Jump to content
IGNORERAD

Nya alkohol skatte regler om 180 dagar.


Juha

Recommended Posts

  • Svar 65
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    8

  • apknug

    4

  • Soengsang

    3

  • Fritz

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

1 timme sedan, skrev Surin P3:

Då blir det billigare att inte dricka. :D 

Har det inte varit så ALLTID ????

Persistant

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Soengsang:

 

Det tror jag när jag ser det :)

Man kan ju fundera på vad det här betyder.

  medan Somchai Community skattemyndigheten sade att regeringen har beställt i lagförslaget. När BOE föreslås. Den nya skatten kommer inte att öka bördan för företagen.Och påverkar inte prishöjningen. Inte öka bördan för allmänheten Entreprenörer kommer att prisökningar på grund av att skattehöjningar inte. BOE kommer att ha en databas med mer än 1000 rekommenderat pris på sin produkt som är en databas för jämförelse med ett rekommenderat pris på inkommande meddelanden. Om det inte finns några liknande problem. BOE har ännu inte tillkännage 

https://money.kapook.com/view166749.html

 

Lita aldrig på en google översättning från thai till svenska.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Juha:

Planerat resa till Thailand?

En stor Chang kommer att gå upp från 42 baht till 108 baht.

 

https://money.kapook.com/view166749.html

Nja, då ska ju priset på en stor Chang först sänkas till 42 thb, från nuvarande ca. 53 thb.

Den perioden fram till höjningen ska man ju utnyttja förstås. ;) 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att alkoholpriset är som bensinpriset.

Det gnälls lite vid höjningar men likväl förbrukar vi lika mycket.

Vi får väl dra in på riset;)

Har också gott över till leo då chang inte är som förr. 

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att priserna på Lao khao eller vad 30% blasket heter kunde gott gå upp.

En flaska kostar inte mycket mer än öl om jag minns rätt.

Smakar taskigt hembränt.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Kan detta förklara något av det som diskuteras i tråden?

Tyvärr på Thai.

 

IMG_1395.thumb.JPG.b6f80102333517a8ad8ee7284ee1dc4e.JPG

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Nya siffror som florerar, blir jobbigt att ha en bar ;)

 

The new tax increase will roll out over the next 180 days. – City Life

 

Beer: 3.5% and under – from 41.60 baht a bottle (620ml) to 78.50 baht; 5% – from 42.10 baht a bottle (620ml) to 108 baht; 5.8% – from 40.70 baht a bottle (620ml) to 123 baht; 6% – from 40.20 baht a bottle (620ml) to 132 baht; 7% – from 46.50 baht a bottle (620ml) to 178 baht.

Whiskey: 35% – from 160 baht a bottle (700ml) to 312 baht; 40% up – from 216-366 baht a bottle (700ml) to 357-447 baht.

Rice whiskey: 28% – from 98 baht a bottle (625ml) to 199 baht; 35% – from 121 baht a bottle (625ml) to 244 baht.

Wine: 12.5 – 14.5% – drom 225 a bottle (0.75cl) to 519 baht.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja de behöver ju en del pengar till alla nya militära inköp.... eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Vet inte hur det är i Thailand men i Sverige är det inte barerna som betalar alkoholskatten. 

Det är inte mindre krångligt i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

59 minuter sedan, skrev Fredman:

Vet inte hur det är i Thailand men i Sverige är det inte barerna som betalar alkoholskatten. 

Det är inte mindre krångligt i Sverige.

Va?

Så du menar att barer och restauranger, i sverige, med utskänkningstillstånd, inte betalar alkoholskatt.

Tillåt mig tvivla

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 timme sedan, skrev acarls:

Ja de behöver ju en del pengar till alla nya militära inköp.... eller?

Hej

Ja här uppe kopplade man genast dessa planerade chockhöjningar  till juntans stora militära affärerna typ U-båtarna, en tömd valuta reserv och en politik med behov av utlandslån.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

43 minuter sedan, skrev acarls:

Va?

Så du menar att barer och restauranger, i sverige, med utskänkningstillstånd, inte betalar alkoholskatt.

Tillåt mig tvivla

Vet inte riktigt men för drygt 15 år sen var jag ansvarig för en liten Pubverksamhet på mitt dåvarande Jobb. Vi köpte in ölen Bakvis från Brygeriet (Åbro) och försäljaren sa då att krogarna betalade bara runt 7 kr/litern för "Fatöl".

Ang skatthöjningen om den genomförs och inköpspriset för en liten Chang blir ca 80 b stor 108 B.

Vad blir då Barpriserna ? 80-140 liten Chang 150 -200 för stor?

Blir nog tungt för de flesta Barer.

Och vad för det för efekt på Turistströmen?

Ölen blir ju dyrare än i Sverige inköp på Systemet i alla fall

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 minut sedan, skrev hasseryd:

Vet inte riktigt men för drygt 15 år sen var jag ansvarig för en liten Pubverksamhet på mitt dåvarande Jobb. Vi köpte in ölen Bakvis från Brygeriet (Åbro) och försäljaren sa då att krogarna betalade bara runt 7 kr/litern för "Fatöl".

Ang skatthöjningen om den genomförs och inköpspriset för en liten Chang blir ca 80 b stor 108 B.

Vad blir då Barpriserna ? 80-140 liten Chang 150 -200 för stor?

Blir nog tungt för de flesta Barer.

Och vad för det för efekt på Turistströmen?

Ölen blir ju dyrare än i Sverige inköp på Systemet i alla fall

Hej

Skulle detta bli verklighet blir det katastrofalt för både Thailändarna och turismen, låter helt vansinnigt.

Hur mycket smuggling och hembränning skulle bli resultatet av ett sånt här beslut?

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev leifen:

Nya siffror som florerar, blir jobbigt att ha en bar ;)

 

The new tax increase will roll out over the next 180 days. – City Life

 

Beer: 3.5% and under – from 41.60 baht a bottle (620ml) to 78.50 baht; 5% – from 42.10 baht a bottle (620ml) to 108 baht; 5.8% – from 40.70 baht a bottle (620ml) to 123 baht; 6% – from 40.20 baht a bottle (620ml) to 132 baht; 7% – from 46.50 baht a bottle (620ml) to 178 baht.

Whiskey: 35% – from 160 baht a bottle (700ml) to 312 baht; 40% up – from 216-366 baht a bottle (700ml) to 357-447 baht.

Rice whiskey: 28% – from 98 baht a bottle (625ml) to 199 baht; 35% – from 121 baht a bottle (625ml) to 244 baht.

Wine: 12.5 – 14.5% – drom 225 a bottle (0.75cl) to 519 baht.

Får inte riktigt ihop det där, om jag ser det till frun tillverkning, hon betalar 10 bath i skatt/500 ml/10 vol.% alkohol, licensen ( tillståndet ) för att tillverka kostar 500 bht/år, tillståndet för att sälja alkohol kostar 200bht/år, fruktvin har lägre skatt än druvvin,  vad många importörer av druvvin gör är att dom blandar det med någon annan frukt för att komma runt den högre skatten, om ni tittar noga nästa gång ni köper en flaska rött/vitt i låg/mellan pris klassen så kan ni säker läsa fruktvin på förpackningen, detta är uppmärksammat av myndigheten för lösning.

Dom som tillverkar laokao betalar 40bht/flaska/40 vol.% för den blåa skatt lappen. 

Om jag har förstått saken rätt betalar man skatt efter någon obegriplig tariff, smarta är dom stora drakarna i ölbranchen, som sänker alkohol halten, minskar på volymen och höjer priset, rimligtvis borde detta ge ett lägre konsument pris.

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej
Skulle detta bli verklighet blir det katastrofalt för både Thailändarna och turismen, låter helt vansinnigt.
Hur mycket smuggling och hembränning skulle bli resultatet av ett sånt här beslut?
Mvh isan lover


Kan tänka mig att fall där turister blir spritförgiftade för att vissa mindre nogräknade barägare köper in industrisprit. kommer att öka i framtiden.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
1 timme sedan, skrev acarls:

Va?

Så du menar att barer och restauranger, i sverige, med utskänkningstillstånd, inte betalar alkoholskatt.

Tillåt mig tvivla

 

Skatten på alkohol betalas vid införsel av den i landet eller då den svenske leverantören levererar den alltså inte i konsumentledet utan inköpsledet

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Skatten på alkohol betalas vid införsel av den i landet eller då den svenske leverantören levererar den alltså inte i konsumentledet utan inköpsledet

Det innebär att skatten är en del av priset, som i slutändan betalas av konsumenten

Det är därför det är gynnsamt att åka till Tyskland och fylla bilen med svensk öl och bara betala Tysk alkoholskatt

Det jag menar är alltså att barer inte köper in oskattad dryck utan de betalar skatt liksom vi vanliga

Ändrades av acarls
Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
1 minut sedan, skrev acarls:

Det innebär att skatten är en del av priset, som i slutändan betalas av konsumenten

Det är därför det är gynnsamt att åka till Tyskland och fylla bilen med svensk öl och bara betala Tysk alkoholskatt

 

Japp. Har stamkort i Puttgardens Bordershop !

 

Kör ju förbi där lite då och då !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...