Jump to content
IGNORERAD

lösa ut thai guld på pantbanken


soi covboy

Recommended Posts

hejsan svägerskan har stampat 6 bath guld för 22400 kronor .och nu vill hon att jag köper loss henne för 22400 kronor  så min  fråga är om det är en bra affär för mig ?? tackar så länge mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 28
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • samet

    5

  • rolba

    3

  • soi covboy

    3

  • frason

    3

Mest aktiva i denna tråd

Priset är kanon. Vad ligger bakom. Är det inte så att hon ser dig som nya pantbanken. Hon vill inte mista sitt guld. Men har Inga pengar att lösa ut det just nu. Som alla Thaiare så löser det sig. Då vill hon köpa det för samma pris av dig

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför vill hon att du ska betala för hennes guld? Priset är bra, jag kan köpa det annars för samma pris av henne. ;)

 

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev soi covboy:

guldet blir mitt om jag löser in skulden

Dåså, slå till och sälj/behåll det!

Ändrades av frason

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ett marknadsmässigt försäljningspris, varken bra eller dåligt. Men ska du köpa 6 baht får du räkna med ca 25 tkr.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev soi covboy:

guldet blir mitt om jag löser in skulden

Hon vill väl låna det ibland kanske! :nosebleed:

 

Börjar tiden gå ut, så att pantbanken inte vill förvara det längre utan vill sälja det vidare?

Om inte tiden gått ut får hon köpa tillbaka det billigare än vad de kommer att sälja ut det för. Om hon då låter dig köpa tillbaka det, får du det bättre priset och det kan vara en bra affär. 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev soi covboy:

hejsan svägerskan har stampat 6 bath guld för 22400 kronor .och nu vill hon att jag köper loss henne för 22400 kronor  så min  fråga är om det är en bra affär för mig ?? tackar så länge mvh

Säljer du 6 baht guld idag får du 28020kr

Bara slå till:party:

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev soi covboy:

guldet blir mitt om jag löser in skulden

 

Jag förstår inte riktigt upplägget - varför skulle hon "ge" dig pengar? Känns också som att hon missat att ge dig all information?

 

Du kan ju inte lösa ut gulden för samma belopp som hon pantsatt det för utan behöver också betala en hög ränta den dagen du löser ut det. Så för att veta om det är en bra affär behöver du också veta hur länge hon pantsatt guldet och till vilken ränta.

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Ban phutsa:

Säljer du 6 baht guld idag får du 28020kr

Bara slå till:party:

 

Om det är vad som står på skylten i butiken, så får du knappast det priset om du säljer smyckesguld.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lös ut det och sälj det. Eller göm det och säg att du sålt det. Låter som att hon både vill äta och behålla kakan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köppriset för guld i butiken är idag 20.400 baht (pengar) per 1 baht (guldvikt)

Om det nu är 6 baht hon har pantat har hon fått väldigt dåligt betalt för det. Värder borde vara ca 120.000, lite marginal på det så borde hon fått 100.000

 

Att hon ber dig lösa ut det... Jag tolkar det som antingen att du skall betala hennes skuld och hon får sitt guld.

Alternativt att du skall betala hennes skuld, hon får sitt guld och hon blir skyldig dig, utan ränta och utan att behöva betala varje månad, utan att snarare låta det falla i glömska.

 

Perfekt win för henne.

Att du skulle lösa ut det och få guldet... nja kanske om hon vill bli av med räntebetalningen varje månad.

Men då kan hon ju lika gärna skippa att betala bara. Så fundera på vad det är hon skall vinna i denna uppgörelsen?

 

Det ligger en hund begraven någonstans i detta, var så säker!

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev samet:

Köppriset för guld i butiken är idag 20.400 baht (pengar) per 1 baht (guldvikt)

Om det nu är 6 baht hon har pantat har hon fått väldigt dåligt betalt för det. Värder borde vara ca 120.000, lite marginal på det så borde hon fått 100.000

 

Att hon ber dig lösa ut det... Jag tolkar det som antingen att du skall betala hennes skuld och hon får sitt guld.

Alternativt att du skall betala hennes skuld, hon får sitt guld och hon blir skyldig dig, utan ränta och utan att behöva betala varje månad, utan att snarare låta det falla i glömska.

 

Perfekt win för henne.

Att du skulle lösa ut det och få guldet... nja kanske om hon vill bli av med räntebetalningen varje månad.

Men då kan hon ju lika gärna skippa att betala bara. Så fundera på vad det är hon skall vinna i denna uppgörelsen?

 

Det ligger en hund begraven någonstans i detta, var så säker!

Eftersom guldpriset flukturerar så lånar ingen ut till fulla värdet.

Jag hjälpte en tjej som belånat en ring för ca 5000. Löste ut den och sålde för ca 8000. Tjejen fick 3000 i näven och var glad för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev rolba:

Eftersom guldpriset flukturerar så lånar ingen ut till fulla värdet.

Jag hjälpte en tjej som belånat en ring för ca 5000. Löste ut den och sålde för ca 8000. Tjejen fick 3000 i näven och var glad för det.

 

Jag känner till det. Därför jag sa att hon borde fått cirka 100.000

Många pantbanker ger 75% av dagens värde när de pantar.

 

Så att hon bara skulle fått 22400 låter konstigt. Något stämmer inte i historien.

Visst man behöver inte belåna fullt värde... men har någon av er någonsin hört talas om någon som pantar 120.000 för 22.400 ?

 

Ne, något stämmer inte i denna historien.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev samet:

 

Jag känner till det. Därför jag sa att hon borde fått cirka 100.000

Många pantbanker ger 75% av dagens värde när de pantar.

 

Så att hon bara skulle fått 22400 låter konstigt. Något stämmer inte i historien.

Visst man behöver inte belåna fullt värde... men har någon av er någonsin hört talas om någon som pantar 120.000 för 22.400 ?

 

Ne, något stämmer inte i denna historien.

Det är ju 22400 kronor som han skulle få lösa ut guldet för. Verkar som ett normalt pris.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev rolba:

Det är ju 22400 kronor som han skulle få lösa ut guldet för. Verkar som ett normalt pris.

 

Sorry det hade jag missat, att det var kronor.

Jo då snackar vi 85-90.000 baht.

 

Vad är damens motiv tro? Bli av med räntan?

Få sitt guld utan skuld med ränta?

Få mellanskillnaden.

 

Men vilket som så låter det betydligt mer troligt nu.

Finns ju flera alternativ som kan vara av intresse för @soi covboy

Kan han tjäna en slant eller bara hjälpa henne att få loss det å slippa räntan är det ju okay.

 

Däremot lösningar där han plötsligt blir långivare är ju inte att rekommendera!

 

Får han guldet... kanon!

Får han guldet + betala mellanskillnad... ja, tror man på stigande guldpris, kanon!

Säljer de guldet och han får sina pengar direkt... kanon!

 

Finns flera scenarion som skulle vara bra eller okay för @soi covboy... men så känner vi ju thai... sällan det blir en bra ekonomisk deal för falangen... :waaaht:

Men han har ju ett stort hjärta som är snäll och hjälper till.... :big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

En normal skalle säger att om han löser ut guldet, så är guldet hans.

Och hon slipper betala mer ränta.

 

Tror inte det är mycket mer med denna historia.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Surin P3:

En normal skalle säger att om han löser ut guldet, så är guldet hans.

 

En normal svensk skalle ja...

Du har varit länge nog i Thailand för att inte bli överaskad av något längre...

Så visst finns det andra "normala" thailösningar... 555 :beat_plaster:

 

Vi har ju alla hört skräckhistorier.

Forum är fantastiskt, här kan man spekulera och teoritisera hur mycket man vill... :big_smile:

Får höra från @soi covboy sedan om detta blev en bra berättelse om det fantastiska Thailand eller om det blev en avskräckande historia.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Nemo:

 

Om det är vad som står på skylten i butiken, så får du knappast det priset om du säljer smyckesguld.

Pratar om att sälja i thailanden, i januari fick man 18500 baht för en baht guld.

Detta vet jag för frugan fick sälja en armlänk när vi skulle ut till koh mak, all kontakt med atm låg nere just den dagen på koh chang. Drabbade ingen fattig köpte nytt i bankok, förlorade iof 1500 baht men alternativt att åka utan pengar till koh mak fanns ju inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev samet:

Vad är damens motiv tro? Bli av med räntan?

 

7 timmar sedan, skrev Surin P3:

Gissar att hon vill slippa betala ränta till pantbanken i framtiden, vilket hon förmodligen gjort fram till nu.

 

6 timmar sedan, skrev soi covboy:

så är det surin

samet varför inte läsa tråden från början? soi covboy får behålla guldet om han löser ut det och damen slipper betala räntan.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev uptoyou:

 

 

samet varför inte läsa tråden från början? soi covboy får behålla guldet om han löser ut det och damen slipper betala räntan.

 

Strålande! Jag får läsa bättre.

Varför fråga och diskuterar när alla svar finns.

Tänk om jag vore uppmärksam som andra :haha:

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...