Jump to content
IGNORERAD

Ett jobbigt mail till den Tyska ambassaden


Stefan

Recommended Posts

Hej!

Jag saxar ett mail som jag nyss skickade till den Tyska ambassaden, styckeindelningen blir lite konstig då jag kopierade texten från deras hemsida :

 

 

Hej!
Jag hoppas att det går bra att jag skriver på Svenska, jag kan inte det Tyska språket så bra och kan inte uttrycka mig tillräckligt bra på engelska i frågor som denna.

Jag vet att detta med största sannolikhet inte är ert bord, men jag gör ett försök då jag inte vet vart jag ska vända mig.
Detta gäller en Tysk medborgare i Tyskland, ett barn, i kris!

 

Först lite bakgrundsfakta: 
Min frus syster har sedan många år bott i Tyskland med en tysk man. De har var inte gifta men har ett gemensamt barn. Barnet är född i Tyskland och är Tysk medborgare. Paret har även tagit moderns äldre dotter, från ett tidigare äktenskap, till Tyskland för många år sedan.
Modern och hennes äldre dotter kommer från Thailand och flyttade in hos den Tyske mannen för mer än 17 år sedan, den yngre och gemensamme dottern är nu 16 år och har mycket små kopplingar till Thailand. 
Den Tyske mannen hade i ett tidigare förhållande en son med en Tysk kvinna, men är sedan många år skilda, innan den Thailändska kvinnan flyttade ditt.

 

Nu till problemen:
Den Tyske mannen blev för något år sedan sjuk, hans hälsotillstånd försämrades gradvis, utgången var nog ganska klar, så han lovade sin sambo och hennes dotter att allt skulle ordna sig efter hans bortgång. Men framför allt lovade han sin EGEN dotter att det skulle bli bra för hennes mamma och syster.
Hans hälsa vacklade mer och mer, till slut skrev han över sitt ganska vinstdrivande företag på sin son, sin  EGEN dotter glömde han bort. 
den 26 december 2016 avled den Tyske mannen i hemmet, omhändertagen av sin EGEN dotter och sambo. Ganska snart efter dödsfallet vart de kontaktade av sonen som menade att de skulle flytta ut från det hem de bott i tillsammans i 17 år, sonen har dock aldrig bott där.
Idag öppnades den Tyske mannens testamente, där har han skrivit alla sina tillgångar, hus företag, likvida medel till sin son. Han har med andra ord gjort sin EGEN dotter arvlös, hon får inte en enda euro efter sin far.
Modern och den äldre dottern ser ingen annan utväg än att flytta tillbaka till Thailand efter mer än 17 år i Tyskland. Den yngre dottern är inte ens Thailändsk medborgare, hon är Tysk! Hon har hela sitt liv, vänner, allt i Tyskland.  

Modern och döttrarna har helt klart varit i en beroendeställning till den Tyske mannen.

Frågeställning:
Kan man verkligen enligt Tysk lag göra sina EGNA barn arvlösa? Sonen kräver efter öppnandet av testamentet att de enligt Tysk lag lämna huset skyndsamt, kan detta verkligen stämma enligt Tysk lag?
Om det nu är så att arvsrätten skiljer sig så fundamentalt mot den svenska, vilket jag har mycket svårt för att tro, lägger jag ner min strid för ett Tyskt barn i kris.
Som jag skrev inledningsvis är kanske inte detta den Tyska ambassadens åtagande, men likväl handlar det om en av era medborgare i Tyskland, ett barn!
Hur ni än ser på saken skulle jag bli mycket tacksam för en återkoppling i frågan. Jag är villig att ta strid ekonomiskt för saken, men jag måste veta om det är möjligt enligt Tysk lag att göra sin EGEN dotter arvlös!

Vill ni ha personuppgifter på personerna i fråga så har jag fått klartecken från dem att lämna ut de till er för eventuella rättsliga åtgärder.

Med vänliga hälsningar
Stefan Karlsson

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 28
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Stefan

    9

  • lauri

    5

  • SWED THAI

    4

  • Fritz

    1

Mest aktiva i denna tråd

21 minuter sedan, skrev Stefan:

Hej!

Jag saxar ett mail som jag nyss skickade till den Tyska ambassaden, styckeindelningen blir lite konstig då jag kopierade texten från deras hemsida :

 

 

Hej!
Jag hoppas att det går bra att jag skriver på Svenska, jag kan inte det Tyska språket så bra och kan inte uttrycka mig tillräckligt bra på engelska i frågor som denna.

Jag vet att detta med största sannolikhet inte är ert bord, men jag gör ett försök då jag inte vet vart jag ska vända mig.
Detta gäller en Tysk medborgare i Tyskland, ett barn, i kris!

 

Först lite bakgrundsfakta: 
Min frus syster har sedan många år bott i Tyskland med en tysk man. De har var inte gifta men har ett gemensamt barn. Barnet är född i Tyskland och är Tysk medborgare. Paret har även tagit moderns äldre dotter, från ett tidigare äktenskap, till Tyskland för många år sedan.
Modern och hennes äldre dotter kommer från Thailand och flyttade in hos den Tyske mannen för mer än 17 år sedan, den yngre och gemensamme dottern är nu 16 år och har mycket små kopplingar till Thailand. 
Den Tyske mannen hade i ett tidigare förhållande en son med en Tysk kvinna, men är sedan många år skilda, innan den Thailändska kvinnan flyttade ditt.

 

Nu till problemen:
Den Tyske mannen blev för något år sedan sjuk, hans hälsotillstånd försämrades gradvis, utgången var nog ganska klar, så han lovade sin sambo och hennes dotter att allt skulle ordna sig efter hans bortgång. Men framför allt lovade han sin EGEN dotter att det skulle bli bra för hennes mamma och syster.
Hans hälsa vacklade mer och mer, till slut skrev han över sitt ganska vinstdrivande företag på sin son, sin  EGEN dotter glömde han bort. 
den 26 december 2016 avled den Tyske mannen i hemmet, omhändertagen av sin EGEN dotter och sambo. Ganska snart efter dödsfallet vart de kontaktade av sonen som menade att de skulle flytta ut från det hem de bott i tillsammans i 17 år, sonen har dock aldrig bott där.
Idag öppnades den Tyske mannens testamente, där har han skrivit alla sina tillgångar, hus företag, likvida medel till sin son. Han har med andra ord gjort sin EGEN dotter arvlös, hon får inte en enda euro efter sin far.
Modern och den äldre dottern ser ingen annan utväg än att flytta tillbaka till Thailand efter mer än 17 år i Tyskland. Den yngre dottern är inte ens Thailändsk medborgare, hon är Tysk! Hon har hela sitt liv, vänner, allt i Tyskland.  

Modern och döttrarna har helt klart varit i en beroendeställning till den Tyske mannen.

Frågeställning:
Kan man verkligen enligt Tysk lag göra sina EGNA barn arvlösa? Sonen kräver efter öppnandet av testamentet att de enligt Tysk lag lämna huset skyndsamt, kan detta verkligen stämma enligt Tysk lag?
Om det nu är så att arvsrätten skiljer sig så fundamentalt mot den svenska, vilket jag har mycket svårt för att tro, lägger jag ner min strid för ett Tyskt barn i kris.
Som jag skrev inledningsvis är kanske inte detta den Tyska ambassadens åtagande, men likväl handlar det om en av era medborgare i Tyskland, ett barn!
Hur ni än ser på saken skulle jag bli mycket tacksam för en återkoppling i frågan. Jag är villig att ta strid ekonomiskt för saken, men jag måste veta om det är möjligt enligt Tysk lag att göra sin EGEN dotter arvlös!

Vill ni ha personuppgifter på personerna i fråga så har jag fått klartecken från dem att lämna ut de till er för eventuella rättsliga åtgärder.

Med vänliga hälsningar
Stefan Karlsson

Hej.

Vet inte om detta kan hjälpa dig.

 

Das Wichtigste in Kürze

Die gesetzliche Erbfolge greift, wenn der Erblasser kein Testament aufgesetzt und auch keinen Erbvertrag abgeschlossen hat.

Die Verwandten erben nach Gesetz entsprechend ihrem Verwandtschaftsgrad – Verwandte 1. Ordnung sind Kinder und Enkel, 2. Ordnung: Eltern und Geschwister, 3. Ordnung: Großeltern sowie Onkel und Tanten.

Solange auch nur ein Verwandter der ersten Ordnung zu finden ist, kommen Verwandte der 2. Ordnung nicht als Erbe infrage. Entsprechendes gilt für weiter entfernte Verwandte.

Lebt ein Kind oder ein Elternteil noch, sind deren Nachkommen von der Erbschaft ausgeschlossen (Repräsentation). Ist ein an sich Erbberechtigter weggefallen, treten seine Kinder an seine Stelle (Eintrittsrecht).

Nach gesetzlichem Erbrecht des Ehegatten oder Lebenspartners erbt der überlebende Partner neben den Kindern immer ein Viertel des Nachlasses – auch wenn nur ein Kind vorhanden ist. Sind außer ihm nur Verwandte der zweiten Ordnung aufzufinden, erbt der überlebende Ehegatte die Hälfte.

Meistens ist eine Ehe eine Zugewinngemeinschaft. Dann erhöht sich der Erbteil des Ehegatten um ein Viertel, sodass er die Hälfte erbt, die nicht den Kindern zufällt.

 

Är det Advokatbyrå eller Notar som upprättat Testamentet? Kanske finns ett brev med tillägg och ändringar hos någon av dessa. (Ex. Testament hos Notar och ett tillägg till Testamentet hos Advokat.)

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Den stora frågan är ju till att börja med om man med laglig rätt kan göra sina barn arvlösa enligt den Tyska lagen, i Sverige så är det ju omöjligt!

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är så jävla fruktansvärt, att man kan behandla sin sambo illa är sjukt nog, men sitt eget barn?

Jag glädjer mig åt att fanskapet låg och dog under svåra plågor under en ganska lång tid.

Kvällens sista mess med Fon i Tyskland:

 

I will try to help Annica the best I can, I have send a mail to the German Ambassy with questions. If I have the right answers from them, I will fight for you!

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hemsk historia.

En snabb googling gav det här, http://www.stockholm.diplo.de/contentblob/1798682/Daten/7091213/download_MB__Tysk_arvsrtt__anskan_om_tyskt_arvsintyg.pdf

Tycker det verkar solklart att dottern har rätt till del i arvet, men skulle absolut kontakta en advokat.

 

Från ambassadens webbplats:

En lista över advokater som talar tyska och ofta även är förtrodda med tysk lagstiftning finns på
ambassadens webbplats (www.stockholm.diplo.de).

Ändrades av MrChana
Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Stefan:

Detta är så jävla fruktansvärt, att man kan behandla sin sambo illa är sjukt nog, men sitt eget barn?

Jag glädjer mig åt att fanskapet låg och dog under svåra plågor under en ganska lång tid.

Kvällens sista mess med Fon i Tyskland:

 

I will try to help Annica the best I can, I have send a mail to the German Ambassy with questions. If I have the right answers from them, I will fight for you!

Hej Stefan.

Är Testamentet upprättat av Notar? Osäker om Advokat är giltligt.

 

Testament

Das Testament kann als Einzeltestament oder als gemeinschaftliches Testament errichtet werden. Dabei ist zu beachten, dass ein gemeinschaftliches Testament ausschließlich durch Ehegatten oder eingetragene Lebenspartner errichtet werden kann.

Wenn das Testament nicht notariell, sondern eigenhändig errichtet werden soll, muss der gesamte Text des Testaments vom Testierenden eigenhändig aufgeschrieben, mit Orts- und Datumsangabe versehen und unterschrieben sein. Bei der Errichtung eines gemeinschaftlichen Testaments ist es ausreichend, wenn ein Ehegatte das gemeinschaftliche Testament eigenhändig schreibt, mit Orts- und Datumsangabe versieht und beide Ehegatten die Erklärung unterschreiben. Da eigenhändig errichtete Testamente oft Unklarheiten oder Fehler enthalten, ist in jedem Falle eine notarielle Beratung und Beurkundung zu empfehlen.

 

Vet ej om du kan Tyska. Enligt texten så kan ett egenhändigt Testamente bringa oklarheter och innehålla fel.

 

TYSK ARVSRÄTT

2012-08-28 i Arvsordning

FRÅGA
Angående tysk arvsrätt. farfar,änkeman i Tyskland dog 2012 min far dog i Sverige 2008 men det finns 3 syskon kvar i livet som bor i Tykland.Testamentet är skrivet före min fars bortgång ocg där står att alla barn delar lika.Är jag berättigad enligt lag min fars del nu när han inte finns kvar i livet? Tack!

SVAR
Hej,

Om din farfar var tysk medborgare eller medborgare i såväl Tyskland som Sverige så skall tysk lag tillämpas. Var han endast svensk medborgare så skall svensk lag tillämpas.

Gäller tysk lag så finns ett visst laglottsskydd. Såvitt jag kan finna så gäller samma andel som i Sverige, det vill säga halva arvslotten. I detta fall 12,5 % av din farfars tillgångar. Denna del har du som din fars arvinge rätt till oavsett vad testamentet säger.

Normalt är att barn träder i avlidna föräldrars ställe vid arv. Jag är dock osäker på hur den tyska regleringen fungerar här. För att få ett säkert svar rekommenderar jag att du kontaktar en verksam familjerättsjurist i Tyskland.

Om det är svensk lag som gäller skall du ärva din fars del tillsammans med dina eventuella syskon. Du träder nämligen i din fars ställe sett mot testamentet enligt ärvdabalken 11:6.

Du kan själv läsa på om tysk arvsrätt här: http://www.successions-europe.eu/sv/germany/topics
Som ovan skrivet så rekommenderar jag att du kontaktar en tysk familjerättsjurist för att få hjälp att reda ut frågan.

Ärvdabalken finner du här: här

- See more at: http://lawline.se/answers/14809#sthash.EjCc8hLA.dpuf

 

Svårt att hitta ett svar på din fråga. Familjerättsjurist i Tyskland bord kunna ge henne ett svar vad som gäller.

 

Mvh. SWED THAI

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack! Nu kan jag typ bara beställa en stor öl i Tyskland, där tar det stopp i det Tyska språket! 

Fon, min frus syster, är helt utlämnad och ensam i denna sak. Det är oerhört svårt för mig att hjälpa dem.

Dock, om jag med säkerhet vet att arvsrätten är lika i Sverige som i Tyskland kan jag kanske göra något, annars slåss jag mot väderkvarnar.

//S 

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Stefan:

Tack! Nu kan jag typ bara beställa en stor öl i Tyskland, där tar det stopp i det Tyska språket! 

Fon, min frus syster, är helt utlämnad och ensam i denna sak. Det är oerhört svårt för mig att hjälpa dem.

Dock, om jag med säkerhet vet att arvsrätten är lika i Sverige som i Tyskland kan jag kanske göra något, annars slåss jag mot väderkvarnar.

//S 

Tyskarna har nåt som heter Ausländerbehörde. Det är där hon är registrerad som utlänning. Oftast där hon får sin stämpel för uppehållstillstånd.

Där borde hon kunna få hjälp med vad som gäller för Arvsrätt.

( Ich möchte gern ein grosse beer haben bitte)

 

Mvh. SWED THAI

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev SWED THAI:

Tyskarna har nåt som heter Ausländerbehörde. Det är där hon är registrerad som utlänning. Oftast där hon får sin stämpel för uppehållstillstånd.

Där borde hon kunna få hjälp med vad som gäller för Arvsrätt.

( Ich möchte gern ein grosse beer haben bitte)

 

Mvh. SWED THAI

 

 

ha ha, japp! den frasen kan jag! Nu är det den yngsta dottern jag fokuserar på, hon är Tysk, född i Tyskland och har en Tysk pappa. Hon är Tysk medborgare, inte Thai!

Att hennes mamma och syster har stora problem låter jag för tillfället vara, de är vuxna människor med allt det medför.

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Stefan:

ha ha, japp! den frasen kan jag! Nu är det den yngsta dottern jag fokuserar på, hon är Tysk, född i Tyskland och har en Tysk pappa. Hon är Tysk medborgare, inte Thai!

Att hennes mamma och syster har stora problem låter jag för tillfället vara, de är vuxna människor med allt det medför.

//S

Jugend Amt är ju till för att skydda barn och deras rättigheter. När pappan dör så har hon väl också rätt till någon sorts pension tills hon är myndig eller är färdig med studier. (Underhållsbidrag )

Tyska barn kan ha barnbidrag tills dom är 25 eller 26 år om dom studerar.

Ska försöka att mejla Tyska kolleger i morgon angående Arvrätt?

 

Mvh. SWED THAI

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev SWED THAI:

Jugend Amt är ju till för att skydda barn och deras rättigheter. När pappan dör så har hon väl också rätt till någon sorts pension tills hon är myndig eller är färdig med studier. (Underhållsbidrag )

Tyska barn kan ha barnbidrag tills dom är 25 eller 26 år om dom studerar.

Ska försöka att mejla Tyska kolleger i morgon angående Arvrätt?

 

Mvh. SWED THAI

 

Tack! de behöver all hjälp de kan få!

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man läser den här https://e-justice.europa.eu/content_succession-166-de-sv.do?init=true korta EU  redogörelsen om dom tyska regler och lagar om arv så ser det inte bra ut, testamentet överträffar allt annat. Men... Dottern är ju minderårig så någon typ av skydd för henne borde finnas. 

 

Sök med google tysktalande advokat, välj någon du gillar från listan och ring och hör om det finns något att göra. Men nu pratar vi om tyskar så vete fan, son född i äktenskap, testamente mot ogift thaimamma och hennes dotter... 

 

Lycka till...

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu läste ja det jag länkade tidigare lite mer noggrant och det verkar som att dottern har rätt till en fjärdedel, oavsett testamente, som framgår i punkt tre på dokumentet. Men sätt fart, av det som du berättar verkar det som sonen vill väldigt gärna ha allt, och då brukar det försvinna värden från dödsboet.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Stefan:

Tack! Nu kan jag typ bara beställa en stor öl i Tyskland, där tar det stopp i det Tyska språket! 

Fon, min frus syster, är helt utlämnad och ensam i denna sak. Det är oerhört svårt för mig att hjälpa dem.

Dock, om jag med säkerhet vet att arvsrätten är lika i Sverige som i Tyskland kan jag kanske göra något, annars slåss jag mot väderkvarnar.

//S 

Min ryggmärg säger mig att du ska se till att hon uppsöker en advokat/jurist med inriktning på just arvsfrågor, och det omedelbart. Se sedan till att du åxå upprättar kontakt med den personen och garantera att hen får betalt och även kanske få info direkt därifrån om hennes möjligheter. Ju förr dess bättre.

 

När Gud kommer med döden kommer Djävulen med arvingarna...

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Fritz:

När Gud kommer med döden kommer Djävulen med arvingarna...

Så sant som det är skrivet

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

54 minuter sedan, skrev måne:

Så sant som det är skrivet

Bästa ordspråket jag hört, undrar om det är Fritz som kommit på det själv?

 

Fy fan vilken sorglig grej. Får tårar i ögonen. Hoppas att det löser sig.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Stefan:

Detta är så jävla fruktansvärt, att man kan behandla sin sambo illa är sjukt nog, men sitt eget barn?

Jag glädjer mig åt att fanskapet låg och dog under svåra plågor under en ganska lång tid.

Kvällens sista mess med Fon i Tyskland:

 

I will try to help Annica the best I can, I have send a mail to the German Ambassy with questions. If I have the right answers from them, I will fight for you!

Nu steg du ett snäpp till i min aktning för dig greve Stefan! 

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Då har jag fått svar från den Tyska ambassaden, en ganska nedslående läsning. Dock finns det en liten strimma ljus för dottern han gjorde arvlös.

Det är fortfarande för mig helt obegripligt att man gör så mot sin egen dotter. 

Saxat från mailet jag fick från ambassaden:

 

De närmaste anhöriga kan göras arvlösa genom testamente. Det har dock alltid ansetts orättvist om den överlevande maken, barnen och barnbarnen eller föräldrarna vid ett arvsfall skulle gå helt lottlösa, om dessa skulle ha varit lagliga arvtagare utan förordnandet genom testamentet. På grund av det av staten erkända och lagstadgade övertagandet av ömsesidigt ansvar gäller motsvarande förhållande den överlevande partnern i ett registrerat partnerskap mellan personer av samma kön. Lagstiftaren föreskriver därför en så kallad laglott (Pflichtteil) för denna snävt avgränsade persongrupp. De personer som har rätt till laglott kan kräva att arvtagaren eller arvtagarna betalar dem ett belopp som motsvarar hälften av värdet av den lagstadgade arvslotten.

Exempel: Arvlåterskan efterlämnar make, med vilken hon levt i lagstadgad förmögenhetsgemenskap (Zugewinngemeinschaft, äktenskapsförord som innebär att makarna kvarstår som ägare till sina respektive egendomsdelar medan all förmögenhetsökning under äktenskapet är gemensam) och en dotter. I testamentet har arvlåterskan uppgivit sin make som ensam arvtagare. Kvarlåtenskapens värde uppgår till 100 000 euro. Dotterns laglott motsvarar en fjärdedel av detta belopp (i förhållande till maken, som upprättat en giftorättsordning tillsammans med arvlåterskan, motsvarar dotterns lagliga arvlott hälften av hans andel). För att fastställa betalningskravets omfattning ska laglottskvoten multipliceras med arvets värde vid tidpunkten för frånfället. Dottern kan således hävda rätt till laglott på 25 000 euro (¼ × 100 000 euro) visavi maken.

Arvlåtaren kan inte heller kringgå rätten till laglott genom att testamentera ett lägre belopp än hälften av en arvtagares lagstadgade arvslott. I sådant fall kan en denna person göra anspråk på tillägg till arvslotten motsvarande högst halva värdet av den lagstadgade arvslotten.

Exempel: Arvlåtaren har testamenterat ⅞ av kvarlåtenskapen till sin maka med vilken han levt i lagstadgad förmögenhetsgemenskap mellan makar och ⅛ till sin dotter. Kvarlåtenskapens värde uppgår till 800 000 euro. Dotterns laglott uppgår till ¼ (= 200 000 euro). Eftersom hon redan har erhållit 100 000 euro (⅛ av 800 000 euro) enligt testamentet, har hon rätt till den del av laglotten som saknas (100 000 euro).

Anspråk på laglott ska göras gällande inom tre år från den tidpunkt då arvtagaren fått kännedom om att en inskränkning av arvsrätten ägt rum, dock senast inom trettio år efter frånfället.

Arvtagare kan begära uppskov med anspråket på laglott om en omedelbar uppfyllelse skulle drabba dem oskäligt hårt. I lagen nämns som exemplet att familjens hem annars måste säljas. Men vederbörlig hänsyn ska också tas till de intressen som arvtagaren har. Uppskov innebär att laglotten inte måste betalas ut omedelbart. Hur länge utbetalningen av laglotten kan skjutas upp samt vilka eventuella säkerheter som ska ställas för laglotten, ska domstolen avgöra i varje enskilt fall.

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

LOL!

 

Nu får du ursäkta att jag skrattar, Stefan. Jag skrattar inte åt dig utan det faktum att den tyska ambassaden svarar till dig med att kopiera samma text som jag länkade till tidigare. :dribble::burn_joss_stick:

 

https://e-justice.europa.eu/content_succession-166-de-sv.do?init=true

 

Kontakta en advokat så fort som möjligt, om jag tolkar texten rätt har hon rätt till en fjärdedel av arvet. Ambassaden verkar inte vara mycket till hjälp.

Link to comment
Dela på andra sajter

35 minuter sedan, skrev lauri:

LOL!

 

Nu får du ursäkta att jag skrattar, Stefan. Jag skrattar inte åt dig utan det faktum att den tyska ambassaden svarar till dig med att kopiera samma text som jag länkade till tidigare. :dribble::burn_joss_stick:

 

https://e-justice.europa.eu/content_succession-166-de-sv.do?init=true

 

Kontakta en advokat så fort som möjligt, om jag tolkar texten rätt har hon rätt till en fjärdedel av arvet. Ambassaden verkar inte vara mycket till hjälp.

Japp, jag såg det! Jag har anlitat en advokat i Stuttgart som ska vara väldigt bra i frågor som denna, hon kan även skriva/prata flytande Svenska vilket underlättar en hel del.

Det är inte så lätta att strida mot Tyskland från Sverige, men jag är en envis rackare! Har de redan förlorat 2 världskrig ska nog detta gå vägen...

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror faktiskt att det här är ganska klart, men att hon måste kräva sin laglott via rätten, annars anses det att hon har accepterat testamentet. Skulle även tro att en anmälan till rätten gör det svårare för sonen att avverka dödsboets tillgångar.

 

Som sagt, lycka till. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai
1 timme sedan, skrev Stefan:

Japp, jag såg det! Jag har anlitat en advokat i Stuttgart som ska vara väldigt bra i frågor som denna, hon kan även skriva/prata flytande Svenska vilket underlättar en hel del.

Det är inte så lätta att strida mot Tyskland från Sverige, men jag är en envis rackare! Har de redan förlorat 2 världskrig ska nog detta gå vägen...

//S

Hedervärt! Lycka till och hoppas att dottern får sin del av arvet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu händer det minsann grejer!

Här är svaret från den tyske advokaten:

 

Hej Stefan,

 

ursäkta att det tog sin tid att svara. Jag hade möten och terminer.

 

Det gar faktiskt inte att göra ens barn arvlös. Barnet har da alltid rätt till en sa kallad Pflichtteil. Evt. skulle vi ocksa kunna försöka ga emot att han har skrivit över företaget till sonen. Det kan vara en sa kallad „Schenkung“, so man maste räka till arvet, om det nu skedde 10 ar innan döden. Det kallas Pflichtteilsergänzungsanspruch.

 

Dottern kann ga till domstolen och begära allt detta.

 

Jag hjälper gärna till. Vad är hon bosatt? Kan hon komma förbi sa att vi kann prata o mallt?

 

Kostnaderna är 250,00 EUR tillkommande moms per timme. Jag skickar ett arvodet sa att du ser hur det ser ut.

 

Gärna aterkom med mer information.

 

 

Mit freundlichen Grüßen

 

Dr. Annika Rabaa

Rechtsanwältin

 

 

 

RVR Rechtsanwälte Rechtsanwaltsgesellschaft mbH

Augustenstr. 124  70197 Stuttgart

Tel +49 711 16664-70  Fax +49 711 16664-44

a.rabaa@rvr.de  www.rvr.de

 

Registergericht AG Stuttgart HRB 734816, Stuttgart

USt-ID:  DE147527407  Gf.: RA Dr. Volker Rabaa

 

 

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

48 minuter sedan, skrev Stefan:

Nu händer det minsann grejer!

Här är svaret från den tyske advokaten:

 

Hej Stefan,

 

ursäkta att det tog sin tid att svara. Jag hade möten och terminer.

 

Det gar faktiskt inte att göra ens barn arvlös. Barnet har da alltid rätt till en sa kallad Pflichtteil. Evt. skulle vi ocksa kunna försöka ga emot att han har skrivit över företaget till sonen. Det kan vara en sa kallad „Schenkung“, so man maste räka till arvet, om det nu skedde 10 ar innan döden. Det kallas Pflichtteilsergänzungsanspruch.

 

Dottern kann ga till domstolen och begära allt detta.

 

Jag hjälper gärna till. Vad är hon bosatt? Kan hon komma förbi sa att vi kann prata o mallt?

 

Kostnaderna är 250,00 EUR tillkommande moms per timme. Jag skickar ett arvodet sa att du ser hur det ser ut.

 

Gärna aterkom med mer information.

 

 

Mit freundlichen Grüßen

 

Dr. Annika Rabaa

Rechtsanwältin

 

 

 

 

RVR Rechtsanwälte Rechtsanwaltsgesellschaft mbH

Augustenstr. 124  70197 Stuttgart

Tel +49 711 16664-70  Fax +49 711 16664-44

a.rabaa@rvr.de  www.rvr.de

 

Registergericht AG Stuttgart HRB 734816, Stuttgart

USt-ID:  DE147527407  Gf.: RA Dr. Volker Rabaa

 

 

så jävla bra, se till att kräket får betala advokatarvodet också, 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...