Jump to content
IGNORERAD

Underhåll till svärföräldrarna


Simon177

Recommended Posts

Jag tycker att du verkar ha en sund inställning och du ska inte bry dig för mycket om alla som skriker "blåsning" direkt någon skickar pengar till Thailand.

 

Samma personer tycker inte sällan att det är ok att deras fru skickar "pengar från sin egen lön" samtidigt som hon inte hjälpe till speciellt mycket med de gemensamma kostnaderna. Vad de missar är att det då är precis samma sak som att skicka från de gemensamma pengarna.

 

Hur mycket pengar som skickas beror i de flesta fall på vilket behov som finns men även hur god ekonomi ni har. Ni har ju uppenbarligen en bra ekonomi i Sverige och då är det fullt naturligt för din flickvän att vilja dela med sig till sina föräldrar även om de kanske inte har något behov av pengarna. Om hon t ex har berättat för dem att ni har 200 k baht efter skatt varje månad så känns det ju inte orimligt att hennes föräldrar inte tror att 10 k baht är speciellt mycket för er? Spontan känns det dock lite mycket att även lova dem ett hus om ett par år... Jag skulle aldrig bekosta ett hus i Thailand så länge jag inte planerade att bo där större delen av året inom kort.

 

Men som sagt ta en diskussion med henne så kan ni säkert lösa detta.

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 151
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nemo

    20

  • stefan5300

    12

  • Kenneth4618

    11

  • Simon177

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

18 timmar sedan, skrev Krille:

Jag tycker det låter lite konstigt och även tråkigt att du inte kan diskutera frågan med din flickvän när ni varit tillsammans i tre år. Många verkar rädda för att diskutera ekonomi med sin Thailändska partner och jag har aldrig förstått varför?

 

/Krille

Vi diskuterar ekonomi hela tiden.

 Hon kanske inte förstår så mycket men jag har i alla fall fått igenom den här månaden att ha en trädgårdsmästare för 1000 bath per månad istället för att släkten skall åka från Bangkok och inte bry sig om hur det ut.

Släkten får ju använda huset i vilket fall men vi slipper betala bränslet till deras nya pickuppar.

I vardagen är ju standardsvaret utöver mat  och kläder att vi inte har råd till allt;)

 

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu behöver jag varken betala något mer i månaden eller bygga något hus. Nu tror hon att jag inte älskar henne längre eftersom jag sa att jag tyckte vi skickade för mycket pengar?

Efter lite tårar fick jag lite mer info om utgifter per månad.

Bilen 5500bath

Hyra 2500bath

El och vatten 1500bath

Liv försäkring 600bath (ประกันชีวิต)

Social försäkring 600bath (ประกันสังคมแม่)

En till försäkring 1000bath (ประกันเงินออม 1000 บาท ต่อเดือน 
ส่งครบ15ปีได้เงินคืน แต่ถ้าแม่เสียชีวิตลูกๆจะได้เงิน)

 

Inkomst visste hon inte och sa att det varierade jätte mycket från månad till månad. Däremot fick jag veta att dom numera "bara" jobbade onsdag morgon och kväll. Fredag, lördag och söndag eftermiddag/kväll. Lite besviken att hon inte har sagt det innan.

Beror det på att dom har våran inkomst att luta sig på eller beror det på att dom enligt tjejen fått lite krämpor och det under senaste året blivit lite svårare att sälja.

 

Är även lite fundersam över bilen. Har inte fått reda på hur länge dom har haft den. Men enligt svärmor är den betald i oktober. Tjejen har även erbjudit att hon ska fixa fram kontraktet.

Om vi säger att dom/jag har betalat 5500bath/månad i 3år så har dom lagt 198.000bath

Och det kan jag knappt tänka mig att bilen är värd.

Något liknande denna bilen:

 

Screenshot_20170317-162101.png

IMG_20170317_165712.jpg

Ändrades av Simon177
Dubbel post av bilder
Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Simon177:

Efter lite tårar fick jag lite mer info om utgifter per månad.

Bilen 5500bath

Tårar ingår i en dialog om pengar swe/thai.Anser ni att ni kan vara utan dessa pengar så skicka men bra att du väcker frågan så det inte ökar

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

54 minuter sedan, skrev Simon177:

Nu behöver jag varken betala något mer i månaden eller bygga något hus. Nu tror hon att jag inte älskar henne längre eftersom jag sa att jag tyckte vi skickade för mycket pengar?

Efter lite tårar fick jag lite mer info om utgifter per månad.

Bilen 5500bath

Hyra 2500bath

El och vatten 1500bath

Liv försäkring 600bath (ประกันชีวิต)

Social försäkring 600bath (ประกันสังคมแม่)

En till försäkring 1000bath (ประกันเงินออม 1000 บาท ต่อเดือน 
ส่งครบ15ปีได้เงินคืน แต่ถ้าแม่เสียชีวิตลูกๆจะได้เงิน)

 

Inkomst visste hon inte och sa att det varierade jätte mycket från månad till månad. Däremot fick jag veta att dom numera "bara" jobbade onsdag morgon och kväll. Fredag, lördag och söndag eftermiddag/kväll. Lite besviken att hon inte har sagt det innan.

Beror det på att dom har våran inkomst att luta sig på eller beror det på att dom enligt tjejen fått lite krämpor och det under senaste året blivit lite svårare att sälja.

 

Är även lite fundersam över bilen. Har inte fått reda på hur länge dom har haft den. Men enligt svärmor är den betald i oktober. Tjejen har även erbjudit att hon ska fixa fram kontraktet.

Om vi säger att dom/jag har betalat 5500bath/månad i 3år så har dom lagt 198.000bath

Och det kan jag knappt tänka mig att bilen är värd.

Något liknande denna bilen:

 

Screenshot_20170317-162101.png

IMG_20170317_165712.jpg

Hon älskar dig nog jättemycket efter alla dessa räkningar.

o andra sidan har man råd så skit samma.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Inget tvivel alls, hon älskar säkert dig men troligtvis älskar hon svenska pengar  mer, men mest älskar hon sina föräldrar och vad de ber om är för henne en självklarhet att de ska få.

Hennes föräldrar älskar säkert sin dotter men dotterns och falangens pengar är ändå det de älskar mest.

Inte ett nickel några deltidsarbetande svärföräldrar borde få.:big_smile:

 

På tal om att bygga hus så är underhållskostnaden högre på ett hus än vad fördyringen kommer att bli = desto längre ni väntar desto bättre.

Bäst är att din thaitjej först själv sparar ihop pengar för att senare också på plats befinna sig när eventuellt husbygge ska äga rum, risken finns att annars rinner pengarna bara bort.

Äldre thaiare har en förmåga att tro att vi falanger inte är något annat än en vandrade ATM maskin:D.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är detta som gäller - borde gälla alla blandäktenskap:sick: 

Min hustru har ett hus hon byggt och bekostat själv, jag har inte byggt något i detta land .. I min frus hus bor INGEN när vi är i Sverige, Svärfar håller regelbundet koll att alla dörrar är låsta, Min fru skickar heller inga slantar till dem, ibland innan vi åker hem köper vi en mindre present till Svärfar och Svärmor, kan vara ett par skor, eller att jag köper lite Thaisiden av Svärmor för att ta till Sverige som present till nån som förtjänat detta ...Bilar och motorcyklar är avställda, låsta med urtagna batterier, feta Abus granit bygellås sitter på MC .. Ingen Thai som kör med dessa.

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev evert 1:

Det är detta som gäller - borde gälla alla blandäktenskap:sick: 

Min hustru har ett hus hon byggt och bekostat själv, jag har inte byggt något i detta land .. I min frus hus bor INGEN när vi är i Sverige, Svärfar håller regelbundet koll att alla dörrar är låsta, Min fru skickar heller inga slantar till dem, ibland innan vi åker hem köper vi en mindre present till Svärfar och Svärmor, kan vara ett par skor, eller att jag köper lite Thaisiden av Svärmor för att ta till Sverige som present till nån som förtjänat detta ...Bilar och motorcyklar är avställda, låsta med urtagna batterier, feta Abus granit bygellås sitter på MC .. Ingen Thai som kör med dessa.

 

Helt rätt!

Det vore ju för djävligt om man skulle uppfattas och så småningom bli ihågkommen som givmild och generös, och kanske (ve och fasa) omtänksam av sina ingifta släktingar och vänner. Nä, ,mina saker är mina saker och därmed basta!! 

:sure:

 

 

 

 

 

:ironi:

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Simon177:

Nu behöver jag varken betala något mer i månaden eller bygga något hus. Nu tror hon att jag inte älskar henne längre eftersom jag sa att jag tyckte vi skickade för mycket pengar?

Efter lite tårar fick jag lite mer info om utgifter per månad.

Bilen 5500bath

Hyra 2500bath

El och vatten 1500bath

Liv försäkring 600bath (ประกันชีวิต)

Social försäkring 600bath (ประกันสังคมแม่)

En till försäkring 1000bath (ประกันเงินออม 1000 บาท ต่อเดือน 
ส่งครบ15ปีได้เงินคืน แต่ถ้าแม่เสียชีวิตลูกๆจะได้เงิน)

 

Inkomst visste hon inte och sa att det varierade jätte mycket från månad till månad. Däremot fick jag veta att dom numera "bara" jobbade onsdag morgon och kväll. Fredag, lördag och söndag eftermiddag/kväll. Lite besviken att hon inte har sagt det innan.

Beror det på att dom har våran inkomst att luta sig på eller beror det på att dom enligt tjejen fått lite krämpor och det under senaste året blivit lite svårare att sälja.

 

Är även lite fundersam över bilen. Har inte fått reda på hur länge dom har haft den. Men enligt svärmor är den betald i oktober. Tjejen har även erbjudit att hon ska fixa fram kontraktet.

Om vi säger att dom/jag har betalat 5500bath/månad i 3år så har dom lagt 198.000bath

Och det kan jag knappt tänka mig att bilen är värd.

Något liknande denna bilen:

 

Screenshot_20170317-162101.png

IMG_20170317_165712.jpg

 

Vad bilen är värd är ointresant det är vilken ränta dom köper bilen till som avgör.

Själv köpte jag/vi en ny Isuzi D-Max HI-Lander 2017 års modell efter varit runt och tittat på beg i december.

En likvärdig bil av 2014 års modell var månadskostnaden same same som en ny.

Begagnade bilar i Thailand är mycket dyrare än dom skulle vara i Sverige.

 

Mat till fordonen vid Nyår

58cc23992340a_Mattillforonen..thumb.jpg.3ea2997509d8cbebf2206695f016d13a.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Älskar trådar som dessa, de får mig att inse hur lyckligt lottad jag är. 

Link to comment
Dela på andra sajter

40 minuter sedan, skrev evert 1:

Inget tvivel alls, hon älskar säkert dig men troligtvis älskar hon svenska pengar  mer, men mest älskar hon sina föräldrar och vad de ber om är för henne en självklarhet att de ska få.

Hennes föräldrar älskar säkert sin dotter men dotterns och falangens pengar är ändå det de älskar mest.

Inte ett nickel några deltidsarbetande svärföräldrar borde få.:big_smile:

 

På tal om att bygga hus så är underhållskostnaden högre på ett hus än vad fördyringen kommer att bli = desto längre ni väntar desto bättre.

Bäst är att din thaitjej först själv sparar ihop pengar för att senare också på plats befinna sig när eventuellt husbygge ska äga rum, risken finns att annars rinner pengarna bara bort.

Äldre thaiare har en förmåga att tro att vi falanger inte är något annat än en vandrade ATM maskin:D.

Underhållskostnaden är väl ändå inte speciellt dyr...

Vi köpte vårat hus som var 7 år gammalt för ca 5 år sedan.

Det vi har betalt i underhållskostnad är två slangar till toastol en till varje toa 60b st

en insatts till vattenpåfyllningen på ena toan 170b,

en vattenpump 4000b, målat muren en gång 5000b.

Link to comment
Dela på andra sajter

kalasbullen

Ursäkta men jag förstår faktiskt inte, hon skickade säkert hem pengar före ni träffades. Visst det kan hon ju fortsätta med, men varför ska du bygga hus och betala deras bil?

 

Jag förstår ju att man vill sponsra sin käresta om det skulle behövas, men inte hela familjen.

Ändrades av kalasbullen
Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Självklart hjälper man föräldrarna om det behövs. 

Precis som jag även skulle ha hjälpt mina föräldrar om det behövts

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

kalasbullen
7 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Självklart hjälper man föräldrarna om det behövs. 

Precis som jag även skulle ha hjälpt mina föräldrar om det behövts

Nja.. Inte skulle jag betala avbetalningarna på min Svenska fru föräldrrs billån. Om jag nu hade en Svensk fru.

 

Jag kanske citerade fel nu, Det är klart att man hjälper sina föräldrar efter förmåga.

Ändrades av kalasbullen
Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
26 minuter sedan, skrev kalasbullen:

Nja.. Inte skulle jag betala avbetalningarna på min Svenska fru föräldrrs billån. Om jag nu hade en Svensk fru.

 

Jag kanske citerade fel nu, Det är klart att man hjälper sina föräldrar efter förmåga.

Nu var det inte hjälp med bil jag tänkte på i första hand.

Men om mina föräldrar varit i livet och haft en skitdålig pension och en liten billig bil skulle öka deras

livskvalitet hade jag inte haft några som helst problem att hjälpa dem.

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

kalasbullen
18 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Nu var det inte hjälp med bil jag tänkte på i första hand.

Men om mina föräldrar varit i livet och haft en skitdålig pension och en liten billig bil skulle öka deras

livskvalitet hade jag inte haft några som helst problem att hjälpa dem.

Jo det förstår jag och jag håller med fullständigt. Det var inte det jag menade.

Jag var otydlig, Jag menade att sponsra svärföräldrar med bil och hus.

Ändrades av kalasbullen
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev kalasbullen:

Ursäkta men jag förstår faktiskt inte, hon skickade säkert hem pengar före ni träffades. Visst det kan hon ju fortsätta med, men varför ska du bygga hus och betala deras bil?

 

Jag förstår ju att man vill sponsra sin käresta om det skulle behövas, men inte hela familjen.

Hon hjälpte säkert sina föräldrar innan vi träffades men jag tror inte hon skickade 10.000bath

Det blir ju inte bara jag som betala. Nu jobbar vi båda och har delad ekonomi.

1 timme sedan, skrev kycklingen:

Har din tjej syskon? Om, bidrar dom också med pengar?

Tre bröder. Inga bidrag av dom

1 timme sedan, skrev Kenneth4618:

Självklart hjälper man föräldrarna om det behövs. 

Precis som jag även skulle ha hjälpt mina föräldrar om det behövts

Absolut. Hade mina föräldrar bott som dom gör och inte ha några pengar över för att göra något roligt så skulle jag absolut hjälpa dom.

Men jag känner väll inte lika starkt för mina svärföräldra tyvärr. Men absolut vill jag hjälpa dom lite med tanke på våra förutsättningar.

1 timme sedan, skrev kalasbullen:

Nja.. Inte skulle jag betala avbetalningarna på min Svenska fru föräldrrs billån. Om jag nu hade en Svensk fru.

 

Det skulle inte jag heller. Men svenska svärföräldra har väll kanske lite bättre förutsättningar för att klara att betala sina egna billån

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt tips är, betala det som du tycker din blivande fru är värd vs det du har råd att lägga undan.

Skit i alla tips på hur mycket! för INGEN VET! det är up yo you!...........

ps. är du kär och det känns rätt(och ni är i rätt ålder) så gå "all in!" och se till och få +30-40-50 fina år framför er :)

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev evert 1:

Det är detta som gäller - borde gälla alla blandäktenskap:sick: 

Min hustru har ett hus hon byggt och bekostat själv, jag har inte byggt något i detta land .. I min frus hus bor INGEN när vi är i Sverige, Svärfar håller regelbundet koll att alla dörrar är låsta, Min fru skickar heller inga slantar till dem, ibland innan vi åker hem köper vi en mindre present till Svärfar och Svärmor, kan vara ett par skor, eller att jag köper lite Thaisiden av Svärmor för att ta till Sverige som present till nån som förtjänat detta ...Bilar och motorcyklar är avställda, låsta med urtagna batterier, feta Abus granit bygellås sitter på MC .. Ingen Thai som kör med dessa.

 

Och du trivs och mår bra i din relation till släkten i Thailand?

Man häpnar över ditt inlägg, kanske driver du bara med oss på forumet?

 

mvh

biker

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Efraim Barkbit

Har vart i en situation som kanske va liknande, dock var min tjej ganska gött blå i sina ögon.

Mitt tips är att få din dam att ifrågasätta vart pengarna går? Vart får hon för pengarna hon skickar

Min lilla erfarenhet gav mig att vi endast skickar material/maskiner som dom kan bygga på inte bara pengar för det kommer dom slösa bort, ge dom något dom kan andvända.

Sen min lilla fel du gör, du har skickat 2600kr i måndarn o säger att det är lugnt, i 3 år gör det 96300kr tänk på det när du ska bygga ett hus.

All lycka till er 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Cavemannen:

Mitt tips är, betala det som du tycker din blivande fru är värd vs det du har råd att lägga undan.

Skit i alla tips på hur mycket! för INGEN VET! det är up yo you!...........

ps. är du kär och det känns rätt(och ni är i rätt ålder) så gå "all in!" och se till och få +30-40-50 fina år framför er :)

 

Du har alltid rätt svar grottmannen från Svalbard.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Simon177:

Hon hjälpte säkert sina föräldrar innan vi träffades men jag tror inte hon skickade 10.000bath

Det blir ju inte bara jag som betala. Nu jobbar vi båda och har delad ekonomi.

Tre bröder. Inga bidrag av dom

Absolut. Hade mina föräldrar bott som dom gör och inte ha några pengar över för att göra något roligt så skulle jag absolut hjälpa dom.

Men jag känner väll inte lika starkt för mina svärföräldra tyvärr. Men absolut vill jag hjälpa dom lite med tanke på våra förutsättningar.

Det skulle inte jag heller. Men svenska svärföräldra har väll kanske lite bättre förutsättningar för att klara att betala sina egna billån

 

Hjälpte säkert till! Har du inte frågat henne?

 

Inga bidrag från sina söner är ta mig fan bedrövligt, enligt thailändska seder och bruk som ibland är så viktigt på forumet så är det väl barnen som ska ta hand om sina föräldrar.

 

Har ni inte diskuterat sinsod också om ni ska gifta er?

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

59 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

Hjälpte säkert till! Har du inte frågat henne?

 

Inga bidrag från sina söner är ta mig fan bedrövligt, enligt thailändska seder och bruk som ibland är så viktigt på forumet så är det väl barnen som ska ta hand om sina föräldrar.

 

Har ni inte diskuterat sinsod också om ni ska gifta er?

Jo. Jag har frågat för länge sedan och har har för mig hon sa att hon hjälpte till så gott hon kunde. Fick ingen siffra

 

Jag har för mig jag har läst någonstans att det är den äldsta dottern som bär det största ansvaret för att hjälpa föräldrarna. Ang sönerna så är en äldre och de 2 yngsta går fortfarande i skolan. Men dom bor inte hemma.

 

Sin sod har vi diskuterat lite också. Jag har sagt att när vi gifter oss i det nybyggda huset så kan jag väll lägga upp 300.000 till 400.000. Men hoppas att det bara är för show. Och att jag får tillbaka dom pengarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Efraim Barkbit:

Sen min lilla fel du gör, du har skickat 2600kr i måndarn o säger att det är lugnt, i 3 år gör det 96300kr tänk på det när du ska bygga ett hus.

All lycka till er 

Det stämmer. Och det är väll lite därför jag har börjat ifrågasätta månadskostnaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...