Jump to content
IGNORERAD

Färdigplockat för thailändare?


MaiChai

Recommended Posts

  • Svar 84
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andrejsdenruskige

    11

  • evert 1

    7

  • Alarik

    7

  • Boa52

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

14 minuter sedan, skrev LOSForever:

Jag är för fan värmlänning stolt jävel och vilket släkte är du Boa52? glad banjo spelare?

Jag är helt klart släkt hemmifrån, var annars ifrån

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev Boa52:

Allt är ju för djävligt för dej, vilket trött liv du mådte leva

 

Att bli trött på dig är jag väl inte ensam om.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev Boa52:

Jag är helt klart släkt hemmifrån, var annars ifrån

 

Vem var det i byn som släkte dig?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev apknug:


Det blir bär som ruttnar och folk som sparkar sig trötta på bidrag istället

 

 

 

 

Ja, tyvärr. Det bär sig bättre.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

22 timmar sedan, skrev stugan5:

Det var ju någon i högt uppsatt ställning (regering) som påstod det. Och då måste vi tro att det är sant.

 

Idio??????

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
On 2017-02-25 at 12:49, skrev svampen:

Idio??????

regeringen tror att alla är idi*ter som tror på allt de säger.

 

Ändrades av stugan5
Det här blev tokigt. Regeringen tror att vi går på saker de häver ur sig. Sanning eller inte det kvittar. vi ska bara tro på vad de påståralla
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-02-25 at 10:08, skrev Alarik:

 

Ja, tyvärr. Det bär sig bättre.

Hur många av er är ut och plockar bär och säljer, bra pengar om man orkar jobba och inte bara klaga

Ändrades av Boa52
Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken
On ‎2017‎-‎02‎-‎24 at 14:35, skrev evert 1:

John Konken, fakta är att de araber som har legitimt skäl som flykting att befinna sig i Sverige är väldigt noga med att ha papper på vilka de är och varifrån de kommer. Papperslösa är de som förlorat sina papper men även de som har papper men ej godkänts av Migrationsverket.

Självklart har skäggbarnen inga identitetshandlingar eftersom då risken är överhängande att de utvisas.

Hur som helst är det bara en minoritet som INTE kan identifiera sig, å andra sidan kanske inte migrationsverket godkänner legitimationen - räknas då som papperslös.

En av min frus väninnor jobbar på migrationsverket och enligt henne (får också stå för henne) räknas flyktingen som papperslös om inte flyktingens identifikation är 100  korrekt.

Om sedan identifikationen är korrekt eller inte avgör immigrationsverkets handläggare.

Nämnas kan att körkort och pass INTE behöver räknas som godkänd identifikation (kan nämligen vara förfalskade)

När det sedan gäller statistik, vilken statistik ska man lite på.

Alla borde vara medvetna om att när statistik framtages är det ändamålet som helgar medlen.

Någonstans missförstod du mig tror jag. Om man har flykting stjäl . Så är det bara att ha ordentliga papper. Så blir det Inga problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Nu läste jag dig lite fel. Vi talar om samma sak.  Med statestik kan man ljuga om allt. Ändamålen helgar medlen helt klart.  Kan du fråga din vännina varför det är så osäkert att skicka tillbaka Marokanska gatubarn - Somaliska invandrare och afganska pojkar.  Skulla vara skönt att få veta saningen som jag säkert missat eller inte förståt

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev John Khonken:

Nu läste jag dig lite fel. Vi talar om samma sak.  Med statestik kan man ljuga om allt. Ändamålen helgar medlen helt klart.  Kan du fråga din vännina varför det är så osäkert att skicka tillbaka Marokanska gatubarn - Somaliska invandrare och afganska pojkar.  Skulla vara skönt att få veta saningen som jag säkert missat eller inte förståt

Få somalier får idag UT,de övrigas hemländer har insett att de får pengar om de drar ut på det.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har via min fru försökt få lite insikt i hur Migrationsverket medarbetare tänker och fungerar, vilka instruktioner de har men det är tji.

Lite mellan raderna har jag ändock fått den uppfattningen om att deras instruktioner nästan ändras dag från dag. De har i alla fall regelbundna möten - uppdateringar och detta MINST en gång/vecka.

För övrigt är det tydligen inget drömjobb att jobba på Migrationsverket, tydligen ett riktigt vandrarhem.

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev måne:

Få somalier får idag UT,de övrigas hemländer har insett att de får pengar om de drar ut på det.

Bra.Jag har svårt för att tro att somaliska analfabeter skulle tillföra oss i det västerländska samhället något bra.Arbetskraftinvandrare??Ha ha.

Vilken arbetsgivare på låt oss säga ett privat företag skulle anställa en hucklekärring som inte kan visa sitt ansikte ens??

Inte jag iaf.

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Hur många av er är ut och plockar bär och säljer, bra pengar om man orkar jobba och inte bara klaga


Ja, de flesta av oss jobbar, så vi har inte tid.
Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

Ja, de flesta av oss jobbar, så vi har inte tid.

 

 

 

:good:

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Boa52:

Hur många av er är ut och plockar bär och säljer, bra pengar om man orkar jobba och inte bara klaga

 

Jobbar.  Har inte tid.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Märklig idé av människor som inte har en aning om vilken oerhörd ansträngning 3 månaders hård bärplockning innebär. Enda sättet att få människor boende i Sverige (invandrare eller svenskar) att utsätta sig för den uppoffringen som arbetet utgör är att göra det så lönsamt att det på allvar gör ekonomisk skillnad i den arbetandes liv. Fast så mycket har bärföretagen tyvärr inte råd att betala.

För en thailändare så innebär en vanlig svensk månadslön under 3 månader en oerhörd skillnad och det hårda jobbet ses därför som en utmanande möjlighet. Härdar man bara ut under dessa 3 månader så öppnas en massa möjligheter när man sedan återvänt till hemlandet och tanken på detta är det enda som får dem att stå ut med slitet.

Detta är fakta som Damberg & Company inte har någon koll på från sina bekväma stolar på regeringskansliet och därför kommer deras idé förmodligen bara slå undan benen på den del av bärindustrin som inte utgörs av plockare. Råvarubrist kommer antagligen leda till att ett antal "enkla" bärfabriksjobb kommer försvinna.
En bra idé i teorin dock, ungefär som kommunismen var, men tyvärr ej lika bra fungerande i verkligheten.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev Enis:

Inte för jag vet om det har med tråden att göra.... är rätt så dålig på Thai :waaaht:

 

Någon som kan översätta... nått med bär, Finland och thai verkar det handla om iallafall

 

 

https://www.khaosod.co.th/monitor-news/news_243880

 

 

Gör en Clion och citerar mig själv...

 

Se här för en liten översättning och information

 

http://www.Thailand-idag.asia/thailandsnyheter

 

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Kim kan delvis ha rätt om att några enkla jobb kanske försvinner, dock blir det värst för dess skrupelfria män som skamlöst nyttjat och utnyttjat thailändare och inte minst flera kvinnor. 

Träffade för några år sedan en man som jobbade på Avesta stainless, han skröt om att han åkte upp med husbilen där thaikvinnorna plockade bär för att själv bli servad av både det ena och det andra- en ruggig djävel var det - en riktig gris. 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Kim kan delvis ha rätt om att några enkla jobb kanske försvinner, dock blir det värst för dess skrupelfria män som skamlöst nyttjat och utnyttjat thailändare och inte minst flera kvinnor. 
Träffade för några år sedan en man som jobbade på Avesta stainless, han skröt om att han åkte upp med husbilen där thaikvinnorna plockade bär för att själv bli servad av både det ena och det andra- en ruggig djävel var det - en riktig gris. 


Dessa är förhoppningsvis väldigt få.

Det som förstört mycket hos privatpersoner är att man har gjort det svårare för "vanligt" folk som kommer och plockar utan någon firma.

Detta var tydligen ett "problem" för den svenska staten.
Själv kan jag inte förstå varför det kunde vara ett problem då ingen riktigt kunde fara illa eller belåna sig upp över öronen, då det till stor del var släktingar som stod för försörjningen.

Sedan man gjorde om det till någon form av anställningstvång så har det gått käpprätt åt helvete.
Link to comment
Dela på andra sajter

Känner personligen 2 utbildade tandläkare från Syrien. Dom har på var sitt håll i 20 år haft egna tandvårdsanläggningar.Båda har PUT och talar skaplig svenska efter över 2 år i sverige.

 

Svensk byrokrati hindrar dom att arbeta inom sitt kompetensområde.

Dom får inte jobba som tandläkare ,och den ena har erbjudit sig att behandla passienter från Syrien då hon kan tala deras språk och det ger patienten en viss trygghet, men det är förbjudet. Dom får inte arbeta som tandsköterskor heller då dom saknar legitimation för detta. En får en dag i veckan gå bredvid en tandsköterska för att lära sig hur man gör i Sverige, givetvis utan lön.

För att blidka "medisinmaffian" måste dom skaffa sig en komplett utbildning i Sverige till tandläkare.

Hur realistiskt är det att en 55-årig flykting kan sätta sig på skolbänken i 5 år? Var skall dom få pengar ifrån när dom lämnat allt vid flykten?

 

När jag uppsökte Folktandvården sa dom att dom inte hade någon tid för dom är ålagda att i första hand ta hand om dom nyanlända.Jag har alltså ingen patientsäkerhet för att tandmaffian skall kunna garantera dom nyanlända patientsäkerhet.

 

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

 


Dessa är förhoppningsvis väldigt få.

Det som förstört mycket hos privatpersoner är att man har gjort det svårare för "vanligt" folk som kommer och plockar utan någon firma.

Detta var tydligen ett "problem" för den svenska staten.
Själv kan jag inte förstå varför det kunde vara ett problem då ingen riktigt kunde fara illa eller belåna sig upp över öronen, då det till stor del var släktingar som stod för försörjningen.

Sedan man gjorde om det till någon form av anställningstvång så har det gått käpprätt åt helvete.

 

Nu går ju många runt detta genom att släktingar bjuder in dom för besök ;) men då får man ju inte arbeta alls.......  :waaaht:

 

Annars finns ju möjlighet att söka ett arbetstillstånd på riktigt.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

 


Dessa är förhoppningsvis väldigt få.

Det som förstört mycket hos privatpersoner är att man har gjort det svårare för "vanligt" folk som kommer och plockar utan någon firma.

Detta var tydligen ett "problem" för den svenska staten.
Själv kan jag inte förstå varför det kunde vara ett problem då ingen riktigt kunde fara illa eller belåna sig upp över öronen, då det till stor del var släktingar som stod för försörjningen.

Sedan man gjorde om det till någon form av anställningstvång så har det gått käpprätt åt helvete.

 

Finns inget anställningstvång för att sälja bär, kommer mina thaisläktingar hit står jag för uppehället och bären säljs till bäruppköpare

Problemet för svenska staten var inte det du menar utan bäruppköpare och Thaifolket lurade varandra, även dom i Thailand som 

hjälpte till med billjet och visum. Har skrivet det förut, när mina släktingar var här plockade dom för, sämsta 30000 kr och den bästa 47000kr 

tror jag det var

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...