Jump to content
IGNORERAD

Fråga? När är man inte Turist längre???


XpoSweden

Recommended Posts

Quote

Hej,

Min fråga i detta ämne är... när är man INTE Turist länge i Thailand?

Vissa skriver att vi svenskar är alltid Turister, oavsett hur länge vi bott här, vissa säger att man är "inflyttad" svensk, om man "bott" här i 3 veckor.vad gäller? tycker NI? Kanske man måste bli thai medborgare innan man "får" kalla sig inflyttad ?

Ha det ...

Jag tycker man använder begreppet turist alltför mycket. Borde ibland bytas ut mot farang eller utlänning. Om man tex av sin arbetsgivare skickas till Thailand för att jobba under x antal år kan man knappast räknas som turist, inte ens från dag ett. Det samma gäller om man valt att bosätta sig i Thailand och arbeta osv.

Själv så studerade jag i BKK under ett halvår. Kan inte säga att jag kände mig som en turist när jag satt i min hyrda lägenhet och skrev mina uppsatser. Däremot tog jag ibland "semester", åkte någonstans och var turist.

Tycker bara man kan vara turist under en begränsad period, utlänning är man dock för resten av livet även om man blir medborgare eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 69
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nerike

    5

  • Captain Thailand

    4

  • mr-noodles

    4

  • Kim

    3

Mest aktiva i denna tråd

Jag anser att dom som har dessa visum och är utskrivna från Sverige:

Non-Immigrant visa

Longstay visa

Immigrant visa

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul tråd.

Jag har lämnat Sverige för gått. Sålt företag och hem o.s.v., men

Jag dricker inta Sangsom

Jag dricker inte Mekong

Jag dricker inte Chang , med sugrör och is ( Sanning och säga dricker jag inte Chang överhuvudtaget)

Alltså är jag turist !

Tur att jag, min "fru",svenska myndigheterna ( som skrivit ut mig), thaiändska myndigheterna ( som gett mig t.v. uppehållstillstånd) och mina vänner ( thailändare)  inte delar detta eminenta forums slutsats att jag bara är turist i Thailand, utan faktiskt betraktare mig som invandrare.

Tänk så fel man ha med alla thailandexperter här !

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Bengt Arne.

Som jag redan skrivit i en i annan tråd så tog jag med mig en "knökfull" 40 fot container. Jag anlitade Schenker och fick betala totalt 34000 sek för allt utom "statliga" avgifter i Thailand. ( Utkörning/hämtning container Sverige, hyra lastning en vecka , transport Thailand, transport Ayutthaya)

"Statliga avgifter" kan variera mycket, men om Du lyckas övertyga myndigheterna här att Du verkligen flyttar hit, och helst har en thailänsk fru så går det att komma undan lite billigare.

"Flyttgods" har vissa undantag mot normalt mycket höga tullavgifter, men också mycket speciella regler t.ex. max en, tv , max en stereo osv.

Lite pengar "vid sidan av " gjorde dock att containern aldrig öppnades och avslöjade t.ex 5 tv apparater :lol:

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Thailand

Hej,

Lite utanför ämnet...

Jag ämnar söka Residence Visa/Permit 2009. Jag har haft Non-Immigrant B under mer än tre år.

Har någon här fått "Resident"?

CT in Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej,

Lite utanför ämnet...

Jag ämnar söka Residence Visa/Permit 2009. Jag har haft Non-Immigrant B under mer än tre år.

Har någon här fått "Resident"?

CT: Har du under tiden aven haft Work Permit? Inte for vara en nyfiken katt, men borde du inte aven haft WP under merparten av de tre aren!?  Sorry for lite OT.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Vissa är och kommer alltid att vara turister sålänge dom lever, oavsett vilket land dom befinner sig i.

Andra anpassar sig fort till dom nya omständigheterna och tappar följdaktligen turiststatusen fortare.

Buzzen som exempel. han är ju i sverige ibland, och då självklart som turist..  :lol:   :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Buzzen som exempel. han är ju i sverige ibland, och då självklart som turist..  :lol:   :whistle:

Kan man ha groupies även om man inte gör musik?

Skönt att vet att om jag någonsin skriver en bok så har jag i alla fall minst en köpare.

:mdr:

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Thailand

Hej,

Quote

CT: Har du under tiden aven haft Work Permit? Inte for vara en nyfiken katt, men borde du inte aven haft WP under merparten av de tre aren!?  Sorry for lite OT.

Självklart har jag haft det.

CT in Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...

är det någon skillnad på turist och besökare ?..man blir ju som farang alldrig thai,

inte heller "kan" man bli bofast med vetskap om att när som helst kan myndigheterna

komma och kasta ut mej med huvudet före , själv spenderar jag gärna min tid i Thailand  :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Falanger eller bak seeda är vi alla, men jag tror det ligger lite i vad Jing Jing skrev.

"Vissa är och kommer alltid att vara turister sålänge dom lever, oavsett vilket land dom befinner sig i.

Andra anpassar sig fort till dom nya omständigheterna och tappar följdaktligen turiststatusen fortare."

Fortsätter man att leva som en turist så blir man nog sedd som det, men anpassar man sig och följer traditionerna så ökar nog chansen att man inte blir sedd som en turist.

Mvh Isan Lover

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

IL

Ursäkta en okunnig, vad är bak seeda?

Om man som jag tillbringar 6-7 månader om året, ett långt besök inget hoppande, så känner i varje fall jag att jag "turistar" när jag åker "hemifrån" d.v.s. vårat hus i Udon. Annars deltidsbor jag i Thailand. Min personliga uppfattning.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

IL

Ursäkta en okunnig, vad är bak seeda?

Om man som jag tillbringar 6-7 månader om året, ett långt besök inget hoppande, så känner i varje fall jag att jag "turistar" när jag åker "hemifrån" d.v.s. vårat hus i Udon. Annars deltidsbor jag i Thailand. Min personliga uppfattning.

Baa

Farang på Lao! :he:

När man är turist och när man inte är turist beror nog helt och hållet på vem man frågar och frågan är vem som bryr sig om att bli kallad turist, det är väl knappast något skällsord? :glasses:

Frågar man en Thaiare så är man nog bara kort och gott en farang och då spelar det ingen roll hur länge man bott där eller hur bra man anpassat sig till deras traditioner, man är fortfarande en farang som aldrig kommer att bli betraktad som en Thaiare.

Ja det finns säkert undantag, tror nog de flesta Thaiare ser "Jonas" som mer Thai är farang faktist. Men det är nog bara för att han är så bra på "Look Tung" som alla från Isaan älskar. :5:

Han är nog den ende farang som skulle slippa få spela skurk om han var med i nån Thaifilm! :D

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...