Jump to content
IGNORERAD

Färdigplockat för thailändare?


MaiChai

Recommended Posts

Det är väl allom bekant att i Sverige vet inte ena myndigheten om vad den andra utlovar. Dessutom sägs ALDRIG hela sanningen, men så är det säkert överallt inget speciellt för Sverige.

I början lovade Sverige som land att ta emot ALLA som flydde från Syrien, självklart fick då alla Syrier den uppfattningen att de var välkomna till Sverige och där skull få stanna.

Men icke sa Nicke, så var det ju inte sagt.

Visst de skulle få komma hit, men det gällde bara de som flydde först.

Därefter skulle de som blev GODKÄNDA och hade ett rejält skyddsbehov få ett tidsbegränsat PUT - inte permanent.

Skyddsbehovet avgör en tjänsteman på migrationsverket - hans/hennes personliga åsikt som avgör - svårare är det inte.

Samma när det gäller ensamkommande barn. Från början lovades det att när barnen fått PUT hade de rättighet att ta hit sina anhöriga - just av den orsaken många syrier (men även andra) skickade sitt barn som s.k. förtrupp.

Nu gäller inte denna regel/löfte längre, hur den nya regeln är verkar vara lite från fall till fall - migrationsverket vill inte svara rent ut.

En ensamkommande vuxen flykting får inte ta hit sin familj (anhöriga) förrän han har möjlighet att försörja dem - en ny regel som inte tidigare gällde för flyktingar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 84
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andrejsdenruskige

    11

  • evert 1

    7

  • Alarik

    7

  • Boa52

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover

Hej

När man läste detta i Aftonbladet kunde man ju tro att det var 1 april.

Ska dom skickas ut och plocka burkar också?

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Rent generellt så tycker jag att folk som lever helt och hållet på bidrag från stat eller kommun ska kunna tvingas att ta dessa jobb för outbildad arbetskraft som ju uppenbarligen finns i sverige - iallafall säsongsvis.

 

Oavsett om det är Åke på parkbänken eller Mohammed på flyktingförläggningen det rör sig om.

 

 

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Isan Lover:

Hej

När man läste detta i Aftonbladet kunde man ju tro att det var 1 april.

Ska dom skickas ut och plocka burkar också?

Mvh isan lover

 

Man kan fråga sig vad arbetsgivarna kommer att tycka. Finns det överhuvudtaget arbetsgivare i bärplockarindustrin? Jag trodde att det bara fanns uppköpare och att bärplockasren var nån sorts egenföretagare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev lasseiudon:

 

Man kan fråga sig vad arbetsgivarna kommer att tycka. Finns det överhuvudtaget arbetsgivare i bärplockarindustrin? Jag trodde att det bara fanns uppköpare och att bärplockasren var nån sorts egenföretagare.

Mycket lurendrejare! De senaste åren har ju myndigheterna tvingat "uppköparna" att "anställa" plockarna om de ska få komma till Sverige. Innan var det mer att plockarna var egenföretagare då de inte hade någon lön utan de bär de sålde var inkomsten. Har svårt att tänka mig att uppköparna ger månadslön till några flyktingar för att de ska plocka. 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Mycket lurendrejare! De senaste åren har ju myndigheterna tvingat "uppköparna" att "anställa" plockarna om de ska få komma till Sverige. Innan var det mer att plockarna var egenföretagare då de inte hade någon lön utan de bär de sålde var inkomsten. Har svårt att tänka mig att uppköparna ger månadslön till några flyktingar för att de ska plocka. 



I Sverige gör vi inte skillnad på folk och folk........bara ibland
Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2017‎-‎02‎-‎14 at 16:19, skrev evert 1:

De araber som kommit hit för att livnära sig - skaffa ett jobb och bygga upp en framtid, vilket säkert är över 95 %, har valt Sverige därför de har den uppfattningen att just Sverige är ett bra framtidsland.

De flesta araber har vänner/bekanta eller släktingar redan i Tyskland och passerade Tyskland på sin väg till Sverige. Varför? Orsaken är den att de tror mer på Sverige. Sverige som land rangordnings väldigt högt i arabstaterna. Många har också räknat med att ha Sverige som språngbräda till USA.

Man bör ha i åtanke att de flesta araber som kommit hit INTE är kommunister utan dödsfiender till Bashar al Assad. Självklart finns det rötägg som också slinker med, dock var det nog värre med afrikanerna som kom hit till ett skyddat leverne, många av dem borde i stället avrättats.

En sak som ni också bör veta att det inte är det lättaste att få PUT även om du kommer från Syrien. Migrationsverket är väldigt skeptisk till alla handlingar som flyktingarna för med sig och flyktingarna måste ha väldigt goda skäl till att få ett PUT oftast blir det bara ett 3 årigt i förhoppning om att Bashar al Assad skall försvinna från tron. 

För övrigt är det nog inga problem att få tag i bärplockare bara det erbjuds möjlighet till en vettig inkomst.

150 kr/tim fri resa till och från arbetsplatsen. Varför är det den eller de som organiserar bärplockningen som ska tjäna storkovan. Rätt ska vara rätt, lön efter arbetsprestation:big_smile:

Förlåt Evert. Att jag lägger mig I. Men du ljuger så det står härliga till. När massan kom var det väl mellan 90-95 % som INTE hade några papper alls. Allt för att inte visa varken varifrån man kom eller var man bott. Däremot har du rätt I nästan alla hade iphone av senaste modell

Ber än en gång om ursäkt för jag la mig i.

 

Ps  MIG säger att det är nya regler nu.  Vilket vi inte vet något om. För allt mörkas

Link to comment
Dela på andra sajter

37 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

 

 


I Sverige gör vi inte skillnad på folk och folk........bara ibland

 

 

Antar att det är sista meningen jag skrev som utlöste kommentaren. 

Vi får se om de lyckas genomdriva detta. Varför det är skillnad på flyktingar och thailändare som kommer hit är att thailändarna har bevisat att de är enormt duktiga bärplockare. När de kommit hit är de väldigt uppbundna med företagen. En hel del företag har utnyttjat thailändarnas sårbarhet att befinna sig långt bort skuldsatta ibland långt över öronen. Den månadslön de blivit garanterade har de i stor utsträckning kunnat kvitta bort med debiterad mat, boende, bilkostnader, transporter och andra kostnader, för att företagen ska tjäna maximalt.  

 

Med flyktingarna har de att göra med en helt annan kategori av människor. Dessa har inte själv sökt sig hit för att plocka bär utan har kommit av andra orsaker. Där har vi en av anledningarna till att jag inte tror på projektet. Om staten går in och lämnar ett stort bidrag/anställd plockare kanske det kan sporra verksamheten. Fast jag tror inte att de kommer att få in lika mycket bär/plockare. Så fördomsfull är jag!

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2017‎-‎02‎-‎14 at 15:06, skrev andrejsdenruskige:

 

 

De högutbildade drar nog till andra länder än Sverige, där man åtminstone får betalt för sin utbildning.

Tror inte att Sverige är så attraktivt fö utlänningar med höga utbildningar.

Hej andrejsdenruskige.

 

Jag tror inte att detta med betalning för högutbildade personer är det som styr valet av till vilket land som de högutbildade köper en biljett till på den lokala resebyrån.

 

Jag tror att detta val istället styrs av väldigt enkla och mera jordnära praktiska skäl.

 

En högutbildad person kommer med stor sannolikhet från en rik familj som kan kosta på sina barn en hög utbildning, kanske till och med utlandsstudier. Denna högutbildade person kan troligen tala engelska. Delar av studierna kanske till och med har varit på engelska, med engelsk kurslitteratur mm. Detta innebär att om han åker till ett engelsktalande land så kan han redan detta lands språk, och kan anpassa sig betydligt fortare och bekvämare än om han istället hade hamnat i exempelvis Finland.

 

För en lågutbildad person som bara talar sitt hemlands språk existerar inte detta praktiska språkskäl till val av resedestination. Denna person kanske i bästa fall bara har ett fåtal år i skolan i sitt hemland men kanske inte ens det utan är analfabet på sitt eget modersmål. Denna person prioriterar knappast löneläget för akademiker vid val av resedestination.  Istället frågade han resebyrån i hemlandet när han köpte sin biljett om i vilket land som han hade den bästa kombinationen av var han troligast skulle få uppehållstillstånd och som dessutom skulle ge honom en trygg social tillvaro resten av livet.

 

Resultatet av detta praktiska faktum är att de högutbildade reser till i första hand engelskspråkiga länder vars språk de redan kan, medan de som bara talar sitt hemlands modersmål istället prioriterar mer praktiska och ekonomiska skäl vid val av destinationsland.

 

MVH.

 

Luttrad.

Ändrades av Luttrad
gramataisk förbättring
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
17 minuter sedan, skrev Luttrad:

Hej andrejsdenruskige.

 

Jag tror inte att detta med betalning för högutbildade personer är det som styr valet av till vilket land som de högutbildade köper en biljett till på den lokala resebyrån.

 

Jag tror att detta val istället styrs av väldigt enkla och mera jordnära praktiska skäl.

 

En högutbildad person kommer med stor sannolikhet från en rik familj som kan kosta på sina barn en hög utbildning, kanske till och med utlandsstudier. Denna högutbildade person kan troligen tala engelska. Delar av studierna kanske till och med har varit på engelska, med engelsk kurslitteratur mm. Detta innebär att om han åker till ett engelsktalande land så kan han redan detta lands språk, och kan anpassa sig betydligt fortare och bekvämare än om han istället hade hamnat i exempelvis Finland.

 

För en lågutbildad person som bara talar sitt hemlands språk existerar inte detta praktiska språkskäl till val av resedestination. Denna person kanske i bästa fall bara har ett fåtal år i skolan i sitt hemland men kanske inte ens det utan är analfabet på sitt eget modersmål. Denna person prioriterar knappast löneläget för akademiker vid val av resedestination.  Istället frågade han resebyrån i hemlandet när han köpte sin biljett om i vilket land som han hade den bästa kombinationen av var han troligast skulle få uppehållstillstånd och som dessutom skulle ge honom en trygg social tillvaro resten av livet.

 

Resultatet av detta praktiska faktum är att de högutbildade reser till i första hand engelskspråkiga länder vars språk de redan kan, medan de som bara talar sitt hemlands modersmål istället prioriterar mer praktiska och ekonomiska skäl vid val av destinationsland.

 

MVH.

 

Luttrad.

 

 

Ja, dessutom det, skulle jag påstå.

Detta gör att dom dessutom kan få sin utbildning godkänd och slipper jobba som skräpplockare i Sverige.

 

Sverige som så gärna vill påpeka att vi nämligen får högutbildad invandring........men klarar inte av att få dom in i de jobben dom är utbildade för.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-02-15 at 03:05, skrev SatanG:

 

Visst är det så- De högutbildade drar till UK, US och analfabeterna till Sverige.

Naturligtvis är Sverige populärt, inte för att det är ett "bra" land utan för alla generösa bidrag och minst poliser/capita i EU.

 

/ SatanG

 

Minst poliser i EU stämmer inte. I själva verket har Sverige flest poliser (206/100.000) per capita i norden, minst har Finland (141/100.000) i 2012 års eurostat och siffrorna har nog inte ändrats nämnvärt efter det.

 

58a58e88120c0_Police_officers_average_per_year_200709_and_201012_(per_100_000_inhabitants)_YB14.thumb.png.4c0b16dcc2211d985f63304ed3184aed.png

 

Sen att svensk polis verkar vara urusel på sitt jobb är en annan historia. :pudency:

Link to comment
Dela på andra sajter

 
Minst poliser i EU stämmer inte. I själva verket har Sverige flest poliser (206/100.000) per capita i norden, minst har Finland (141/100.000) i 2012 års eurostat och siffrorna har nog inte ändrats nämnvärt efter det.
 
Sen att svensk polis verkar vara urusel på sitt jobb är en annan historia. :pudency:


Så är det med statistik......

Leif GW säger dock att Sverige skulle behöva anställa nästan dubbelt så många poliser till som vi har idag, ca 20 000, om vi skall komma upp i att han lika många poliser i tjänst som snittet.

Skickat från min ALE-L02 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2017‎-‎02‎-‎14 at 12:02, skrev MaiChai:

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article24406720.ab

 

Har dock svårt att se hur näringsministern ska få ut alla flyktingar till att plocka bär, de bor visserligen oftast redan i närheten av bärskogarna men de har ju redan vant sig vid att få pengar med väldigt liten arbetsinsats så varför ska de ut i skogen i 10-12 timmar för att plocka bär?

 

Sen är frågan vad de bolag som levt på att forsla thailändare fram och tillbaka till Sverige för att plocka bär nu tycker om sina nya arbetare...

 

Ska bli intressant att följa iallafall.

 

Hej MaiChai.

 

Även jag är tämligen skeptisk till detta förslag från näringsministern.

 

Här finns en gammal artikel om så kallade "ensamkommande flyktingbarn" som erbjöds sommarjobb i sex veckor med skogsplantering.

 

http://www.vk.se/542902/flyktingbarn-i-nordmaling-utan-pengar

 

Dessa "barn" klagade på att de inte fick några pengar från Sveriges skattebetalare, samtidigt som i stort sett alla tackade nej till det erbjudna sommarjobbet.

 

 

Med Vänlig Hälsning.

 

Luttrad.

Ändrades av Luttrad
förtydligande
Link to comment
Dela på andra sajter

 
Minst poliser i EU stämmer inte. I själva verket har Sverige flest poliser (206/100.000) per capita i norden, minst har Finland (141/100.000) i 2012 års eurostat och siffrorna har nog inte ändrats nämnvärt efter det.
 
58a58e88120c0_Police_officers_average_per_year_200709_and_201012_(per_100_000_inhabitants)_YB14.thumb.png.4c0b16dcc2211d985f63304ed3184aed.png
 
Sen att svensk polis verkar vara urusel på sitt jobb är en annan historia. :pudency:


Flest poliser har dom inte. Sverige har garanterat flest poliser när det gäller inre tjänst. Patrulerrande poliser är nog katastrofalt lågt.



13cd036b3cc67be613bb4e19858a4225.jpg

poliser_per_100_000_invånare_i_europa_krysspost

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Joo, jag såg den där bilden också, tyvärr så står det ingenstans var siffrorna på kartan kommer ifrån. Kan gott och väl vara nyare och korrekta siffror men det vet man inte i och med att källan inte är nämnd. Och även i den bilden har Finland, Danmark och Lettland (alla är EU länder) mindre poliser per capita än Sverige, så Sverige har inte minst poliser per capita i EU. ;)

Ändrades av lauri
Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev lauri:

Joo, jag såg den där bilden också, tyvärr så står det ingenstans var siffrorna på kartan kommer ifrån. Kan gott och väl vara nyare och korrekta siffror men det vet man inte i och med att källan inte är nämnd. Och även i den bilden har Finland, Danmark och Lettland (alla är EU länder) mindre poliser per capita än Sverige, så Sverige har inte minst poliser per capita i EU. ;)

 

Har för mig jag hörde detta bara för några dagar sedan på aktuellt, kanske jag hörde fel.

Danmark, Finland och Lettland kommer flyktingarna inte till iaf för där ställs det krav istället för endast rättigheter :-)

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2017‎-‎02‎-‎16 at 14:55, skrev SatanG:

 

Har för mig jag hörde detta bara för några dagar sedan på aktuellt, kanske jag hörde fel.

Danmark, Finland och Lettland kommer flyktingarna inte till iaf för där ställs det krav istället för endast rättigheter :-)

 

/ SatanG

 

Ja, är det inte rent ut sagt för jävligt.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Citat

Socialdemokraternas partistyrelse har nyligen tagit ställning mot de nuvarande reglerna för arbetskraftsinvandring. De två politiker som ansvarar för denna fråga inom partiet har uttryckt sig okunnigt och respektlöst om okvalificerade jobb, anser Marie Söderqvist.

 

 

http://www.di.se/opinion/debatt-barindustrin-gar-under-om-reglerna-andras/

 

 

/enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Enis:

 

Hehe, jag läste först Barindustrin och funderade på hur mycket dessa bärplockare egentligen omsätter på Statt i Wilhelmina...

 

Förstår att de är skeptiska, priserna på bär kommer att öka i och med detta men har vi arbetslösa som går och slår dank på statens/kommunens bekostnad så är det inte mer än rätt att de tar de anvisade jobben. Eller förlorar sina bidrag.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-02-14 at 14:18, skrev svampen:

Har de flesta flyktingar "Väldigt Hög Utbildning"???????

Lever Du i Underlandet med Alice?????????

Det var ju någon i högt uppsatt ställning (regering) som påstod det. Och då måste vi tro att det är sant.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

John Konken, fakta är att de araber som har legitimt skäl som flykting att befinna sig i Sverige är väldigt noga med att ha papper på vilka de är och varifrån de kommer. Papperslösa är de som förlorat sina papper men även de som har papper men ej godkänts av Migrationsverket.

Självklart har skäggbarnen inga identitetshandlingar eftersom då risken är överhängande att de utvisas.

Hur som helst är det bara en minoritet som INTE kan identifiera sig, å andra sidan kanske inte migrationsverket godkänner legitimationen - räknas då som papperslös.

En av min frus väninnor jobbar på migrationsverket och enligt henne (får också stå för henne) räknas flyktingen som papperslös om inte flyktingens identifikation är 100  korrekt.

Om sedan identifikationen är korrekt eller inte avgör immigrationsverkets handläggare.

Nämnas kan att körkort och pass INTE behöver räknas som godkänd identifikation (kan nämligen vara förfalskade)

När det sedan gäller statistik, vilken statistik ska man lite på.

Alla borde vara medvetna om att när statistik framtages är det ändamålet som helgar medlen.

Link to comment
Dela på andra sajter

 
.....men har vi arbetslösa som går och slår dank på statens/kommunens bekostnad så är det inte mer än rätt att de tar de anvisade jobben. Eller förlorar sina bidrag.


Helt rätt tänkt men tyvärr så är/blir det ju inte så. Det är ytterst få som förlorar förlorar bidragen. För det första är det ju enkelt att inte "få" ett anvisat jobb sen så sparkar man ju fortfarande på en som ligger om det ställs såna krav så det sker nu inte tyvärr......

Det blir bär som ruttnar och folk som sparkar sig trötta på bidrag istället


Skickat från min ALE-L02 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-02-18 at 19:39, skrev Alarik:

 

Ja, är det inte rent ut sagt för jävligt.

Allt är ju för djävligt för dej, vilket trött liv du mådte leva

Link to comment
Dela på andra sajter

30 minuter sedan, skrev Boa52:

Allt är ju för djävligt för dej, vilket trött liv du mådte leva

Ja Tack vare såna som dig

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...