Jump to content
IGNORERAD

SWEDEN-Thailand 1-0


thomas001

Recommended Posts

Vår forsta mark inne i byn kopte vi for många år sedan. 7 rai i anslutning till vägen. Tanken var att bygga hus där. Men tyvärr inget internet på den tiden ute på landsbygden. Men vi fyllde upp en rai med sand plus gjorde en liten väg in till marken. Vi fyllde upp 1600 m2/ 1 Rai med 2 meter sand på den tiden. 

 

Så här såg det ut innan Jul.

DSC03626.JPG

 

Nu finns det mycket bra internet i byn. Framforallt 3BB så nu går tankarna på att bygga hus igen. Men forst måste marken fixas till.

Kontaktade några stycken entreprenorer som har maskiner och jobbar med detta. 

Jag har konstant vägrat att kora Thai-racet. Dvs. att betala for varje lastbil. Vill ha ett fast pris annars kan det kvitta.

Har sett skräckex. där det kors med halvfulla lastade bilar.

Till slut bestämde vi mote med en snubbe. Han har gjort mycket jobb i byn och runt om. F.d någon form av major i armen. En riktigt go bubbe,mycket garv.

Jag och frugan forklarade vad vi ville ha: Vår tomt ville vi ha hojd med 50 cm. Dvs. 50 cm när traktorn har jämnat ut allt,då ska det vara minimum 50 cm overallt. Den lilla vägen in ska

fixas till. Sen ska det fixas en väg vid sidan av tomten ca 60 meter lång. All sand ska tas bakom tomten på vår mark.

Hans forsta erbjudande var: 400 Baht/lass. Plus 15.000 Baht for vägen. Nix sa jag. Vill ha fast pris. Han sänkte till 350 Baht/lass men fortfarande 15k extra for vägen.

Då skiter vi i detta sa jag. Fast pris eller vi ringer någon annan. Han gick runt och funderade i säkert en kvart. Färdigtänkt: Jag gor det for 60.000 Baht,jag bjod 50.000 Baht.

Det slutade på 55.000 Baht totalt. Ett snabbt handslag så var det affär.

 

Grävmaskin dyker upp och avlastas.

DSC03609.JPG

 

DSC03611.JPG

 

DSC03612.JPG

 

DSC03614.JPG

 

Forst ska det rojas for vägen bredvid farmen med grävmaskinen.

DSC03618.JPG

 

Det kom 2st lasbilar.

DSC03615.JPG

 

Här ska all sand tas! Forsta lasset.

DSC03620.JPG

 

Traktorn har varit på plats några timmar for att roja på tomten.

DSC03621.JPG

 

Forsta lasset till vägen bredvid tomten.

DSC03623.JPG

 

DSC03624.JPG

 

Traktorn får slita hårt med vägen.

DSC03625.JPG

 

Vägen tog i princip nästa hela forsta dagen att bli klar med.

farm.jpg

 

Här snurrar det på.

DSC03628.JPG

 

DSC03629.JPG

DSC03632.JPG

 

Dag 2. SDSC03633.JPGnart är halva tomten uppfylld.

 

    Dag 3. 

DSC03635.JPG

 

Nu borjar det roliga. Ser hur Chefen for firman blir mer och mer irriterad. Forstår att hans pris på jobbet inte riktigt går ihop sig.

Lastbilarna går med stora overlass och dom kor som galningar. Allt blir färdigt sent på kvällen dag 3.

 

Helt ok. Jag är jävligt nojd. Vägen.

farm.jpg

 

Tomten.

farm1.jpg

 

Swimmingpoolen vi fick på kopet. Verkar som den fylls underifrån med vatten. Kan man ha sån jävla tur.

farm2.jpg

 

Betalning skedde dagen efter. Han fick en Chivas som plåster på såren. No more working for Farang sa han med ett skevt leende.

 

 

 

 

 

 

 

DSC03631.JPG

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 42
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kenneth4618

    8

  • thomas001

    7

  • Tekkor

    7

  • audirs2

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Det bor en liten Trump i varje svensk! :rotfl::rotfl:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev audirs2:

Det bor en liten Trump i varje svensk! :rotfl::rotfl:

Tror jag var smartare än Trump i denna affär.:haha:

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev thomas001:

 

Nu finns det mycket bra internet i byn. Framforallt 3BB så nu går tankarna på att bygga hus igen. Men forst måste marken fixas till.

Kontaktade några stycken entreprenorer som har maskiner och jobbar med detta. 

Jag har konstant vägrat att kora Thai-racet. Dvs. att betala for varje lastbil. Vill ha ett fast pris annars kan det kvitta.

Har sett skräckex. där det kors med halvfulla lastade bilar.

Till slut bestämde vi mote med en snubbe. Han har gjort mycket jobb i byn och runt om. F.d någon form av major i armen. En riktigt go bubbe,mycket garv.

Jag och frugan forklarade vad vi ville ha: Vår tomt ville vi ha hojd med 50 cm. Dvs. 50 cm när traktorn har jämnat ut allt,då ska det vara minimum 50 cm overallt. Den lilla vägen in ska

fixas till. Sen ska det fixas en väg vid sidan av tomten ca 60 meter lång. All sand ska tas bakom tomten på vår mark.

Hans forsta erbjudande var: 400 Baht/lass. Plus 15.000 Baht for vägen. Nix sa jag. Vill ha fast pris. Han sänkte till 350 Baht/lass men fortfarande 15k extra for vägen.

Då skiter vi i detta sa jag. Fast pris eller vi ringer någon annan. Han gick runt och funderade i säkert en kvart. Färdigtänkt: Jag gor det for 60.000 Baht,jag bjod 50.000 Baht.

Det slutade på 55.000 Baht totalt. Ett snabbt handslag så var det affär.

 

Trevligt med alla bilder på grävmaskiner, men nu blir det kritik...

 

Skräckexempel skriver du, ja det är det om man hetsar Thailändarna som ni klagar på kör farligt och med dåliga bromsar.

Sanningen med "halvfulla" lass är vikten, titta på vad de har för lastbil och slå sedan upp vad de får lasta, att det är

halvfullt närt de kör med sand är bara att säga grattis till chauffören som vill vara laglig.

Fullt las kan det kanske bli med jord som då väger ca 1200kg per kubikmeter.

Sand väger 1600 kg per kubikmeter...

 

Titta gärna på Svenska grusbilar om de har rågade lass när de kör just sand...

 

Farang 0-1 fattig skötsam Thailändsk chaffis med hungriga barn hemma och en hetlevrad fru.

Ändrades av Tekkor
Link to comment
Dela på andra sajter

:resent::rotfl:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tekkor:

Trevligt med alla bilder på grävmaskiner, men nu blir det kritik...

 

Skräckexempel skriver du, ja det är det om man hetsar Thailändarna som ni klagar på kör farligt och med dåliga bromsar.

Sanningen med "halvfulla" lass är vikten, titta på vad de har för lastbil och slå sedan upp vad de får lasta, att det är

halvfullt närt de kör med sand är bara att säga grattis till chauffören som vill vara laglig.

Fullt las kan det kanske bli med jord som då väger ca 1200kg per kvadratmeter.

Sand väger 1600 kg per kvadratmeter...

 

Titta gärna på Svenska grusbilar om de har rågade lass när de kör just sand...

 

Farang 0-1 fattig skötsam Thailändsk chaffis med hungriga barn hemma och en hetlevrad fru.

 

Möjligen kubikmeter........

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev UglyFarang:

 

Möjligen kubikmeter........

Sorry för felskrivningen men hoppas du förstod det viktiga i budskapet....

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Tekkor:

Sorry för felskrivningen men hoppas du förstod det viktiga i budskapet....

 

Visst förstod jag, jag håller med helt i dina synpunkter angående överlass!

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Visst förstod jag, jag håller med helt i dina synpunkter angående överlass!

Jo ibland skriver man lite fel, extra kul kanske när man faktiskt har aktuella licenser på båda fordonslagen i tråden. :haha:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi köpte 3,5 rai i södra Thailand som bara står numera.

Fyllde på  med 130 lass i början men det blev inte så mycket.

Orsaken var nog att han som hade jobbet satt i fängelset och styrde.

det kostade inte så mycket heller så jag brydde mig inte så mycket.

Inte heller har man lust och bråka med maffiosor om småsaker:sweat:

Hela marken kostade 70 000 bath bath när vi köpte så det var inga stora pengar där heller.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Tekkor:

Trevligt med alla bilder på grävmaskiner, men nu blir det kritik...

 

Skräckexempel skriver du, ja det är det om man hetsar Thailändarna som ni klagar på kör farligt och med dåliga bromsar.

Sanningen med "halvfulla" lass är vikten, titta på vad de har för lastbil och slå sedan upp vad de får lasta, att det är

halvfullt närt de kör med sand är bara att säga grattis till chauffören som vill vara laglig.

Fullt las kan det kanske bli med jord som då väger ca 1200kg per kubikmeter.

Sand väger 1600 kg per kubikmeter...

 

Titta gärna på Svenska grusbilar om de har rågade lass när de kör just sand...

 

Farang 0-1 fattig skötsam Thailändsk chaffis med hungriga barn hemma och en hetlevrad fru.

Var ser du att de kör med överlass?

För övrigt verkade det vara två bilar som inte ens körde ut på allmän väg eftersom de tog gruset bakom tomten

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Var ser du att de kör med överlass?

För övrigt verkade det vara två bilar som inte ens körde ut på allmän väg eftersom de tog gruset bakom tomten

Trådskaparen skrev

"Jag har konstant vägrat att kora Thai-racet. Dvs. att betala for varje lastbil. Vill ha ett fast pris annars kan det kvitta.

Har sett skräckex. där det kors med halvfulla lastade bilar."

Här uttrycker TS att han minsann kräver att de skall ha rågade lass, då han inte förstår att om de gör det så FÅR de överlass.

 

Målet med inlägget var att uppmärksamma TS varför de inte kör fulllastade när de har materialet sand som just väger mycket.

Att flaken är större är för att de skall kunna lasta större volymer av lättare material som tex jord mm.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Tekkor:

Trevligt med alla bilder på grävmaskiner, men nu blir det kritik...

 

Skräckexempel skriver du, ja det är det om man hetsar Thailändarna som ni klagar på kör farligt och med dåliga bromsar.

Sanningen med "halvfulla" lass är vikten, titta på vad de har för lastbil och slå sedan upp vad de får lasta, att det är

halvfullt närt de kör med sand är bara att säga grattis till chauffören som vill vara laglig.

Fullt las kan det kanske bli med jord som då väger ca 1200kg per kubikmeter.

Sand väger 1600 kg per kubikmeter...

 

Titta gärna på Svenska grusbilar om de har rågade lass när de kör just sand...

 

Farang 0-1 fattig skötsam Thailändsk chaffis med hungriga barn hemma och en hetlevrad fru.

Nu får du väl lugna ner dig lite. Jag och entreprenören gjorde upp en affär med ett fast pris. Han äger lastbilarna och har anställda drivers. Om vi hade gjort affär på det vanliga viset, 350 Baht per lass. Då kan jag lova dig att lastbilarna går med långt under vad dom får maxlasta. Mindre slitage,mindre bränsle. Plus att kunden får betala mer. I detta fallet så var det så enkelt att han hade räknat lite fel. All transport skedde på vår mark. Jag har inte hetsat någon, tvärtom. Han lämnade ett pris till mig som jag antar att han var nöjd med. Det är ju ingen välgörenhet han bedriver. Eller menar du att jag ska vara snäll och  erbjuda mig att betala mer bara för att han börjar märka att det inte går ihop sig.

Denna gången tjänade jag på affären, nästa gång kan det vara tvärtom. 

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev Tekkor:

Trådskaparen skrev

"Jag har konstant vägrat att kora Thai-racet. Dvs. att betala for varje lastbil. Vill ha ett fast pris annars kan det kvitta.

Har sett skräckex. där det kors med halvfulla lastade bilar."

Här uttrycker TS att han minsann kräver att de skall ha rågade lass, då han inte förstår att om de gör det så FÅR de överlass.

 

Målet med inlägget var att uppmärksamma TS varför de inte kör fulllastade när de har materialet sand som just väger mycket.

Att flaken är större är för att de skall kunna lasta större volymer av lättare material som tex jord mm.

Skitsnack. JAG kräver inte ska köra med rågade lass. Jag krävde ett fast pris på hela jobbet. Då är det väl för fan upp till entreprenören hur han vill lasta och sköta sin maskinpark. Märker han att det börjar gå back och tar beslutet att lasta mer för att bli färdig så är det väl för fan upp till honom och inte till mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Tekkor:

Trådskaparen skrev

"Jag har konstant vägrat att kora Thai-racet. Dvs. att betala for varje lastbil. Vill ha ett fast pris annars kan det kvitta.

Har sett skräckex. där det kors med halvfulla lastade bilar."

Här uttrycker TS att han minsann kräver att de skall ha rågade lass, då han inte förstår att om de gör det så FÅR de överlass.

 

Målet med inlägget var att uppmärksamma TS varför de inte kör fulllastade när de har materialet sand som just väger mycket.

Att flaken är större är för att de skall kunna lasta större volymer av lättare material som tex jord mm.

Hur du kan få det till att han kräver överlast är ganska märkligt

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev thomas001:

Nu får du väl lugna ner dig lite. Jag och entreprenören gjorde upp en affär med ett fast pris. Han äger lastbilarna och har anställda drivers. Om vi hade gjort affär på det vanliga viset, 350 Baht per lass. Då kan jag lova dig att lastbilarna går med långt under vad dom får maxlasta. Mindre slitage,mindre bränsle. Plus att kunden får betala mer. I detta fallet så var det så enkelt att han hade räknat lite fel. All transport skedde på vår mark. Jag har inte hetsat någon, tvärtom. Han lämnade ett pris till mig som jag antar att han var nöjd med. Det är ju ingen välgörenhet han bedriver. Eller menar du att jag ska vara snäll och  erbjuda mig att betala mer bara för att han börjar märka att det inte går ihop sig.

Denna gången tjänade jag på affären, nästa gång kan det vara tvärtom. 

Förhandla gärna om priset, helt okey. Det jag pratar om är säkerhet och jag hoppas du förstår.

14 timmar sedan, skrev thomas001:

Skitsnack. JAG kräver inte ska köra med rågade lass. Jag krävde ett fast pris på hela jobbet. Då är det väl för fan upp till entreprenören hur han vill lasta och sköta sin maskinpark. Märker han att det börjar gå back och tar beslutet att lasta mer för att bli färdig så är det väl för fan upp till honom och inte till mig.

Lite ansvar har du väl som rik farang mot fattig Thai, man är delaktig genom sina krav... Som sagt säkerhet tullar jag aldrig med över huvudtaget.

 

Varför tappar så många flera nivåer i sin moral när de kommer till Thailand? För inte är de likadana i Svedala...

Link to comment
Dela på andra sajter

Där hör ni pojkar

Begär aldrig fast pris på jobb i Thailand om ni vill behålla er moral.

 

 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Tekkor:

Förhandla gärna om priset, helt okey. Det jag pratar om är säkerhet och jag hoppas du förstår.

Lite ansvar har du väl som rik farang mot fattig Thai, man är delaktig genom sina krav... Som sagt säkerhet tullar jag aldrig med över huvudtaget.

 

Varför tappar så många flera nivåer i sin moral när de kommer till Thailand? För inte är de likadana i Svedala...

Tack för morgonens bästa garv. Rik farang fattig Thai.Snubben jag gjorde affär med är en botten rik entreprenör. Har en stor maskinpark, åker en nästan ny Merca 300.

Jag är fattig jämte denna man.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv åkte jag på en riktig näsbränna igår då innertaket mer eller mindre rasat ihop. Får ta på mig en lite del själv eftersom jag över Line inte gillade de takplattor tjejen köpte förut utan ville ha helvita, vilket då blev en billigare variant. Resultatet blev att vi fick ta in första natten på hotell.

 

Nåväl, hennes son och några kompisar ställde upp med kort varsel så nu är innertaket fixat och idag kommer några av dom för att stänga till runt rummet ordenligt så att inte katter som orsakat mkt av problem kan komma upp där och ha party igen. Hittils har farrangen betalat 2500 baht i arbetskostnader och väl tilltagna mängder med öl för de 4 kompisarna och lån av pickup, kvarstår bara att ge sonen en väl tilltagen slant efter slutfört arbete.

 

Den tacksamma farrangen har givetvis betalat ett jävla överpris men hade vi kommit någon dag senare hade vi gått miste om sonens hjälp då han igår fick samtal från kycklingfarmen här i närheten att han fått jobb och dom ville att han skulle infinna sig samma kväll, han lyckades skjuta på det till imorgon då han förklarade situationen med mammas hus.

 

Bara det att han fått jobb gör det värt varenda satang då han har en liten son att försörja.

 

Farang-thai slutar väl 0-10 i detta fall om man ska se det ur en snålvargs perspektiv, för en korkad farang som mig känns det dock som det omvända :)

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev thomas001:

Tack för morgonens bästa garv. Rik farang fattig Thai.Snubben jag gjorde affär med är en botten rik entreprenör. Har en stor maskinpark, åker en nästan ny Merca 300.

Jag är fattig jämte denna man.

 

Tänkte bara dramatisera upp din sandtråd lite, men vi är väl färdiga med överlass vs säkerhet.

Så det är bara att fortsätta att ut och fotografera igen så man har lite trevliga bilder att titta på.

 

"Han är nog f¤n rik som ett troll i all hemlighet, den där farangen...)"

(ironi)

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte sett någon bild med överlast men de där lastbilarna bör väl lasta cirka 15 ton lagligt.

 

DSC03628.JPG.edac27f1a31ffb10bbcc1f67bbce3689.JPG

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

50 minuter sedan, skrev stefan5300:

Har inte sett någon bild med överlast men de där lastbilarna bör väl lasta cirka 15 ton lagligt.

 

DSC03628.JPG.edac27f1a31ffb10bbcc1f67bbce3689.JPG

 

Gissar på runt 12 ton lagligt.

Maxvikten får vara 25 ton.

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Surin P3:

 

Gissar på runt 12 ton lagligt.

Maxvikten får vara 25 ton.

 

Gick efter detta.

Från registreringsbeviset

Totalvikt, kg: 26 000 kg

Tjänstevikt, kg: 10 800 kg

Antal axlar: 3

Garanterad axelbelastning, kg: 9 000 + 18 000

Maxlast, kg: 15 200

Högsta totalvikt för BK1 väg, kg: 26 000

Tillåten lastvikt, kg: 15 200

Axelavstånd, millimeter: 4800/1380

Vägvänlig fjädring: Ja

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev stefan5300:

 

Gick efter detta.

Från registreringsbeviset

Totalvikt, kg: 26 000 kg

Tjänstevikt, kg: 10 800 kg

Antal axlar: 3

Garanterad axelbelastning, kg: 9 000 + 18 000

Maxlast, kg: 15 200

Högsta totalvikt för BK1 väg, kg: 26 000

Tillåten lastvikt, kg: 15 200

Axelavstånd, millimeter: 4800/1380

Vägvänlig fjädring: Ja

 

Och jag gick efter vad jag tycker bilen ser ut att väga. :D 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...