Jump to content
IGNORERAD

Nu kan svenskar mobilsurfa gratis i Thailand


Tallviking

Recommended Posts

Nu kan du använda telefonen i Thailand utan att betala roamingavgifter.

Operatören Telenor blir först i Sverige att avskaffa avgifter för data-roaming i länder utanför Europa.

 

Roaming

Roaming är samlingsordet för att använda sin mobil utomlands oavsett om det är för samtal, sms eller data. Anledningen att det kostar mer än hemma beror på flera saker, bland annat behovet av avtal mellan operatörer i olika länder, tester för att se att allt fungerar, teknisk och administrativ hantering av kundernas roamingtrafik samt att operatörerna betalar en rörlig kostnad för all trafik kunderna gör av med i den besökta operatörens nät

 

Från och nu kan svenska Telenorkunder surfa i Thailand, Malaysia och Burma utan att behöva betala roamingavgifter.

– Vi vill att våra kunder ska kunna resa så bekymmersfritt som möjligt utan att ändra sina mobilvanor oavsett om man befinner sig i Sverige, inom EU/EES eller nu även i vissa delar av Asien, säger Patrik Hofbauer, vd på Telenor Sverige.

En förutsättning för att slippa avgifterna är att du har abonnemanget Telenor Frihet.

 

Ingen tidsbegränsning

Det finns ingen tidsbegränsning; vare sig man är utomlands en vecka eller ett halvår så surfar, ringer, sms:ar och mms:ar man till samma kostnad som hemma och man förbrukar den datamängd som är inkluderad i ens abonnemang precis som i Sverige.

Telenor Sverige har i dag cirka 2,5 miljoner mobilabonnenter.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 28
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • frason

    8

  • Knasen

    6

  • Tallviking

    3

  • frogfish

    3

Mest aktiva i denna tråd

Det är rätt bra, dtac-nätet funkar ju kanon i Thailand tycker jag.

Ändrades av frason

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då är man vinnare igen.  På jobbet funkar bara Telenor och 3. Hemma Telenor och Felia ibland.

I Thailand Dtac och nu Telenor. :big_smile:

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är hur mycket dyrare "Telenor Frihet" är jämfört med det abonnemang man har för det avgör ju hur mycket "förmånen" kostar varje månad

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, Telenor är dyrare än alla andra. Men man slipper hålla på med att byta sim-kort om man brukar göra det. Om det nu är värt det är upp till var och en. :) 

Men slår jag ihop mitt och frugans till Telenor Familj (man delar på surfen), så blir det faktiskt ett par tior billigare/månad än vad vi har idag på Tele2..

 

http://www.telenor.se/abonnemang/samla-familjen/

Ändrades av frason

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev frason:

Jo, Telenor är dyrare än alla andra. Men man slipper hålla på med att byta sim-kort om man brukar göra det. Om det nu är värt det är upp till var och en. :) 

Men slår jag ihop mitt och frugans till Telenor Familj (man delar på surfen), så blir det faktiskt ett par tior billigare/månad än vad vi har idag på Tele2..

 

http://www.telenor.se/abonnemang/samla-familjen/

Byta?

Har ett Sve och ett Thai sim i luren.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev frogfish:

Byta?

Har ett Sve och ett Thai sim i luren.

Det har jag också i min reservtelefon som har dubbla sim-platser, men det är inte vad detta handlar om.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Raggmunken:

Hur fungerar det när någon med thai-sim ska ringa till en då, kostar det multum för dem då?

Fungerar precis som vanligt. Det är ett svenskt sim.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev frason:

Det har jag också i min reservtelefon som har dubbla sim-platser, men det är inte vad detta handlar om.

Handlar om? Det var du som tog upp att man måste byta, jag gav ett alternativ. Det handlar inte om mer än så. Gillar du inte alternativet är det ju bara att ignorera det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir väl ganska dyrt att ringa till thailändska nummer i Thailand med ett sådant abonnemang ?

 

Eller för en Thai att ringa dig med ditt svenska nummer ?

 

Känns som det är mest surf-grejen som är bra samt att ringa andra nummer i Sverige eller bli uppringd från Sverige

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev frason:

Fungerar precis som vanligt. Det är ett svenskt sim.

 

Då var det inte mycket att hänga i julgran för mig :) 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Tallviking:

Det blir väl ganska dyrt att ringa till thailändska nummer i Thailand med ett sådant abonnemang ?

 

Eller för en Thai att ringa dig med ditt svenska nummer ?

 

Känns som det är mest surf-grejen som är bra samt att ringa andra nummer i Sverige eller bli uppringd från Sverige

Javisst blir det.

Har själv gått över till IP-lösningar så för mig och folk jag känner så spelar inte den biten någon större roll.

Är man illa tvungen att ringa en mobil så finns det andra lösningar för det, som jag redan använder idag för att ringa till/från Thailand, Skype Out.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Raggmunken:

 

Då var det inte mycket att hänga i julgran för mig :) 

Köp en mobil med dubbla simplatser, så kör du med bästa abonnemanget för dig i Sve och Thai. Funkar topp för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev frogfish:

Köp en mobil med dubbla simplatser, så kör du med bästa abonnemanget för dig i Sve och Thai. Funkar topp för mig.

 

Tanken har slagit mig att kika på den möjligheten när det är dags att byta telefon.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev frason:

Det har jag också i min reservtelefon som har dubbla sim-platser, men det är inte vad detta handlar om.

 

Min asien telefon har också två sim kort. 

 

En Thai och den andra Filippinerna. 

 

Funkar bra.

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Raggmunken:

Hur fungerar det när någon med thai-sim ska ringa till en då, kostar det multum för dem då?

Line eller Skype

Link to comment
Dela på andra sajter

43 minuter sedan, skrev Raggmunken:

 

Tanken har slagit mig att kika på den möjligheten när det är dags att byta telefon.

 

Oneplu 3t   Grym mobil för pengarna

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev JJC:

Line eller Skype

 

Om man ska förlita sig på bara skype och line så blir man ju smått handikappad om man tex behöver ringa till ett hotell, en restaurang, AC-teknikern eller andra vardagliga bestyr som ska klaras av. Fortsätter nog med mitt thai-sim och plockar ur det svenska så slipper man dessutom bli störd på semestern :) 

Ändrades av Raggmunken
Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Trident:

 

Oneplu 3t   Grym mobil för pengarna

 

Har Oneplus one nu så det är väl inte omöjligt att det blir en ny Oneplus när det beger sig..

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Raggmunken:

 

Om man ska förlita sig på bara skype och line så blir man ju smått handikappad om man tex behöver ringa till ett hotell, en restaurang, AC-teknikern eller andra vardagliga bestyr som ska klaras av. Fortsätter nog med mitt thai-sim och plockar ur det svenska så slipper man dessutom bli störd på semestern :) 

https://www.skype.com/sv/features/call-phones-and-mobiles/

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...