Jump to content
IGNORERAD

Fråga? När är man inte Turist längre???


XpoSweden

Recommended Posts

Hej,

Min fråga i detta ämne är... när är man INTE Turist länge i Thailand?

Vissa skriver att vi svenskar är alltid Turister, oavsett hur länge vi bott här, vissa säger att man är "inflyttad" svensk, om man "bott" här i 3 veckor.vad gäller? tycker NI? Kanske man måste bli thai medborgare innan man "får" kalla sig inflyttad ?

Ha det ...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 69
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nerike

    5

  • Captain Thailand

    4

  • mr-noodles

    4

  • Kim

    3

Mest aktiva i denna tråd

Guest paw-76

  Skrev det på en annan tråd. Expat , utvandrad svensk , invandrare eller kanske gästarbetare om man

jobbar där en kortare tid . Har du flyttat dit för gott så är du väl invandrare .

Har man hus där nere och är där en eller flera månader varje år på besök i ditt eget hus så att säga så

är man väl fortfarande lite turist . Hur mycket det än svider för vissa att bli kallad det.

Bor du där nere, tjänar dina pengar där och ej är skriven i sverige längre kallas det väl även för utlandssvensk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag tror att man inte (nästan iallafall) är turist när man har blivit en naturlig del av samhället och förväntas deltaga i byns och släktens aktiviteter på lika villkor som alla andra.

När man betalar samma pris som thailändarna även på turistorter och tillsammans skrattar åt dom som frivilligt betalar fantasipriser.

När man hellre går på en bar med thailändare än en falangbar och välkommnas av alla.

När thailändarna är mer intresserad av dig än dina pengar.

När man äter samma mat som alla andra med händerna och njuter av det som serveras.

När du har fler riktiga vänner som är thai än falang i LOS.

När en taxi chafför (från Isaan) kör en extra runda i Bangkok med avstängd taxameter och ni lyssnar på molam tillsammans.

Detta är några saker som jag tror spelar roll men det är nog inte alla som håller med om det.

Det finns säkert mycket mer men det här är vad jag kom på i all hast.

Mvh Isan Lover

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Nonki

Hejsan

Turist eller inte spelar ingen roll, tycker jag.

Man är en turist för varenda individ som inte känner en  och som ser en gå på en gata varhelst i Thailand.

Oavsett hur inflyttad man än är.

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste en gång en svensk definitionen på turist i någon marknadsundersökning och då gällde att man räknades som turist om man var mer än 50 km hemifrån (dvs på nöjestripp). Så med den definitionen så är väl du, Matz turist ibland och ibland inte.

Personligen så definierar jag inte dig som bott i landet under många år som någon turist utan som "expat". Och definitionen jag har på mig själv, som tillbringat i genomsnitt ca 4 mån per år i Thailand dom senaste 11 åren, är definitivt turist.

Ett annat exempel... Jag själv turistar i Thailand upp till ca 6 månader per år medan t ex TommyBkk (om jag förstått hans situation rätt) bor i Thailand 6 månader per år. Skillnaden är väl egentligen att han åker bort för att jobba i 6 månader medan jag åker hem för att jobba i 6 månader. En hårfin skillnad kan tyckas, men ändå helt korrekt att definiera mig som turist och honom som bosatt. Jag har mitt hem i Sverige och han har sitt hem i Thailand och vem som tillbringar flest dagar i Thailand har ingen betydelse för definitionen turist eller bosatt.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej igen

Det stämmer nog att man är turist på ett eller annat sätt i hela livet.

Men det känns ändå som man är lite på rätt väg ändå.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Tommy

Hade nicket 63tommy1 på TT (har det fortfarande på andra forum), men bytte till "Tommy" På MaiPen Rai.

Har förstått att jag ibland blir förväxlad med nån som kallar sig "Tommy i Bkk", eller nåt liknande (på SS), men det är som sagt en förväxling.

Har ibland fått lite kritik för saker jag aldrig sagt eller skrivit, men det e lungt.

Kanske skulle ta tillbaka 63tommy1 nicket, för att inte förvirra moderatorer och andra varelser?

MVH Tommy

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hade nicket 63tommy1 på TT (har det fortfarande på andra forum), men bytte till "Tommy" På MaiPen Rai.

Har förstått att jag ibland blir förväxlad med nån som kallar sig "Tommy i Bkk", eller nåt liknande (på SS), men det är som sagt en förväxling.

Har ibland fått lite kritik för saker jag aldrig sagt eller skrivit, men det e lungt.

Kanske skulle ta tillbaka 63tommy1 nicket, för att inte förvirra moderatorer och andra varelser?

MVH Tommy

Ha ha... bli inte förvirrad av att jag skrev Tommy Bkk. Jag menar dig och av vad jag förstått så bor du 10 veckor i Thailand följt av 10 veckors jobb på havet. om och om igen. Kanske med lite "semester" i Sverige emellan lite då och då.

Och byt för guds skull inte tillbaka till något 63Tommy1. ;)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Min fråga i detta ämne är... när är man INTE Turist länge i Thailand?

När man slängt vaccinationsboken och inte längre bär sina 220 baht i en bältespung fastklistrad på magen under changlinnet.

Eller kanske när man väljer toan med rumpspol framför den med bara dasspapper.

Eller när pengarna är slut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte varit i Thailand på ca 1 år.

Men jag är inte turist när jag åker dit... ???

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Tommy

Jag bor lite utanför centrum av Bangkok.

I området där vi bor, samt ställen som jag besöker ofta känner jag mig inte som turist, folket känner igen mig.

Men när jag lämnar hemtrakterna, så finner jag mig i att ses som turist (inte alltid negativt), för hur skulle en Thai som ser mig (en mer än välbyggd Farrang med Shorts och kortärmad skjorta), kunna skilja på mig och en nyss anländ förstagångsresenär?

Ett par bofasta vänner undrade lite avundsjukt varför jag alltid fick störst uppmärksamhet när vi gick på Nana eller Cowboy?

Jag har 2 enkla svar:

1. Jag ser inte ut som en Engelska lärare, med långbyxor och vit skjorta...

2. Jag turistar bara på de platserna, och har inga stamställen, känner inte "mama" på varje krog, eftersom jag är där så sällan. (nu senast var jag på nana 1 gång på 88dagar.).

Se väl ut som ett lätt byte? :icon_twisted:

Kim, du har ganska rätt i din beskrivning av mig. :) , det var bara "Bkk-tillägget" jag ville klargöra.

Förresten, jag var på Liseberg igår och turistade i 9 timmar, trots att jag är född i Götet :thumbsup:

Tror jag stod i kö 5timmar :P igår...

MVH Tommy

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Thailand

Hej,

För thailändarna som inte vet vem jag är är jag turist.

För thailändarna som vet vem jag är så är jag en svensk som bor och arbetar i Thailand.

För mig själv är jag en svensk som bor och arbetar i Thailand.

CT in Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest forsnow2

Hej,

Jag har bott i Bangkok sen den 1/1-2006. Jag har varit hemma i Sverige på semester ...Senast i april.

När jag går och ser folk utan ben och armar som tigger. Ja, jag bara rycker på axlarna så ser jag mig själv som skadad.

När jag sitter på moppetaxi med en stor kasse på ryggen i April när det är 41+ och 70% luftfuktighet och är klädd i jeans, pikétröja samt herrskor. Så känner jag mig inte som en strandraggare i Lamai :)

När män från andra länder flyttar till Thailand och säger upp sig från sina jobb samt säljer sitt hus, bil osv. För att sedan jobba som engelska lärare i Bangkok för 25000 Bath i månaden så undrar jag hur dom tänker?

vet ni varför de flyttar till Thailand? Jo, för det finns inga gogobarer i Sverige, Österrike, Holland osv.

Ja, sen att de går att skaffa en ny 18 årig tjej varje dag som säger NO PLOPLEM I GOOO MY LOOOOM förstärker min obsevationförmåga  :D

När man gnäller på allt och alla hela tiden i synnerhet på turister med shorts och changlinnen då är man kanske också turist??? eller en dåre :D

När jag hellre äter på gatan istället för Mc Donalds så gör jag det för att jag är sugen på Thaimat.

När man läser och hör om killar som åker till Thailand 2 veckor per år så blir jag avundsjuk. Ja, vissa av dessa killar åker ner 2 veckor per år till sitt hus och sin bil i Isaan. Är de hemma i farang land så ringer de till farangen i grannbyn och frågar om deras gräsmatta är torr. Ja, de frågar även om bilen står kvar...

Träffade en kille som var 65 år. Nybliven pensionär. Han skulle köpa hus i Surin. Kul! Men ska du inte bo i Sverige längre? Jo, men jag har hus i örebro. Så jag säljer sommarstugan i Flen sen åker jag ner 2-4 veckor per år. OK?

Men vad ska du göra i Thailand då? Ja, jag vet inte.Njuta av värmen...

Värmen??? Hallå, det är Hett eller TOKhett i Thailand. Det är inte 25+ och en sval vind på kvällen. Ja, inte på Sukhumvit i allafall. Det är SKITVARMT. Fattar ni? Svetten sprutar. Det är inte behagligt.

Fan, vilken turist jag är :laugh:

Jag bor på Soi 4 i Bangkok och häromkvällen så orkade jag inte gå till 7 11. Så jag gick till WORABURI hotell. (Jag bor alldeles bakom Woraburi). Jag frågade om de hade LM röda. YES, HAAAVE. Ok, i want to buy one pack please.

OK, 100 BATH! VA? Hundra bath. But they cost 49 bath. Why you charge 100 bath?

YOU CAN PAY (JÄTTESMILE) YOU FARANG YOU CAN PAY!!!

Ja, vem är turist? Vem är expat? vem är 2 veckors gubbe? Vem är 6 månaders dåre? Vem fan är TEFL lärare som bor i ett skitrum i ON NUT? Vem är vad och vem är du?

Mvh

Martin :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag tror inte det handlar om att se ner på turister, men kanske att en del turister tror att andra ser ner på dom, t.ex för att dom kanske inte har tagit till sig kulturen på den nya platsen eller försökt förändra sig.

Men jag tror att folk har olika intressen och det av olika skäl.

Är man ungkarl eller gift, är man förälder eller inte, ung eller gammal, positiv eller negativ till andra kulturer , 

charter resenär eller långtidare, osv och osv.

Att en del människor vill vara badturister och att en del försöker bli en del av ett vanligt thailändskt samhälle med allt vad det innebär är helt normalt beroende på en massa olika skäl.

En del kanske väljer att försörja sig på turister, en del kanske blir jordbrukare allt av olika skäl, det finns inget facit eller rätt eller fel.

Alla dessa varianter finns här i Sverige också, så varför inte utomlands.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

forsnow2

När män från andra länder flyttar till Thailand och säger upp sig från sina jobb samt säljer sitt hus, bil osv. För att sedan jobba som engelska lärare i Bangkok för 25000 Bath i månaden så undrar jag hur dom tänker?

vet ni varför de flyttar till Thailand? Jo, för det finns inga gogobarer i Sverige, Österrike, Holland osv.

Ja, sen att de går att skaffa en ny 18 årig tjej varje dag som säger NO PLOPLEM I GOOO MY LOOOOM förstärker min obsevationförmåga 

Intressant observation. Känner själva till ett par pojkar 65+ som har 18 åriga fruar...hehe vicka gottegrisar! Men dessa godissugna grabbar brukar väl inte tillhöra den kategorin som gör störst anspråk på att vara expats och thailandsexperter? Undrar om inte dessa mest skrattar åt alla jantefjantar, feminister och alla flumidéer som endel lobbar för. Ingen nämd ingen glömd.

Link to comment
Dela på andra sajter

mr-noodles

Turister är vel såna som tränger ihop sej i grupper på Hotel

& klär sig lustigt  :D

& så sitter cameran klistrad i handen :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar om hassip hassips räknas som turister eller thailändare idag.

En ung amerikansk hassip hassip önskade tävla i golf i Thailand för att tag sedan. Detta eftersom han hade svårt att hitta en klubb i USA pga sin mörka hudfärg. Men det spelade ingen roll om mamman är thailändsk. Tiger Woods var inte välkommen att tävla i Thailand.

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

falukorven

Spelar väl ingen roll vad man har för titel eller, sånt är det bara persier som bryr sig om. För dom är det viktigt att vara tandläkare.  :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Pattaya-Robban

När man har studerat i Thailand, bott i Hua hin samt BKK, besökt fler än tre orter i Thailand, umgåtts med nästan "bara" Thailändare & dessutom talar flytande Thai såklart (iallafall om man själv påstår det , medans andra har en helt annan uppfattning), umgåtts med Penthousebrudar, deltagit i bortklippta scener från svenska tv-inslag inspelade i Thailand samt bara dejtar 9-5 donnor då man ser ned på barbrudar m.m.

Då kan man väl titulera sig som Thailändare alt Svensk när man känner för det... då det passar bäst så att säga å då kan dessutom ingen mer om landet... ursäkta länderna (Thailand & Swe) mer än en själv.

Är de inte så... så rätta mig.

Mvh P-R

Jag är även en stolt medlem på "The dark side" (***).

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan bör delas upp i två svar.

1 När du känner dig hemma så är du ingen turist längre.

2 När andra i din närhet behandlar dig som alla andra av sin egen sort.

Det är således hur man själv känner och hur man blir behandlad.

Analytiske Rospiggen

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

Turist är väl att man tar sig från sitt permanenta hem för kortare tid/tider i huvudsak för rekreation och avkoppling.

Arbetar man på stället så är man inte turist, det finns ju många som arbetar på olika ställen i världen eller för den delen andra orter i sverige, de kallar man inte direkt turister.

Stannar man längre tider och kanske också många gånger så att man börjar leva något som liknar vardagsliv med arbete och fritid så övergår turistandet till något annat, vet inte vad man ska kalla det men turist blir fel.

Bosätter man sig mer eller mindre permanent utanför födelselandet borde man väl kallas ex-pat, då man lämnat hemlandet för ett annat land.

Att bli behandlad och sedd precis som alla infödda här i Thailand torde vara i stort sett en omöjlighet, en gång farang alltid farang. Spelar ingen roll hur länge man bott här eller så, man kan ju jämföra med svenska förhållanden: invandrare blir inte direkt sedda och behandlade exakt som svenskar. Kanske är det möjligt i typ tredje-fjärde generationen eller något sånt.

En sak som gör det än svårare att bli sedd som en thailändare är: ju längre man stannar här desto mindre tid tillbringar man i solen och man blir därmed allt blekare med tiden, bara det gör det kört... :-)

Det kommer mer regn på Phuket än i Bergen i Norge! 
Håkan, X-LA CHIQUITA, Soi Buakhao, Pattaya, Thailand

Numera ( för tillfället) Mora, Dalarna, Sverige

Link to comment
Dela på andra sajter

Är väl inget fel med att vara turist. Själv har jag spenderat runt 3,5 år i Thailand sammanlagt, talar och förstår thai, har thailändsk familj, bil i landet osv men räknar mig själv som turist ändå.

Så länge jag har min inkomst och mitt huvudsakliga hem i Sverige så kommer jag alltid att vara en turist i Thailand, dock en  rätt så erfaren sådan.

Att vara turist innebär ju också att jag bara glassar omkring när jag är i landet, åker dit näsan pekar samt har möjlighet att göra det jag känner för. Hade jag varit expat så kanske jag istället hade tvingats sitta inne på ett airconkontor 6 dgr i veckan för att dra in stålar till familjens uppehälle och hur mycket "glassa och fara dit näsan pekar" hade det egentligen blivit då?

Nej, personligen trivs jag mycket bra med att dra in slantarna hemma i Sverige och sedan enbart turista i Thailand.

"Ti Sawideen haa ngun ngai, ti muang thai haa ngun jaak, tong sia weyla yö"

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest lars60

:idea2: Om du har permanent boende kvar i Svedala och bara "hälsar på" i LOS

så är du turist, tycker jag.

Även om du åker till LOS en gång/månad så är du turist.  :fan1::wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...