Jump to content
IGNORERAD

En Mc tur till Ang Thong


janne_h

Recommended Posts

20 timmar sedan, skrev FF:

Nu garanterar jag kört en massa mil på Svenska banor, bilden är tagen på svieastad bana har kört på ganska många i hela Sverige.

Och på vägar här hemma så kör alldeles för fort utan att du o andra riskerar era liv, man kan fort utan att riskera andras liv på rätta ställen..

 

     FF 

 

Jag har en kompis som älskar slingriga 70-vägar, inte för att åka 70 på sin MC..............

Han skiter i att det bor barnfamiljer utmed dessa vägar, men fan ta den som inte kör sakta i "hans" villa område.....

Denna kompis är en av SMC´s BKK instruktörer...........

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 128
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    37

  • Boa52

    27

  • kalasbullen

    11

  • Soengsang

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

  Vet du hur långt en MC på ca 200KG färdas(kanar, studsar tex) efter en vurpa i ca 180Km/h?

En kåt jycke som ska över vägen fixar vurpan på bråkdelen av en sekund oavsett hur mycket sinnena än skärps vid höga hastigheter.

 

 

Jo men vad många trötta bilförare inte förstår om att åka mc är att man måste vara 3 steg före hela tiden. Man avsöker sidorna av vägen hela tiden för att undvika hundar och annat som kan komma ut. Där har du bland annat en anledning till att jag inte kör på kvällen.

Och kör man mc lika trött i mössan som när man kör bil så kan naturligtvis allt hända.

Och sen anpassar man hastigheten efter sikten.

Man kör inte lika fort på en kurvig väg som en rak med god sikt. Så är det bara!

 

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

 

 

 

 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev evert 1:

När jag och min blivande fru i vår ungdom var ute och åkte motorcykel (i Thailand), skulle vi antingen köra så sakta att vi knappt skulle slå oss i fall en olycka inträffade - ELLER köra så fort att vi båda dog och förhoppningsvis senare få ett nytt och bättre liv.

Ett fyllo som skramlar fram i knappt 50 km på en bygata är minst lika farlig om inte mer än en mckille i 200 knyck på en motorväg.

Du kör nämligen så pass snabbt att de flesta som blir omkörda oftast INTE hinner att reagera förrän du är förbi, med fyllot kan hux flux göra vilka manövrar när och var som helst.

Tror dessutom att det är endast de som regelbundet kör hoj som egentligen kan avgöra hur farligt han/hon beter sig. Finns de som kör sakta och beter sig oskickligt de är minst lika farliga om inte farligare än de som kör riktigt fort - och nu menar jag för andra trafikanter, inte för föraren direkt.

Där ökar självklart riskerna med hastigheten men lite riksbenägna är väl de flesta av oss, eller?

Uttrycket att det är INTE farten som dödar utan det hastiga stoppet äger onekligen sin rätt. Kolla gärna inte lite roadracing, många spektakulära omkullkörningar men oftast kan föraren resa sig och gå från olyckan.

Kör du på en motorväg minimerar du ditt risktagande gentemot att skramla fram i 50km/tim bland häckar och korsningar trafikerade av allsköns fordon och folk/djur.

Vi alla lever troligtvis ändå bara en gång och varför inte då försöka njuta av livet.

 

Tyvärr lever vi svenska motorcyklister just nu lite farligt, allt lösgrus efter vinterns sandning som ligger kvar där man minst anar. Vissa vägar är sopade medan andra sopas först framåt midsommar och då har redan olika lappningar påbörjats.

Sedan har vi dessa dj*'la vajeräcken, rena mardrömmen för en motorcyklist.

 

Roadracing VS allmänna vägar,

Roadracing- endast MC, alla ska köra åt samma håll, alla(nästan) är mycket kompetenta förare, endast i undantagsfall djur på banan, kring miljön är gjord för att förarna ska i största möjliga mån klara att krascha utan allvarligare skador.

 

Allmänna vägar- blandad trafik, allt från gående-cyklande-lekande barn till tunga lastbilar, massor med förare som leker med sina mobiler, en hel del fylla på vägen, massor med djur i miljön och en djävla massa träd, stolpar, räcken, stenar och annan skit i trafikmiljön.

 

Jag åker en hel del hoj i båda länderna, fort det kör jag på bana.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

48 minuter sedan, skrev janne_h:

 

Dock är det väldiga risker för skador om man klotar i 50 utan hjälm. Det var min poäng.

Och ja jag har klotat i dessa hastigheter på en svensk motorväg. Dock var det 1984 så det är preskriberas.

Skinnet på huvudet sprack upp så dom fick sy för att hjälmen tryckte på så hårt. Ett spräckt skinn och skrapslador på knät då skinnstället gick hål där. En halvt avslagen framtand.

Vaknade upp på ambulansbåren. Var ca 3 dagar på sjukhus. Hade jag inte haft dessa skydd hade ingen på MPR vetat vem jag är.

Så ja jag har viss insikt i det jag pratar om även om det hände för 33 år sedan. Har sedan dess inte haft en enda olycka.

 

 

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

 

 

 

Skadan i huvut kom där, hur fan tänker du, huva

Link to comment
Dela på andra sajter

 
Roadracing VS allmänna vägar,
Roadracing- endast MC, alla ska köra åt samma håll, alla(nästan) är mycket kompetenta förare, endast i undantagsfall djur på banan, kring miljön är gjord för att förarna ska i största möjliga mån klara att krascha utan allvarligare skador.
 
Allmänna vägar- blandad trafik, allt från gående-cyklande-lekande barn till tunga lastbilar, massor med förare som leker med sina mobiler, en hel del fylla på vägen, massor med djur i miljön och en djävla massa träd, stolpar, räcken, stenar och annan skit i trafikmiljön.
 
Jag åker en hel del hoj i båda länderna, fort det kör jag på bana.


Det finns 2 viktiga faktorer att dom klarar dig bra i RR.
Den viktigaste är bra skydd. Det andra är omgivningen som naturligtvis är bättre anpassad än på bana. Dock får man på allmän väg lägga koncentrationen på annat vis än på bana.
En viktig faktor som både sparat ryggar och liv i rr är ryggplatta. Vilket tyvärr inte många Som kör på vanliga vägar använder.

Jag kan hålla med om att det naturligtvis är säkrast att hålla gällande hastighetsbegränsning.
Men jag blir ganska irriterad på folk (inte på dig) som går i taket över dessa hastigheter samtidigt som dom kör berusade och utan hjälm, och försvarar sig med att hastigheten är låg. Då har man överhuvudtaget inte insikt och bör undvika att uttala sig i frågan.
Jag kör spilnykter har skydd på mig och har lång erfarenhet av att köra och vet var och inte det går att dra på.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Skadan i huvut kom där, hur fan tänker du, huva

OK där kom förklaringen till att du skriver obegripligt. En mc olycka där du slog i huvudet således.
Tack för förklaringen. Tror det var många på forumet som undrade vad detta berodde på?
:)

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev janne_h:

 


Det finns 2 viktiga faktorer att dom klarar dig bra i RR.
Den viktigaste är bra skydd. Det andra är omgivningen som naturligtvis är bättre anpassad än på bana. Dock får man på allmän väg lägga koncentrationen på annat vis än på bana.
En viktig faktor som både sparat ryggar och liv i rr är ryggplatta. Vilket tyvärr inte många Som kör på vanliga vägar använder.

Jag kan hålla med om att det naturligtvis är säkrast att hålla gällande hastighetsbegränsning.
Men jag blir ganska irriterad på folk (inte på dig) som går i taket över dessa hastigheter samtidigt som dom kör berusade och utan hjälm, och försvarar sig med att hastigheten är låg. Då har man överhuvudtaget inte insikt och bör undvika att uttala sig i frågan.
Jag kör spilnykter har skydd på mig och har lång erfarenhet av att köra och vet var och inte det går att dra på.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

Herre gud du kör 180 i en trafikerad motorväg vi snackade om några pilsner på en byaväg, Ser du inte skillnaden eller är du stendum

Du är inte ensam när du kör på en motorväg i Thai och som vi vet kandet komma folk som kör i motsatt riktning och göra hur många

dumheter som helst i trafiken. Som jag skrev tidigare om du kör ihjäl dej OK men du kan skada en massa andra oskylldiga

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev janne_h:


OK där kom förklaringen till att du skriver obegripligt. En mc olycka där du slog i huvudet således.
Tack för förklaringen. Tror det var många på forumet som undrade vad detta berodde på?
:)

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

Du missa nåt det var du som skada huvet, du skrev det själv. Inte många hemma hos dej

Link to comment
Dela på andra sajter

Herre gud du kör 180 i en trafikerad motorväg vi snackade om några pilsner på en byaväg, Ser du inte skillnaden eller är du stendum
Du är inte ensam när du kör på en motorväg i Thai och som vi vet kandet komma folk som kör i motsatt riktning och göra hur många
dumheter som helst i trafiken. Som jag skrev tidigare om du kör ihjäl dej OK men du kan skada en massa andra oskylldiga


Såg ett tv program på Thai tv där en mamma till en 14 årig kille, satt och grät ut i tv,. Då killen hade just ramlat omkull på en byväg i den låga hastighet som du kör i. (utan att ha druckit en droppe pilsner). Han slog i huvudet och vart hjärndöd.
Var tror du majoriteten av alla mc relaterade olyckor sker i Thailand?
Inte är det på motorvägar i alla fall. Och majoriteten av dom som avlider saknade hjälm.
Det är naturligtvis stor risk att en hund sänker din moppe i mörkret trots låg fart när du puttrar hem i låg fart berusad utan hjälm på en hal grusväg på en thaimoppe som troligtvis har defekta bromsar, eftersom thailändare bara i bästa fall lagar något när det är rrasigt
Med dålig belysning.


Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev janne_h:

 


Såg ett tv program på Thai tv där en mamma till en 14 årig kille, satt och grät ut i tv,. Då killen hade just ramlat omkull på en byväg i den låga hastighet som du kör i. (utan att ha druckit en droppe pilsner). Han slog i huvudet och vart hjärndöd.
Var tror du majoriteten av alla mc relaterade olyckor sker i Thailand?
Inte är det på motorvägar i alla fall. Och majoriteten av dom som avlider saknade hjälm.
Det är naturligtvis stor risk att en hund sänker din moppe i mörkret trots låg fart när du puttrar hem i låg fart berusad utan hjälm på en hal grusväg på en thaimoppe som troligtvis har defekta bromsar, eftersom thailändare bara i bästa fall lagar något när det är rrasigt
Med dålig belysning.


Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

Vi  har inte pratat om berusad, hal grusväg ? dålig belysning, dåliga bromsar vart får du det ifrån. Mina " moppar " har bra

belysning och bra bromsar det är ju inte Thailändarnas Moppar vi pratar om, dom är mina och samma med Il . Sen har

vi alldrig pratat om att äka hem i mörkret det har du hittat på. Du är fan inte klok, vilka fantasier du har

Link to comment
Dela på andra sajter

32 minuter sedan, skrev janne_h:

 


Det finns 2 viktiga faktorer att dom klarar dig bra i RR.
Den viktigaste är bra skydd. Det andra är omgivningen som naturligtvis är bättre anpassad än på bana. Dock får man på allmän väg lägga koncentrationen på annat vis än på bana.
En viktig faktor som både sparat ryggar och liv i rr är ryggplatta. Vilket tyvärr inte många Som kör på vanliga vägar använder.

Jag kan hålla med om att det naturligtvis är säkrast att hålla gällande hastighetsbegränsning.
Men jag blir ganska irriterad på folk (inte på dig) som går i taket över dessa hastigheter samtidigt som dom kör berusade och utan hjälm, och försvarar sig med att hastigheten är låg. Då har man överhuvudtaget inte insikt och bör undvika att uttala sig i frågan.
Jag kör spilnykter har skydd på mig och har lång erfarenhet av att köra och vet var och inte det går att dra på.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

 

Givetvis så slarvas det inte med skydden inom RR, den finns en hel samling med "Tecknical Stewards" som håller efter detta, tyvärr så är det(var när jag höll på) inga ålders begränsningar på hjälmarna från SVEMO`s sida i reglementet vilket gjorde att en del åkte med hjälmar som var för gamla för att få användas i internationella tävlingar enligt UEM`s och FIM`s reglemente.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi  har inte pratat om berusad, hal grusväg ? dålig belysning, dåliga bromsar vart får du det ifrån. Mina " moppar " har bra

belysning och bra bromsar det är ju inte Thailändarnas Moppar vi pratar om, dom är mina och samma med Il . Sen har

vi alldrig pratat om att äka hem i mörkret det har du hittat på. Du är fan inte klok, vilka fantasier du har

 

OK så du ställer alltid moppen på kvällen och dina by har inga grusvägar och är därmed är inte hala?

För övrigt så krockade 14 åringen på dagen också.

 

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

 

 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Vet du hur långt en MC på ca 200KG färdas(kanar, studsar tex) efter en vurpa i ca 180Km/h?

En kåt jycke som ska över vägen fixar vurpan på bråkdelen av en sekund oavsett hur mycket sinnena än skärps vid höga hastigheter.

Nu skrev han inte en, utan att han skulle krocka med allihopa, för o göra det bör man köra på fel sida.

Jag försvarar inte att macha i 180 på nått sätt, men så trött på alla moralkärringar.

 

Jag brukar alltid säga att jag kört tillräckligt med hoj i Sverige, för att begripa hur farligt det är i Thailand.

Nog för jag varit på vippen att skaffa hoj i Thailand, men de lilla hjärnceller som jobbar har i sista stund stoppat mig.

 

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

 

 

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

 
Givetvis så slarvas det inte med skydden inom RR, den finns en hel samling med "Tecknical Stewards" som håller efter detta, tyvärr så är det(var när jag höll på) inga ålders begränsningar på hjälmarna från SVEMO`s sida i reglementet vilket gjorde att en del åkte med hjälmar som var för gamla för att få användas i internationella tävlingar enligt UEM`s och FIM`s reglemente.

Köpte just ny hjälm till min fru av den anledningen. Plasthälm max 2 år. Min hjälm är av annat material och håller längre.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev janne_h:

 


OK så du ställer alltid moppen på kvällen och dina grusvägar är inte hala?
För övrigt så krockade 14 åringen på dagen också.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

Herre gud du kan ju slå ihjäl dej om du snubbla på en trotoarkant. pattayapojka lever farligt.

Om man skadar sej så mycket i 50 km hur blir det då i 180

Link to comment
Dela på andra sajter

Herre gud du kan ju slå ihjäl dej om du snubbla på en trotoarkant. pattayapojka lever farligt.
Om man skadar sej så mycket i 50 km hur blir det då i 180

Nej jag skadar mig inte i 50 eftersom jag har skydd på mig.
Köp en vattenmelon och droppa den i marken när du kör i 50 på din byvägen. Så kan du se vad som händer med ditt huvud om du ramlar i 50.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Soengsang:


Nu skrev han inte en, utan att han skulle krocka med allihopa, för o göra det bör man köra på fel sida.
Jag försvarar inte att macha i 180 på nått sätt, men så trött på alla moralkärringar.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk
 

Du är väl trött på det mesta, gnäll gubbe. Man behöver inte köra på fel sida för att möta 5 st krachade mc gubbar. dom kommer på alla sidor

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Soengsang:


Nu skrev han inte en, utan att han skulle krocka med allihopa, för o göra det bör man köra på fel sida.
Jag försvarar inte att macha i 180 på nått sätt, men så trött på alla moralkärringar.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk
 

 

Visst skrev han så, jag bara undrade om du visste hur långt vraket tar sej av farten.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Du är väl trött på det mesta, gnäll gubbe. Man behöver inte köra på fel sida för att möta 5 st krachade mc gubbar. dom kommer på alla sidor

Hade du kört mycket bil i Thailand så hade du begripit att farligast är när dessa raceputtar kör om dig, de dyker upp på noll tid.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter


Hade du kört mycket bil i Thailand så hade du begripit att farligast är när dessa raceputtar kör om dig, de dyker upp på noll tid.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk



Fast det enda han kör själv enligt utsago är ju på byvägen i låg fart.
Och man undrar hur han kan få det till eventuell olycka med 5 hojar.
5 hojar i bredd i dessa farter 55555

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

 
Visst skrev han så, jag bara undrade om du visste hur långt vraket tar sej av farten.

Det är naturligtvis som att svara på hur långt ett snöre är.
Långt, men beror naturligtvis på miljön, tex i Sverige med wireräcke kommer du inte långt.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är naturligtvis som att svara på hur långt ett snöre är.

Långt, men beror naturligtvis på miljön, tex i Sverige med wireräcke kommer du inte långt.

 

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

 

 

Ja dessa vajer räcken i Sverige har avlivat några mc förare.

 

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

 

 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Soengsang:


Hade du kört mycket bil i Thailand så hade du begripit att farligast är när dessa raceputtar kör om dig, de dyker upp på noll tid.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk
 

Helt rätt det du skriver, i thaitrafiken och det kommer en i 180, huva

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev janne_h:

 


Fast det enda han kör själv enligt utsago är ju på byvägen i låg fart.
Och man undrar hur han kan få det till eventuell olycka med 5 hojar.
5 hojar i bredd i dessa farter 55555

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

Var fick du 5 hojar i bredd ifrån det skrev jag inte, du fantiserar och hittar på som en snorvalp

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev janne_h:

 

Ja dessa vajer räcken i Sverige har avlivat några mc förare.

 

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

 

 

 

Kör du vettigt och följer trafiken så är inte vajer räcken nåt problem både för bilar och Mc

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...