Jump to content
IGNORERAD

SWEDEN-Thailand 1-0


thomas001

Recommended Posts

15 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

Gick efter detta.

Från registreringsbeviset

Totalvikt, kg: 26 000 kg

Tjänstevikt, kg: 10 800 kg

Antal axlar: 3

Garanterad axelbelastning, kg: 9 000 + 18 000

Maxlast, kg: 15 200

Högsta totalvikt för BK1 väg, kg: 26 000

Tillåten lastvikt, kg: 15 200

Axelavstånd, millimeter: 4800/1380

Vägvänlig fjädring: Ja

 

Det där är ju svenska regler, Thailand har nog inte riktigt samma restriktioner :)

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 42
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kenneth4618

    8

  • thomas001

    7

  • Tekkor

    7

  • audirs2

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

13 minuter sedan, skrev Raggmunken:

 

Det där är ju svenska regler, Thailand har nog inte riktigt samma restriktioner :)

 

Är nog t.o.m tuffare här på dom stora vägarna. Finns ju s.k vågstationer där all tung trafik måste svänga av och väga bil och lass.Grannen kör tradare här och enl. honom är det mycket dyra böter för överlass. Har även sett mobila vågar som används allt mer på mindre vägar av snuten. Om någon funderat på varför en del containertransport går tomma och med ena bakdörren öppen, så är det  för att slippa svänga av vid dessa vågstationer.

Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev thomas001:

Är nog t.o.m tuffare här på dom stora vägarna. Finns ju s.k vågstationer där all tung trafik måste svänga av och väga bil och lass.Grannen kör tradare här och enl. honom är det mycket dyra böter för överlass. Har även sett mobila vågar som används allt mer på mindre vägar av snuten. Om någon funderat på varför en del containertransport går tomma och med ena bakdörren öppen, så är det  för att slippa svänga av vid dessa vågstationer.

Jag har fått köra upp på såna mobila vågar i Götet, närmare bestämt mellan Älvsborgsbron - Gnistängstunneln, sen har de nått program där det automatisk räknar ut maxlasten vi olika kombinationer av bil släp som de samkör regnr på fordonen... Men det där med öppna dörrar på en tomburk hänger jag inte riktigt med i, av säkerhetsskäl är dessa alltid stängda. Lättast och tydligast ser man på däcken om det är ett lastat & olastat fordon / släp.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Tekkor:

Jag har fått köra upp på såna mobila vågar i Götet, närmare bestämt mellan Älvsborgsbron - Gnistängstunneln, sen har de nått program där det automatisk räknar ut maxlasten vi olika kombinationer av bil släp som de samkör regnr på fordonen... Men det där med öppna dörrar på en tomburk hänger jag inte riktigt med i, av säkerhetsskäl är dessa alltid stängda. Lättast och tydligast ser man på däcken om det är ett lastat & olastat fordon / släp.

 

Öppna dörrar handlar om att våg-gubbarna har lite svårt att se lufttrycket i lastbilen som kör 80km/h hundra meter bort på motorvägen, men en öppen dörr på en container är ganska lätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Tekkor:

Jag har fått köra upp på såna mobila vågar i Götet, närmare bestämt mellan Älvsborgsbron - Gnistängstunneln, sen har de nått program där det automatisk räknar ut maxlasten vi olika kombinationer av bil släp som de samkör regnr på fordonen... Men det där med öppna dörrar på en tomburk hänger jag inte riktigt med i, av säkerhetsskäl är dessa alltid stängda. Lättast och tydligast ser man på däcken om det är ett lastat & olastat fordon / släp.

Tom burk...alltid en dorr oppen i Thailand! Så enkelt är det här.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Tekkor:

Jag har fått köra upp på såna mobila vågar i Götet, närmare bestämt mellan Älvsborgsbron - Gnistängstunneln, sen har de nått program där det automatisk räknar ut maxlasten vi olika kombinationer av bil släp som de samkör regnr på fordonen... Men det där med öppna dörrar på en tomburk hänger jag inte riktigt med i, av säkerhetsskäl är dessa alltid stängda. Lättast och tydligast ser man på däcken om det är ett lastat & olastat fordon / släp.

Du måste skilja på Sverige och Thailand för i Thailand gäller inte Svenska regler ;)

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här stackarn är säker på väg till ett fastpris jobb hos en  farang.

Vadå överlast ! Grävarn väger ju bara 19 ton

002.jpg

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Den här stackarn är säker på väg till ett fastpris jobb hos en  farang.

Vadå överlast ! Grävarn väger ju bara 19 ton

002.jpg

Och inte en ända spännbjörn (vantskruv) så långt man kan se! Maskinen kan aldrig ramla av flaket!:rotfl: 19 ton, tro den väger 26 den där!

Ändrades av audirs2

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓

Link to comment
Dela på andra sajter

 19 ton, tro den väger 26 den där!


Nä 19 ton, enl spec 18.8 ton till och med.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Soengsang:


Nä 19 ton, enl spec 18.8 ton till och med.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk
 

Jag bara trodde, brukar svetsa på såna där ibland och den som sist va här vägde just 26 ton, så det var en vild gissning! 

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Jag kör alltid fast pris numera, tar in 2-3 byggherrar och låter dem slåss mot varann.

Blir alltid billigare eftersom de är fruktansvärt dåliga på att räkna..

 

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev erkki:

Tja,

Jag kör alltid fast pris numera, tar in 2-3 byggherrar och låter dem slåss mot varann.

Blir alltid billigare eftersom de är fruktansvärt dåliga på att räkna..

 

Erkki

Har du ingen som helst moral Erkki ?

 

:look_down:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du ingen som helst moral Erkki ?

 

:look_down:



Nä de har han inte! ;-)

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev L64:

 


Nä de har han inte! ;-)

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
 

 

:haha:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

I militära lastade de dryga 50 tons centurionstridsvagnar  på lastbilen.

Många hjul var det för och bära upp det;).

Hade nog inte gått i Thailand? 

Med tanke på vägarnas bärighet.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-02-01 at 22:14, skrev Kenneth4618:

Var ser du att de kör med överlass?

För övrigt verkade det vara två bilar som inte ens körde ut på allmän väg eftersom de tog gruset bakom tomten

Så här skrev thomas001 själv mellan bilderna i början:

 

"Nu borjar det roliga. Ser hur Chefen for firman blir mer och mer irriterad. Forstår att hans pris på jobbet inte riktigt går ihop sig.

Lastbilarna går med stora overlass och dom kor som galningar. Allt blir färdigt sent på kvällen dag 3."

 

Jag har inga åsikter om detta med överlass här, utan hoppas bara att de som lastar och kör vet vad lastbilen tål och inte tål.

 

Trevlig tråd om landutfyllnaden, men "rätt skall vara rätt".

Ändrades av Sakhon
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-02-04 at 08:35, skrev thomas001:

Tom burk...alltid en dorr oppen i Thailand! Så enkelt är det här.

 

 

Samma i sverige när man är parkerad över natten, tomt=öppen dörr så det inte blir inbrott......

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...