Jump to content
IGNORERAD

Grått vatten vid skölja ris


ReKa

Recommended Posts

Vad är för något som färgar vattnet grått om man sköljer riset?
Och är det hälsovådligt, jag ids aldrig skölja riset utan häller alltid ner prylarna i riskokaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 33
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • leifen

    5

  • Nemo

    5

  • Wangthong

    3

  • uptoyou

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

2 minuter sedan, skrev ReKa:

Vad är för något som färgar vattnet grått om man sköljer riset?
Och är det hälsovådligt, jag ids aldrig skölja riset utan häller alltid ner prylarna i riskokaren.

Skit, smuts och bakterier. Tvättar alltid riset i rent dricksvatten.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja nått skit är det ju säkert som man sköljer bort va det inte lite skriverier för en tid sedan om att riset innehöll nått gift? så är nog säkrast att skölja kan ju inte bli sämre i alla fall [emoji15]

 

//matz

 

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev ReKa:

Vad är för något som färgar vattnet grått om man sköljer riset?
Och är det hälsovådligt, jag ids aldrig skölja riset utan häller alltid ner prylarna i riskokaren.

 

Är det ris i Thailand bör du absolut alltid skölja riset. Det finns en anledning till att alla thailändare alltid är noga med att skölja riset innan det kokas. 

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

49 minuter sedan, skrev matz:

Ja nått skit är det ju säkert som man sköljer bort va det inte lite skriverier för en tid sedan om att riset innehöll nått gift? så är nog säkrast att skölja kan ju inte bli sämre i alla fall emoji15.png

 

//matz

 

Arsenik.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

En orsak kan väl vara att förutom en massa annan smuts så finns det råttor och möss i förråden. Kanske inte så många eftersom de håller efter dom. Men råttpiss är inte hälsosamt. Finns flera som blivit mycket sjuka av råttor/möss avföring både i Thailand och Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev ReKa:

Vad är för något som färgar vattnet grått om man sköljer riset?
Och är det hälsovådligt, jag ids aldrig skölja riset utan häller alltid ner prylarna i riskokaren.

Riskornen nöter ju mot varandra i säcken och det bildas ett "damm" som du sedan sköljer bort innan kokning. Är väl också en del smuts som man blir av med. Vi sköljer alltid riset ett par tre ggr innan kokning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Nu har vi ganska hårda regler på livsmedel i Sverige. Att det skulle finnas arsenik och råttpiss i riset tvivlar jag starkt på.

 

Dessutom brukar vi koka vårt ris för säkerhets skull ;)

 

 

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev acarls:

Riskornen nöter ju mot varandra i säcken och det bildas ett "damm" som du sedan sköljer bort innan kokning. Är väl också en del smuts som man blir av med. Vi sköljer alltid riset ett par tre ggr innan kokning.

Har hört flera thai inklusive tjejen att man ska bara skölja en gång för sen sköljer man bort nyttiga vitaminer och mineraler.

Ändrades av uptoyou

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående råttpiss så säljs det på bolaget under varumärket åbro...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
19 minuter sedan, skrev Benriach:

Angående råttpiss så säljs det på bolaget under varumärket åbro...

I Thailand under namnen  Chang ,Shingha,

Link to comment
Dela på andra sajter

chevrolet-48

Är inte detta en tråd om ris hur man sköljer det ,från en som ännu inte är så FIXERAD på nyttigheter ok

Link to comment
Dela på andra sajter

Länge sedan jag kokade ris då gumman alltid har det.

Häller ris direkt i riskoksbehållaren men häller i sköljvatten och rör om med fingrarna.

Häller ur vattnet och fyller på för en sköljning till.

Därefter kok.

När gumman dök upp så visade jag onkel toms ris till henne för och visa att jag kan också koka ris men det var sista gången vi hade sådant i huset.

Nu är det 20kg säckar med jasminris som gäller.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

23 timmar sedan, skrev Galten:

Länge sedan jag kokade ris då gumman alltid har det.

Häller ris direkt i riskoksbehållaren men häller i sköljvatten och rör om med fingrarna.

Häller ur vattnet och fyller på för en sköljning till.

Därefter kok.

När gumman dök upp så visade jag onkel toms ris till henne för och visa att jag kan också koka ris men det var sista gången vi hade sådant i huset.

Nu är det 20kg säckar med jasminris som gäller.

Det är viktigt med husfriden!

Link to comment
Dela på andra sajter

kalasbullen
On 2017-03-04 at 11:39, skrev Kenneth4618:

Nu har vi ganska hårda regler på livsmedel i Sverige. Att det skulle finnas arsenik och råttpiss i riset tvivlar jag starkt på.

 

Dessutom brukar vi koka vårt ris för säkerhets skull ;)

 

 

Mm, Ja okokt ris är ju inget vidare gott.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns tester gjorda i Sverige som visar på rester av bekämpningsmedel och då bl.a. arsenik i ris importerat från Thailand.

Myndigheterna gick t.o.m ut med om att man inte skulle äta ris för ofta, gällde inte minst barn. 

Nu är dessa tester och råd några år gamla.

För övrigt är det en självklarhet att man sköljer riset innan kokning, man sköljer alla råvaror INNAN man tillagar dem, varför då undanta ris?

Tidigare framhölls det om att opolerat (brunt) ris var betydligt nyttigare, med vitaminer o.s.v. Numera är det dock väldigt tyst om detta i svensk media, skälet kanske är att det är just i skalen man funnit bekämpningsrester - men vad vet jag:sick:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja nått skit är det ju säkert som man sköljer bort va det inte lite skriverier för en tid sedan om att riset innehöll nått gift? så är nog säkrast att skölja kan ju inte bli sämre i alla fall [emoji15]
 
//matz
 

Skölj riset. Thaibonden sprutar en massa gift så avåten inte äter upp riset. Frugan är mycket noga med det.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Link to comment
Dela på andra sajter

Många importörer har slutat importera ris från Thailand till Sverige, läste att Pakistan nu stod för det mesta riset som finns i svenska butiker.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Off topic:

 

Enligt livsmedelsverket är det skadliga i sammanhanget oorganisk arsenik  som förekommer i berggrunden överallt i världen i något varierande mängd och tas upp av risplantan från jorden och vattnet den bevattnas med, så ingenting att göra med bekämpningsmedel den här gången, konstigt nog.

 

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/metaller1/arsenik-i-ris/

 

Vet inte om sköljningen hjälper att ta bort arsenik, men att koka riset i rikligt med vatten och slänga det överblivna vattnet när riset är färdigt verkar reducera mängden oorganisk arsenik till ungefär hälften:

 

https://www.livsmedelsverket.se/globalassets/rapporter/2016/how-you-cook-rice-influence-rapport-7-2016.pdf

 

On topic:

 

Jag har alltid sköljt det thailändska riset för att bli av med överflödig stärkelse (och även annat som damm) som finns på riskornens yta, med mindre stärkelse på risets yta blir det kokta riset också lite fluffigare och inte så klibbig, och det är nog stärkelsen som färgar vattnet grått. 

Ändrades av lauri
typo
Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300

Vad är det för fel på bland annat potatis, bönor och pasta58bcb6f9067ec_102(1).jpg.31481af0a81c31b74adf226e84edbbd5.jpg3d-confused-smiley-emoticon-14427856.jpg.3f1f0e3c059bc5b28082537572987110.jpg58bcb70c2589b_images(1).jpg.d22b0fa10de7ee11c503852325b66ec3.jpghungry-emoticon.jpg.6266fbaeec6fee8de9c8906e1dd938d9.jpgtSeLArP_Smiley_Zunge_135-1232025378.jpg.e0ea7c1179c643d6f5305624e74cbe99.jpg.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev leifen:

Många importörer har slutat importera ris från Thailand till Sverige, läste att Pakistan nu stod för det mesta riset som finns i svenska butiker.

 

Mycket ko-bajs och urin i deras ris.  :P     Sköljning rekommenderas.

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Nemo:

 

Mycket ko-bajs och urin i deras ris.  :P     Sköljning rekommenderas.

Du får nog läsa på mer om Pakistan.... ;) 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev leifen:

Du får nog läsa på mer om Pakistan.... ;) 

 

 Ligger väl nära Indien, samma skrot....

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
16 timmar sedan, skrev leifen:

Många importörer har slutat importera ris från Thailand till Sverige, läste att Pakistan nu stod för det mesta riset som finns i svenska butiker.

Jo lycka till med att få en thaitjej med att köpa ris från Pakistan :haha:

 

Här hemma är det bara Royal Umbrella som gäller :sure:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Nemo:

 

 Ligger väl nära Indien, samma skrot....

Nope, ett helmuslimskt land, till skillnad mot Indiens hinduism. 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...