angående risprogrammet; den dagen ministrar blir personligt återbetalningsskyldiga för program de genomför, oavsett hur korkade, då är demokratin död.        

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

 

Själv har jag inga planer på att försöka knyta skolans problem till den nuvarande junta eller Yingluck ovh jag har ingen aning om var du har fått dina idéer om att jag försöker göra detta ifrån?

 

Jag skrev tvärtom i ett tidigare inlägg om skolan att det är en lång rad av juntor och folkvalda regeringar som ligger bakom den situation vi nu har inom skolan.

 

Att  dom Thailändska skolorna och universiteten inte skulle ha blivit sämre utan andra länders bättre är ju kanske möjligt, men förklarar det verkligen varför skolbarn inte kan prata engelska eller räkna speciellt bra, ca bara 1 av 4 blev ju godkänd vid det nationella provet där 380 000 elever ingick.

 

Mvh isan lover

 

Så varför kopplar du då flera gånger den dåliga skolan till "juntans skolreform" ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...