Jump to content
IGNORERAD

Underhåll till svärföräldrarna


Simon177

Recommended Posts

Guest Isan Lover
5 minuter sedan, skrev frogfish:

Det funkar faktiskt utmärkt.

 

Jag satte in pengar på (numera) fruns konto och så lades bankboken (öppen) på brickan med "värdesakerna". Utöver det lade vi en mindre summa och lite glitter på brickan.

Detta var en gemensam idé med frun så att vi inte skulle behöva oroa oss alltför mkt över stora summor kontanter på festen.

Hej

Ett bra sätt att slippa ha stora summor kontanter och guld hemma i huset, det finns ju alltid risker med det.

 

Själv betalade jag givetvis också en sinsod, men på ett lite annorlunda sätt, jag och frugan visste att föräldrarna skulle göra slut på pengarna väldigt fort om dom fick en större summa direkt i handen, så vi gjorde upp att vi skulle visa upp pengarna på bröllopet, sen tog vi tillbaka det mesta och betalade ut detta månadsvis i flera år framåt, det gjorde att dom varade längre och att dom verkligen fick nytta av dom.

 

Dom pengar som skänktes av familj, släkt och övriga bybor fick vi naturligtvis behålla själva.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 151
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nemo

    20

  • stefan5300

    12

  • Kenneth4618

    11

  • Simon177

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

3 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Ett bra sätt att slippa ha stora summor kontanter och guld hemma i huset, det finns ju alltid risker med det.

 

Själv betalade jag givetvis också en sinsod, men på ett lite annorlunda sätt, jag och frugan visste att föräldrarna skulle göra slut på pengarna väldigt fort om dom fick en större summa direkt i handen, så vi gjorde upp att vi skulle visa upp pengarna på bröllopet, sen tog vi tillbaka det mesta och betalade ut detta månadsvis i flera år framåt, det gjorde att dom varade längre och att dom verkligen fick nytta av dom.

 

Dom pengar som skänktes av familj, släkt och övriga bybor fick vi naturligtvis behålla själva.

Mvh isan lover

I princip samma upplägg som för oss. Sin soden på fruns konto var ju för att hon skulle kunna disponera den på ett bra sätt under längre tid för familjen. Jag säger inte att svärföräldrarnas prioriteringar är fel, dock är de väldigt annorlunda mina (dvs att det är en dag imorgon också:look_down:).

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Precis nyss, skrev frogfish:

I princip samma upplägg som för oss. Sin soden på fruns konto var ju för att hon skulle kunna disponera den på ett bra sätt under längre tid för familjen. Jag säger inte att svärföräldrarnas prioriteringar är fel, dock är de väldigt annorlunda mina (dvs att det är en dag imorgon också:look_down:).

Hej

I vårt fall var mamman alkoholist och pappan en analfabet och riktig naturmänniska som verkligen bara levde för dagen, dom hade förmodligen gett bort och slösat upp allt på någon vecka, bra lösning att låta frun pytsa ut pengar i lagom takt.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

52 minuter sedan, skrev Nemo:

 

 Vid sinsod är det nog vanligast med kontanter. Det handlar ju mycket om att visa upp sedlar och guld för grannar och annat folk har jag fått för mig. En uttagsslip från ATM:en är nog inte lika gångbar. :)

 

Om båda föräldrarna är döda och inte kan begära sinsod så spelar det väll ingen roll om jag har kontanter eller ett kort till tjejen.

Visa upp!! tjejen är inte mycket för sånt lika jag med.

Har iställe köpt hus och bil till oss så hon får sinsoden iställe för föräldrarna.

Dottern tvättar bilen.

1.thumb.jpg.8a0525ed801b1eb5a40b0dd852aba8d7.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev Dolle:

 

Om båda föräldrarna är döda och inte kan begära sinsod så spelar det väll ingen roll om jag har kontanter eller ett kort till tjejen.

Visa upp!! tjejen är inte mycket för sånt lika jag med.

Har iställe köpt hus och bil till oss så hon får sinsoden iställe för föräldrarna.

Dottern tvättar bilen.

1.thumb.jpg.8a0525ed801b1eb5a40b0dd852aba8d7.jpg

 

Ja ja, du skall inte ta det så allvarligt/ personligt. Jag menade att i allmänhet så är det väl kanske mycket för att visa upp och så, pengarna tänker jag på. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

43 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Ja ja, du skall inte ta det så allvarligt/ personligt. Jag menade att i allmänhet så är det väl kanske mycket för att visa upp och så, pengarna tänker jag på. :)

 

Jag tar det inte personligt och bryr mig inte mer än hur ska jag veta vad dom vill ha i sinsod när dom är döda, då måste man fråga dom som har haft svärföräldrar att prata med vad rimlig sinsod är.

 

Hennes bröder har bett om pengar men hon har bestämt sägt nej till sådant till sina syskon.

Ändrades av Dolle
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
2 timmar sedan, skrev Dolle:

 

Jag tar det inte personligt och bryr mig inte mer än hur ska jag veta vad dom vill ha i sinsod när dom är döda, då måste man fråga dom som har haft svärföräldrar att prata med vad rimlig sinsod är.

 

Hennes bröder har bett om pengar men hon har bestämt sägt nej till sådant till sina syskon.

Hej

Helt rätt, syskon har ingen som helst rätt till pengar av henne, det ger hon väl bara om hon själv vill vid något speciellt tillfälle, kanske till deras barn eller skolgång eller något liknande.

 

Fanns folk som frågade efter pengar när jag och frugan blev ett par också, men frugan gav ingen något mer än sin mamma och pappa så länge dom var i livet, pappan fick 5000 baht i månaden under sina sista år i livet, då han började bli gammal och sjuk, men frugan ger inget till vuxna släktingar, dom ska arbeta själva säger hon, men en lillasyster fick hjälp med skolgång, några av dom släktingar (morbröder) som super ger frugan deras fruar en tusenlapp eller två någon gång om året, frugan har lånat ut pengar till storasyster och hennes man en gång, dom kunde naturligtvis inte betala tillbaka så det blev till att arbeta av skulden, frugan är tuff men jag tycker hon gör rätt.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Har faktiskt aldrig hört talas om att pengar eller gåvor betalas tillbaka när ett Thailändskt par gifter sig, tror att det skulle vara otänkbart, brudgummen skulle ju skämma ut sig och sin släkt om han begärde detta och ses som en riktig snåljåp.

 

Detta är nog något som har dykt upp med falangernas inträde på äktenskapsmarknaden.

 

Fina bilder.

Mvh isan lover 

 

Just i fallet jag beskrev blev det bråk mellan föräldrarna för att det inte kom tillbaka som överenskommet annars tror jag som dig att det nog är främst bland faranger detta händer även om det knappast skulle berättas om så sker. Bland thai/thai hamnar iaf cashen brudens föräldrar men guld/smycken kan åtminstonde ibland behållas av brudparet.

Antagligen därför lackade svärmor ur lite vid lillebrors förhandling då de ville ha 100K trots en dotter och tidigare skiljsmässa. Damen hade väl berättat hur frugan, jag och svärmor bor/lever så föräldrarna tyckte det var lika bra att ta i lite extra. 

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Som alltid råder det vitt skilda meningar när ämnet sinsod kommer på talan. Som jag har förstått det så finns det stora skillnader geografiskt och beroende på socialklass samt inte minst individuellt mellan olika familjer och det förklarar nog de olika uppfattningarna.

 

Några är av uppfattningen att det är ovanligt att sinsoden betalas tillbaka om det inte är någon Farang inblandad, av de giftemål jag känner till är det närmast standard, även om det verkar finnas en del varianter. Det vanligaste numera verkar vara, i alla fall i Bangkok men även alltmer i "vår" by en bit utanför Bangkok, att sinsoden visas upp men sedan tillfaller brudparet. Sinsoden och kostnaden för bröllopet delas dessutom mellan parets föräldrar. Den näst vanligaste varianten, bland de fall jag känner till, är att sinsoden tillfaller brudparet men att brudgummens föräldrar betalar den och brudens familj står för festen. Jag har hört om fall i byn där fattigare föräldrar behåller en del av sinsoden, men aldrig hela.

 

Åtminstone i byarna ska man dock inte underskatta sinsodens betydelse. Frugan är äldre än alla sina kusiner på svärmors sida så jag har varit med på några "överläggningar" när det drar ihop sig till giftemål, och även om det är mycket skratt så finns det en allvarlig underton. Kommer inte de båda familjerna överens om sinsod så finns det helt enkelt ingen förutsättning för ett lyckligt äktenskap, man "gifter in sig" i en släkt på ett helt annat sätt än man numera gör i Sverige, men förmodligen gjorde när förra seklet var ungt. På så sätt är ju sinsod väldigt bra, det är helt enkelt ett lackmustest på förhållandet, och då det kommer relativt tidigt så är det ju bra att få veta att det aldrig kommer funka innan det gått för långt.

 

Som västerlänning kan det givetvis kännas lite sunkigt men där tror jag sinsodfrågan är ännu bättre; kan man inte jämka sina kulturer eller kommunicera bättre än att det blir problem redan här så är det nog bättre att bryta upp. Om snubben eller tjejen inte vill, eller kan, förstå den andres traditioner och/eller tjejen inte kan förklara och/eller försvara sig mot föräldrar eller andra släktingar så kommer dessa problem till slut att förgöra förhållandet ändå och då är det ju bättre för både om det kan avbrytas innan skadorna blir för stora.

 

Om jag betalat sinsod? Nej, men jag hade gladeligen gjort det om vi fick behålla pengarna. Svärmor tog ut stålarna och lade dem på bordet och alla var glada. Mina föräldrar, släktingar och jobbarkompisar kom dock med relativt välfyllda kuvert så det blev en hyfsad vinst.

 

Nedan; jag svärmor och min framlidna farmor för drygt 18 år sedan.

Wedding.jpg

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Får väl bidra lite hur det var för mig.

Att betala Sinsod har väl att göra med hur föräldrarna är, vilket årtal man lever i, följt med i utvecklingen, deras egna ekonomi, var någonstans man bor i Thailand, traditioner, behov av att visa ”show” samt damens ålder, barn sen tidigare m.m. .

Finns faktiskt familjer i Thailand som ser modernt på saker och ting, eller vad man skall kalla det samt inget behov av att visa alla med ett jätte bröllop utan vill att det skall stanna inom familjen.

För mig blir det ingen sinsod, kan bero på åldern. Inte gift ännu (blir snart) men jag har frågat hennes föräldrar om sinsod.

Svaret jag fick var att dom har redan fått sin sinsod, att se deras dotter lycklig igen och har fått chansen till nya möjligheter, nytt liv, möjlighet att leva i Sverige, chans till utbildning, arbete m.m.

Däremot så skickar jag en summa varje månad som täcker driftkostnaderna m.m. på vårt hus i Thailand samt hennes sons skolgång, han är 18år, är på besök hos oss i Sverige just nu, inget behov att flytta till Sverige.

Vill slutföra sina studier, hans mormor tar hand om han tills han skall in på universitet nästa år. Pengarna som blir över går till hennes föräldrar.

 

ItaMar

Link to comment
Dela på andra sajter

39 minuter sedan, skrev Atom:

Som alltid råder det vitt skilda meningar när ämnet sinsod kommer på talan. Som jag har förstått det så finns det stora skillnader geografiskt och beroende på socialklass samt inte minst individuellt mellan olika familjer och det förklarar nog de olika uppfattningarna.

 

Några är av uppfattningen att det är ovanligt att sinsoden betalas tillbaka om det inte är någon Farang inblandad, av de giftemål jag känner till är det närmast standard, även om det verkar finnas en del varianter. Det vanligaste numera verkar vara, i alla fall i Bangkok men även alltmer i "vår" by en bit utanför Bangkok, att sinsoden visas upp men sedan tillfaller brudparet. Sinsoden och kostnaden för bröllopet delas dessutom mellan parets föräldrar. Den näst vanligaste varianten, bland de fall jag känner till, är att sinsoden tillfaller brudparet men att brudgummens föräldrar betalar den och brudens familj står för festen. Jag har hört om fall i byn där fattigare föräldrar behåller en del av sinsoden, men aldrig hela.

 

Åtminstone i byarna ska man dock inte underskatta sinsodens betydelse. Frugan är äldre än alla sina kusiner på svärmors sida så jag har varit med på några "överläggningar" när det drar ihop sig till giftemål, och även om det är mycket skratt så finns det en allvarlig underton. Kommer inte de båda familjerna överens om sinsod så finns det helt enkelt ingen förutsättning för ett lyckligt äktenskap, man "gifter in sig" i en släkt på ett helt annat sätt än man numera gör i Sverige, men förmodligen gjorde när förra seklet var ungt. På så sätt är ju sinsod väldigt bra, det är helt enkelt ett lackmustest på förhållandet, och då det kommer relativt tidigt så är det ju bra att få veta att det aldrig kommer funka innan det gått för långt.

 

Som västerlänning kan det givetvis kännas lite sunkigt men där tror jag sinsodfrågan är ännu bättre; kan man inte jämka sina kulturer eller kommunicera bättre än att det blir problem redan här så är det nog bättre att bryta upp. Om snubben eller tjejen inte vill, eller kan, förstå den andres traditioner och/eller tjejen inte kan förklara och/eller försvara sig mot föräldrar eller andra släktingar så kommer dessa problem till slut att förgöra förhållandet ändå och då är det ju bättre för både om det kan avbrytas innan skadorna blir för stora.

 

Om jag betalat sinsod? Nej, men jag hade gladeligen gjort det om vi fick behålla pengarna. Svärmor tog ut stålarna och lade dem på bordet och alla var glada. Mina föräldrar, släktingar och jobbarkompisar kom dock med relativt välfyllda kuvert så det blev en hyfsad vinst.

 

Nedan; jag svärmor och min framlidna farmor för drygt 18 år sedan.

Wedding.jpg

 

Trevligt att läsa. Jag har inte luskat något djupare i det här men hade ungefär samma uppfattning som du beskriver. Men trodde sen jag missförstått allting då IL berättade att det aldrig betalas tlllbaka något. Rådfrågade min bättre hälft och hon tror att brudens föräldrar vanligtvis behåller cashen men inte guldet. Men hon har mycket lite intresse av andras ekonomi och brukar aldrig diskutera eller fråga om andras pengar. Jag ska uppdatera henne och se vad hon säger :-)

 

/ SatanG    

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev SatanG:

 

Trevligt att läsa. Jag har inte luskat något djupare i det här men hade ungefär samma uppfattning som du beskriver. Men trodde sen jag missförstått allting då IL berättade att det aldrig betalas tlllbaka något. Rådfrågade min bättre hälft och hon tror att brudens föräldrar vanligtvis behåller cashen men inte guldet. Men hon har mycket lite intresse av andras ekonomi och brukar aldrig diskutera eller fråga om andras pengar. Jag ska uppdatera henne och se vad hon säger :-)

 

/ SatanG    

 

Var nyss och hämtade frugan, var partymiddag med jobbet ikväll, och berättade ILs version att ingen förälder ger tillbaka någon Sinsod och Atoms där det är standard att det ges tillbaka. Hon anser att det stämmer bra vad båda säger, som tidigare uppgavs alltså geografiska och sociala skillnader. Mycket mer fick jag inte fram då hon hellre ville berätta om hur uppspelta alla kontorsflickorna var över mötet med antagligen Thailands hetaste ungkarl för tillfället. Naphat "Nong 9" finns det många kandidater som gärna själva skulle rafsa fram sinsoden för om det kom till den punkten. 

1490367177852.thumb.jpg.756857ddd7fa5bc6dba4a3463090b330.jpg

 

/ SatanG

 

 

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

21 timmar sedan, skrev Wanchai:

 

Jag har bara varit på 2 bröllop och det var frugans systerdöttrar som gifte sig. Den äldre systern gifte sig för tredje gången och har en dotter på 7 år och sinsoden var 500.000 baht och 5 baht guld. Hennes man från medelklass i Bangkok. Hon har ingen högre utbildning men pluggar nu efter senaste giftermålet.

 

Lillsyrran gifte sig med en polisson nu i vinter och sinsoden var samma, 500.000 kontanter och 5 baht guld. Hon har nyss avslutat sina universitetsstudier. 

 

Båda gångerna fick de behålla pengarna. Det var inte bara för syns skull.

 

Jag förstår inte att sinsoden kunde var lika för dessa två men det är mycket som man inte förstår i Thailand.

 

Efter samtal med frugan idag måste jag korrigera/förtydliga.

 

Hon som gifte sig för tredje gången sparas sinsoden till hennes dotters utbildning i framtiden.

 

Lillsyrran och hennes man fick sinsoden som bl.a. gick till att betala bröllopet och en del på sitt hus som de köpt utanför Bangkok och är under konstruktion.

 

Båda brudarna fick behålla guldet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan var ju begagnad så marknadsvärdet var lite naggat i kanten men den så kallade sinsoden bestod av ett lån av min svenska "fetlänk# + tror det var 50 k,allt återlämnades efter cermonin.Bröllopet bekostade jag och det fanns inga invändningar emot detta förfarande som förövrigt var frugans ide.Däremot så lovade jag frugan att se till att hennes föräldrar skulle få ett värdigt liv och det håller jag fortfarande efter 22 år(fadern död)och modern har det bra(86 år nu.)

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar hur många stackars tjejer som gifter sig olyckligt efter påtryckningar från sina föräldrar för att göra dem till viljes genom att gifta sig med en rik kille som de inte älskar, i stället för att gifta sig med en inte så rik kille som de älskar på grund utav en stenålderssed som sinsod.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

För den här gamla tanten som bodde hos oss sina 4-5 sista år i livet betalades det 3 Baht i sinsod någon gång mellan 1935-40, hon dog i Februari förra året och överlevde make och 3 söner.

12189051_1185788908113081_3695832273974871849_n.jpg.92457db99dd65ed3db5736f0a6debc42.jpg

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
18 timmar sedan, skrev SatanG:

 

Var nyss och hämtade frugan, var partymiddag med jobbet ikväll, och berättade ILs version att ingen förälder ger tillbaka någon Sinsod och Atoms där det är standard att det ges tillbaka. Hon anser att det stämmer bra vad båda säger, som tidigare uppgavs alltså geografiska och sociala skillnader. Mycket mer fick jag inte fram då hon hellre ville berätta om hur uppspelta alla kontorsflickorna var över mötet med antagligen Thailands hetaste ungkarl för tillfället. Naphat "Nong 9" finns det många kandidater som gärna själva skulle rafsa fram sinsoden för om det kom till den punkten. 

1490367177852.thumb.jpg.756857ddd7fa5bc6dba4a3463090b330.jpg

 

/ SatanG

 

 

Hej

Tror din fru har rätt, det finns nog både geografiska, kulturella och andra skillnader här, ta t.ex en lite rikare välbeställd familj i en stad, där familjen har en högre utbildning och bra jobb, dom är ju inte direkt i behov av en sinsod direkt, här tror jag att man har mycket lättare att göra upp om att bara visa pengar och guld för traditionens skull, men sen låta brudparet behålla detta.

 

Sen har vi ju den fattiga familjen ute i obygden i ex.vis Isaan, där man lever för dagen och konstant har brist på pengar, ett dåligt hus och kanske en Rod Thai, ingen bil och ingen traktor o.s.v, här är dels traditionen starkare, sen är ju kanske sinsoden något som familjen har sett fram emot och räknat med länge, dom har ju verkligen behov av dom, att då lämna tillbaka dom kan nog vara svårare.

 

Lite så kanske det fungerar i stort men sen finns det ju alltid undantag, men i vår lilla by vet jag att morbröderna har får spara i flera år för att deras söner ska kunna gifta sig och dom fick absolut inget tillbaka, jag tror t.o.m att dom skulle ha skämts för att fråga.

Mvh isan lover 

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

En dum fråga.

Hennes föräldrar dog förra året.

Hur ställer man till med kalas nu?

Tänker mest på det praktiska och bo i Thailand som pensionär och som gift blir det förmåner.

Kärringen gillar festupplägget.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Galten:

En dum fråga.

Hennes föräldrar dog förra året.

Hur ställer man till med kalas nu?

Tänker mest på det praktiska och bo i Thailand som pensionär och som gift blir det förmåner.

Kärringen gillar festupplägget.

 

Vilka förmåner skulle detta vara?

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Nemo:

 

Vilka förmåner skulle detta vara?

Nr 1 Man behöver bara visa upp 400 000 i bank i stället för 800 000  för att bo i Thailand?

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Galten:

Nr 1 Man behöver bara visa upp 400 000 i bank i stället för 800 000  för att bo i Thailand?

 

Det är riktigt. Å andra sidan kan det också var lite mer osäkert. Vid en skillsmässa eller dödsfall, så förfaller uppehållstillståndet. Har för mig att man inte har så värst lång tid på sig för att åtgärda detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Det är riktigt. Å andra sidan kan det också var lite mer osäkert. Vid en skillsmässa eller dödsfall, så förfaller uppehållstillståndet. Har för mig att man inte har så värst lång tid på sig för att åtgärda detta.

Den tiden den sorgen;)

 

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev måne:

Frugan var ju begagnad så marknadsvärdet var lite naggat i kanten men den så kallade sinsoden bestod av ett lån av min svenska "fetlänk# + tror det var 50 k,allt återlämnades efter cermonin.Bröllopet bekostade jag och det fanns inga invändningar emot detta förfarande som förövrigt var frugans ide.Däremot så lovade jag frugan att se till att hennes föräldrar skulle få ett värdigt liv och det håller jag fortfarande efter 22 år(fadern död)och modern har det bra(86 år nu.)

Nästan samma här. Frugan hade två barn, ingen sinsod, fast naturligtvis skulle frugan ha guld. Festen betalade jag, sedan kommer det alltid in pengakuvert från deltagarna och det fick svärmor behålla. Hon höll stenhårt i slantarna, kan inte tänka mig någon som använt dom vettigare än vad hon gjort. Far var redan död då. Svärmor dog för ett antal år sedan nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Vi har inte gift oss i Thailand men när vi gifte oss i Sverige betalde svärmor mig 150000 SEK och 2 kg guld :look_down:

 

Men vi lovade då att ta hand om henne så länge hon lever

IMG_1874.thumb.JPG.ea801eaada4662618676e1ac5e3f9673.JPG

 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Min "svärmor" har lagt undan 100 000 baht som vi får om vi gängar oss.

Undrar om jag ska höra om inte kärringen har nå guld att slänga med åxå.

Inget snack än om att vi ska ta hand om henne. Men hon är ju jämgammal med mig så hon får väl jobba på ett tag till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...