Jump to content
IGNORERAD

Underhåll till svärföräldrarna


Simon177

Recommended Posts

Guest wUThai
1 timme sedan, skrev Kenneth4618:

Tja karma har jag ingen användning för men det är svårt att undvika om man bjuder på bilder, reseberättelser, mm och sig själv under de 9 år jag varit medlem.

Vad tycker du själv att du bidragit med förutom ditt ordbajseri?

Varför ska du ge dig på Nemo hela tiden? Tröttnar du aldrig? Sluta spamma tråden med skit nu!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 151
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nemo

    20

  • stefan5300

    12

  • Kenneth4618

    11

  • Simon177

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Kenneth4618
6 minuter sedan, skrev wUThai:

Varför ska du ge dig på Nemo hela tiden? Tröttnar du aldrig? Sluta spamma tråden med skit nu!

Skit i det du

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Simon177:

Det stämmer. Och det är väll lite därför jag har börjat ifrågasätta månadskostnaden.

Blanda inte ihop löpande kostnader med planerade stora utgifter, lite äpplen och päron.

Sen råder jag dig att bara ge det du kan och vill. Att sitta och hålla bok på det man gett för att sen slänga det i huvet på de man gett det till är fult.

Tycker det låter som du borde behålla dina pengar själv. Alternativt bestämma dig för om det är gåva, investering eller köp du håller på med. Och var rak mot din flickvän, vet hon inte vad du vill (och du inte säger det) ber du om problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 hours ago, Nemo said:

 

Visa ord från låtsasjobbaren. Menar du på fullaste allvar att karmaknappen inte användes som ett "vapen" I det inlägget (liksom i det här)?

 

Vad är en låtsasjobbare och hur blev jag en sådan?

 

När man tänker i banor som att karmaknappar används som vapen så ska man nog logga ut ett tag och skaffa sig en annan hobby, eller kanske att låtasjobb.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Atom:

 

Vad är en låtsasjobbare och hur blev jag en sådan?

 

När man tänker i banor som att karmaknappar används som vapen så ska man nog logga ut ett tag och skaffa sig en annan hobby, eller kanske att låtasjobb.

Ja, var hittar man ett sånt jobb och hur mycket betalar dom?

 

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Sangwal:

Ja, var hittar man ett sånt jobb och hur mycket betalar dom?

 

Rock on!

WP krävs ;) 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev leifen:

WP krävs ;) 

Själv är jag ägare av en gigantisk HP, men förmodar att det inte räcker då?

 

Rock on!

Ändrades av Sangwal

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Sangwal:

Själv är jag ägare av en gigantisk HP, men förmodar att det inte räcker då?

 

Rock on!

HP är inget låtasjobb, det är på riktigt ;) 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev leifen:

WP krävs ;) 

För låtsasjobb så räcker det med ett låtsasWP, det är jag ganska säker på :D 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
9 timmar sedan, skrev Esspe:

Jag har nog varit lyckligt lottad med mina svärföräldrar och en fru som har kunnat hålla styr på det hela. Vi har varit gifta i snart 35 år och jag har ytterst sällan om ens någonsin fått några krav på mig att bidra med pengar.

 

 

 

:thumbsup:

 

Bra jobbat - och må ni leva lyckliga i alla dagar! (märk väl, ingen ironi smiley då jag verkligen menar detta)

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

 

Behövs inte för på MPR heter den rolleyes

Rolleyes.JPG.1493b79f209aa26a4d32796aa91b8edf.JPG

 

Och skillnaden mellan "rolleyes" och den här :sarcastic: är?

Link to comment
Dela på andra sajter

Läst tråden och finner de första sidorna intressanta..slutet är av sämre karaktär,
Att hjälpa utan att stjälpa en, så hjälp till att själv kunna få in mer pengar till familje är positivt typ betala lite för en bil
Bör innebära att man kan jobba på en större yta komma fram fortare mm mm mm bör innebära större inkomster det måste vara bra,
Att betala för någon som istället sätter sig hemma och inte gör något tja inte bra enligt mig
Så hjälpa till lite ekonomiskt kan ge familjen en bra start, men dom måste själva vilja och göra arbetet själva.. annars är det bara ett stort hål du/ni kan kasta era pengar i


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev Naam kaeng:

 

:thumbsup:

 

Bra jobbat - och må ni leva lyckliga i alla dagar! (märk väl, ingen ironi smiley då jag verkligen menar detta)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Räknade efter lite och det är faktiskt bara 30 år men tack ändå :)

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 18/03/2017 at 08:09, skrev Simon177:

Jo. Jag har frågat för länge sedan och har har för mig hon sa att hon hjälpte till så gott hon kunde. Fick ingen siffra

 

Jag har för mig jag har läst någonstans att det är den äldsta dottern som bär det största ansvaret för att hjälpa föräldrarna. Ang sönerna så är en äldre och de 2 yngsta går fortfarande i skolan. Men dom bor inte hemma.

 

Sin sod har vi diskuterat lite också. Jag har sagt att när vi gifter oss i det nybyggda huset så kan jag väll lägga upp 300.000 till 400.000. Men hoppas att det bara är för show. Och att jag får tillbaka dom pengarna.

 

Ang. Sin soden så diskuterar ni detta innan det är dags för bröllop. Naturligtvis bör det vara show, särskilt med tanke på att de får flytta in i ett nytt hus ev. att päronen behåller en liten del av cashen. 

 

Jag antar att huset ni lovat hennes föräldrar kommer skrivas i din flickväns namn? Hur gamla är ni och svärföräldrarna?

 

Om det är äldsta, yngsta eller mellandottern som bär ansvaret för föräldrarna så verkar det tyvärr i många familjer helt enkelt vara den som träffat en farang. 

 

Självklart bör ni kunna ha en rak och öppen diskussion även om det ekonomiska utan att det ska lipas och eller användas fraser som att man inte älskar den andra. Älskar man varandra bör man väl kunna diskutera allt?   

 

/ SatanG

 

 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir lite konfunderad över det där med sinsod. Har sett att många nämnt det och det verkar som om en hel del betalar det. Nämndes inte med ett ord när vi gifte oss i Thailand. Naturligtvis betalade jag för bröllopet men inte ett ord om något annat.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev Esspe:

Blir lite konfunderad över det där med sinsod. Har sett att många nämnt det och det verkar som om en hel del betalar det. Nämndes inte med ett ord när vi gifte oss i Thailand. Naturligtvis betalade jag för bröllopet men inte ett ord om något annat.

Det tyder på att hon inte var oskuld. :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
44 minuter sedan, skrev rolba:

Det tyder på att hon inte var oskuld. :-)

Hej

Så är det enligt traditionen.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Så är det enligt traditionen.

Mvh isan lover

 

Ja det är många faranger som blivit lurade och betalat.

 

Läste för många år sedan på mpr eller om det var på thaitjejer att en farang skulle betala sinsoden till brudens storasyster då föräldrarna var döda, snacka om att försöka att luras.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
13 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

Ja det är många faranger som blivit lurade och betalat.

 

Läste för många år sedan på mpr eller om det var på thaitjejer att en farang skulle betala sinsoden till brudens storasyster då föräldrarna var döda, snacka om att försöka att luras.

Hej

Ja det har hänt att falanger plockas på pengar via sinsod, känner också till flera såna fall.

Men det är också sant att sinsod fortfarande betalas av många Thailändare, speciellt i Isaan är denna tradition snarare mer regel än undantag när Thailändska par gifter sig.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Ja det har hänt att falanger plockas på pengar via sinsod, känner också till flera såna fall.

Men det är också sant att sinsod fortfarande betalas av många Thailändare, speciellt i Isaan är denna tradition snarare mer regel än undantag när Thailändska par gifter sig.

Mvh isan lover

 

Jo det betalas sinsod här i byn också, 20- 50,000 Baht är ju vanligt men aldrig några fantasisummor som faranger betalar.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
37 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

Jo det betalas sinsod här i byn också, 20- 50,000 Baht är ju vanligt men aldrig några fantasisummor som faranger betalar.

Hej

Själv hsr jag varit på helt Thailändska bröllop med sinsoder på allt ifrån 15 000 baht till miljonbelopp, ca 100 000 är inte ovanligt, problemet med sinsod är väl att man förväntas betala efter hur mycket pengar och tillgångar man har, en rik betalar mycket en fattig mindre o.s.v.

 

Dom flesta Thailändare väljer nog rätt eller fel att klassa en falang som ganska rik, därför förväntar sig nog dom flesta en ganska rejäl sinsod då, men det går ju stt kringgå detta och bara visa upp pengar om familjen går med på det.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Själv hsr jag varit på helt Thsiländska bröllop med sinsoder på allt ifrån 15 000 baht till miljonbelopp, ca 100 000 är inte ovanligt, problemet med sinsod är väl att man förväntas betala efter hur mycket pengsr och tillgångar man har, en rik betalar mycket en fattig mindre o.s.v.

 

Dom flesta Thailändare väljer nog rätt eller fel att klassa en falang som ganska rik, därför förväntar sig nog dom flesta en ganska rejäl sinsod då, men det går ju stt kringgå detta och bara visa upp pengar om familjen går med på det.

Mvh isan lover

 

Mycket bättre att kvitta och begära hemgift av brudens föräldrar enligt svenska traditioner.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 minut sedan, skrev stefan5300:

 

Mycket bättre att kvitta och begära hemgift av brudens föräldrar enligt svenska traditioner.

Hej

Alltid värt ett försök, men det kanske blir svårt stt sälja in hos föräldrarna.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Alltid värt ett försök, men det kanske blir svårt stt sälja in hos föräldrarna.

Mvh isan lover

 

Varför då om de nu ska vara så traditionsbundna.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...