Jump to content
IGNORERAD

Underhåll till svärföräldrarna


Simon177

Recommended Posts

Jag har varit tillsammans med en tjej från Thailand i 3 år. Hon varit här ca 2 år. Gått sfi och nu även haft jobb i ca 1 år.

När hon kom hit första gången så gick jag med på att hjälpa hennes föräldrar lite ekonomiskt.

Gick med på att skick 10.000 bath varje månad. Och har gjort så hela tiden.

Hennes föräldrar bor i en liten stad utanför Bangkok. Dom åker runt och säljer mat på olika ställen. Jobbar ca 13-14 timmar per dag. 6 dagar/veckan.

Dom hyr ett hus som börjar bli ganska slitet. Har en moped och en pickup.

 

Vi planerar att bygga ett nytt hus till hennes föräldrar om ca 2 år.

Dom har land i Udon Thani. Dom har redan börjat göra iordning marken.

 

Förra månaden var vi i Thailand på semester och bodde i deras hus några dagar. Min flickvän ville då ge dom lite extra pengar som tack för att vi fick bo där och för att hennes mamma stannade hemma några dagar och umgicks med sin dotter.

Jag blev lite irriterad över att vi skulle ge dom lite extra pengar med tanke på att dom får 10.000 bath varje månad.

 

Jag vet att 10.000 kr är mycket pengar för en thailändare. Min flickvän sa från början att jag inte skulle behöva betala mer än ett år tills bilen var avbetald. 

Men nu har det snart gått 3 år och även om jag inte behöver pengarna så var aldrig min mening att dom bara skulle få mina pengar och sätta in på sin bank.

Jag ser ingen anledning till att betala massa pengar om dom inte behöver hjälp.

 

Vad tror ni att hennes föräldrar tjänar på att sälja mat och hur mycket utgifter kan dom ha?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 151
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nemo

    20

  • stefan5300

    12

  • Kenneth4618

    11

  • Simon177

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Ni får gärna gå in och svara på länken nedan så jag kan visa henne svart på vitt att det inte är så vanligt att folk skickar pengar till sina thailändska svärföräldra.

 

http://m.voto.se/underholl

Link to comment
Dela på andra sajter

Svår balansgång detta. Det ses som barnens ansvar att ta hand om sina föräldrar.

De jobbar visserligen men vem vill inte ha mer pengar om man kan få?

Samtidigt är det lite status för din tjej att kunna ge sina föräldrar pengar, att hon är duktig osv.

 

Ta diskussionen med din dam om detta. Förklara hur du tänker och varför du skall försörja hennes föräldrar medans de jobbar.

När de blir äldre och slutar jobba. Ja, då faller den lotten åter på barnen. Men nu...

 

Jag försörjer min dam och hennes dotter. INGEN annan. Föräldrar, bror och övrigt löst folk får sköta sig själva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Är det du som skickar pengar eller är pengar från hennes lön?

 

Frugan skickar till sin mamma från hennes egen lön då svärmor tar hand om vårt hus när vi inte är där.

 

Å andra sidan verkar din frus föräldrar ha en inkomst och då borde det inte behövas varje månad.

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

 

Frun hjälper min mamma så mycket hon kan.

Tycker det är fint gjort av henne.

 

Puss

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Är det du som skickar pengar eller är pengar från hennes lön?

 

Frugan skickar till sin mamma från hennes egen lön då svärmor tar hand om vårt hus när vi inte är där.

 

Å andra sidan verkar din frus föräldrar ha en inkomst och då borde det inte behövas varje månad.

Just nu har vi delad ekonomi. Så man kan säga att vi betalar tillsammans.

Om vi bestämmer att vi inte ska ha delad ekonomi så skulle jag också tycka att det för mycket pengar att skicka. Även om hon då får göra vad hon vill med sina pengar.

 

Jag tycker att 5.000 bath är mer än lagom och eftersom vi har lovat att vi ska bygga ett hus till dom så borde dom inte behöva oroa sig så mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl så alla Thailändare gör, skickar pengar hem till deras familj ? Spelar ingen roll om dom flyttat till Sverige eller Bangkok. Varför frågar du inte din flickvän om hur mycket pengar hennes föräldrar tjänar ? Litar du inte på henne ?

Själv skickar vi pengar varje månad, olika summor beroende på vad som behövs betalas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi är inte rika så det är tur att föräldrarna inte är fattiga.

Inte så att de har pengar men de har väl fungerande självhushåll.

Har sluppit betala och de har fått lite när vi hälsat på.

Första gången vi var där så ville tjejen ge 10 000 men jag sa att hon kan gott ge 20 000 då vi sluppit det månatliga som de flesta får ge.

Lite tillfälliga utöver typ pengar till sjukvård och farangtoalett har det blivit. 

Förstår att många har fattiga föräldrar som har det knapert och där är månadspengen ett måste för tjejen om du skall ha det bra.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätt vanligt att man ska skicka till pengar som support till familj som inte behöver stöd alls.

 

Status eller dårskap är upp till givaren att avgöra.

 

Lita inte på din fru angående detta, för då kan hon förlora ansiktet.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Skicka pengar till folk som jobbar förstår jag inte alls, bättre att spara dessa och börja skicka när dom inte kan jobba längre. Om du skickar 10.000 nu när dom har egen inkomst, hur mycket ska du då skicka när dom inte har det längre?...

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr kan det bli lite som att föda en gökunge. Börjar med små belopp som ständigt kan öka. 10 000 baht är en heltidslön för en lågavlönad.

För övrigt är det inte alls onormalt att barnen försörjer sina föräldrar - när de kan.

Vill din fru vara behjälplig med försörjningen har du nog inget annat att välja på - MEN låt henne stå för hjälpen =  hon får dra in på något för att sponsra sina föräldrar.

Du nämner att ni tänker bygga ett hus åt föräldrarna. Då har du något att skylla på. Förklara att ni måste spara för att senare kunna hjälpa och mer hjälp måste säkert till i framtiden - när svärföräldrarna inte längre orkar jobba.

Gifta sig med en thaitjej är INTE att gifta sig med EN tjej - du har gift dig med hela familjen - ja släkten

Bäst är dock när svärföräldrarna serveras som en snaps - ISKALLA.:big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
6 timmar sedan, skrev Simon177:

Jag har varit tillsammans med en tjej från Thailand i 3 år. Hon varit här ca 2 år. Gått sfi och nu även haft jobb i ca 1 år.

När hon kom hit första gången så gick jag med på att hjälpa hennes föräldrar lite ekonomiskt.

Gick med på att skick 10.000 bath varje månad. Och har gjort så hela tiden.

Hennes föräldrar bor i en liten stad utanför Bangkok. Dom åker runt och säljer mat på olika ställen. Jobbar ca 13-14 timmar per dag. 6 dagar/veckan.

Dom hyr ett hus som börjar bli ganska slitet. Har en moped och en pickup.

 

Vi planerar att bygga ett nytt hus till hennes föräldrar om ca 2 år.

Dom har land i Udon Thani. Dom har redan börjat göra iordning marken.

 

Förra månaden var vi i Thailand på semester och bodde i deras hus några dagar. Min flickvän ville då ge dom lite extra pengar som tack för att vi fick bo där och för att hennes mamma stannade hemma några dagar och umgicks med sin dotter.

Jag blev lite irriterad över att vi skulle ge dom lite extra pengar med tanke på att dom får 10.000 bath varje månad.

 

Jag vet att 10.000 kr är mycket pengar för en thailändare. Min flickvän sa från början att jag inte skulle behöva betala mer än ett år tills bilen var avbetald. 

Men nu har det snart gått 3 år och även om jag inte behöver pengarna så var aldrig min mening att dom bara skulle få mina pengar och sätta in på sin bank.

Jag ser ingen anledning till att betala massa pengar om dom inte behöver hjälp.

 

Vad tror ni att hennes föräldrar tjänar på att sälja mat och hur mycket utgifter kan dom ha?

Hej

Hade föräldrarna varit gamla och slutat jobba skulle dom givetvis ha pengar men nu arbetar dom ju fortfarande, då borde dom väl klara sig själva, men å andra sidan har ju din tjej inkomst efter vad jag förstår och då borde hon kanske kunna sponsra sina föräldrar själv?

 

Att man ger föräldrar och släktingar någon gåva och då vanligen pengar när man är på återbesök ifrån utlandet är nog snarare mer regel än undantag, så gör även bybor som kommer hem på nyår och liknande ifrån jobb i Bangkok och Korat eller utlandet.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det låter lite konstigt och även tråkigt att du inte kan diskutera frågan med din flickvän när ni varit tillsammans i tre år. Många verkar rädda för att diskutera ekonomi med sin Thailändska partner och jag har aldrig förstått varför?

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai
Jag tycker det låter lite konstigt och även tråkigt att du inte kan diskutera frågan med din flickvän när ni varit tillsammans i tre år. Många verkar rädda för att diskutera ekonomi med sin Thailändska partner och jag har aldrig förstått varför?
 
/Krille


Håller med. Det är ju ganska naturligt att man diskuterar ekonomi speciellt om man lever tillsammans. Jag skickade pengar till Thailand när frugan var här på turistvisum, men det var pengar till grabbens skolgång.. Inga större pengar men helt självklart för min del att göra det.

Jag talade om ganska omgående hur det ser ut med räkningarna och hur mycket det kostar att bo och leva i Sverige. Det mesta frugan skickar till Thailand är i Mars månad. Då blir det ca: 5000 THB. Det är för föräldrarnas försäkringar, och det är väldigt bra och det spara man in ifall nån skulle bli allvarligt sjuk.

Sen har frugan också förklarat att pengar inte växer på träd i Sverige. Såklart skickar hon när det behövs. Det kan gå flera månader mellan gångerna... Ofta rör det sig sig om några tusen thb.

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Simon177:

Jag har varit tillsammans med en tjej från Thailand i 3 år. Hon varit här ca 2 år. Gått sfi och nu även haft jobb i ca 1 år.

När hon kom hit första gången så gick jag med på att hjälpa hennes föräldrar lite ekonomiskt.

Gick med på att skick 10.000 bath varje månad. Och har gjort så hela tiden.

Hennes föräldrar bor i en liten stad utanför Bangkok. Dom åker runt och säljer mat på olika ställen. Jobbar ca 13-14 timmar per dag. 6 dagar/veckan.

Dom hyr ett hus som börjar bli ganska slitet. Har en moped och en pickup.

 

Vi planerar att bygga ett nytt hus till hennes föräldrar om ca 2 år.

Dom har land i Udon Thani. Dom har redan börjat göra iordning marken.

 

Förra månaden var vi i Thailand på semester och bodde i deras hus några dagar. Min flickvän ville då ge dom lite extra pengar som tack för att vi fick bo där och för att hennes mamma stannade hemma några dagar och umgicks med sin dotter.

Jag blev lite irriterad över att vi skulle ge dom lite extra pengar med tanke på att dom får 10.000 bath varje månad.

 

Jag vet att 10.000 kr är mycket pengar för en thailändare. Min flickvän sa från början att jag inte skulle behöva betala mer än ett år tills bilen var avbetald. 

Men nu har det snart gått 3 år och även om jag inte behöver pengarna så var aldrig min mening att dom bara skulle få mina pengar och sätta in på sin bank.

Jag ser ingen anledning till att betala massa pengar om dom inte behöver hjälp.

 

Vad tror ni att hennes föräldrar tjänar på att sälja mat och hur mycket utgifter kan dom ha?

 

Jag skulle inte skicka en Baht om de har arbete, då får de ju sänka sina kostnader och hur pass ny är bilen?

 

Hur fick de sina 10.000 i månaden innan du kom med i bliden och inte skickar du väl pengar som de sätter in på banken?

 

Jag skickade 5.000 Baht i månaden till frugans syster som tog om hand om frugans grabb men det är 20 år sedan. När frugan började att jobba så fick hon skicka de pengar hon ville men först så skulle hon betala telefonräkningen, inköp av mat i thaiaffärer, kläder, flygbiljetter rummelpengar i Thailand och Sverige.

 

Vad säljer de för mat, odlar de egna råvaror? Vet en familj i Pattaya som sålde sin mat via en 3-hjulig moppe och det gick så bra att de köpte en jäkligt fin pickup efter några år.

 

                           

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Simon177:

Jag har varit tillsammans med en tjej från Thailand i 3 år. Hon varit här ca 2 år. Gått sfi och nu även haft jobb i ca 1 år.

När hon kom hit första gången så gick jag med på att hjälpa hennes föräldrar lite ekonomiskt.

Gick med på att skick 10.000 bath varje månad. Och har gjort så hela tiden.

Hennes föräldrar bor i en liten stad utanför Bangkok. Dom åker runt och säljer mat på olika ställen. Jobbar ca 13-14 timmar per dag. 6 dagar/veckan.

Dom hyr ett hus som börjar bli ganska slitet. Har en moped och en pickup.

 

Vi planerar att bygga ett nytt hus till hennes föräldrar om ca 2 år.

Dom har land i Udon Thani. Dom har redan börjat göra iordning marken.

 

Förra månaden var vi i Thailand på semester och bodde i deras hus några dagar. Min flickvän ville då ge dom lite extra pengar som tack för att vi fick bo där och för att hennes mamma stannade hemma några dagar och umgicks med sin dotter.

Jag blev lite irriterad över att vi skulle ge dom lite extra pengar med tanke på att dom får 10.000 bath varje månad.

 

Jag vet att 10.000 kr är mycket pengar för en thailändare. Min flickvän sa från början att jag inte skulle behöva betala mer än ett år tills bilen var avbetald. 

Men nu har det snart gått 3 år och även om jag inte behöver pengarna så var aldrig min mening att dom bara skulle få mina pengar och sätta in på sin bank.

Jag ser ingen anledning till att betala massa pengar om dom inte behöver hjälp.

 

Vad tror ni att hennes föräldrar tjänar på att sälja mat och hur mycket utgifter kan dom ha?

Känns som om du inte känner din tjej riktigt och att du blir ordentligt utnyttjad. Kanske en riktig blåsning på gång när huset till föräldrarna är färdigbyggt?

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Simon177:

Jag tycker att 5.000 bath är mer än lagom och eftersom vi har lovat att vi ska bygga ett hus till dom så borde dom inte behöva oroa sig så mycket.

Vilka summor handlar det om för huset?

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Simon177:

 Min flickvän sa från början att jag inte skulle behöva betala mer än ett år tills bilen var avbetald. 

Men nu har det snart gått 3 år

 

 

Efter det första året så borde varningsklockor ha ringt och förvarnat dig om vad som komma skall.  Varit tillsammans ett år och du började redan då skicka pengar (ganska mycket i mina ögon). Jag undrar hur mycket din flickvän tjänade innan ni träffades? Tar för givet att hon skickade 10 000 baht till dem när hon jobbade, eller var det först när ni träffades som de plötsligt behövde extrapengar?

Tycker nog du skall tänka igenom situationen och "diskutera" saken med din flickvän och ta en funderare till angående husköpet.

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

49 minuter sedan, skrev in-ka:

The Black magic hole in Thailand

 

5 minuter sedan, skrev in-ka:

The Black magic hole in Thailand

Har du hakat upp dig :oh:

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Är det du som skickar pengar eller är pengar från hennes lön?

Just nu har vi delad ekonomi. Så man kan säga att vi betalar tillsammans.

 

12 timmar sedan, skrev flebbe:

Varför frågar du inte din flickvän om hur mycket pengar hennes föräldrar tjänar ? Litar du inte på henne ?

Själv skickar vi pengar varje månad, olika summor beroende på vad som behövs betalas.

Jag litar mer på min flickvän än på svärmor. Vet att det var någon som frågade henne om ett litet lån för ett halvår sedan. Då frågade hon om vi kunde hjälpa till istället för att hon inte hade några pengar. (Vi hjälpte inte till)

9 timmar sedan, skrev Krille:

Jag tycker det låter lite konstigt och även tråkigt att du inte kan diskutera frågan med din flickvän när ni varit tillsammans i tre år. Många verkar rädda för att diskutera ekonomi med sin Thailändska partner och jag har aldrig förstått varför?

 

/Krille

Det har runnit ut lite i sanden tyvärr. Jag får ju skylla mig själv helt och hållet. Men jag har ju aldrig mått dåligt av att skicka pengarna. Senaste året när vi båda har jobbat har vi fått ut 45.000kr/månad. Och då märker man ju knappt om det försvinner 2600kr..

7 timmar sedan, skrev stefan5300:

 

Jag skulle inte skicka en Baht om de har arbete, då får de ju sänka sina kostnader och hur pass ny är bilen?

 

Hur fick de sina 10.000 i månaden innan du kom med i bliden och inte skickar du väl pengar som de sätter in på banken?

 

Vad säljer de för mat, odlar de egna råvaror? Vet en familj i Pattaya som sålde sin mat via en 3-hjulig moppe och det gick så bra att de köpte en jäkligt fin pickup efter några år.

 

                           

Bilen är gammal... Så visst kanske det va en liten vit lögn i början. Det var ju första siffran hon sa. Hade jag varit lite smart hade jag kanske kunnat pruta ner det till 4-5 tusen istället. Och dom hade säkert varit nöjda med det. 

Det är ju det jag vill veta om dom verkligen använder mina pengar till hyra och div utgifter. Eller om mesta delen av pengarna sätts in på banken.

Jag har varje gång vi varit i Thailand velat be henne följa med till banken och visa hur mycket som finns på kontot.

Men det är kanske för extremt? Då hade dom nog inte haft någon respekt kvar för mig.

Dom säljer lite olika. Ibland kyckling ibland snacks. Odlar inget eget.

6 timmar sedan, skrev uptoyou:

Känns som om du inte känner din tjej riktigt och att du blir ordentligt utnyttjad. Kanske en riktig blåsning på gång när huset till föräldrarna är färdigbyggt?

Så känns det verkligen inte. 

5 timmar sedan, skrev uptoyou:

Vilka summor handlar det om för huset?

Inte bestämt ännu. Men ska försöka att komma under en miljon. Dvs ett väldigt litet och enkelt hus.

4 timmar sedan, skrev Nemo:

 

Efter det första året så borde varningsklockor ha ringt och förvarnat dig om vad som komma skall.  Varit tillsammans ett år och du började redan då skicka pengar (ganska mycket i mina ögon). Jag undrar hur mycket din flickvän tjänade innan ni träffades? Tar för givet att hon skickade 10 000 baht till dem när hon jobbade, eller var det först när ni träffades som de plötsligt behövde extrapengar?

Tycker nog du skall tänka igenom situationen och "diskutera" saken med din flickvän och ta en funderare till angående husköpet.

 

 

 

Jag ska prata med henne idag. Ska säga att jag vill veta hur mycket hennes föräldrar tjänar och vilka utgifter dom har. Och om mina/våra pengar verkligen behövs.

Skulle hon vilja fortsätta att skicka 10.000 bath från sin egen lön så kommer jag inte hjälpa till lika mycket med huset.

Ändrades av Simon177
Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Simon177:

Jag litar mer på min flickvän än på svärmor.

 

Så kan det vara. :wub:   De här pengarna som skickas till Thailand, är det du eller din flickvän som går till banken och gör transaktionen?

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Så kan det vara. :wub:   De här pengarna som skickas till Thailand, är det du eller din flickvän som går till banken och gör transaktionen?

Går inte till banken. Men jag sköter det från mobilen och vårat gemensamma konto. Min sambo vet inte hur man gör.. Kanske lika bra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är 5% av er inkomst och hon betalat det mesta, så är det läge att vara lite fösiktig. Är det pengarna eller principen du reagerar på?

Thailand är inte Sverige och även om hennes päron jobbar kanske de inte har det så fett. Att din tjej kan göra livet enklare (enkelt?) för sina föräldrar ger henne mycket "face" vilket betyder en hel del.

Självklart ska du inte bli blåst, men om situationen är som du säger så ta en funderare hur du ska gå tillväga. Är det pengarna eller ovisshheten som skaver?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...