Jump to content
IGNORERAD

Utpressning


lillamannen

Recommended Posts

lillamannen

Min Tiraks jobbarkompis (Thai) har "lite" problem tror jag.

De jobbar på en dykfirma i Thailand som ägs (49%) av Italienare.
Dykfirman har anställt en Burmes eller en tjej från Laos vet ej till 100% men en utlänning som ska jobba i Thailand i alla fall och behöver arbetstillstånd.

Nu var immigrationspolisen på besök i Torsdags och Italienarna ringde efter min Tiraks kompis (hon jobbar på en annan butik som säljer "dyk") för hon kan prata både Thai och Engelska till 100% för att tolka.

 

Burmesen eller utlänningen ska firman sökt arbetstillstånd för men ej ännu fått beviljat.

 

När immigrationspersonalar stegar in så jobbar Burmesen med att sälja dykutflykter men hon har ej sökt arbetstillstånd för detta, hon har sökt arbetstillstånd för att städa lokalerna.

 

Nu blir dykfirman bestraffad  med 200.000Baht till polisen eller immigration och sen ytterligare 150.000Baht för att ej gå vidare till domstol.

 

Nu till problemet .........

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 74
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Boa52

    13

  • Soengsang

    11

  • lillamannen

    7

  • Nemo

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

9 minuter sedan, skrev lillamannen:

Min Tiraks jobbarkompis (Thai) har "lite" problem tror jag.

De jobbar på en dykfirma i Thailand som ägs (49%) av Italienare.
Dykfirman har anställt en Burmes eller en tjej från Laos vet ej till 100% men en utlänning som ska jobba i Thailand i alla fall och behöver arbetstillstånd.

Nu var immigrationspolisen på besök i Torsdags och Italienarna ringde efter min Tiraks kompis (hon jobbar på en annan butik som säljer "dyk") för hon kan prata både Thai och Engelska till 100% för att tolka.

 

Burmesen eller utlänningen ska firman sökt arbetstillstånd för men ej ännu fått beviljat.

 

När immigrationspersonalar stegar in så jobbar Burmesen med att sälja dykutflykter men hon har ej sökt arbetstillstånd för detta, hon har sökt arbetstillstånd för att städa lokalerna.

 

Nu blir dykfirman bestraffad  med 200.000Baht till polisen eller immigration och sen ytterligare 150.000Baht för att ej gå vidare till domstol.

 

Nu till problemet .........

 

Lite rörig beskrivning tycker jag, men verkar ju vara ett solklart fall. Firman har anställt en person utan WP. Personen har sökt WP, men inte för det arbete som hon redan har börjat att uträtta. Så, två fel redan där av den anställde och firman. Jag ser inte vad problemet är. Skulle kanske inte rekommendera firman att betala mutorna, då blir de förmodligen tvingade att betala igen nästa år och nästa år osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min Tiraks jobbarkompis (Thai) har "lite" problem tror jag.
De jobbar på en dykfirma i Thailand som ägs (49%) av Italienare.
Dykfirman har anställt en Burmes eller en tjej från Laos vet ej till 100% men en utlänning som ska jobba i Thailand i alla fall och behöver arbetstillstånd.
Nu var immigrationspolisen på besök i Torsdags och Italienarna ringde efter min Tiraks kompis (hon jobbar på en annan butik som säljer "dyk") för hon kan prata både Thai och Engelska till 100% för att tolka.
 
Burmesen eller utlänningen ska firman sökt arbetstillstånd för men ej ännu fått beviljat.
 
När immigrationspersonalar stegar in så jobbar Burmesen med att sälja dykutflykter men hon har ej sökt arbetstillstånd för detta, hon har sökt arbetstillstånd för att städa lokalerna.
 
Nu blir dykfirman bestraffad  med 200.000Baht till polisen eller immigration och sen ytterligare 150.000Baht för att ej gå vidare till domstol.
 
Nu till problemet .........


Thailändska arbetsmarknads ministeriet är ganska hårda på typ av arbete man söker arbetstillstånd för. Verkar ju lite konstigt att överhuvudtaget söka arbetstillstånd om det inte gäller dom faktiska arbetsuppgifterna.
Då hade man ju kunnat köra svart rakt av.
Jag skulle råda dom att ta detta direkt med arbetsmarknadsministeriet som är den myndighet som styr över detta.
Att dom hotar med dyra böter förstår jag. Då dom vill ha rejäla mutor. Men bara att polisen öppnat dörren för muta som en utväg är ju ännu mera olagligt.
Betala inga mutor. Det slår tillbaka. Och jag är övertygad om att eventuella böter är en bråkdel av dessa 200 000.

Finns ju exempel på där thailändare gjort bra mycket grövre saker, och kommit undan med några tusen i böter.



Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

lillamannen
6 timmar sedan, skrev lillamannen:

Min Tiraks jobbarkompis (Thai) har "lite" problem tror jag.

De jobbar på en dykfirma i Thailand som ägs (49%) av Italienare.
Dykfirman har anställt en Burmes eller en tjej från Laos vet ej till 100% men en utlänning som ska jobba i Thailand i alla fall och behöver arbetstillstånd.

Nu var immigrationspolisen på besök i Torsdags och Italienarna ringde efter min Tiraks kompis (hon jobbar på en annan butik som säljer "dyk") för hon kan prata både Thai och Engelska till 100% för att tolka.

 

Burmesen eller utlänningen ska firman sökt arbetstillstånd för men ej ännu fått beviljat.

 

När immigrationspersonalar stegar in så jobbar Burmesen med att sälja dykutflykter men hon har ej sökt arbetstillstånd för detta, hon har sökt arbetstillstånd för att städa lokalerna.

 

Nu blir dykfirman bestraffad  med 200.000Baht till polisen eller immigration och sen ytterligare 150.000Baht för att ej gå vidare till domstol.

 

Nu till problemet .........

Nu på stors det att om inte hon (tolken) går till immigration är det hennes liv som står på spel enligt tolken. 

Link to comment
Dela på andra sajter

kalasbullen

Du är ju inte precis solklar med vad du menar..

 

Är det som Janne skriver så blåser dom ju er fint.

 

Hursom,tråkig sits att hamna i, hoppas att det blir bra.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu på stors det att om inte hon (tolken) går till immigration är det hennes liv som står på spel enligt tolken. 


Verkar ju konstigt?
Om dom fruktar för sitt liv är det ju bara att gå till vanliga polisen eller turist polisen och förklara läget.
Känns som vi inte fått all fakta i ärendet.
Hur det nu är så är det samma myndighet som utger arbetstillståndet som kan tala om vad som faktiskt gäller.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Jag fattar ingenting. Det är ju iof inget ovanligt. Men vad är det du menar? Du talar inte direkt i klarspråk.

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Rörigt var ordet....

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Soengsang:

Rörigt var ordet....

Sent from my SM-A910F using Tapatalk
 

Inte svårt att förstå, en FULL sörlänning

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev lillamannen:

Nu till problemet .........

Åtminstone jag väntar fortfarande på att du ska fortsätta berättelsen och komma till problemet.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte svårt att förstå, en FULL sörlänning

Vad är det du förstår?

1 de har wp för en städare.
2 städaren visar sig jobba med helt andra sysslor.
3 böter/mutor hit och dit.
4 städaren fruktar sitt liv.

jag tycker det är rätt rörigt, och borde kanske gå till turistpolisen enl mig, men vad händer då, är böterna verkligen max 100'
hur mycket får firman i böter?
hur mycket får städaren i böter?

så b52, vad tycker du?

jag tycker nog dykfirman ska bita i det sura äpplet o betala vad de säger, men försöka förhandla ned summorna.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Soengsang:


Vad är det du förstår?

1 de har wp för en städare.
2 städaren visar sig jobba med helt andra sysslor.
3 böter/mutor hit och dit.
4 städaren fruktar sitt liv.

jag tycker det är rätt rörigt, och borde kanske gå till turistpolisen enl mig, men vad händer då, är böterna verkligen max 100'
hur mycket får firman i böter?
hur mycket får städaren i böter?

så b52, vad tycker du?

jag tycker nog dykfirman ska bita i det sura äpplet o betala vad de säger, men försöka förhandla ned summorna.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk
 

Har man gjort fel ska man betala för det inte som ni sörlänningar bara försöka slingra er från det.

Du läser ju detta så du skrev att du visste några som bodde i Sisaket men när jag fråga viste du inget

och du hade inte tid att läsa fredagstråden så du viste inte min fråga, SÖRLÄNNINGAR är inte kloka.

Eller kloka kanske dom är på sitt sätt men fega och oärliga

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man gjort fel ska man betala för det inte som ni sörlänningar bara försöka slingra er från det.
Du läser ju detta så du skrev att du visste några som bodde i Sisaket men när jag fråga viste du inget
och du hade inte tid att läsa fredagstråden så du viste inte min fråga, SÖRLÄNNINGAR är inte kloka.
Eller kloka kanske dom är på sitt sätt men fega och oärliga

Tydligt var att du inte fattade....
Jo jag vet folk som bor i Sisaket, men de är nog inte villiga, eller jag är inte särskilt villig o hjälpa en Jöns som du.
Varför engagera sig i en clown?

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

41 minuter sedan, skrev Boa52:

Inte svårt att förstå, en FULL sörlänning

Kan du förklara?

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minutes ago, Boa52 said:

Har man gjort fel ska man betala för det inte som ni sörlänningar bara försöka slingra er från det.

Du läser ju detta så du skrev att du visste några som bodde i Sisaket men när jag fråga viste du inget

och du hade inte tid att läsa fredagstråden så du viste inte min fråga, SÖRLÄNNINGAR är inte kloka.

Eller kloka kanske dom är på sitt sätt men fega och oärliga

 

Hmm, Sörlänningar säger du. Oavsett om vi pratar om Sisaket eller någon annan stad i Thailand så måste de väl i allra högsta grad vara Sörlänningar för vilken svensk som helst och framförallt för en arktisk adelsman som Boa.

 

Hur är det då, är de där thai sörlänningarna någe kloka eller är de lika dumma som de svenska sörlänningarna? Är det er avsaknad på solljus med tillhörande brist på diverse vitaminer som gör er arktiklänningar så mycket smartare eller är det inaveln som gör att ni känner er speciella? 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Atom:

 

Hmm, Sörlänningar säger du. Oavsett om vi pratar om Sisaket eller någon annan stad i Thailand så måste de väl i allra högsta grad vara Sörlänningar för vilken svensk som helst och framförallt för en arktisk adelsman som Boa.

 

Hur är det då, är de där thai sörlänningarna någe kloka eller är de lika dumma som de svenska sörlänningarna? Är det er avsaknad på solljus med tillhörande brist på diverse vitaminer som gör er arktiklänningar så mycket smartare eller är det inaveln som gör att ni känner er speciella? 

Konstigt inlägg:smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev Soengsang:


Tydligt var att du inte fattade....
Jo jag vet folk som bor i Sisaket, men de är nog inte villiga, eller jag är inte särskilt villig o hjälpa en Jöns som du.
Varför engagera sig i en clown?

Sent from my SM-A910F using Tapatalk
 

Ok då vet vi var vi har varandra, du en tokig sörlänning som ljuger för du känner inte nån i Sisaket

bara snacka skit, ingen bra gubbe men du ,lev med det, hejdå

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minutes ago, Boa52 said:

Konstigt inlägg:smile:

 

Forumets tveklöst konstigaste medlem säger att jag skriver ett konstigt inlägg. Antingen är jag ett geni eller så är det dags för nödslakt.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Atom:

 

Forumets tveklöst konstigaste medlem säger att jag skriver ett konstigt inlägg. Antingen är jag ett geni eller så är det dags för nödslakt.

Stör honom inte! Han sitter just nu och läser inlägget för 22:a gången. Snart förstår han det. Åtminstone lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Atom:

 

Forumets tveklöst konstigaste medlem säger att jag skriver ett konstigt inlägg. Antingen är jag ett geni eller så är det dags för nödslakt.

Får man tala om sej själv om man är konstig eller inte är det väl inte nåt problem, Läs ditt inlägg en gång

till om du är nykter om  inte vänta till i morgon

Link to comment
Dela på andra sajter

40 minuter sedan, skrev Boa52:

Ok då vet vi var vi har varandra, du en tokig sörlänning som ljuger för du känner inte nån i Sisaket

bara snacka skit, ingen bra gubbe men du ,lev med det, hejdå

Ett svar en gång till, ni sörlänningar är så jävla lat så om ni skulle måsta lyfta rumpan var hela veckan förstörd

Ni är helt ;;;;;;;;

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Boa52:

Ett svar en gång till, ni sörlänningar är så jävla lat så om ni skulle måsta lyfta rumpan var hela veckan förstörd

Ni är helt ;;;;;;;;

Underbara. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Soengsang:


Vad är det du förstår?

1 de har wp för en städare.
2 städaren visar sig jobba med helt andra sysslor.
3 böter/mutor hit och dit.
4 städaren fruktar sitt liv.

jag tycker det är rätt rörigt, och borde kanske gå till turistpolisen enl mig, men vad händer då, är böterna verkligen max 100'
hur mycket får firman i böter?
hur mycket får städaren i böter?

så b52, vad tycker du?

jag tycker nog dykfirman ska bita i det sura äpplet o betala vad de säger, men försöka förhandla ned summorna.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk
 

1 De har inte fått wp för en städare ännu

 

Det blåser nog rätt häftigt i det där fallet. 

 

Jag skulle bara betala åt dom mot riktiga kvitton under vittnens närvaro och fota av legitimationen.

Ska de förhandla så är det nog rätt många nollor dom ska förhandla bort.  Åker de sedan på en rättegång så riskerar de att få betala en gång till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Wangthong:

1 De har inte fått wp för en städare ännu

 

Det blåser nog rätt häftigt i det där fallet. 

 

Jag skulle bara betala åt dom mot riktiga kvitton under vittnens närvaro och fota av legitimationen.

Ska de förhandla så är det nog rätt många nollor dom ska förhandla bort.  Åker de sedan på en rättegång så riskerar de att få betala en gång till.

Ahh till och med så var det, det var ett wp sökt för städare.

 

Håller helt i övrigt med vad du skriver, de kommer nog o försöka mjölka så mycket de kan där!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...